LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door sjohie »

Verder gaf justitie laatst aan dat ze dit soort databases ook gebruiken voor onderzoek naar zware misdrijven, dus daar doe je dan ook (onvrijwillig) aan mee.

noscanto
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jul 2018 09:18

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door noscanto »

Uit nieuwsgierigheid heb ik een MyHertitage DNA kit besteld en opgestuurd. Ik ben zeer benieuwd naar de uitslag. Als justitie aangeeft dat ze zulke resultaten gebruiken voor onderzoek dan zal wel een waarheid in zitten. Ik hoop niet een abonnement te moeten nemen om het resultaat te kunnen inzien.

Karlein
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2015 17:33

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door Karlein »

Ik heb vandaag mijn kit opgestuurd. Ik vind dat je ook zonder abonnement bij MyHeritage goed stamboomonderzoek kan doen. En ze hebben de mooiste software om het in op te slaan (van de gratis opties) Maar door mijn Brabantse roots had ik al veel geluk want geen database zo goed en uitgebreid als die van het BHIC ,ik vond er zelfs onbekende peuterfoto's van mijn oma. Ik kom na eeuwen echter nog steeds niet buiten de streek en van andere voorouder-stambomen zit ik in 1300 ook nog in de streek dus ik wilde wat verder kijken via een kit. Je geeft trouwens aan bij de registratie of je opgenomen wordt in een project (waarin de resultaten gedeeld worden voor onderzoek) of niet ,dus dat verhaal over onvrijwillig meewerken aan onderzoek is echt onzin. Ik heb geen abonnement en hoef ook geen matches binnen MyHeritage (de enige keer dat ik gebeld werd was om me dat te vragen toen ik de kit had aangevraagd dus zo opdringerig vind ik ze niet. ) Ik heb alle verwanten al gevonden en daar kwamen zonder abonnement leuke vondsten en contacten uit ,een achter achterneef in Brazilié die zich met eenzelfde voorouder bleek bezig te houden en leuk mailcontact gehad. :) Als ik echt een serieuze afkomstvraag zou hebben mbt een ouder zou ik even goed rondkijken wat daarvoor de beste test en plek is bij mensen die meerdere varianten hebben gedaan. De uitslag staat geheel los van een abonnement ,dat abonnement is alleen nodig als je de matches binnen MyHeritage wilt weten en aan die mensen bekend wilt worden.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij gaat dit topic vooral om de DNA-kit, niet of je er zo goed stamboomonderzoek kunt doen. ;) Alhoewel ik van dat laatste zeer zeker weet (vanuit eigen onderzoek) dat er zoveel fouten in de bestanden zitten dat je vaak op het verkeerde spoor wordt gezet. Om aan betrouwbare gegevens te komen zul je op zoek moeten naar de originele documenten, en ook die van Brabant staan gewoon op Het Net. Je hoeft alleen maar te zoeken. Maar nogmaals, dat is dus niet waar het om gaat.

dooro01
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2009 21:54

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door dooro01 »

Wat een negatieve reacties allemaal.

Ik heb mijn DNA laten testen bij myHeritage en kreeg een lijst terug van 1500 mensen die 5e graad of verder verwant zijn, en dat is dan voornamelijk een generatie of 6 omhoog en evenzoveel naar beneden, maar ze bleken inderdaad familie te zijn van over de hele wereld. Er zat ook 1 naam bij van iemand die een achterneef of oom zou moeten zijn. Inderdaad het bleek een halfbroer van mijn vader te zijn, waar de familie niets van wist omdat mijn opa geheim gehouden had wat voor uitstapje hij gemaakt had. Wij hebben hem nu in de familie verwelkomt en een goed contact met hem. Helaas te laat voor mijn vader.

Verder heb ik begrepen dat er al een aantal miljoen DNApersonen in de database zitten.

De mensen hierboven hebben allemaal commentaar, maar ik lees bij niemand dat ze de test hebben laten doen.

Maar ik heb dus goede ervaring met de DNAtest van myHeritage.

Groeten Roel!

BL2
Berichten: 4832
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door BL2 »

noscanto schreef:
01 jul 2018 09:33
Uit nieuwsgierigheid heb ik een MyHertitage DNA kit besteld en opgestuurd.
Zou de uitslag van deze topicdeelnemer, en anderen met soortgelijke posts, al binnen zijn ?
Nooit meer iets van vernomen........

ellenamstelveen
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 dec 2014 10:48

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door ellenamstelveen »

Ik heb verleden jaar een test gekocht. De uitslag was 98,8 Engels en 1,2 Midden-Oosters. Maar mijn voorouders komen uit Nederland, Duitsland en België. In ieder geval tot in de 17de eeuw. Heritage kwam met een technische uitleg (door een onduidelijk Engels sprekende medewerker in Israel) maar gaf toe dat het wel een heel hoog % Engels was. Er zijn zelfs weinig Engelsen met zo’n hoog %. Ik denk dat de test onzin is en in geen geval aangeeft waar je roots liggen. Veel Engelsen hebben roots in Midden-Europa dus geeft dit een hoog %. Ik heb wel heel veel matches en dat is op zich wel leuk. Maar helaas wel veel generaties ver weg. Dan stamt iemand af van de broer van mijn over-over-overgrootmoeder. Ik was nieuwsgierig of ik de verwekker van mijn over-overgrootvader kon vinden maar dat is helaas niet mogelijk.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik je verhaal zo lees, Ellen, blijkt opnieuw dat mensen beter in de oude archieven kunnen duiken. Dan heb je, mits je gegevens juist interpreteert, en je je ervan bewust bent dat ook in zowel de oude Burgerlijke Stand als in de DBT-boeken incidenteel volslagen idiote fouten kunnen zitten, veel meer kans dat je een stamboom kunt opzetten die grotendeels klopt. Tenzij er een kwartierverlies is, dan kom je gewoon niet verder.

Gegevens over je stamvader (dat is de vader van je betovergrootvader c.q. over-overgrootvader zou je in principe terug moeten kunnen vinden, behoudens inderdaad kwartierverlies, en mits de DBT-gegevens en Burgerlijke stand kloppen. En het leuke is, dit soort onderzoeken kost je, behalve veel tijd, verder niks.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door Berteman »

Ik hecht weinig tot geen waarde aan dit soort onderzoeken.

Mijn broer heeft uit nieuwsgierigheid zo'n onderzoek bij My Herritage laten doen.

De uitslag, 30 % Aziatisch is uiterst curieus. Een verre neef heeft een stamboom gemaakt die teruggaat tot 1500: mijn voorouders komen allemaal en zonder uitzondering uit Zuid-Holland.

Edit: de voorouders van vaderszijde komen allemaal uit Zuid-Holland. Dat blijkt dus uit de stamboom. Maar we hebben ook een moeder. En haar voorouders hebben Portugees en Indisch bloed, dus die 30 % Aziatisch zou best eens juist kunnen zijn...
Laatst gewijzigd door Berteman op 25 apr 2019 19:51, 2 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Eigenlijk zou ik het dus moeten proberen. Mijn overgrootmoeder scheen een foutje te zijn van haar moeder met een Engelse Lord. Echter heeft ze dit geheim meegenomen in haar graf, dus of het zeker is? Maar ja, onder haar ben ik de 4de generatie, wie zegt dat dit toch ineens naar voren komt? Na haar zijn er een aantal naar Australië verhuisd en die kinderen weer naar Amerika. Daarbij komt de andere tak uit Zwitserland en is via Nederland en Oekraïne o.a. naar Siberië verhuisd. Andere nazaten weer naar Amerika.
Wat zou er dan voor resultaat uit gaan komen....

Maar ja, aan de andere kant, aangezien ik dit allemaal al weet, waarom zou ik het dan nogmaals moeten uitzoeken? Het is dus secuurder om zelf onderzoek te doen. En dat is al gelukt tot ergens in 1400. Wel een hoop werk om elke 5 jaar de boom in te kleuren bij een nieuwe presentatie als er weer een ring was toegevoegd.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door Revoked »

NeoDutchio schreef:
25 apr 2019 19:38
Eigenlijk zou ik het dus moeten proberen. Mijn overgrootmoeder scheen een foutje te zijn van haar moeder met een Engelse Lord. Echter heeft ze dit geheim meegenomen in haar graf, dus of het zeker is? Maar ja, onder haar ben ik de 4de generatie, wie zegt dat dit toch ineens naar voren komt? Na haar zijn er een aantal naar Australië verhuisd en die kinderen weer naar Amerika. Daarbij komt de andere tak uit Zwitserland en is via Nederland en Oekraïne o.a. naar Siberië verhuisd. Andere nazaten weer naar Amerika.
Wat zou er dan voor resultaat uit gaan komen....

Maar ja, aan de andere kant, aangezien ik dit allemaal al weet, waarom zou ik het dan nogmaals moeten uitzoeken? Het is dus secuurder om zelf onderzoek te doen. En dat is al gelukt tot ergens in 1400. Wel een hoop werk om elke 5 jaar de boom in te kleuren bij een nieuwe presentatie als er weer een ring was toegevoegd.
Ik vrees dat ze bij MyHeritage zullen zeggen dat je eigenlijk familie bent van ene D.Trump....
;-)

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Revoked schreef:
25 apr 2019 20:05
Ik vrees dat ze bij MyHeritage zullen zeggen dat je eigenlijk familie bent van ene D.Trump....
;-)
Het zal je maar gebeuren. Maar dan weet ik zeker dat de test niet zou kloppen. Maar zolang er geen andere buitenechtelijke kinderen ergens ontstaan zijn ben ik gelukkig niet gelinkt aan die man.

Minelly
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2019 00:07

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door Minelly »

*****help help help

Hoe bedoelt iedereen dat je vaderskant niet kan zien ??

Ik wil namelijk een test kopen voor de zus van mijn partner.

Dan staat er toch bij onze dochter dat ze een nieuwe match heeft namelijk een tante met zoveel % ofniet??????

ellenamstelveen
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 dec 2014 10:48

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door ellenamstelveen »

Ik heb matches van vaders en moederskant. Alleen de vaderskant zien is dus niet waar.

ellenamstelveen
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 dec 2014 10:48

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door ellenamstelveen »

Ik vind het deel over je geografische oorsprong nog steeds onzin. Daar moet je het echt niet voor doen.
Vwb de matches is het een aanvulling op stamboomonderzoek omdat je aan deze matches kunt zien of jouw familie ook echt familie is.
Ik heb een gratis basis abonnement en daar kan ik voldoende mee. Vwb de stamboom ben ik het wel een beetje zat om te moeten letten op fouten die andere mensen maken en stomme kinderachtige plaatjes die mensen willen plaatsen bij mijn familie. Er kunnen heel veel fouten in de stamboom zitten. Sommigen doen maar wat. Op dit moment doe ik daar dus niets meer mee.
Ik moet ook waarschuwen voor matches die veel onrust in een familie kunnen veroorzaken. Bij mij dook iemand op die op zoek was naar haar biologische vader. Ik heb haar kunnen helpen maar zit ineens in een soap en dan ook een met heel veel afleveringen. Jammer..
Eindconclusie is dus dat het voor een deel onzin is en verder toch best grappig en leuk.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat je zegt klopt, Ellen. Sommigen doen maar wat. Bij het Archief in Haarlem wisten ze te vertellen dat iemand 'ontdekt' had dat een kleindochter dezelfde persoon was als haar grootmoeder. En ik ben nog wel meer extremen tegen gekomen.

Daarom blijf ik zeggen: mensen moeten zelf de archieven in duiken, en het nodige speurwerk verrichten. Je komt, behoudens kwartierverlies, sowieso uit tot iets voor 1800, dat zijn doorgaans 6 of 7 generaties, en dat is al heel wat. Dan zit je nog in de Burgerlijke Stand. De DBT-boeken zijn wat lastiger. Maar er zijn meer ingangen: huwelijksbijlagen kunnen veel informatie geven. En soms moet je een beetje geluk hebben.

Zo heb ik een oud-vader vanuit Pulderbosch in België. Alleen: hij had geen enkel bewijs dat hij geboren of gedoopt was. Koning Willem I heeft daarom zelf toestemming gegeven voor zijn huwelijk met een vrouw op Texel. Dat is een van de huwelijksbijlagen. Dan denk je dat het spoor doodloopt, maar niks... na lang speuren vond ik uiteindelijk via de grootouders zijn ouders, met drie kinderen, waarvan twee zonder geboorte-aktes. Alles bleek precies te kloppen. En dan heb je toch even een Yesss!!! momentje. Juist dat maakt genealogie zo leuk.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door witte angora »

breien schreef:
19 dec 2019 10:40
Hoe zit het met de privacy van onze voorouderen. Hebben zij geen recht om hun nageslacht geheim te houden. Stel dat de verre voorouder een buitenechtelijk kind heeft verwekt. Dan komt dat nu uit en is er hommeles in het hiernamaals.
Dat is inderdaad een beetje een vreemde redenatie. Als iemand overleden is, dan is hij geen persoon meer. Zijn persoonsgegevens zijn dan geen persoonsgegevens meer. Zoiets.

Maar je komt inderdaad wel dingen tegen. Veelal dingen die in de betreffende generatie heus wel bekend waren, maar waar over werd gezwegen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
28 jan 2017 09:54
Met een beetje (soms beetje veel) geluk kom je tot rond 1700. Met heel veel geluk kom je nog wat verder terug.
En bedankt :)
Dan val ik in de groep 'heel erg veel geluk'. Stamboom vanaf Karel de Grote.

DNA kit zou ik niet doen, gegeven de matige uitkomsten bij MyHeritage. Het doet mij teveel denken aan de verkopers van familiewapens, die bij mijn achternaam nooit het juiste wapen wisten te reproduceren.

Maar als je familiegeschiedenis gaten heeft of sporen naar gebieden zonder archieven, kan het interessant zijn om te doen. Ik vraag mij alleen af wie dit heeft gestart. Mormonen?

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door witte angora »

De mormonen hebben heel veel bestanden gedigitaliseerd. Die bestanden zijn vrij op te vragen. Meer hebben ze niet gedaan. Wat je op MyHeritage, en andere genealogische sites ziet, is het werk van amateur-genealogen. Daarom zijn dingen vaak incompleet of onjuist.

De stamboom vanaf Karel de Grote is geen onbekende. De veronderstelling is dat iedere Europeaan een of meerdere afstammelingslijnen van de man heeft. Als ik er op zoek stam ik inderdaad, behoudens een aantal onzekerheden, van de man af.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door Jablan »

Karel de Grote zal geen voorouder zijn. Stamboom is alleen tot zijn tijd traceerbaar en doorlopend, dat is de sector geluk. De enige betekenis, die ik eraan geef: blijkbaar zaten de voorouders in het geletterde deel van de toenmalige maatschappij. Het andere opvallende in de lijn: Plaats van geboorte en overlijden liggen meestal een dagreis uit elkaar, in elke generatie ook nooit-getrouwde kinderen en meestal een paar buitenechtelijke kinderen.

Met jouw info erbij, weet ik nu niet meer of ik zo'n dna-test ooit iemand zou aanraden.

Gesloten