LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door witte angora »

De niet-getrouwde kinderen zijn doorgaans de kinderen die nooit volwassen zijn geworden.... ;) Alleen is het in veel gevallen een bijna onmogelijke opgave om er in de DBT-registers achter te komen of ze inderdaad overleden zijn. Lijsten van overledenen zijn vaak enkel namenlijsten, een enkele keer zie je staan: 'kind van... '. En dan staat er weer geen naam bij. Enkel als een tweede kind een identieke naam heeft, kun je met redelijke zekerheid concluderen dat het eerdere kind overleden is. Maar lang niet altijd werden kinderen vernoemd naar een overleden broertje of zusje.

Wat het nog lastiger maakt is dat lang niet iedere pastoor/dominee zo geletterd en zo slim was. Ik heb een voorfamilie die in Leiden terecht is gekomen. Bij iedere doop werd de naam van de moeder wel anders geschreven. Die van de vader was consistenter, maar... op een gegeven moment werden er binnen drie dagen achter elkaar 2 kinderen gedoopt met 'dezelfde' vader. Was een van de twee buitenechtelijk? Vermoedelijk niet. Beide moeders waren getrouwd met een man met een vrijwel identieke achternaam. Beiden heren kwamen van oorsprong ook uit hetzelfde plaatsje in 'Limburgerlant', zoals dat deel van België (of Frankrijk, weet ik even niet zo snel) toen heette. Of ze verre familie van elkaar waren heb ik nooit kunnen achterhalen, de doopgetuigen waren in beide gezinnen totaal andere mensen. Maar dan krijg je eerder het idee dat de pastoor vergeten was wie nou de vader was.

Soms waren kinderen inderdaad buitenechtelijk, maar niet ieder kind van wie de vader onbekend is, is ook daadwerkelijk buitenechtelijk.

Genealogie beantwoord een hoop vragen, maar het werpt ook een hoop vragen op die nooit beantwoord zullen worden. En daar helpt zo'n DNA kit toch echt niet bij.
Laatst gewijzigd door witte angora op 20 dec 2019 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wie zijn of haar stamboom met zekerheid terug kan vinden tot de tijd van Karel de Grote heeft volgens mij heel veel geluk gehad. Rond het jaar 800 was de BRP nog niet helemaal op orde, zullen we maar zeggen. In de eeuwen daarna zijn er zoveel kerken afgebrand, verwoest, geplunderd, dat er veel registers zijn verdwenen.

Bij elke generatie die je teruggaat, verdubbelt het aantal voorouders. 2-4-8-16-enz. Dat aantal neemt zo snel toe dat er altijd wel een interessante voorouder te vinden moet zijn.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, ik heb me verbaasd over wat ik tegen kwam. Keuterboertjes uit Vlaanderen, lagere adel uit Zwitserland, gegoede burgers in Amsterdam, en over de variatie in beroepen zullen we het maar niet hebben. Landbouwers, bakkers, steendrukkers, kapiteins, molenaars, wevers, handelaren (voornamelijk in textiel), slagers, marktmeesters, koornmeters en koorndragers, het is ongelooflijk breed.

En dat vermengde zich en het resulteerde uiteindelijk in een witte kat op Radar. :lol:

Die beroepen zul je overigens met een DNA-kit niet te weten komen. En het is ook wel leuk om er achter te komen wáár sommige voorouders precies gewoond hebben. Ik wil nog steeds een keer naar een aantal plekken in België en een stad in Zwitserland, om wat te noemen. Omdat ik, vanwege eigen onderzoek, volledige zekerheid heb dat daar roots liggen. En omdat het leuk is plekken te zien die je voorouders hebben gezien. Dat had MyHeritage me nooit kunnen vertellen.

Idem dito foto's uit Amsterdam: er is een foto uit ongeveer 1872 van het Koornmeterhuisje. Een van mijn voorouders heeft daar tot ongeveer 1869 gewerkt, dat moet ik nog even precies uitzoeken. Wat je op de foto ziet is ongeveer wat hij dagelijks zag. En dát zijn leuke dingen. Een DNA-kit kan daarin geen enkele rol spelen.

extelemarketer
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 dec 2019 20:53

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door extelemarketer »

Ik las laast een interessante artikel op Buzzfeed (ja, Buzzfeed) over dit soort DNA onderzoeken. Op het eerste gezicht lijkt het wel interessant, maar het kan gauw je privacy schenden;

https://www.buzzfeednews.com/article/pe ... dicine-now

Oh, en voor het geintje, een grappige conspiracy theory video van Shane Dawson over dit soortgelijke acties;

https://youtu.be/_53cGxAUuDk?t=858 (het begint vanaf 14:20)

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Alleen al de gedachte dat mijn DNA in een Amerikaanse commerciële databank zou zitten is mij een gruwel.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door Jablan »

Dat houdt mij ook tegen, Erthanax. :mrgreen:
breien schreef:
20 dec 2019 13:40
Ongetrouwde kinderen konden ook in kloosters terecht komen of geestelijke in de RK-kerk zijn geworden.
Klopt en daarmee komen we bij de gevoelige onderwerpen. Ze waren homo, lesbisch of op de vlucht of getraumatiseerd na meevechten in een oorlog of verjaagd van huis en haard, soms uit de adelstand gezet of hun burgerschap kwijtgeraakt. Andersom zit er ook in - wegens bewezen diensten promotie gemaakt op de maatschappelijke ladder.

Voor zo'n DNA-kit spreekt weer iets anders. December 2018 bij LaPlace een dame gezien, die heel erg op mijn moeder leek. Ogen, neus, lippen gelijk, bovendien haar houding en het praten met de handen. Alles schreeuwde 'familie'. Bleek te kloppen, de verbinding loopt via de overgrootouders. Zouden we dat niet hebben geweten, dan was zo'n test een goede optie.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door renewouters »

breien schreef:
19 dec 2019 11:41
Een overleden persoon is nog steeds een persoon. Wie bepaalt het dat het niet zo is? De levende personen hebben daar geen recht van spreken over.
Ter info: https://bright-advocaten.nl/blog/privacy-na-overlijden/

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door renewouters »

Even los van alle privacy perikelen: zijn er werkelijk mensen die dit gaan doen? Een vingerscan voor een paspoort door de overheid, en de wereld is te klein. Maar je DNA opsturen aan een organisatie die je helemaal niet kent zou gewoon gedaan worden????

Als ik wil weten wie mijn voorouders zijn ga ik wel lekker snuffelen in gemeente- en kerkarchieven. Veel leuker, en je komt nog eens ergens.

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Hier is item over op tv geweest dat de uitkomsten zeer ontbetrouwbaar zijn dus ik zou er mijn geld niet aan uitgeven:)

plantier
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jul 2018 11:25

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door plantier »

Eind vorig jaar heb ik een DNA-test gedaan. Ik heb er enorm spijt van. Bijna elke dag krijg ik een update. Dat zijn gewoon gegevens die bij de bugerlijke stand op te vragen zijn; aangezien mijn vader onze stamboom heeft uitgezocht tot het jaar 1490 heb ik veel meer gegevens. Ik was wel eens benieuwd wat er in feite tussen de lakens is gebeurd, maar deze DNA test blijkt helemaal geen DNA test. Merkwaardig is dat My Heritage geen informatie geeft over moeders kant, zodat ik me enige tijd heb afgevraagd: heb ik wel een moeder heb of was mijn moeder misschien een andere vrouw? Dagboeken die ik onlangs in mijn berging heb gevonden heb uit een ver verleden hebben mij de verzekering gegeven dat degene die ik als mijn moeder zag inderdaad mijn biologische moeder is. Wat een opluchting!
Ik heb inmiddels duizenden "matches"met mij volkomen onbekende achterneven en - nichten in de vijfde graad waar ik helemaal geen interesse in heb. In de moeder van mijn stiefgrootvader en haar familie heb ik ook geen interesse. Maar mijn enige volle nicht en mijn tante vind ik nergens terug. Evenmin als mijn familieleden in Canada waarvan ik het bestaan weet. Niet meegedaan met de test? Elke dag wordt ik bestookt met een uitnodiging om nu voor weinig geld mijzelf te laten testen op allerlei ziektes; ja ik zal daar gek wezen, ik ben 70 jaar en ik heb hier geen interesse in. Ik doe uit nieuwgierigheid één gratis test: op hartziektes. Ik blijk een mindere kans daarop te hebben dan gemiddeld. Fijn om te weten.
De klap op de vuurpijl: vandaag ben ik bezig te proberen mijn premium abonnement op te zeggen en opeens gaat de telefoon. My heritage. Ik krijg een onverkwikkelijke converstatie met een onbeschofte vrouw die zegt "o u wilt dus niet betalen". Als ik vervolgens naar mijn digitale winkelwagentje kijk van My Heritage blijkt mijn abonnement opeens is opgehoogd in plaats van opgezegd. Dat kan geen toeval zijn. Ik word hier paranoide van. MY HERITAGE LIJKT MIJ OPLICHTING OP GROTE SCHAAL EN IK HOOP DAT HIER NADER ONDERZOEK NAAR KOMT.

Radar
Site Admin
Berichten: 5508
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door Radar »

Meerdere pagina's aan compleet offtopic berichten verwijderd. ^FG

peter17111962
Berichten: 575
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Hoeft geen onzin te zijn, zo een test. Maar denk er wel aan dat er tussen de matches een verassing tussen kan zitten.
Omdat is gebleken uit de matches dat een van uw (voor)ouders een nakomeling blijkt te hebben waarvan niemand iets
vanaf wist. Dit soort uitkomsten kan vaak, zeker als de "dader" in kwestie nog leeft en een hoge leeftijd heeft. leiden
tot rechtszaken in de hoop mee te delen in diens erfenis. Er zijn meer dan genoeg voorbeelden te noemen van
nabestaanden van beroemdheden die diens erfenis met meerdere onbekende half broers en zussen moesten delen.

Gesloten