LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door witte angora »

Myheritage is een site waar genealogen de resultaten van hun stamboomonderzoek neer kunnen zetten.

Vanmorgen vond ik opnieuw een aanbieding in de mailbox: mensen kunnen met korting een DNA-test laten doen, en op die manier verwanten terug vinden. Hieronder de link naar de aanbieding: https://www.myheritage.nl/dna?utm_sourc ... oday_rerun

Nu ben ik al geen fan van dit soort sites. Veel informatie klopt niet omdat 'genealogen' zaken niet altijd goed uitzoeken, of dingen die geen verband met elkaar houden toch met elkaar in verband brengen. Behalve dat is de site, ondanks hun beweringen, beslist niet gratis. Om een goed gebruik te maken van informatie van anderen zul je zeker moeten betalen. Anders blijf je in een basis hangen waar je weinig mee kan.

Nu is er dus die DNA-kit. Wat is jullie mening over zoiets? Kan dit een bepaalde meerwaarde hebben? Of is dit de zoveelste geld-uit-de-zakklopperij? Hoe zou een dergelijk onderzoek verbanden kunnen leggen? Hoe nauwkeurig zou een dergelijke test kunnen zijn?

Het lijkt mij eerlijk gezegd volkomen zinloos. Als je lang genoeg zoekt kom je er vanzelf wel achter waar je wortels zitten. Onlangs kwam ik er bijvoorbeeld achter dat ik voorouders uit Groot-Brittanië heb. Moet je wel terug tot de 16e/17e eeuw. Een verrassing was het niet; gevoelsmatig wist ik al lang dat er een lijntje die kant op moest lopen, en dat bleek dus te kloppen. Maar of DNA-onderzoek die richting op zou wijzen? Ik heb meerdere lijntjes in Duitsland en Vlaanderen liggen, ook eentje in Zwitserland en eentje in Noord-Frankrijk. Hoe zou een DNA-onderzoek dat allemaal aan het licht kunnen brengen?
Laatst gewijzigd door Radar op 19 dec 2018 17:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door sjohie »

DNA werkt met "matches" maw, ze kijken uit welke geografische groepen je DNA bestaat, en als het beschikbaar is, met derden, die dan in de zoveelste graad familie zijn. Dat laatste kan alleen als ze een beetje fatsoenlijke database hebben waar ze in kunnen zoeken, maw hoeveel mensen dit óók hebben laten doen. Daar zeggen ze niet zoveel over. En met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wordt jouw DNA aan die database toegevoegd, want elke verrijking ervan, betekent meer hits in de toekomst, en dat is waar zij aan verdienen. Ook zijn die geografische groepen best wel breed, ze zullen er op landniveau, en heul misschien op provincieniveau iets over kunnen zeggen, maar niet tot op het punt dat je zeg een plaats of dorp hebt om vervolgens verder te kunnen zoeken.

Leuk detail is dan ook nog dat je DNA in een Amerikaans laboratorium onderzocht wordt, daar kan je ook van alles van vinden, net als het feit dat er ook een etnisch profiel uit komt, dat kan voor sommige mensen nogal een eyeopener zijn.. :wink:

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door newmikey »

Hmm, het kàn wel degelijk door het mytochondriaal DNA te onderzoeken. Is ook al wel eens iets over op TV geweest. Het mitochondriaal DNA erft normaliter uitsluitend over via de vrouwelijke lijn en gaat dus niet over met het sperma of stuifmeel. De mitochondriën van de mannelijke zaadcel bevinden zich in de staart, die bij de bevruchting meestal niet de eicel binnentreedt. Enkele voorbeelden van overdracht van mitochondriaal DNA van de vader zijn echter wel beschreven.

Het gegeven van moederlijke overerving (maternale overerving) van mtDNA wordt gebruikt in de genografie om de verspreiding van onze voorouders (of eigenlijk de voormoeders) in de prehistorie in kaart te brengen. Deze hypothetische 'Eva' van wie alle mensen op de wereld uiteindelijk afstammen lijkt uit Afrika te zijn gekomen, ca. 140.000 tot 200.000 jaar geleden. De datering hangt sterk af van de schattingen van de frequentie waarmee toevallige mutaties in het mitochondriaal DNA optreden.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door newmikey »

Deze is leuk vooral door de vooroordelen die plotseling verdwijnen:
https://www.youtube.com/watch?v=Fw7FhU-G1_Q

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door witte angora »

sjohie schreef:DNA werkt met "matches" maw, ze kijken uit welke geografische groepen je DNA bestaat, en als het beschikbaar is, met derden, die dan in de zoveelste graad familie zijn. Dat laatste kan alleen als ze een beetje fatsoenlijke database hebben waar ze in kunnen zoeken, maw hoeveel mensen dit óók hebben laten doen. Daar zeggen ze niet zoveel over.
Dat is inderdaad zo'n punt. Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoeveel mensen er mee doen. Het is nog maar de vraag of er op het ogenblik uberhaupt bruikbare links uit komen rollen.

Stel dat er geen Zwitsers in de database zitten, dan zal dat lijntje er ook niet uit rollen.

Maar: de betreffende voorouder heeft natuurlijk veel meer nakomelingen, waarvan er verschillenden weer uit Nederland vertrokken zijn. Onder andere naar Hongarije en India. Stel dat die wel in de database zitten, dan zou er zomaar uit kunnen rollen dat ik Hongaars en Indiaas bloed heb, terwijl dat dus beslist niet het geval is.

Daarbij zou je zomaar op totaal verkeerde conclusies komen. De betreffende voorouders waren van Zwitserse adel. Niet van de Nederlandse. Toch is rond 1815 één tak in de Nederlandse adel opgenomen. Maar dat is niet de tak waar ik uit kom. Met zo'n DNA match zou je zomaar kunnen concluderen dat ik van adel zou moeten zijn, terwijl dat dus helemaal niet het geval is.

En stel dat er een aantal matches zijn, dan is het nog maar de vraag of de levende mede-nakomelingen wel behoefte hebben aan contact. De verwantschap is vaak zo ver dat je niet meer van familie kunt spreken. Laatst heb ik een balletje opgegooid met een familie van naamgenoten, zeer zeker de weten verre familie, maar geen enkele reactie. Kennelijk geen behoefte. Ook de Canadese naamgenoten, van wie ik zeer zeker weet dat ze afstammen van een broer van mijn opa, hebben geen behoefte aan contact. De Nederlandse afstammelingen van een andere broer van mijn opa durf ik niet eens meer te benaderen...

Eerlijk gezegd zie ik geen enkele meerwaarde in dit gebeuren.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door newmikey »

Jullie verwarren een regulier DNA onderzoek naar mogelijke familiebanden wat uitgaat van het volledige DNA met een genologisch onderzoek op basis van mitochondriaal DNA. Dat is appels met peren vergelijken. Bij het mitochondriaal onderzoek word alleen gekeken naar eigenschappen die via de maternale lijn worden doorgegeven en die redelijk maatgevend zijn voor een bepaalde geografische verspreiding.

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vind dat eerlijk gezegd ook verwarrend omdat ik geen idee had dat er verschillende vormen van DNA-onderzoek zijn. Maar op de site wordt daar ook helemaal niks over gezegd.

Ik vrees echter dat er niet naar de maternale lijn gekeken gaat worden. Juist omdat mensen niet alleen van moeders afstammen, maar ook van vaders, en het is toch ook interessant om te weten waar de vaders vandaan komen.

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... Ik zie al een en ander staan waaruit je op kunt maken dat het niet zo heel nauwkeurig is.
Elk van uw familieleden heeft unieke DNA segmenten die tezamen uw familiegeschiedenis kunnen ontsluiten. Het testen van een of beide uw ouders stellen u in staat om aanvullende informatie over uw eigen DNA Matches te krijgen. U kunt bijvoorbeeld uitvinden of een match via de vader of de moeder loopt. U kunt ook meer verwanten ontdekken door 100% van hun DNA te vergelijken (in plaats van de 50% die u geërfd heeft). Het testen van kinderen, neven, nichten en andere verwanten is bovendien erg handig om meer verwanten te ontdekken en om meer uit te vinden over uw eigen matches. Omdat genetische erfenis willekeurig is, kunnen uw kinderen andere resultaten vinden dan u, en het is fascinerend en grappig om jullie resultaten te vergelijken.
Je zult nogal wat kits moeten bestellen om alle broers, zussen, ouders, neven en nichten te laten testen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door newmikey »

witte angora schreef:Ik vind dat eerlijk gezegd ook verwarrend omdat ik geen idee had dat er verschillende vormen van DNA-onderzoek zijn. Maar op de site wordt daar ook helemaal niks over gezegd.

Ik vrees echter dat er niet naar de maternale lijn gekeken gaat worden. Juist omdat mensen niet alleen van moeders afstammen, maar ook van vaders, en het is toch ook interessant om te weten waar de vaders vandaan komen.
(Van Wikipedia) Mitochondriaal DNA of mtDNA is klein ringvormig DNA dat zich niet in de celkern bevindt, maar in de mitochondriën. De mitochondriën bevatten ook een eigen type ribosomen. Er zijn honderden mitochondriën per cel en deze bevatten elk vele circulaire chromosomen. Deze bevatten alle dezelfde genen, maar hoeven niet steeds identiek te zijn. Dit wordt heteroplasmie genoemd. Homoplasmie is de situatie waar enkel identieke mtDNA-kopieën aanwezig zijn. Het dubbelstrengs mtDNA bij de mens bevat 37 genen: 22 coderen voor tRNA, 2 voor ribosomaal-RNA en de overige 13 voor eiwitten. Het mitochondrion codeert niet volledig voor zijn eigen eiwitten. De genen die coderen voor de overige ~1500 mitochondriale eiwitten zijn gedurende de loop van de evolutie naar het DNA in de celkern verplaatst. De meeste eiwitproducten van deze genen hebben dan een speciale translocatiesequentie, waardoor deze naar de mitochondriën getransporteerd en geïmporteerd zullen worden.

Overerving
Het mitochondriaal DNA erft normaliter uitsluitend over via de vrouwelijke lijn en gaat dus niet over met het sperma of stuifmeel. De mitochondriën van de mannelijke zaadcel bevinden zich in de staart, die bij de bevruchting meestal niet de eicel binnentreedt. Enkele voorbeelden van overdracht van mitochondriaal DNA van de vader zijn echter wel beschreven.

Het gegeven van moederlijke overerving (maternale overerving) van mtDNA wordt gebruikt in de genografie om de verspreiding van onze voorouders (of eigenlijk de voormoeders) in de prehistorie in kaart te brengen. Deze hypothetische 'Eva' van wie alle mensen op de wereld uiteindelijk afstammen lijkt uit Afrika te zijn gekomen, ca. 140.000 tot 200.000 jaar geleden. De datering hangt sterk af van de schattingen van de frequentie waarmee toevallige mutaties in het mitochondriaal DNA optreden.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door newmikey »

breien schreef:Was Lucy onze hypothetische Eva. *De echte Eva woonde tussen de Eufraat en de Tigris. Ik had op de lagere school een acht voor bijbelse geschiedenis.
Ik ga liever af op wetenschap dan op fabeltjes uit een sprookjesboek.

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door absent »

Neen. Ik mot das Link ff opsnorren, maar er is een nog ouder mensenlijk gevonden in de Russische toendra's....

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door witte angora »

newmikey schreef:
breien schreef:Was Lucy onze hypothetische Eva. *De echte Eva woonde tussen de Eufraat en de Tigris. Ik had op de lagere school een acht voor bijbelse geschiedenis.
Ik ga liever af op wetenschap dan op fabeltjes uit een sprookjesboek.
De 'wetenschap' moet het ook doen met een hele hoop aannames gebaseerd op een paar gevonden botjes. Terwijl dat 'sprookjesboek' een complete genealogie bevat vanaf Adam tot en met J ezus , die dus zo'n 2000 jaar geleden leefde. Plus dat er in grote lijnen beschreven wordt in welke richtingen de menselijke families/rassen weg trokken.

* Edit: Vreemd dat de naam van J ezus automatisch vervangen is door sterretjes...
Laatst gewijzigd door witte angora op 28 jan 2017 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door witte angora »

Inmiddels ben ik nog eens na gaan denken over dat DNA-gebeuren.

In de meeste gevallen kun je je genealogie met niet al te veel moeite nagaan tot ca 1780. Even afhankelijk hoe nauwkeurig de gegevens in de Burgerlijke Stand zijn (daar kunnen flinke fouten in zitten), en of je alle huwelijksakten na 1811 kunt terug vinden. In de huwelijksbijlagen, maar ook op de akten zelf, vind je vaak nog wel gegevens van de ouders van het bruidspaar.

Dat betekent dat de meesten minimaal 6 tot 9 generaties terug kunnen gaan. Dan ben je al een heel eind.

Om verder terug te gaan zul je in de kerkelijke DBT boeken moeten duiken. Soms zijn dingen dan redelijk goed te vinden, soms ook niet. Met een beetje (soms beetje veel) geluk kom je tot rond 1700. Met heel veel geluk kom je nog wat verder terug. Tot ca 1580 is in sommige gevallen nog wel mogelijk, maar erg lastig. Verder terug dan dat is slechts heel incidenteel te doen.

Maar: hoe verder je terug gaat, hoe groter de kans op fouten. En hoe verder terug, hoe moeilijker het wordt om te bepalen waar bepaalde mensen vandaan kwamen. Heel veel hangt af van de informatie die in de kerkregisters zijn opgenomen, en wat er bewaard is gebleven. En of de herinnering en beweringen van mensen uit die tijd wel kloppen met de informatie die op schrift is gesteld.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door harkja »

Onze verre voorouders zijn toch Adam en Eva !

Haley
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 nov 2013 15:45

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door Haley »

Ik ben nu sinds twee jaar lid van MyHeritage. Als je snel een stamboom wilt opbouwen, dan is het een fijn programma. Je moet het combineren met de steeds groter wordende gratis digitale database in Nederland, zoals http://www.openarch.nl of familysearch.org. Je kunt ook zonder MyHeritage werken en zoeken. Akten hebben hun grenzen ,voor 1700 wordt het moeilijk. DNA onderzoek vindt ik zeer nuttig. Hierdoor heb ik al meerdere DNA verwanten gevonden in Canada en België en kunnen koppelen aan mijn stamboom. Dit was mij niet gelukt zonder het DNA. Mijn hele familie heeft zich al laten testen en ook via via anderen waarmee ik contact kreeg. Er zijn al miljoenen DNA autosomale testen gedaan. My Heritage heeft een zeer beperkte database, ik heb zelf maar 5 DNA verwanten daar. Op FTDNA, die ook erg goedkoop is ( 70 euro) en meer dan 1 miljoen deelnemers, heb ik honderden DNA verwanten. Op 23andme kun je duurder testen ( 165 euro) en heb ik dan wel 650 DNA verwanten. Voordeel is wel dat ik mijn 23andme DNA dbase kan downloaden en gratis kan uploaden bij MyHeritage ( tijdelijk, ze willen voldoende deelnemers hebben) en ook bij FTDNA is het gratis uploaden. De andere grote DNA afnemer is ancestry.com. Qua prijs ertussen in, zo'n 99 euro. Ook een grote database, maar vooral USA. Hier kun je niet uploaden. Voordeel van MyHeritage en FTDNA is dat ze gecombineerd zijn met stambomen, dus een DNA neef heeft vaak een stamboom gekoppeld. Tot slot is er http://www.Gedmatch.com , een gratis versie ( moet je wel ergens anders getest hebben). Dit is een open source, dus iedereen kan jou profile vergelijken ( kunt wel je naam afschermen). Ik zie het als een voordeel, maar besef dat velen dat anders zien ( ze zien dus niet je DNA samenstelling). Ook hier zijn stambomen gekoppeld en het heeft de meeste functionaliteiten. Bezoekers van alles DNA test programma uploaden hier, en dus is er veel uitwisseling. Het leverde mij veel info op. Er zijn vaak acties, dat kan soms helpen ( feestdagen). MyHeritage is wel opdringerig ( bellen en zo).
Bij MyHeritage moet je persee een jaar abonnement afsluiten, bij Ancestry.com kan het per maand ( handig als je even 30 dagen intensief wil zoeken en scoren). En afdingen helpt bij MyHeritage!

Via DNA testen heb ik dus ook een DNA neef kunnen koppelen, waarvan er geen akten waren. Akten zijn ook niet heilig, ik heb al enkele situaties in de stamboom van DNA verwanten, waarin ik eigenlijk steeds op een broer als voorouder uitkom, want ook vroeger werd er buitenshuis gegaan, al vermeld dan een akte wat anders....

Ik wil nog een keer een Y DNA test doen, wel de full profile test ( anders heb je er weinig aan, net als bij MTDNA). Je kunt dan je vaderlijke lijn vele honderden jaren terug terugvinden, tot meer dan duizend jaar ( iedereen die het exacte Y-DNA deelt zal in de vaderlijke lijn ( dus je familienaam als man) deze familienaam delen.

Het koppelen van akten met DNA is een fijne manier van opsporen van verwantschap. De oude genealogie is hier nog niet aan toe en verdoemd dus deze ontwikkeling. Akten gaan tot 1700, DNA kan tot 1500 jaar zichtbaar zijn! Er zijn echter ontwikkelingen, zoals WIKItree (gratis info, DNA testen kun je uploaden om verwantschappen gratis te vinden) . Men bouwt aan een wereldstamboom. Dan is er nog Geni.com ( dochter van MyHeritage) met ook stambomen en DNA tests. En gewoon google gebruiken kan verassend veel info opleveren ( parenteel e.d.)

Stamboomonderzoek is een leuke hobby. Vooral de verhalen die je soms tegenkomt , leveren leuke achtergronden op. Ook weet je veel meer over wie je bent, waar je vandaan komt.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door gemist »

harkja schreef:Onze verre voorouders zijn toch Adam en Eva !
Neen.. in datzelfde sprookjesalbum staat dat iedereen verzoop en dat er een 700 jaar oude knar met zijn dochters na 40 jaren dobberen de wereld herpopuleerde....
Tof boek..not

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door gemist »

Haley schreef:Ik ben nu sinds twee jaar lid ...
Dank u voor deze komkommercieele lettersoep.

Mucha

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Mucha

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: MyHeritage DNA kit: zin of onzin?

Ongelezen bericht door gemist »

Mucha schreef:
harkja schreef:Onze verre voorouders zijn toch Adam en Eva !
Nee dus.
Met het oog op inteelt, lijkt mij dat ook niet echt handig. Die kregen dan kinderen....en dan zouden de broertjes en zusjes de volgende generaties moeten maken. :shock:
Om het nog erger te maken: Eva is gemaakt uit Adam. Dus ook Eva had een XY chromosome combi....Vandaar de Glote Sontvloed. Kon die 700 jaar oude woonark bouwer overnieuw beginnen met zijn drie dochters.

Gesloten