LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
mortianne.mater
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2018 15:45

Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door mortianne.mater »

Hoe zit het met t krijgen van een winkelverbod.
Afgelopen week ging ik met mijn partner boodschappen doen en maakten gebruik van zo’n scanner. We kregen een steekproef en een aantal artikelen bleek niet gescand (geraspte kaas, knakworst ed) een verschil van nog geen €5 euro op €120. Alles afgerekend kwam de manager erbij en hij vond het der mate erg dat we werden opgehaald door de politie. Bijna 5 uur op t bureau. Conclusie: seponeren, geen bewijs van diefstal/poging tot diefstal/scanfraude. Dus onschuldig...
Maar wat blijkt, het jaar winkelverbod wordt niet ingetrokken?! De manager gaf te kennen dat de politie niet goed had gehandeld en hij zonder opgave van reden iedereen de winkel mag weigeren.
Ik vind dit zo raar...?! Niet dat ik ooit nog wil winkelen daar, maar uit principe wil ik het winkelverbod van tafel...
Justitie zegt seponeren, maar de winkel vindt schuldig!!
Laatst gewijzigd door Radar op 14 nov 2018 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U heeft niet alle producten gescand. De waarde daarvan is niet belangrijk. Een winkelverbod heeft niets te maken met een vervolging door politie. U hebt niet alles afgerekend en daardoor krijgt u een winkelverbod.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Je krijgt het winkelverbod omdat je niet alles (juist) hebt gescand. Dat staat dus los van de vraag of dit al dan niet een bewuste poging tot diefstal was.

(Overigens wel vreemd dat je meerdere artikelen vergeet te scannen. Een enkel artikel kan ik mij nog voorstellen, maar meer artikelen?)

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of was de een aan het scannen en de ander aan het laden?

Ik kan mij voorstellen dat bij zo’n volle kar er een steekproef wordt gehouden.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik vraag mij af bij het verschilbedrag of dit de eerste/enige keer was?
Bij 1x kan ik het mij niet voorstellen dat de manager hiernaar grijpt, bij herhaling wel.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door moederslink »

mortianne.mater schreef:
13 nov 2018 15:57
Hoe zit het met t krijgen van een winkelverbod.
Afgelopen week ging ik met mijn partner boodschappen doen en maakten gebruik van zo’n scanner. We kregen een steekproef en een aantal artikelen bleek niet gescand (geraspte kaas, knakworst ed) een verschil van nog geen €5 euro op €120. Alles afgerekend kwam de manager erbij en hij vond het der mate erg dat we werden opgehaald door de politie. Bijna 5 uur op t bureau. Conclusie: seponeren, geen bewijs van diefstal/poging tot diefstal/scanfraude. Dus onschuldig...
Maar wat blijkt, het jaar winkelverbod wordt niet ingetrokken?! De manager gaf te kennen dat de politie niet goed had gehandeld en hij zonder opgave van reden iedereen de winkel mag weigeren.
Ik vind dit zo raar...?! Niet dat ik ooit nog wil winkelen daar, maar uit principe wil ik het winkelverbod van tafel...
Justitie zegt seponeren, maar de winkel vindt schuldig!!
Hoezo seponeren ? Er waren toch producten niet gescand?
Maar voor 1 jaar 1 winkelverbod, tja , nogal rigoureus maar dat gejat , bewust of onbewust , moet maar eens afgelopen zijn. :x

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door BL2 »

Bij meerdere producten niet gescand ben je niet geschikt voor de fraudegevoelig systeem.
Prima dat de winkel manager u beschermt tegen verder onheil.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door scontra »

mortianne.mater schreef:
13 nov 2018 15:57
Hoe zit het met t krijgen van een winkelverbod.
Afgelopen week ging ik met mijn partner boodschappen doen en maakten gebruik van zo’n scanner. We kregen een steekproef en een aantal artikelen bleek niet gescand (geraspte kaas, knakworst ed) een verschil van nog geen €5 euro op €120. Alles afgerekend kwam de manager erbij en hij vond het der mate erg dat we werden opgehaald door de politie. Bijna 5 uur op t bureau. Conclusie: seponeren, geen bewijs van diefstal/poging tot diefstal/scanfraude. Dus onschuldig...
Maar wat blijkt, het jaar winkelverbod wordt niet ingetrokken?! De manager gaf te kennen dat de politie niet goed had gehandeld en hij zonder opgave van reden iedereen de winkel mag weigeren.
Ik vind dit zo raar...?! Niet dat ik ooit nog wil winkelen daar, maar uit principe wil ik het winkelverbod van tafel...
Justitie zegt seponeren, maar de winkel vindt schuldig!!
In het systeem van de bonuskaart gebruiker staat vermeld wanneer er gebruik is gemaakt van de scanmogelijkheid en welke onregelmatigheden er zich in het verleden hebben voorgedaan.
Niemand zal na de eerste maal een winkelverbod aan z'n broek krijgen, maar een waarschuwing om voortaan zorgvuldiger te werk te gaan.
Er moet dus meer aan de hand zijn (geweest), wat uw story helaas niet vermeld.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door angel1978 »

scontra schreef:
14 nov 2018 10:52
mortianne.mater schreef:
13 nov 2018 15:57
Hoe zit het met t krijgen van een winkelverbod.
Afgelopen week ging ik met mijn partner boodschappen doen en maakten gebruik van zo’n scanner. We kregen een steekproef en een aantal artikelen bleek niet gescand (geraspte kaas, knakworst ed) een verschil van nog geen €5 euro op €120. Alles afgerekend kwam de manager erbij en hij vond het der mate erg dat we werden opgehaald door de politie. Bijna 5 uur op t bureau. Conclusie: seponeren, geen bewijs van diefstal/poging tot diefstal/scanfraude. Dus onschuldig...
Maar wat blijkt, het jaar winkelverbod wordt niet ingetrokken?! De manager gaf te kennen dat de politie niet goed had gehandeld en hij zonder opgave van reden iedereen de winkel mag weigeren.
Ik vind dit zo raar...?! Niet dat ik ooit nog wil winkelen daar, maar uit principe wil ik het winkelverbod van tafel...
Justitie zegt seponeren, maar de winkel vindt schuldig!!
In het systeem van de bonuskaart gebruiker staat vermeld wanneer er gebruik is gemaakt van de scanmogelijkheid en welke onregelmatigheden er zich in het verleden hebben voorgedaan.
Niemand zal na de eerste maal een winkelverbod aan z'n broek krijgen, maar een waarschuwing om voortaan zorgvuldiger te werk te gaan.
Er moet dus meer aan de hand zijn (geweest), wat uw story helaas niet vermeld.
Bonuskaart? Waar komt die ineens vandaan?

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door 16again »

Als politie zijnde zou ik niet eens opdagen bij issues op de zelf-scan kassa. De winkel bindt immers de kat op het spek, en mag wat mij betreft zelf op de blaren zitten.


Waren er geen beelden van hoe de "fouten" bij het scannen zijn ontstaan?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door berndv »

Een manager van een winkel is inderdaad gerechtigd om een winkelverbod in te stellen. Dit staat buiten het wel of niet vervolgd worden. Dat het een behoorlijk rigoureuze keuze is van de manager is wel mijn mening, maar goed, dat is zijn keuze daarin.

U zou kunnen proberen om het te proberen bij de overkoepelende organisatie, u heeft het over een manager, dus ik ga er van uit dat het 1 van de bekende ketens is. Maar ook daar zullen ze vermoedelijk weinig compassie hebben met mensen die bewust of onbewust artikelen niet hebben gescand.

Waarom de politie de zaak seponeert is mij ook niet heel erg duidelijk.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door bprosman »

Waren er geen beelden van hoe de "fouten" bij het scannen zijn ontstaan?
Als er meerdere mensen winkelen is het altijd dubbel opletten, mijn kinderen hebben ook wel eens iets in de kar gegooid terwijl ik scande en niet gezien had. Maar na dat is een kwestie van dubbel controleren voor je op de "betaalknop"drukt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door scontra »

angel1978 schreef:
14 nov 2018 10:54

Bonuskaart? Waar komt die ineens vandaan?
Zonder kun je niet scannen ! Tenminste niet bij AH.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door kweenie »

scontra schreef:
14 nov 2018 11:20
angel1978 schreef:
14 nov 2018 10:54

Bonuskaart? Waar komt die ineens vandaan?
Zonder kun je niet scannen !
Alleen als je bij de Albert Heijn winkelt...

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door angel1978 »

scontra schreef:
14 nov 2018 11:20
angel1978 schreef:
14 nov 2018 10:54

Bonuskaart? Waar komt die ineens vandaan?
Zonder kun je niet scannen !

Werkt die ook bij de jumbo?

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door witte angora »

mortianne.mater schreef:
13 nov 2018 15:57
Conclusie: seponeren, geen bewijs van diefstal/poging tot diefstal/scanfraude. Dus onschuldig...
Maar wat blijkt, het jaar winkelverbod wordt niet ingetrokken?!
Ho ho.... dat de politie te weinig bewijs vind om tot vervolging over te gaan betekent nog niet dat er niks aan de hand is. Je geeft zelf al aan dat er voor 5 euro verkeerd is gescand, meerdere artikelen nog wel. Het is hoe dan ook niet goed gegaan. Hoe de politie tot haar conclusie komt weet ik niet. Dat hangt van de omstandigheden af, en hoe er tot bewijsvoering gekomen wordt. Maar de omstandigheden (dwz wáár en op welk moment werd de steekproef gehouden) kennen we hier niet, dus daar valt verder weinig over te zeggen.

Je noemt het overigens een steekproef. Was het echt een steekproef, of hadden ze je al eerder in de smiezen? Hoef je niet op het forum te beantwoorden, die vraag moet je jezelf maar stellen denk ik. Het antwoord op die vraag kon wel eens allesbepalend zijn voor de beide verschillende uitkomsten.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door mahadma »

Wij gebruiken een heel erg simpel systeem als we zelf scannen, de ene pakt het artikel, geeft het aan de andere met de scanner, die scant het en het gaat in de kar. Herhaalde steekproeven gehad, maar het klopte altijd. In de voorwaarden behorende bij het zelfscannen zal zeker een regeltje staan die het winkelverbod noemt.

Zonder belerend te spreken, maar u heeft het over meerdere artikelen. Hoe heeft u gewinkeld, u alleen, met een partner, met kinderen? Het is met kinderen/meerdere personen zeker van belang om op te letten of alles gescanned wordt.
Laatst gewijzigd door mahadma op 14 nov 2018 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door JozJan »

Moet zo fijn zijn, dat je je probleem cq vraag neerlegt op het Radar forum en dat je dan door andere mensen wordt geholpen.... Oh, wacht...

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door witte angora »

fonsflons schreef:
14 nov 2018 12:12
JozJan schreef:
14 nov 2018 12:08
Moet zo fijn zijn, dat je je probleem cq vraag neerlegt op het Radar forum en dat je dan door andere mensen wordt geholpen.... Oh, wacht...

Hopen dat hier niet vergeten wordt om 'uit te scannen'
O, maar dat is prima gelukt, na 18 minuten. Nu maar zien of de TS nog terugkomt en iets met de gegeven antwoorden doet. En anders is er nog altijd de mogelijkheid dat de redactie volgende week een herinnering stuurt, nietwaar?

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Bij een steekproef gecontrolleerd worden waarbij artikelen gescand zijn, is GEEN diefstal. Tenzij er hard gemaakt kan worden dat het bewust achtergehouden wordt, zoals in je jaszak o.i.d.

Het is pas diefstal op moment dat je voorbij de kassa bent. Dat is in dit geval niet aan de orde. Je hebt je niet aan de voorwaarden gehouden van de zelfscan, dus een verbod op de zelfscan kan ik mij voorstellen, een volledig winkelverbod vind ik te ver gaan in deze zaak.

Gesloten