Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
sake1987

Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door sake1987 »

Als dit doorgaat, wie blijven hier dan nog reageren?

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als wat doorgaat?


Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Is misschien nog niet zo erg als je Piet Smit heet of Kees Bakker. Maar lijkt me verder geen goed plan.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door kuklos »

Goed idee. :roll: We hebben nu al een cancel cultuur. Dat wordt alleen nog maar erger en nog meer mensen zullen hun mond houden. En de Sigrid Kaags van deze wereld zulle zich enkel bevestigd voelen in het gelijk van hun denkbeelden. Nee dank je dus wat mij betreft.

Het is het zoveelste keer dat het etterbakje in de klas loopt te etteren, niet wordt aangepakt en de leraar als "oplossing" komt met de opmerking dat iedereen zich netjes moet gedragen hoor, in plaats van het etterbakje aan te pakken.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er zijn een tijdje geleden een hoop internethelden geweest die dachten dat ze anoniem bedreigingen richting Sylvana Simons. Het meerendeel is gewoon gevonden en berecht.
Lang niet overal zou het noodzakelijk hoeven zijn om alles te weten.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door Moneyman »

breien schreef:
12 jul 2021 16:43
Ik ben onbekend voor de mede forumleden, niet voor de Moderator.
Dat geldt - als het goed is...- voor ieder van ons. Daarmee is de vraag van TS dus al beantwoord, want er is niets veranderd.

sake1987

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door sake1987 »

Moneyman schreef:
12 jul 2021 17:20
breien schreef:
12 jul 2021 16:43
Ik ben onbekend voor de mede forumleden, niet voor de Moderator.
Dat geldt - als het goed is...- voor ieder van ons. Daarmee is de vraag van TS dus al beantwoord, want er is niets veranderd.
Ik heb mij bij het registreren voor dit forum niet hoeven te legitimeren / indentificeren.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door reggie2 »

sake1987 schreef:
12 jul 2021 17:23


Ik heb mij bij het registreren voor dit forum niet hoeven te legitimeren / indentificeren.
Mail adres , IP adres zal wel voldoende wezen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hebt je naam en contactgegevens op moeten geven, en daarmee heb je je geïdentificeerd. Daar ging -als ik het zo lees- de poll en dit topic over. Legitimeren is natuurlijk nog een stevige stap verder, en dát hebben we hier inderdaad niet hoeven doen.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik snap aan de ene kant het idee erachter, want er lopen figuren rond die andere mensen helemaal kapot lopen maken (alleen al het voorbeeld van de Engelse jochies die die penalty's gisteren gemist hebben is er eentje).

Maar aan de andere kant, heeft het wel wat dat men gewoon anoniem kan blijven. Je bent uiteraard niet verplicht op Social media
of internetfora te zitten en als die het niet nodig vinden dat mensen herkenbaar zijn, dan hoef je niet de diensten af te nemen. Je kunt een forum dat gericht is op anoniem zijn in mijn ogen niet verplichten dat mensen zich herkenbaar maken.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door angel1978 »

Probleem is dat je ook bedreigd, uitgescholden en gediscrimineerd kan worden zonder dat je op sociale media zit.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

In feite heb je je al geidentificeerd via je provider. Als ik nu iets schrijf wat niet door de beugel kan, is mijn IP adres bekend, en mijn provider weet wie ik ben. Je kunt weliswaar meerdere mensen achter 1 IP adres hebben, maar dat beperkt het aantal mogelijkheden van mogelijk daders al enorm. Met normaal politiewerk is de dader snel genoeg te vinden. Ik ben alleen bang dat er door dit soort onderzoeken, waar blijkbaar veel draagvlak voor is, er weer allemaal overbodige wetten en regelgeving komt die maar weinig toevoegt aan wat er al is.

Je kunt je beter richten op die paar ****** die crimineel bezig zijn, zoals die lui die die Engelse jochies die per ongeluk een doelpunt mistten vreselijk racistisch hebben bejegend. Dat is effectiever dan een gigantisch systeem op te zetten dat niets toevoegt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Alsof identificatieplicht gaat helpen tegen alle stront op internet. Het is een lege huls. Je straft hier vooral goedwillende mensen mee. Het echte gajes werkt er gewoon om heen.

Daarnaast komen we op die manier steeds verder in een surveillancesamenleving terecht. Als we daar al niet in zitten.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik sluit me volledig bij je aan, Bob.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door D34M0N »

sake1987 schreef:
12 jul 2021 16:27
Als dit doorgaat, wie blijven hier dan nog reageren?
Ik zie geen reden om dan te stoppen met reageren. Gewoon kwestie van VPN aanzetten en nieuw emailadres aanmaken.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dat alles zou u doen om hier incognito te kunnen blijven reageren?

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een identificatieplicht werkt fraude in de hand. De deelnemers geven een kopie af aan een onbekende, die daar vervolgens mee aan de haal kan gaan. Tegelijk bied dit moderators slechts een scheinveiligheid. Deelnemers kunnen zo'n kopie vervalsen. De BSN en pasfoto mogen op grond van de AVG afgeschermd worden. De rest is enkel wat gegevens in een bepaald font op een achtergrond. Overigens, een aardig forum begint bij een deugdelijke moderatie. Een identificatieplicht maakt de moderatie niet deugdelijk.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

D34M0N schreef:
12 jul 2021 23:24
Gewoon kwestie van VPN aanzetten en nieuw emailadres aanmaken.
Daarmee wordt je niet anoniem. Een VPN is namelijk niet bedacht om anoniem op internet te gaan maar om een beveiligde verbinding tussen een client en server te hebben. Bijvoorbeeld om veilig in te kunnen loggen op een bedrijfsnetwerk.

Een VPN is altijd te herleiden tot de end-points. Logisch, want daar begint en eindigt de VPN tunnel. Het is hoogstens ietsjes lastiger geworden.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door sylvesterb »

D34M0N schreef:
12 jul 2021 23:24
sake1987 schreef:
12 jul 2021 16:27
Als dit doorgaat, wie blijven hier dan nog reageren?
Ik zie geen reden om dan te stoppen met reageren. Gewoon kwestie van VPN aanzetten en nieuw emailadres aanmaken. Als kopie van legitimatie nodig is, reageren op diverse advertenties op marktplaats, de verkoper om een kopie van legitimatie, zogenaamd als bewijs dat diegene betrouwbaar is. Grote kans dat het niet lang duurt totdat iemand gevonden is die zo dom is om een kopie van de legitimatie te sturen, zonder gegevens afgeschermd te hebben. Grote kans dat dat diezelfde persoon een Facebookaccount heeft waar nog wat foto's gejat kunnen worden.
Los dat dit nooit wetgeving gaat worden en oncontroleerbaar is is een VPN geen alternatief als je echt anoniem wilt blijven. Veel VPN providers adverteren wel met dat ze geen log bijhouden maar hiermee bedoelen ze feitelijk dat ze enkel niet loggen wat je doet via de VPN verbinding. In de kleine lettertjes melden ze dit ook wel indirect ze weten echter wel wie op welk moment welk VPN adres in gebruik heeft mocht justitie hierom vragen.

Via je eigen provider en zonder VPN ben je inderdaad simpel te herleiden, elke 24 uur sturen providers de klant gegevens door aan justitie met de daarbij behorende IP adressen.

Natuurlijk zijn er manieren om hier omheen te gaan en wel anoniem te kunnen reageren, maar veelal zijn de mensen die zich verlagen tot het online bedreigen van mensen niet zo slim.

Gesloten