Testen hebben al aangetoond dat een aantal slimme energiemeters onjuist registreren. Wat is de reactie en daadkracht van de overheid daarna geweest . . .
Ik vind prima wat je doet. Zelf meten is zelf weten.
Mijn ervaring is echter dat bedrijven/instanties uiteindelijk zullen terugvallen op de uitspraak dat standen als geregistreerd door de bemetering kloppen.
Ik heb blokverwarming en dus digitale meters op elke radiator. Mijn woonkamer is mijn hoofdverwarming, dan volgt de verwarming in mijn slaapkamer en daarna die van de badkamer. Gebruik radiatoren van de ensuite, keuken en 2e slaapkamer is nagenoeg 0%. Er is een jaar geweest dat de meter op de radiator in een 2e (voorheen) slaapkamer waar mijn sauna destijds stond, dat deze meter de hoogste stand van alle meters aangaf. 125% verbruik tov de woonkamer. Ongeloofwaardig.
Verklaring van de leverancier van de meters: "u gebruikt die radiator toch meer dan uzelf denkt". Een kamer waar alleen die sauna in staat en verder niet gebruikt wordt? Ik dacht het niet.
Okey, verklaring 2: "meter wordt beinvloed door die sauna". Dus die sauna zou zoveel warmte verliezen dat die de ruimte zodanig opwarmt dat de radiator daardoor warmer wordt dan die ruimte en dus die meter gaat registreren. Volgens mij kan dat natuurkundig gezien niet want dan zou ik een zelfwarmte opwekkende radiator hebben.
Okey, verklaring 3: "de meter heeft goed geregistreerd dus dit is het verbruik". Einde verhaal. En daar mocht ik het mee doen.
Nadat men langs is geweest om standen uit te lezen blijkt diezelfde meter opeens nagenoeg niet meer te registeren. Vreemd. Men beweert die meter niet opnieuw te hebben geprogrammeerd. Hun woord tegen het mijne. Kosten van extra punten die ik mocht betalen overigens ook.
Mijn punt is: je kunt aantonen wat je wilt en op welke manier dan ook, wat telt is het belang dat er achter zit van de bedrijven die ons dit soort producten trachten te verkopen. Uiteindelijk een overheid die een beslissing hierin neemt, waarin de beslissingnemer ondeskundig is en een ander belang heeft.