Opgelicht op Marktplaats: Verkoper (afzender) heeft het pakket digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Gus_k
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2022 20:14

Opgelicht op Marktplaats: Verkoper (afzender) heeft het pakket digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen

Ongelezen bericht door Gus_k »

Ik heb een klacht tegen de Online Payments Foundation (Online Betaalplatform). Pakket zou - volgens verkoper - worden verstuurd op 20 december 2021. Op dit moment staat nog bij "Track&Trace" het bericht van PostNL "Bezorgtijd nog onbekend - Pakket is nog niet door PostNL ontvangen of verwerkt". Ik heb een aantal keren geprobeerd contact te leggen met de verkoper om te vragen of zij mij een bewijs van verzending (van PostNL) kan sturen, zodat ik kan nagaan of het verzending-probleem ligt bij PostNL. Na een iDEAL-betaling heb ik geen contact meer met de verkoper.
Volgens de klantenservice van PostNL is het pakket wel door de afzender digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen.
In een ticket van Online Betaalplatform heeft een medewerker het volgende aan mij meegedeeld, ik citeer: "Ik stuur de verkoper een e-mail met de vraag om via de chat van Marktplaats contact met jou op te nemen.". Op 30 december 2021 heeft de medewerker een e-mailbericht naar de verkoper verstuurd om haar te vragen contact te leggen met mij (de koper), maar tot nu toe heb ik geen reactie van de verkoper gekregen en Marktplaats heeft de verkoper geblokkeerd.
Verder heeft Online Betaalplatform mij geadviseerd "... aangifte te doen bij de Politie. Tip: voeg een screenshot van de Marktplaats advertentie en chatgeschiedenis toe." Aan deze advies en tip heb ik voldaan.

Een verzoek aan Online Payments Foundation:
De rekeningnummers van Online Payments Foundation worden vaak gebruikt bij oplichting. Zie bijvoorbeeld de berichten op de website van "opgelicht avrotros".
Bij een betaalverzoek op Markplaats, wordt de diensten van Online Payments Foundation gebruikt. Bij Marktplaats heb je twee mogelijkheden om geld over te maken, namelijk:
  • Betaalverzoek met iDEAL en
    Betaalverzoek met Gelijk Oversteken.
Een belangrijke opmerking: bij beide betaalverzoeken is oplichting mogelijk.

Een aantal voorbeelden:
  • Betaalverzoek via iDEAL: het pakket wordt aangemeld bij PostNL, maar wordt niet afgedragen aan PostNL (Track&Trace);
    Betaalverzoek met Gelijk Oversteken: het pakket is aangemeld en afgedragen aan PostNL (Track&Trace), maar de inhoud van het pakket komt niet altijd overeen met de advertentie (kwaliteitscontrole).
Opmerking bij beide betaalverzoeken: als de (ver)koper klaagt bij de Online Payments Foundation, wordt zijn/haar klacht niet gehonoreerd; hij/zij krijgt geen informatie over de verkoper (privacywet) en hij/zij krijgt zijn geld niet terug. Bij mogelijke oplichting, word je door hen verzocht aangifte te doen bij de politie.
En dan, de vraag of de politie bereid is een onderzoek te doen van de oplichting. De politie bekijkt of ze een onderzoek gaat starten: Het kan zijn dat de politie andere misdrijven voorrang moet geven. De politie heeft hierover afspraken gemaakt met het Openbaar Ministerie. Het kan ook zijn dat in de aangifte zo weinig informatie zit dat de politie er niet mee aan de slag kan.

Maar, kunnen we aangifte doen tegen Online Payments Foundation wegens medeplichtig aan de oplichting, want we maken het geld over naar hen en ze sluizen het geld door aan de oplichter?
Reactie van de politie: Helaas kan dit niet. Online Payment Platform is een betalingsplatform van Marktplaats die niet van te voren weet aan wie hij het geld overmaakt of doelbewust meewerkt aan oplichting. De wederpartij is in deze de enige verdachte in deze.

Daarom vind ik dat Online Payments Foundation zijn verificatiewerkwijzen moeten herzien.

Mijn reactie op een reactie van Online Betaalplatform:
Beste Online Payment Platform, U schreef, ik citeer: "De verkoper wordt nooit meer een gecontroleerde verkoper". Mijn vraag is, hoe weet u of de afzender (de verkoper) van de pakket, dezelfde persoon is die u hebt gecontroleerd; mogelijk is er sprake van identiteitsfraude of geldezel of katvanger. Kortom, uwe verificatiewerkwijze deugt niet. Het gebruik van Gelijk Oversteken is ook niet betrouwbaar, zie het artikel "Nieuwe Marktplaats-oplichtingstruc met 'Gelijk Oversteken' en misbruik van échte advertentiegegevens" (dit artikel is te vinden op: oplicht avrotros).

Ook de Consumentenbond vindt dat er meer gedaan kan worden om kopers en verkopers te beschermen tegen dit soort fraude. Wij willen dat Marktplaats:
  • Identificatie verplicht stelt voor kopers en verkopers.
    Controle gaat invoeren op advertenties die geplaatst worden tussen 12 uur ’s nachts en 8 uur ’s ochtends.
    Diensten zoals ‘Betalen via iDeal’ gratis maakt.

bennie02
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 nov 2018 12:15

Re: Opgelicht op Marktplaats: Verkoper (afzender) heeft het pakket digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen

Ongelezen bericht door bennie02 »

als ik het niet kan ophalen gaat het niet door en als de kopende party het niet wil/kan komen halen wil ik eerst het geld hebben .misschien iets omslachtiger maar is wel beter
heb je nu niet meer aan helaas

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opgelicht op Marktplaats: Verkoper (afzender) heeft het pakket digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen

Ongelezen bericht door witte angora »

Waar ligt het probleem? Het probleem ligt bij de verkoper. Daar ligt in beginsel dus ook de oplossing.

En kopen via marktplaats? Ik haal het altijd op, en boter bij de vis. MP is nu eenmaal het afvoerputje van gebruikte zooi.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Opgelicht op Marktplaats: Verkoper (afzender) heeft het pakket digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen

Ongelezen bericht door Jablan »

OBP is een bemiddelaar, een stichting en de gebruikte bankrekeningen voor Marktplaats (en voor andere bedrijven) zijn zg. derdenrekeningen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opgelicht op Marktplaats: Verkoper (afzender) heeft het pakket digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gus_k schreef:
24 jan 2022 20:31
Wij willen dat Marktplaats:
  • Identificatie verplicht stelt voor kopers en verkopers.
    Controle gaat invoeren op advertenties die geplaatst worden tussen 12 uur ’s nachts en 8 uur ’s ochtends.
    Diensten zoals ‘Betalen via iDeal’ gratis maakt.
Wie zijn "wij"?

Ik wil me helemaal niet hoeven identificeren aan Marktplaats als ik iets wil kopen. Waarom zou ik? En waarom denk je dat een tijdslot zou helpen?

En nog gekker: waarom zou een dienst die aan je verleend wordt (Ideal) gratis moeten zijn? Niemand werkt voor niets.

Zoals bij zoveel zaken geldt: gebruik je gezonde verstand, dan is 90% van de zaken te voorkomen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Opgelicht op Marktplaats: Verkoper (afzender) heeft het pakket digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Gus_k schreef:
24 jan 2022 20:31
Maar, kunnen we aangifte doen tegen Online Payments Foundation wegens medeplichtig aan de oplichting, want we maken het geld over naar hen en ze sluizen het geld door aan de oplichter?
Nee immers heeft Online Payment Foundation gedaan wat jij wilde, namelijk het geld overmaken naar de persoon waar jij geld naar wilde overmaken. Hun zijn een verwerker van data, vergelijkbaar met een bank. Je kunt de bank ook niet aanklagen als jij geld overmaakt naar een oplichter, immers is dit jouw opdacht en die wordt uitgevoerd.
Gus_k schreef:
24 jan 2022 20:31
Daarom vind ik dat Online Payments Foundation zijn verificatiewerkwijzen moeten herzien.
Dat mag je vinden, maar je vergeet je eigen verantwoording en onderzoek. Ik kan die nergens achterhalen in je verhaal. Je koopt iets op marktplaats, je maakt geen gebruik van "gelijk oversteken" ook niet 100% veilig maar veiliger dan niets. En de vele duizenden verhalen waarbij veelal het advies is "haal het zelf op" heb je ook genegeerd.

Je aanval richting de verwerker van de betaling is zinloos, jij geeft een opdracht om van A naar B over te boeken. Het is vooral aan jouw om te onderzoeken of B betrouwbaar is. Hiervoor heb je vele websites die opties bieden om zaken te controleren.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Opgelicht op Marktplaats: Verkoper (afzender) heeft het pakket digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem eventueel contact op met www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies. Ik denk niet dat hun iets kunnen doen.

Jij hebt de opdracht gegeven om geld naar iemand over te boeken. Dit kan rechtstreeks maar ook via een omweg. De tussen partij heeft gedaan wat jij vroeg en zijn niet verantwoordelijk voor de verkoop.


Aygulf
Berichten: 373
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Opgelicht op Marktplaats: Verkoper (afzender) heeft het pakket digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen

Ongelezen bericht door Aygulf »

    witte angora schreef:
    25 jan 2022 11:30
    Waar ligt het probleem? Het probleem ligt bij de verkoper. Daar ligt in beginsel dus ook de oplossing.

    En kopen via marktplaats? Ik haal het altijd op, en boter bij de vis. MP is nu eenmaal het afvoerputje van gebruikte zooi.
    Gewoon nieuwsgierig: u koopt dus altijd "zooi"? Ik heb veel spullen verkocht via marktplaats en inderdaad was het meeste gebruikt maar "zooi" heb ik nog nooit verkocht. Ook bij het kopen op marktplaats heb ik nooit het gevoel gehad iets uit een afvoerputje te ontvangen.

    witte angora
    Berichten: 30559
    Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

    Re: Opgelicht op Marktplaats: Verkoper (afzender) heeft het pakket digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen

    Ongelezen bericht door witte angora »

    Aygulf schreef:
    26 jan 2022 12:57
      witte angora schreef:
      25 jan 2022 11:30
      Waar ligt het probleem? Het probleem ligt bij de verkoper. Daar ligt in beginsel dus ook de oplossing.

      En kopen via marktplaats? Ik haal het altijd op, en boter bij de vis. MP is nu eenmaal het afvoerputje van gebruikte zooi.
      Gewoon nieuwsgierig: u koopt dus altijd "zooi"? Ik heb veel spullen verkocht via marktplaats en inderdaad was het meeste gebruikt maar "zooi" heb ik nog nooit verkocht. Ook bij het kopen op marktplaats heb ik nooit het gevoel gehad iets uit een afvoerputje te ontvangen.
      Je leest verkeerd... :wink: Dat er veel zooi tussen zit betekent niet dat alles rotzooi is.

      MuTe
      Berichten: 8
      Lid geworden op: 23 nov 2018 13:25

      Re: Opgelicht op Marktplaats: Verkoper (afzender) heeft het pakket digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen

      Ongelezen bericht door MuTe »

      Ik heb niet het hele verhaal gelezen, maar bij de woorden Online Betalings Platform gaan bij mij de nekharen recht overeind staan.

      Mijn advies aan iedereen die Marktplaats gebruikt, blijf ver weg bij dat waardeloze Betalings Platform, en al helemaal bij Gelijk Oversteken.

      Deze organisatie faciliteert oplichting op Marktplaats. Trap er niet in als een oplichter Gelijk Oversteken voorstelt. De oplichter wint het altijd omdat Online Betalings Platform alleen geld van je wil, maar geen enkele service verleent.

      HandigeHarrie
      Berichten: 1359
      Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

      Re: Opgelicht op Marktplaats: Verkoper (afzender) heeft het pakket digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen

      Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

      Mij is verteld dat bij betaling via een derdengeldrekening, de gegevens van de ontvanger moeten worden vermeld.
      Navraag zou het banknummer moeten opleveren dat je aan de politie kan doorgeven als verdacht.

      Moneyman
      Berichten: 29872
      Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

      Re: Opgelicht op Marktplaats: Verkoper (afzender) heeft het pakket digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen

      Ongelezen bericht door Moneyman »

      Nou, Marktplaats is er zelf ook achter: ze stoppen met "Gelijk Oversteken".

      Moneyman
      Berichten: 29872
      Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

      Re: Opgelicht op Marktplaats: Verkoper (afzender) heeft het pakket digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen

      Ongelezen bericht door Moneyman »

      Moneyman schreef:
      14 apr 2022 12:05
      Nou, Marktplaats is er zelf ook achter: ze stoppen met "Gelijk Oversteken".
      En wat komt er terug...?

      ... een dienst mét kopersbescherming, maar waarvoor de koper eerst 5% moet betalen :roll:

      Nee, hier wordt de koper echt een stuk blijer van... :lol:

      leopard2
      Berichten: 1
      Lid geworden op: 25 mar 2023 19:14

      Re: Opgelicht op Marktplaats: Verkoper (afzender) heeft het pakket digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen

      Ongelezen bericht door leopard2 »

      (eerste zin waarin rekeningnummer stond verwijderd door moderatie)
      waarom krijg ik het rekeningnummer niet te zien van de ontvanger met betaalverzoek, zo wordt het wel heel gemakkelijk gemaakt voor oplichting via betaalverzoek en ook nog 0,40 euro betalen voor transactie terwijl dit met ideal gratis is.
      Omdat het een verzamelingrekening is van Online Payment Platvorm komen de oplichters niet in het LMIO-register en kunnen ze gewoon doorgaan met mensen oplichten (zie onderstaande quote)
      Het betreft hier een verzamelrekening van een Payment Service Provider, hier komen betalingen binnen van meerdere webshops
      Ik vind dit een vreemde gang van zaken, want met Online Payment Platvorm wordt oplichting niet tegengegaan maar juist interessant voor oplichters omdat ze niet in het lmio-register komen en de banken nu niets kunnen doen (gaan/mogen pas actie ondernemen met meer dan 3 meldingen in het lmio-register.
      Zo werkt Marktplaats en Online Payment Platvorm fraude in de hand in plaats van fraude voorkomen,

      Culthero 71
      Berichten: 1
      Lid geworden op: 04 nov 2022 14:44

      Re: Opgelicht op Marktplaats: Verkoper (afzender) heeft het pakket digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen

      Ongelezen bericht door Culthero 71 »

      Met de zogenaamde “koperbescherming” maakt mp van criminaliteit op mp een “verdienmodel!” Hoe meer mensen worden opgelicht, hoe meer mensen bereid zijn deze “kopersbescherming” erbij te kopen!
      Deze service zou gratis moeten zijn of maximaal 1% moeten mogen kosten.

      Seinhuis
      Berichten: 2364
      Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

      Re: Opgelicht op Marktplaats: Verkoper (afzender) heeft het pakket digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen

      Ongelezen bericht door Seinhuis »

      U had ook uw aankoop kunnen ophalen.

      De mensen die op goed vertrouwen spullen kopen werken oplichting in de hand.

      Dagkoers
      Berichten: 541
      Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

      Re: Opgelicht op Marktplaats: Verkoper (afzender) heeft het pakket digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen

      Ongelezen bericht door Dagkoers »

      Voor MP oplichting is al zo vaak gewaarschuwd.
      Maar helaas trappen er elke keer weer mensen in.

      MirandaFok
      Berichten: 1
      Lid geworden op: 27 feb 2024 10:01

      Re: Opgelicht op Marktplaats: Verkoper (afzender) heeft het pakket digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen

      Ongelezen bericht door MirandaFok »

      Een optie zou zijn om via BSN in te loggen. Dit voorkomt oplichting. Mocht je opgelicht zijn dan kan marktplaats actie ondernemen. Ik dacht gaat de wereld een beetje beter maken door spullen te hergebruiken #NOT. Regering moet hier eens naar kijken. Marktplaats is bron van oplichting !!!

      Moneyman
      Berichten: 29872
      Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

      Re: Opgelicht op Marktplaats: Verkoper (afzender) heeft het pakket digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen

      Ongelezen bericht door Moneyman »

      MirandaFok schreef:
      27 feb 2024 10:06
      Een optie zou zijn om via BSN in te loggen.
      Alsjeblieft niet zeg!

      Het laatste wat je wilt is je BSN delen met allerlei commerciële partijen...

      Plaats reactie