LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door witte angora »

breien schreef:
03 nov 2020 11:18
Stel dat ik voor €70000,- een echte Van Gogh kan kopen en de kopers hebben haast om het geld te krijgen in contanten (briefjes van maximaal €50,-).
Dan kan ik geen 4 uur wachten.
Maar zou jij voor 70.000 euro aan de deur een Van Gogh kopen die in briefjes van 50 betaald moet worden terwijl de kopers ook nog een haast hebben? :idea:

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
03 nov 2020 11:57
Voor sommigen doen de banken het uberhaupt nooit goed.
Dat bedoel ik dus. Ik vind persoonlijk deze hele verandering onnodig, eerder hinderlijk. Mensen die makkelijk voor de gek te houden zijn, die zien liever die 4 uur wachttijd.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
03 nov 2020 12:07
]
Dat bedoel ik dus. Ik vind persoonlijk deze hele verandering onnodig, eerder hinderlijk. Mensen die makkelijk voor de gek te houden zijn, die zien liever die 4 uur wachttijd.
Maar de wereld draait niet om wat 1 persoon graag wil.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
03 nov 2020 12:07
Ik vind persoonlijk deze hele verandering onnodig, eerder hinderlijk.
Hinderlijk, ach... hoe vaak denk je hier nou in het dagelijks leven écht hinder van te ondervinden? Dus niet in allerlei hypothetische situaties, maar gewoon in het echte leven? In datzelfde echte leven worden aan de lopende band mensen opgelicht - wat hiermee simpelweg een stukje moeilijker wordt gemaakt. Vanuit de zorgplicht van de bank wat mij betreft een logische afweging.

En áls je al een keer je zaken niet goed geregeld hebt voordat je die vloer laat leggen, is dat een stuk makkelijker op te lossen dan wanneer al je spaargeld verdampt is omdat je in een truc bent getrapt.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door 16again »

16again schreef:
03 nov 2020 11:50
Wellicht denkt de leverancier van de vloer daar anders over. Die krijgt er extra rompslomp bij.
Moneyman schreef:
03 nov 2020 11:52
Ja, en? Dat is het probleem van Nijogeth. Die pleegt dan immers wanprestatie.
En die wanprestatie is op zijn beurt weer het probleem van die vloerleverancier:
Of 4 uur wachten, of weg zonder betaald te worden. En wat kan die dan doen? 14 dagen brief sturen?

Ik zeg niet dat ik tegen die maatregel ben, maar geef alleen maar aan, dat leveranciers daar niet blij mee zullen zijn. Wat crazyme ongetwijfeld kan be-amen.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
03 nov 2020 12:14
Hinderlijk, ach... hoe vaak denk je hier nou in het dagelijks leven écht hinder van te ondervinden? Dus niet in allerlei hypothetische situaties, maar gewoon in het echte leven? In datzelfde echte leven worden aan de lopende band mensen opgelicht - wat hiermee simpelweg een stukje moeilijker wordt gemaakt. Vanuit de zorgplicht van de bank wat mij betreft een logische afweging.
Mij maakt het verder allemaal niet uit, hoor. Heb geen ING. Ik bedoel meer te zeggen dat er in zo'n geval 2 kanten zijn en de bank het nooit goed doet.
En laten we eerlijk zijn, we weten allemaal dat er ook mensen zijn die wel zulke limieten binnen een korte tijd willen verzetten.

En hoe vaak ik er in het dagelijks leven hinder van zal ondervinden? Waarschijnlijk 0 keer. Maar hoe vaak verwacht jij dan dat je er hinder van gaat ondervinden als die 4 uur er niet is? Waarschijnlijk ook 0 keer.

Uiteindelijk denk ik wel dat er veel meer mensen hinder van ondervinden dan het aantal mensen dat hierdoor minder wordt opgelicht. Die mensen worden alsnog opgelicht, maar komen daar nu alsnog pas na een dag achter of worden op een andere manier opgelicht.

Ik denk dat er niemand hier van de vaste forummers nut aan zal hebben, om het kort te zeggen.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
03 nov 2020 13:08
Ik zeg niet dat ik tegen die maatregel ben, maar geef alleen maar aan, dat leveranciers daar niet blij mee zullen zijn. Wat crazyme ongetwijfeld kan be-amen.
De suggestie dat banken maar geen extra beveiligingsmaatregelen zouden moeten treffen, omdat er ergens in de keten van een consument die zijn zaakjes niet op orde heeft een winkelier kan zijn die daar last van heeft is zó weinig overtuigend dat het eerlijk lijkt op tegengas om het tegengas.

Wat Crazyme ermee te maken heeft, ontgaat me overigens volledig.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Daar staat dan ook tegenover dat het weinig overtuigend is extra beveiligingsmaatregelen af te dwingen ten koste van gemak, omdat er ergens een paar consumenten geen idee hebben van wat ze aan het doen zijn. Dat is weer het overdreven beschermen van consumenten, wat we vaker tegen komen op dit forum. Tegenwoordig moet alles zo ingericht zijn dat mensen niet meer na hoeven te denken.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
03 nov 2020 14:00
Tegenwoordig moet alles zo ingericht zijn dat mensen niet meer na hoeven te denken.
Klopt. En hoewel dat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn, is het dat helaas wel. Dat heet zorgplicht, en dat zijn de banken dus verplicht. En - als ze het niet doen, worden ze er óók op afgerekend.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
03 nov 2020 14:01
Nijogeth schreef:
03 nov 2020 14:00
Tegenwoordig moet alles zo ingericht zijn dat mensen niet meer na hoeven te denken.
Klopt. En hoewel dat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn, is het dat helaas wel. Dat heet zorgplicht, en dat zijn de banken dus verplicht. En - als ze het niet doen, worden ze er óók op afgerekend.
De vraag is tot hoe ver die gaat. De oplichting die nu voorkomen wordt, bestaat eruit dat mensen al door de klant in zijn huis zijn gelaten en daar hun hele bankzaken open en bloot leggen voor de oplichter.

Dat gaat in mijn optiek echt ver buiten de zorgplicht.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is helaas maar één van de vele manieren waarop men opgelicht kan worden. Er zijn er natuurlijk veel meer. Fysieke aanwezigheid is daarvoor echt niet vereist. Was het maar zo simpel...

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
03 nov 2020 13:47
16again schreef:
03 nov 2020 13:08
Ik zeg niet dat ik tegen die maatregel ben, maar geef alleen maar aan, dat leveranciers daar niet blij mee zullen zijn. .
De suggestie dat banken maar geen extra beveiligingsmaatregelen zouden moeten treffen, omdat er ergens in de keten van een consument die zijn zaakjes niet op orde heeft een winkelier kan zijn die daar last van heeft is zó weinig overtuigend dat het eerlijk lijkt op tegengas om het tegengas.
Je maakt er zelf van dat ik suggereer geen extra beveiligingsmaatregelen te treffen.
Integendeel, natuurlijk ben ik voor goede beveiliging
Ik geef alleen maar aan dat met deze oplossing andere partijen er ook hinder van ondervinden.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
03 nov 2020 14:17
Je maakt er zelf van dat ik suggereer geen extra beveiligingsmaatregelen te treffen.
Dan weet je bij dezen welke indruk je posts wekken.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
03 nov 2020 14:07
Dat is helaas maar één van de vele manieren waarop men opgelicht kan worden. Er zijn er natuurlijk veel meer. Fysieke aanwezigheid is daarvoor echt niet vereist. Was het maar zo simpel...
Dat is inderdaad zo, maar voor zover ik weet is bij deze vorm van oplichting fysieke aanwezigheid wel nodig. En wordt hier dus een maatregel genomen, die alleen nut heeft bij mensen die oplichters in hun huis laten en hun bankgegevens vervolgens open en bloot neerleggen.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hoeft alleen maar programma's als "opgelicht" te kijken om te zien dat dat helaas onjuist is.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gebruiksgemak en beveiliging gaan nu eenmaal niet goed samen.

Voor die Van Gogh van 70.000 (een koopje!) moet je bij ING toch wat meer moeite doen. De limiet ligt namelijk op 50.000 euro. Voor grotere bedragen in één keer moet je naar een kantoor. Een "workaround" is overmaken in twee delen, maar dat kan dan niet op dezelfde dag. Dat is te zeggen...

Interessant in dit verband is dat de limiet van de app los staat van de limiet in MijnING. Zo is het dus mogelijk om op een dag tweemaal 50.000 over te maken.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
03 nov 2020 14:31
Dat is inderdaad zo, maar voor zover ik weet is bij deze vorm van oplichting fysieke aanwezigheid wel nodig.

Volgens mij niet. Het slachtoffer wordt gebeld en verhoogt zelf via MijnING de limiet op advies van de behulpzame "medewerker". Die houdt het slachtoffer een kwartiertje aan de praat en laat vervolgens het slachtoffer het geld overmaken naar de zogenaamde "kluisrekening".

Zo was de methode die in het item op televisie aan de orde kwam. Hiertegen biedt vier uur wachttijd wel bescherming, dunkt me.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Die 4 uur die de ING wil inbouwen voor de veiligheid zet mijn inziens weinig zoden aan de dijk.
Mensen die echt denken door de ING te zijn benaderd denken dat 4 uur later vast ook nog.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarschijnlijk niet. Eén van de kenmerken van de trucs is dat er een gevoel van urgentie of sociale druk opgewekt wordt. Dat is een paar minuten wel vol te houden, maar geen paar uur.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat gaat natuurlijk ook over het leeghalen van een rekening tijdens een telefoon gesprek.

Gesloten