LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Sharrian
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2020 17:30

Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Sharrian »

Ik wil graag names opa ( joop ) 81 jarige man die opgelicht is door ( ing oplichters) zijn verhaal doen .

Ik start deze actie op voor de 81 jarige joop. Joop was een hele goede vriend van mijn moeder, Mijn moeder hielp joop met alles. Mijn moeder is vorig jaar op vakantie gestorven aan een hart stilstand waar Joop en ik ook bij aanwezig waren. Sinds dien help ik "opa joopie" zoveel als ik kan. Joop is een hele lieve man met een hartje van goud. Afgelopen week was ik een week bij mijn vriendin toen ik gebeld werd door joop. Hij was er van overtuigd dat ING hem geholpen had door een oplichting tegen te gaan. Ze belden hem op met het bericht dat er een hoge transactie was tegen gegaan en mogelijk een oplichting was tegen gehouden. Hij werd bang gemaakt via de telefoon dat het hem al zijn geld kon kosten als hij geen actie ondernam. Vanwege corona zou hij niet op kantoor hoeven komen, Er zou iemand bij hem langs komen. Deze persoon kwam een half uur na het telefoontje aan zijn deur. Een nette jongeman stond voor zijn deur met een legitimatiebewijs van de ING bank.

In goed vertrouwen liet joop deze jongeman binnen en er volgende een gesprek. Deze jongeman wist op deze manier het volledige vertrouwen te winnen van joop. Hij heeft in joop zijn woonkamer achter de laptop gezeten en joop heeft ingelogd op zijn ING account. En zo begon de man van alles te doen en vertelde andere dingen dan hij daadwerkelijk deed. Ook heeft hij met zijn telefoon een foto gemaakt van het papier waar joop zijn inlog gegevens op had staan. Deze jongeman heeft het daglimiet op het maximale bedrag van 10,000 euro gezet. Ook hebben ze een bedrag van 1800 aan rekeningen terug geboekt naar zijn rekening om nog meer geld te bemachtigen en ze hebben dit achter joop zijn laptop bevestigd met joop zijn scanner. Dit onder het verhaal om een nieuwe bankpas en scanner aan te vragen, Vervolgends heeft hij zogenaamd uit veiligheid joop zijn pas door geknipt. Dit op zo'n manier dat hij deze aan elkaar kon plakken en hem dus nog kon gebruiken. De bijbehorende scanner was niet meer bruikbaar volgende de jongeman want deze was gekoppeld aan zijn inmiddels doorgeknipte bankpas.

De jonge man had mooie praatjes over dat hij binnen 3 tot 5 werkdagen een nieuwe bankpas en nieuwe scanner zou ontvangen. De niets vermoedende 81 jarige joop vertelde mij dit aan de telefoon waarop ik gelijk hem zijn bank heb laten bellen. Helaas te laat, Al zijn spaargeld is opgenomen plus het geld wat er nog op zijn rekening stond is vervolgends in de omgeving van de bank af gehaald. Deze lieve man heeft helemaal niks meer.. Al zijn spaargeld is weg, en het restant geld waar hij van moest leven ook. Ze hebben meer dan 10.000 euro van joop gestolen.

De dader is spoorloos.. de politie onderzoekt geen vingerafdrukken voor dit soort situaties. Van de ING hebben wij te horen gekregen dat hij geen geld terug krijgt van de bank, Dit omdat het geld contant is opgenomen. Joop krijgt dus op geen enkele manier zijn geld terug. Daarom hoop ik via deze weg een mooi bedrag voor hem op te halen. Ik wil namens mij alvast iedereen die helpt door iets te doneren alvast heel erg veel bedanken.

Wij willen iedereen waarschuwen! Kijk uit voor de oplichters.
Iedereen als die wilt doneren voor deze lieve man kijk op :https://www.doneeractie.nl/81-jarige-ma ... cht/-46592

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Jablan »

Treurig verhaal, lieve actie en ik hoop dat je Hart van Nederland hiermee haalt.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zeg het zo vaak. Zet je spaargeld bij een andere bank dan je betaalrekening.

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door kuklos »

Dit is recent bij Kassa geweest. Helaas betaalt ING niks, het schijnt dat alleen de Rabobank mensen tegemoet komt.

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... deskfraude

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook een 81 jarige kan zijn verstand gebruiken. Er wordt zooooo ontzettend veel gewaarschuwd !
Ik vind dit diep treurig , maar waarom laat je zo iemand überhaupt binnen?
En waarom had hij niet een vd kinderen of een goede bekende/ vriend laten komen om bij ' dat gesprek " aanwezig te zijn, of een buur?
Erg triest voor deze man , écht!
Maar sorry, ik ga niet doneren :(

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dat ING staat wel tussen aanhalingstekens, maar ik vind dat u dat toch moet verwijderen, of meer toelichten, want een en ander heeft niets met de ING vandoen.

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik schrik toch wel van een aantal redelijke harteloze reacties in dit topic. Ik heb de Kassa uitzending gezien en daarin zat een psycholoog die goed uitlegde waarom mensen erin trappen. En eigenlijk was haar boodschap dat hierin trappen velen kan overkomen, ook de mensen die nu zeggen dat het stom is en er al zo vaak voor gewaarschuwd is.
Mensen iets meer begrip a.u.b.

sake1987

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door sake1987 »

Het is een sneu verhaal.
Maar de kop klopt al niet, het zijn geen oplichters van de ING.
Heb een moeder en schoonouders van over de 80, die echt geen leuke jonge mannen binnen laten en op hun computer laten. Wij hebben ze geïnstrueerd eerst 1 van ons bellen.
En hoe goed ook bedoeld, vind een inzamelingsactie hier niet gepast, neem daar de sociale media voor.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Helaas is er een groep mensen die altijd doof en blind zal zijn voor waarschuwingen, en die dan achteraf verwachten dat een ander hun schade wel zal dragen...

Een bankmedewerker aan de deur is natuurlijk al meteen een enorme rode vlag.
Vervolgens is het zo dat een bankmedewerker nooit naar inloggegevens, wachtwoorden en/of pincodes zal vragen.

Banken zijn heel actief in het waarschuwen van mensen. Spotjes op radio en tv, brieven, e-mails etc. Triest dat de boodschap bij sommigen nog steeds niet is doorgedrongen.

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ooit ben ik gebeld door Visa. Mijn gegevens waren in handen van criminelen gekomen. Juist vanwege het verhaal dat een bank normaal gesproken nooit belt heb ik op een later moment terug gebeld om het verhaal te verifiëren. En het klopte. Daarna is pas alles in gang gezet voor een nieuwe pas. Jammergenoeg is niet iedereen zo helder om terug te bellen. Ook al zijn er harteloze reacties hier en ook al is de truc psychologisch goed in elkaar gezet, als je helder nadenkt klopt er weinig van. Hoe weet een bank dat er een frauduleuze overboeking zou zijn? Hoe kan het dat de medewerker al zo snel aanwezig is? Waarom mag de klant niet naar kantoor komen maar de medewerker wel naar de klant?

Het is voor vele een dure en wijze les om de rust te bewaren en het koppie erbij te houden. Een donatie heeft geen nut, er zijn weet ik hoeveel slachtoffers, waarom zou de een wel wat moeten krijgen en een ander niet? En iedereen geld geven gaat een flinke duit kosten.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
25 okt 2020 20:15
Ook een 81 jarige kan zijn verstand gebruiken.
Laat dit nou juist de doelgroep zijn voor de oplichters. En niet zonder reden.

ZeerPrivé
Berichten: 5406
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

NeoDutchio schreef:
25 okt 2020 20:52

*knip*

Een donatie heeft geen nut, er zijn weet ik hoeveel slachtoffers, waarom zou de een wel wat moeten krijgen en een ander niet? En iedereen geld geven gaat een flinke duit kosten.

Eens. Hier nog een inzamelingsactie voor mensen die voor 50.000 euro zijn opgelicht.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... hters-hele

ggt1966
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2020 20:46

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door ggt1966 »

Lady1234 schreef:
25 okt 2020 20:07
Ik zeg het zo vaak. Zet je spaargeld bij een andere bank dan je betaalrekening.
Dat zal niet veel uitmaken. Dan "helpen" ze je gewoon met het verhaal dat er een probleem is met je spaarrekening. Dan moet je weliswaar meerdere stappen uitvoeren, maar daar praten de criminelen hun slachtoffers wel doorheen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door moederslink »

16again schreef:
25 okt 2020 20:56
moederslink schreef:
25 okt 2020 20:15
Ook een 81 jarige kan zijn verstand gebruiken.
Laat dit nou juist de doelgroep zijn voor de oplichters. En niet zonder reden.
Ook jonger dan 80+ trapt er vaak genoeg in:
" pap , wil je even snel geld overmaken? Dit is mijn nieuwe telefoonnummer , maar ik moet nu een rekening van bijna 500 euro betalen " en papa maakt 500 euro over zonder het eea te verifiëren en paps is misschien nog geen 50 jaar.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook die 81 jarige zal het spotje gezien hebben op tv. Hang op, bel uw bank.

DeZevendeHenk
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Er is hier zeker iets tegen te doen maar dan zullen wij moeten gaan accepteren dat banken veel assertiever transacties gaan controleren en bankieren onder curatele gaat plaatsvinden. Ik denk voor de doelgroep een goed idee maar vrees dat de privacy brigade het niks vindt.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Men kan ook weer overstappen op bankieren met overschrijvingskaarten en papieren afschriften. Soms wat duurder, maar minder risico’s

sake1987

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door sake1987 »

Lady1234 schreef:
25 okt 2020 22:04
Men kan ook weer overstappen op bankieren met overschrijvingskaarten en papieren afschriften. Soms wat duurder, maar minder risico’s
Toen er nog geen internet bankieren was, werden mensen ook opgelicht.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad, maar voordat een overschrijvingskaart verwerkt is, is er tijd om het te stoppen.

DeZevendeHenk
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Oplichters van 'ING' stelen al het spaargeld van 81-jarige

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Dan zouden we simpelweg ook een vertraging van 24h in het systeem in kunnen bouwen met hetzelfde doel. Je moet dan alleen wel van te voren kiezen wilt u uw opdrachten direct verwerkt hebben of met vertraging.

Gesloten