LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Outlook / Hotmail vraagt om id vanwege nieuwe wet

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
antje123
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2018 13:25

Outlook / Hotmail vraagt om id vanwege nieuwe wet

Ongelezen bericht door antje123 »

Hoi,

Ik vroeg mij af of er meer mensen last hebben dat ze geen mail meer kunnen lezen voordat ze een leeftijdsindicatie / ID moeten opsturen naar Windows.
Ik kan nmlk. Al lange tijd niet meer bij mijn mail ivm ik geen juiste leeftijd heb ingevoerd vanweg privacy, nu wil Outlook / Hotmail dat ik mijn ID opstuur te verificatie voor of ik wel een volwassene ben voordat ik weer bij mijn mail kan.
Ik vind het een soort van Ransomware en zeer irritant vervelend :evil: .
Ze vragen het in de trant van iets met betrekking tot een nieuwe wet.
Wat is die nieuwe wet en heeft Outlook / Hotmail het recht om mijn ID te vragen??
Heb geen problemen bij Gmail.
Laatst gewijzigd door Radar op 02 mei 2018 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Outlook / Hotmail vraagt om id vanwege nieuwe wet

Ongelezen bericht door Mk »

De nieuwe europese privacywet. AVG. Reken erop dat je die vraag meer gaat krijgen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Outlook / Hotmail vraagt om id vanwege nieuwe wet

Ongelezen bericht door sylvesterb »

antje123 schreef:Hoi,
Ik vroeg mij af of er meer mensen last hebben dat ze geen mail meer kunnen lezen voordat ze een leeftijdsindicatie / ID moeten opsturen naar Windows.
Ik kan nmlk. Al lange tijd niet meer bij mijn mail ivm ik geen juiste leeftijd heb ingevoerd vanweg privacy, nu wil Outlook / Hotmail dat ik mijn ID opstuur te verificatie voor of ik wel een volwassene ben voordat ik weer bij mijn mail kan.
Ik vind het een soort van Ransomware en zeer irritant vervelend :evil: .
Ze vragen het in de trant van iets met betrekking tot een nieuwe wet.
Wat is die nieuwe wet en heeft Outlook / Hotmail het recht om mijn ID te vragen??
Heb geen problemen bij Gmail.
De leeftijd die je hebt ingevoerd maakt je minderjarig. Conform de Amerikaanse COPPA-wetgeving en straks ook de nieuwe algemene verordening gegevensbescherming die in media Mei in de EU gaat gelden moet Microsoft vaststellen dat u als "minderjarige" toestemming heeft van een volwassen om de dienst van Microsoft te gebruiken. Immers mag Microsoft voor minderjarige geen gegevens (uw e-mails o.a.) opslaan zonder toestemming van de ouders. Ook Gmail zal straks deze wetgeving moet gaan doorvoeren, net zoals elk bedrijf wat gegevens bewaard.

Helaas bent u niet volledig in uw bericht, immers kunt u naast uw ID ook een creditcard betaling doen van € 0,50 waarmee u het akkoord kunt bevestigen. De gegevens van uw creditcard worden niet aan het account gekoppeld.

Een fake geboortedatum opgeven is tegen de algemene voorwaarden die van toepassing zijn op de dienst Outlook. Dus Microsoft staat in hun recht (en is het straks in de EU zelfs verplicht) om deze gegevens te verstrekken.

Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -id-bewijs staan tips hoe u uw ID bewijs "veiliger" kan mailen naar partijen. Ondanks dat het niet op de site staat mag u veelal ook uw geslacht, foto wegstrepen, immers wilt Microsoft enkel u geboortedatum verifiëren.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Outlook / Hotmail vraagt om id vanwege nieuwe wet

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb daar helemaal niets van gekregen, maar mijn mailadres van hotmail wordt dan ook al 19 jaar gebruikt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Outlook / Hotmail vraagt om id vanwege nieuwe wet

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:Ik heb daar helemaal niets van gekregen, maar mijn mailadres van hotmail wordt dan ook al 19 jaar gebruikt.
Ik wel, naja de melding dát ze het gaan controleren om de hierboven al gegeven redenen. Maar wij hebben ook een office365 abonnement, misschien dat dat type klanten iets meer info krijgt? Ik ben overigens geen minderjarige, en zo heb ik ook nooit bij ze geregistreerd gestaan, dus ik hoef niks op te sturen/te verifiëren,

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Outlook / Hotmail vraagt om id vanwege nieuwe wet

Ongelezen bericht door witte angora »

Mk schreef:De nieuwe europese privacywet. AVG. Reken erop dat je die vraag meer gaat krijgen.
Dat klopt, als ik de declaraties bij de FBTO wil inzien moet ik ineens ook inloggen met mijn Digid. Dat was eerst ook niet.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Outlook / Hotmail vraagt om id vanwege nieuwe wet

Ongelezen bericht door G7 »

witte angora schreef:
Mk schreef:De nieuwe europese privacywet. AVG. Reken erop dat je die vraag meer gaat krijgen.
Dat klopt, als ik de declaraties bij de FBTO wil inzien moet ik ineens ook inloggen met mijn Digid. Dat was eerst ook niet.
Dat moest ik vorig jaar ook al bij Menzis, dus dat is niet helemaal nieuw. Ik kan ook niet zomaar bij mijn zorg gegevens van Menzis. Moet met Digi-D.

Ook zit ik al vele jaren bij hotmail / outlook, maar heb nergens geen bericht van gehad. Kan zonder problemen inloggen daar.

atlas1302

Re: Outlook / Hotmail vraagt om id vanwege nieuwe wet

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Om de goede van de kwade te scheiden lijkt het mij zeker niet verkeerd, ik denk dat er veel misbruik wordt gemaakt van hotmail...etc. adresjes.

pauli56
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2018 22:05

Re: Outlook / Hotmail vraagt om id vanwege nieuwe wet

Ongelezen bericht door pauli56 »

mijn Skype account is ook geblokkeerd omdat ik minderjarig ben volgens Microsoft. Ik ben 62 ;-), heb al jaren een skype account, zonder geboorte datum. Dus in verband met de nieuwe Europese privacy wet moet ik mijn credit card gegevens of een kopie van mijn paspoort aan een Amerikaans commercieel bedrijf geven?, Dat vind men blijkbaar niet zo privacy gevoelig als een skype berichtje naar een bekende. Ik dus wel, dat is mijn privacy wet.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Outlook / Hotmail vraagt om id vanwege nieuwe wet

Ongelezen bericht door bprosman »

Skype gebruiken is een keuze, het hoeft niet.
of een kopie van mijn paspoort aan een Amerikaans commercieel bedrijf geven?,
Dat "Amerikaanse commerciele bedrijf" heeft het overigens wel voor zijn klanten opgenomen tegen de Amerikaanse regering mbt data uit Europese datacenters.
https://www.theverge.com/2018/4/5/17203 ... and-ruling

Je had ook ineens je geboorte datum naar waarheid in kunnen vullen :wink:

Gesloten