LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overlast door bromtoon van buiten

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Overlast door bromtoon van buiten

Ongelezen bericht door Costnix »

Inderdaad een zeer hinderlijk geluid.
Al de pers ingeschakeld of een Tv-programma zoals Hart van Nederland ingeschakeld?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Overlast door bromtoon van buiten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Prima opname maar ik kan geen apparaat bedenken dat dit geluid zou maken en zo regelmatig.
Word flinke zoekklus en vraag alle buren.... met microfoon kun je geluidssterkte meten en soms zo de bron vinden.

Jan K.
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 dec 2017 13:35

Re: Overlast door bromtoon van buiten

Ongelezen bericht door Jan K. »

Komkommertijd schreef:
14 feb 2019 16:43
Prima opname maar ik kan geen apparaat bedenken dat dit geluid zou maken en zo regelmatig.
Word flinke zoekklus en vraag alle buren.... met microfoon kun je geluidssterkte meten en soms zo de bron vinden.
Ik ben al bezig met buurtonderzoek, en GGD Haaglanden heeft de ingevulde formulieren opgevraagd. Kennelijk zien zij ook de ernst van de situatie in.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Overlast door bromtoon van buiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

gelukkig dat er nu eindelijk iets gebeurt!

Jan K.
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 dec 2017 13:35

Re: Overlast door bromtoon van buiten

Ongelezen bericht door Jan K. »

Een geluk bij een ongeluk. Eén van de slachtoffers is de stadsdeelvoorzitter.
Hij heeft het meteen doorgespeeld naar de gemeenteraad.
Ik denk dat de zaak nu in een versnelling komt.

dick.lagerwerf
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2019 23:40

Re: Overlast door bromtoon van buiten

Ongelezen bericht door dick.lagerwerf »

Ik ervaar sinds half mei van dit jaar regelmatig een lage bromtoon thuis. Zowel binnen als buiten. Maar binnen is het harder door dat de ruimtes in het huis als klankkast lijken te werken. De bromtoon is soms heel hard en wordt dan weer zacht. Ook is de bromtoon soms dagen afwezig. Ondanks dat ik goed slaap lijkt het wel invloed te hebben op mijn rust. Mijn vrouw hoort de toon soms. Heinenoord Gem. Hoeksche Waard. Het is net als of er een zware machine in de buurt draait maar buitens bijna geen richting te geven aan waar het vandaan komt.

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: Overlast door bromtoon van buiten

Ongelezen bericht door luna01 »

Heb helaas het zelfde probleem. De geluidsopnames zijn identiek, alleen is het veel door/indringender als je het zelf ervaart. Dat ligt natuurlijk aan de microfoon. Ik heb ook een goede opname, die maakte ik op de wc qua geluid (kleine ruimte). Ervaart u ook trillingen ? Had 5 jaar geleden al een topic erover. Wist toen zelf niet wat me overkomt en er werd wat lacherig over gedaan. Vorig jaar in de zomer zijn wel metingen verricht, was 50, 160 en 380 Hz. Ook lichte trillingen, maar zelf voelde ik niets, neem aan iets aan de apparatuur zelf. Nu 'was' het in de zomer meest wel om te doen, vorig jaar tijdens die meting ook bijna stil. Dit jaar helaas niet meer. Iedere nacht om 2 uur, 4 uur of 6 uur begint het feest en de stille dagen dit jaar kan ik op een vinger tellen. Heb natuurlijk ook alle meldingen wel gehad, maar er wordt gedaan alsof ik over een koekoeksnest ben gevlogen. Ondanks geluid en trillingsopname (een lamp boven een fles water geeft een heel duidelijk beeld weer), moet ik maar verhuizen. Ik sta er helaas alleen voor, er wordt gezegd ik ben de enige met deze klacht. Ventilatie van zendmasten kan heel goed, intussen 17 windturbines achter en naast mij, nieuwbouw meer energietoevoer en water etc.. Maar als niemand met me mee denkt kom ik ook geen stap verder. Ik ben intussen zo gesloopt dat ik alle bewijzen en schrijfsels maar aan een advocaat geef. Ben 40 kilo afgevallen, hoofdpijn, oorontstekingen, blaasontstekingen, zere benen, geen of nauwelijks slaap en ga zo maar door. Wil u maar veel succes wensen, want dit kost een hele lange adem.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Overlast door bromtoon van buiten

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Bij mij was het tinnitus. Doe maar een gehoortest bij een goede audioloog. Hoorapparaten met tinnitus maskeerder hebben me geholpen! Het verschil tussen knettergek worden en verder leven!

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Overlast door bromtoon van buiten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bromtonen van buiten zijn vaak heel moeilijk te lokaliseren, omdat ze ver dragen en gemakkelijk afbuigen. Het wordt vaak als aanstellerij gezien, maar in twee afleveringen van de Rijdende Rechter bleek het toch heel wat genuanceerder te liggen. Ellendig als je er gevoelig voor bent.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Overlast door bromtoon van buiten

Ongelezen bericht door berndv »

fonsflons schreef:
22 aug 2019 15:20
luna01 schreef:
22 aug 2019 13:31
Ik heb ook een goede opname, die maakte ik op de wc qua geluid (kleine ruimte). Ervaart u ook trillingen ?
Yep, ik heb ze ook. Zelf heb ik er geen last van, maar vrouw vind het behoorlijk vervelend. Vooral als we visite hebben. Maarja, ik blijf natuurlijk een man.
:lol: :lol: :lol:

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Overlast door bromtoon van buiten

Ongelezen bericht door 16again »

luna01 schreef:
22 aug 2019 13:31
Vorig jaar in de zomer zijn wel metingen verricht, was 50, 160 en 380 Hz.
Kloppen die frequenties wel?
Ik verwacht harmonisch verband: als een toon sterk aanwezig is, zoals 50 Hz, dan vaak ook boventonen op een veelvoud van 50Hz.
Zoals100 , 150 ....

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Overlast door bromtoon van buiten

Ongelezen bericht door 16again »

dick.lagerwerf schreef:
13 aug 2019 23:48
Ik ervaar sinds half mei van dit jaar regelmatig een lage bromtoon thuis......
Heinenoord Gem. Hoeksche Waard.
Fiets een langs de oude maas in de buurt van die tunnel. Daar gaan flink wat leidingen onder het water door.

Mogelijk niet alleen gas, ook kerosine onder hoge druk.

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: Overlast door bromtoon van buiten

Ongelezen bericht door luna01 »

16again schreef:
22 aug 2019 22:49
luna01 schreef:
22 aug 2019 13:31
Vorig jaar in de zomer zijn wel metingen verricht, was 50, 160 en 380 Hz.
Kloppen die frequenties wel?
Ik verwacht harmonisch verband: als een toon sterk aanwezig is, zoals 50 Hz, dan vaak ook boventonen op een veelvoud van 50Hz.
Zoals100 , 150 ....
Die frequenties kloppen helaas wel en het zijn buiten die 50 Hz (volgens mij de meetapparatuur) alleen maar harmonischen. Vorige week vanaf 60 Hz opwaarts, natuurlijk in de harmonischen. Een bron heb ik wel gevonden, dat is een onopvallend basisschooltje tegenover. Een mechanisch ventilatie systeem. Intussen nog een tweede erbij en bij de voordeur een irritante pieptoon. In het begin deden ze alsof zij meewerken aan die overlast. En toen kreeg ik iemand aan de telefoon die me vertelde, ''ja maar daar kan ik niets aan doen, daar mag je mij niet de schuld van geven''. Ik zei moment, ik ben geen leerling uit groep 4 over schuld gesproken, ik wil samen met jullie een oplossing voor deze ziekmakende overlast en ze snoerde mij gelijk de mond: We hebben die ventilatie aaaaltijd op de zelfde stand, de sleutel kan niemand bij en jij moet nou eens ophouden met bellen en langskomen''.

Naar de gemeente, de woningbouw, die laatsten zeiden ''we hebben er ALLES aan gedaan, we zijn zelfs een paar keer om het huis gelopen''. De gemeente zei hier ter plekke ''ja het klinkt als een vrachtwagen die stationair voor de deur staat. Maar omdat ik de enige ben die 'klaagt' moet ik maar verhuizen, of niet meer zeuren''. En nu eens heel serieus. Wat zouden jullie in mijn geval doen ? Bouwkundig gezien pikt ook alleen dit gebouw deze waanzin op, dag en nacht via voor en zijkant. Naast mij seniorenwoningen met hele goede isolatie. Het pad ertussen werkt als een versterker, waardoor het geluid via de zijkant nog harder binnen komt. Bij de buren hoor ik amper iets, maar de honden beginnen allemaal wel te blaffen. En kan slecht met al die honden naar de gemeente :wink: Ik ben echt benieuwd, want ook al ben ik de enige, behalve de wel gevoelige dieren. Wat te doen met zo'n school ? De kopjes staan daar echt te trillen, dat geven zij wel toe met grote verbazing. Maar al die kinderen daar krijgen dit toch ook mee ? Ook al niet bewust. Ouders zou je denken, maar die zitten in de stationair draaiende auto's te wachten en claxonneren als het ze te lang duurt.

Oh ja, man of vrouw op de wc maakt in dit geval niet uit. Ik doelde op de akoestiek die in zo'n kleine ruimte beter op te nemen is, als in een grote woonkamer. Maar een beetje humor is wel leuk natuurlijk, kon er wel om lachen...

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Overlast door bromtoon van buiten

Ongelezen bericht door 16again »

luna01 schreef:
08 sep 2019 12:36
16again schreef:
22 aug 2019 22:49
luna01 schreef:
22 aug 2019 13:31
Vorig jaar in de zomer zijn wel metingen verricht, was 50, 160 en 380 Hz.
Kloppen die frequenties wel?
Ik verwacht harmonisch verband: als een toon sterk aanwezig is, zoals 50 Hz, dan vaak ook boventonen op een veelvoud van 50Hz.
Zoals100 , 150 ....
Die frequenties kloppen helaas wel en het zijn buiten die 50 Hz (volgens mij de meetapparatuur) alleen maar harmonischen.
50Hz is de frequentie van de netspanning, die je microfoon mogelijk kan oppikken.
Maar ook tussen 160 en 380Hz zit geen harmonisch verband. 380/160=2.375

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Overlast door bromtoon van buiten

Ongelezen bericht door 16again »

Een zuivere sinus heft helemaal geen boventonen.
160/380 kan de 3e en 7e boventoon zijn van 53.4 Hz. Wellicht is geen 50 maar 53Hz gemeten, wat percentueel een forse meetfout is.

Een met microfoon opgenomen WAV bestand, kun je zo spectrale analyse op los laten

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Overlast door bromtoon van buiten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die 160 en 380 hoeven toch geen harmonischen te zijn? Het kan toch ook om verschillende grondtonen gaan?
Zeker bij een ventilatie systeem kan ik me goed voorstellen dat verschillende delen (plaatwerk, kokers) met een veschillende frequentie gaan trillen.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Overlast door bromtoon van buiten

Ongelezen bericht door 16again »

Maar waar komen die verschillende grondtonen dan vandaan? Een motor, een toerental, een grondtoon.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Overlast door bromtoon van buiten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een motor, een toerental, een grondtoon. Ja, voor het geluid dat de motor produceert. Dat wil niet zeggen dat andere onderdelen in het systeem niet met een andere frequentie kunnen gaan trillen (afhankelijk bv van de inklemming, wanddikte, enz.) en daarbij een andere grondtoon kunnen produceren. Of heb ik dat helemaal mis?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Overlast door bromtoon van buiten

Ongelezen bericht door renewouters »

witte angora schreef:
30 jan 2019 20:01
In het verleden had een andere forummer ook last van een bromtoon of iets dergelijks. Maar die woont ergens in Friesland meen ik. Geen idee eigenlijk wat we hem hadden geadviseerd.

In Den Haag is het de Oudemansstraat, maar de topicstarter heeft het over de Oudemanstraat, met één S.
Oudemanstraat (met 1 S) bestaat niet in Nederland. Blijven over Den Haag, Utrecht of Zaandam. En eventueel Delft als TS de Professor Oudemansstraat bedoelde.

Gesloten