LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pakket bij douane, hoe en wat?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Hilda H

Pakket bij douane, hoe en wat?

Ongelezen bericht door Hilda H »

Dit is de eerste keer dat ik kleding van een Amerikaanse webwinkel heb besteld. Deze kleding bij ModCloth besteld, een goed aangeschreven webwinkel die internationaal verstuurd. De bestelling is 21 juli verzonden. Sindsdien niks van gehoord, had geen track erop gedaan dit was 10 dollar duurder kwa verzendkosten.

Het verhaal: 23 juli heeft een vriendin ook iets besteld bij Modcloth dit is op 3 augustus bij haar bezorgt. Toen werd ik een beetje ongerust, maar dacht, ach komt wel binnen een paar dagen. Niet dus. Afgelopen week toch maar eens bij modcloth geinformeerd, die kon alleen zien dat het in Nederland was, niet waar. Dus ik postnl gebeld, die konden mij een 3s track code geven. Ik kijken, lag het op 'SORTEERCENTRUM INTERNATIONALE PAKKE 1 NVT ' , de douane blijkbaar. Ik vandaag weer bellen naar postnl, omdat in mijnpakket de bezorgdag steeds een dag verzet wordt. Die meneer vertelt mij dat zolang de douane mijn pakket niet vrijgeeft, zij niks kunnen doen. Oke dat snap ik. Vertelt hij 'weet u ook dat u 35 euro rembours kosten moet betalen?'.... WAT? Waar slaat dat nu weer op? Ja dat kwam dus blijkbaar door de douane zelf? Ik vragen waarom het zo lang moet duren met mijn pakketje, het is gewoon 3 stukken kleding wat rond de 100 euro totaal heeft gekost. Zei hij zo "Misschien dat ze niet aan de buitenkant konden zien wat er in zit." Maar bij Modcloth stoppen ze het toch echt in dozen waar hun logo en alles op staat!

Modcloth zegt dat het sinds 1 augustus in Nederland moet zijn, die mevrouw van postnl vrijdag zei sinds 5 augustus, en deze meneer vandaag aan de telefoon beweerde 7 augustus. Erg vaag dus. Uitgaande van 1 augustus is dit dus al dik 12 dagen! En die 35 euro vind ik echt belachelijk.

Wat kan ik nu doen? Kan ik straks weigeren die 35 euro te betalen? Of proberen terug te krijgen, moet ik deze aan postnl of aan de douane betalen? Kan ik naar de douane bellen (kom ik niet echt uit waar ik naartoe moet bellen) om te vragen hoe dit zit en waarom het zo lang duurt? Voor een pakket met wat kleding vind ik dit gewoon echt belachelijk. Dit is de 1ste en laatste keer dat ik wat uit het buitenland bestel eerst.

Vincenti

Re: Pakket bij douane, hoe en wat?

Ongelezen bericht door Vincenti »

Dag Hilda,

Ja, het is frustrerend. Ik heb het ook wel eens meegemaakt met auto onderdelen -ging ongeveer om eenzelfde bedrag. Het zijn gewoon invoerrechten, en daar kom je niet onderuit.

Dat je vriendin deze niet heeft moeten betalen, is eigenlijk gewoon willekeur/ pech.

En inderdaad, zo kan het zeker niet uit om dit soort dingen in de USA te bestellen.

Je betaalt Amerikaanse BTW
Vervolgens betaal je invoerheffing over de Amerikaanse btw en nederlandse btw over de invoerheffing inclusief amerikaanse btw.
Reken zelf maar uit hoeveel belasting je over belasting over belasting betaalt....

Lang leve de handelsbelemmeringen :evil:

Ik meen mij te herinneren dat ik het pakketje met vertraging bezorgd kreeg met een aanslag van de douane erbij.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Vincenti schreef:Het zijn gewoon invoerrechten, en daar kom je niet onderuit.
Het is alleen Nederlandse BTW vermeerderd met de inklaringskosten van de vervoerder. Voor EMS-zendingen bedragen de inklaringskosten € 17,-. De inklaringskosten voor overige postzendingen bedragen € 12,50. Over pakketten met een waarde onder de €150 betaal je géén invoerrechten.
Dat je vriendin deze niet heeft moeten betalen, is eigenlijk gewoon willekeur/ pech.
Dat klopt.
Je betaalt Amerikaanse BTW
Amerika kent géén BTW en bij internationale verkopen wordt ook géén sales tax geheven.
Vervolgens betaal je invoerheffing over de Amerikaanse btw en nederlandse btw over de invoerheffing inclusief amerikaanse btw. [
Da's natuurlijk gewoon baarlijke nonsens.
Reken zelf maar uit hoeveel belasting je over belasting over belasting betaalt....
Inderdaad héél simpel maar dat moet je eigenlijk doen vóórdat je iets koopt, dat werkt net even handiger.

newmikey

Hilda H schreef:Wat kan ik nu doen? Kan ik straks weigeren die 35 euro te betalen?
Nee
Of proberen terug te krijgen, moet ik deze aan postnl of aan de douane betalen?
U kunt het proberen en daarvoor moet u bij PostNL zijn maar die zullen uiteraard weigeren een verzoek in te dienen aangezien het volslagen kansloos is.
Kan ik naar de douane bellen (kom ik niet echt uit waar ik naartoe moet bellen) om te vragen hoe dit zit en waarom het zo lang duurt?
Hoe het zit: Belastingtelefoon/ Douanetelefoon
Postbus 2753
6401 DG HEERLEN
Telefoon: (0800) 0143
www.douane.nl
Het telefoonnummer is gratis en bereikbaar van maandag t/m donderdag tussen 8.00 en 20.00 uur en vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur.

Waarom het zo lang duurt: PostNL Pakketten

ma. t/m vrij. 08.30 - 20.00
za. 09.00 - 16.00
0900 0990 (10 ct/pm)
0900-0570 (45 ct/pm)
Voor een pakket met wat kleding vind ik dit gewoon echt belachelijk. Dit is de 1ste en laatste keer dat ik wat uit het buitenland bestel eerst.
Dat u het belachelijk vindt zal niemand echt véél doen en dat u daarom niets meer bestelt ook al niet. Gewoon goed geinformeerd shoppen lijkt mij aan te bevelen.

NEADVILLE

Ongelezen bericht door NEADVILLE »

newmikey schreef:
Over pakketten met een waarde onder de €150 betaal je géén invoerrechten.
:roll: :roll: serieus ? Zal dan niet in m'n dorp gelden want hier zelf bij een bedrag van 35€ moet je gewoon dokken.

Ik besteld al te vaak spullen je ontkomt er gewoon niet aan alleen als verzender wat creatieve met de invioce omgaat. Maar dat mag dan weer niet want het is een strafbare feite :lol:

Kledingen kan je beste met: Priority Mail International Flat Rate Envelopes laten opsturen. Hebt ik weet niet hoeveel Levis en dockers broeken besteld( want hier zijn ze gewoon duur ) geen invoerrecht.

newmikey

NEADVILLE schreef: :roll: :roll: serieus ? Zal dan niet in m'n dorp gelden want hier zelf bij een bedrag van 35€ moet je gewoon dokken.
Zucht...zelfs gewoon lezen is soms erg moeilijk, niet? Er zijn 3 soorten kosten die je bij invoer van buiten de EU zou kunnen betalen:
1. Invoerrechten (of rechten bij invoer zoals ze tegenwoordig heten) - deze worden in Brussel bepaald en zijn voor de hele EU hetzelfde. Deze rechten varieren van 0% voor b.v. cameras of computers tot wel 14% voor sommige soorten textiel.
2. BTW (ook wel OB genoemd) - dit is dezelfde BTW die je ook gewoon bij aankoop in een plaatselijke winkel betaalt - altijd dus ook bij invoer. De BTW hoogte is voor ieder EU land verschillend.
3. Inklaringskosten - de servicefee die je aan de vervoerder betaalt om de douaneaangifte te doen, evt. belastingen voor te schieten en ze bij je te innen. Dit is een commerciele kostenpost die per vervoerder kan verschillen. Bij postzendingen of andere expressdiensten vaak tussen de 12 en 20 euro.

Als je zending minder waard is dan €22 betaal je niets, tussen de €22 en €150 alleen BTW en inklaringskosten en boven de €150 betaal je alledrie.

Zo duidelijk?

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bezint eer gij begint:

Het "buitenland" kan verdeeld worden in 2 categorieën:

-binnen de Europeesche Unie
-buiten de Europeesche Unie

Koop je online iets van buiten de Europeesche Unie, houd dan rekening met drie (3) kostenposten:

-Invoerrechten
-BTW over het artikel plus de verzendkosten
-Inklaringskosten

Heb je geen zin om je in deze materie te verdiepen, koop dan geen goederen online buiten de EU.

Voor verdere uitleg: http://www.douane.nl

NEADVILLE

Ongelezen bericht door NEADVILLE »

newmikey schreef:
Als je zending minder waard is dan €22 betaal je niets, tussen de €22 en €150 alleen BTW en inklaringskosten en boven de €150 betaal je alledrie.

Zo duidelijk?
Dacht altijd dat je alledrie betaalde vandaar mijn reactie. :wink:

Gesloten