LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paspoort kwijtgeraakt na 'beveiligd' verzenden

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Bedo21
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 apr 2020 17:04

Paspoort kwijtgeraakt na 'beveiligd' verzenden

Ongelezen bericht door Bedo21 »

Een maandje geleden moest ik voor mijn visumaanvraag mijn paspoort opsturen naar het Consulaat van de VS. Om dit veilig te doen, stelt het Consulaat de diensten van 'Mikropakket' beschikbaar. Mijn paspoort en nog wat aanvullende papieren heb ik opgestuurd in een a4 formaat brief. Nu krijg ik, een maand later dus, te horen dat mijn brief is aangekomen op het Consulaat, alleen mist mijn paspoort.

Allemaal erg vreemd. Het pakketje heb ik verstuurd via PostNL naar Mikropakket. Omdat ik geen track en trace nummer meer heb (ik had gezien dat het pakketje was aangekomen en heb het toen weggegooid), kunnen zowel PostNL als Mikropakket niets voor mij betekenen.

Het Consulaat had ik de afgelopen maand gebeld en gemaild of ze mijn documenten in goede orde hadden ontvangen, op de mail geen reactie gekregen, en op mijn telefoontje naar een helpdesk die in de VS zit zeiden ze dat het vast goed was.

Echt een bizarre situatie. Is mijn paspoort gestolen tijdens de verzending? Heeft iemand anders iets dergelijks meegemaakt?

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Paspoort kwijtgeraakt na 'beveiligd' verzenden

Ongelezen bericht door BL2 »

Tsja, dat zijn de risico's als je wat per post verstuurd.
Daarom staat er ook in dat je een paspoort niet aan anderen mag meegeven, immers de kans op vermissing en fraude is aanwezig.

Aangifte doen van vermissing, en een nieuwe aanvragen, jammer van de Euro's, want dat is niet goedkoop.
En dan maar hopen dat het paspoort niet door anderen wordt gebruikt.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Paspoort kwijtgeraakt na 'beveiligd' verzenden

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Bedo21 schreef:
07 apr 2020 20:27
Allemaal erg vreemd. Het pakketje heb ik verstuurd via PostNL naar Mikropakket.
Dit snap ik niet.
U verstuurt per post naar Mikropakket??
Mikropakket komt het poststuk bij u aan de deur halen en geeft deze af bij de geadresseerde
Www.mikropakket.nl
De Mikropakket-chauffeur komt bij u langs en scant de pakketten die worden opgehaald. Bij track & trace kunt u de status van uw pakketten bekijken en na aflevering direct het afleverbewijs (met handtekening voor ontvangst) opvragen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Paspoort kwijtgeraakt na 'beveiligd' verzenden

Ongelezen bericht door berndv »

Bedo21 schreef:
07 apr 2020 20:27
Het pakketje heb ik verstuurd via PostNL naar Mikropakket.
Hier ontgaat mij de logica van. Mikropakket is een koeriersdienst met afhaalservice, vooral die afhaalservice maakt het een veilige(re) dienst dan regulier pakketpost, omdat het pakket persoonlijk wordt afgehaald en persoonlijk wordt verwerkt.
Bedo21 schreef:
07 apr 2020 20:27
Heeft iemand anders iets dergelijks meegemaakt?
Die zullen er vast wel zijn, maar wat wilt u daarmee? De enige info die voor u van belang is deze:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -kwijt-ben

Voor de rest kunt u eigenlijk maar heel erg weinig behalve hopen dat het niet in verkeerde handen valt. Vooral de eerste stap in het proces, verzenden met PostNL, is niet bijster handig, maar goed, dat is achteraf praten.

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Paspoort kwijtgeraakt na 'beveiligd' verzenden

Ongelezen bericht door juliomariner »

Inderdaad vreemd waarom zou je het onbeveiligd via Postnl naar beveiligd Mikropakket sturen?
Bij Mikropakket wisten ze waarschijnlijk niet wat ze er mee aan moesten (ook niet aan wie ze de kosten moesten doorberekenen) en is daar het pakket verloren gegaan (lees weggegooid)

Bedo21
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 apr 2020 17:04

Re: Paspoort kwijtgeraakt na 'beveiligd' verzenden

Ongelezen bericht door Bedo21 »

Oh, ik lees nu pas net jullie reacties!

Het bied wel wat opheldering. In de brief die ik kreeg stonden er Post NL locaties die mijn 'documenten zouden aanvaarden.' En er stond, 'ga naar een van de bijgevoegde koeriersdiensten.' Ook stond er op het document: 'Dit document is geldig in alle officieel postkantoren van Post NL.'

Hierbij heb ik gedacht dat ik het pakket dus moest afleveren bij een Post NL punt, de jongen achter de balie vond het al wat vreemd, maar hij scande de code en ik hoefde niks te betalen.

Uiteindelijk is de envelop dus zoals iemand hier zegt onbeveiligd naar Mikropakket verzonden. Mijn envelop met documenten is hier aangekomen, kon ik zien op de track and trace. Ook heeft Mikropakket de envelop naar de ambassade verzonden, mijn documenten zaten hier ook in, alleen mijn paspoort miste.

Aan de ene kant vind ik het dom van mezelf, maar ik heb echt gedacht dat ik het juiste deed. De instructies in de brief waren niet duidelijk. Dit grapje heeft inmiddels veroorzaakt dat mijn geplande emigratie niet door kon gaan voordat de lockdown inging.

Dank voor jullie reacties!

Update: Ik heb zojuist met Mikropakket gesproken, zij halen nooit een pakket op aan de deur en raden aan om aangetekend te verzenden naar Mikropakket. Dit had ik gedaan. Wat er gebeurd is zei de jongen van Mikropakket, is dat mijn pakketje in de chaos van Post NL is terechtgekomen, de aangetekende post is beschermd, maar niet 100%. Dus ik heb gewoon pech gehad. Plus de instructies van hoe te verzenden zijn vanuit de ambassade dus niet helemaal duidelijk. Nouja, herkansing dan maar.
Laatst gewijzigd door Bedo21 op 27 jan 2021 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Paspoort kwijtgeraakt na 'beveiligd' verzenden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bedo21 schreef:
27 jan 2021 12:05
Dit grapje heeft inmiddels veroorzaakt dat mijn geplande emigratie niet door kon gaan voordat de lockdown inging.
Dat is een geluk bij het ongeluk. Ik zou nu niet in Amerika willen zitten.

Bedo21
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 apr 2020 17:04

Re: Paspoort kwijtgeraakt na 'beveiligd' verzenden

Ongelezen bericht door Bedo21 »

Ik wel ;) Mijn vriend woont er, en ik heb er familie en vrienden. En er is geen avondklok :)

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Paspoort kwijtgeraakt na 'beveiligd' verzenden

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
27 jan 2021 12:23
Bedo21 schreef:
27 jan 2021 12:05
Dit grapje heeft inmiddels veroorzaakt dat mijn geplande emigratie niet door kon gaan voordat de lockdown inging.
Dat is een geluk bij het ongeluk. Ik zou nu niet in Amerika willen zitten.
Nu is er juist een andere president als een jaar geleden.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Paspoort kwijtgeraakt na 'beveiligd' verzenden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Klopt, vanaf 20 jan.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Paspoort kwijtgeraakt na 'beveiligd' verzenden

Ongelezen bericht door smilie »

Ik had voor mijn visum in persoon passport afgegeven bij de VS ambasade. Vanuit Amsterdam wordt het (hopelijk middels diplomatieke post?) doorgestuurd naar Brussel waar ze visum in passport zetten.

Echter terugsturen :) Ik trof mijn passport gewoon in mijn brievenbus. Geen handtekening geen niks. Ik vond het gewoon absurd.

Gesloten