LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioendatum in relatie tot AOW-datum

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
c.roza
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2021 22:16

Pensioendatum in relatie tot AOW-datum

Ongelezen bericht door c.roza »

Ik heb mijn pensioen bij Postnl.
Daar hebben ze de leeftijd vast gezet op 68 jaar ?
Op 13 november 2021 gaat mijn Aow in ik ben van 1955
Bij navraag bij Postnl pensioen gaat mijn pensioen in op 68 jaar
dus dit betekend dat ik mijn pensioen naar voren gaat en per maand minder krijg over de gehele tijd
dat ze pensioen betalen.
Is deze regel normaal of uitzondering ??

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Pensioendatum in relatie tot AOW-datum

Ongelezen bericht door D34M0N »

Wat bedoel je eigenlijk met: "dit betekend dat ik mijn pensioen naar voren gaat"?

De AOW-leeftijd in 2021 is 66 jaar + 4 maanden, dus voor jou gaat het pensioen later in dan de AOW.

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Pensioendatum in relatie tot AOW-datum

Ongelezen bericht door Mk »

Dat is vrij normaal. Als je het pensioen eerder wil dan wordt het maandelijkse bedrag inderdaad lager. Bij het verschuiven van de pensioenleeftijd naar 68 is waarschijnlijk de premie verlaagd ofwel de uitkering ook iets hoger geworden.

Lady1234
Berichten: 27091
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pensioendatum in relatie tot AOW-datum

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Toe de pensioendatum, op papier, verlegd werd naar 68 jaar, is het bedrag verhoogd. Nu het pensioen eerder zal ingaan dan 68 jaar wordt het weer een beetje verlaagd.

Dus dat is helemaal correct.

Lady1234
Berichten: 27091
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pensioendatum in relatie tot AOW-datum

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat ligt er toch iets anders?

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Pensioendatum in relatie tot AOW-datum

Ongelezen bericht door Smartje »

Reguliere pensioen datum:
AOW gerechtigde leeftijd naar geboorte datum.
Is dan nu ook ingang van ouderdomspensioen.
Meer of minder is dan niet van toepassing, opgebouwde pensioen wordt dan berekend.
Meer of minder is alleen als je eerder of later dan ingangsdatum AOW zelf kiest.
1. Eerder is lager uitkering: belasting tarief voor werkenden en minder premie opbouw.
2. Later (alleen als je blijft doorwerken)hoger meer opbouw en lager belastingtarief voor AOW.
Je kan altijd kiezen voor eerder vroegpensioenregeling, maar dat steeds moeilijker gemaakt, om de pensioenpot te sparen, maar je kan zelf kiezen.
Proefondervindelijk meegemaakt.

c.roza
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2021 22:16

Re: Pensioendatum in relatie tot AOW-datum

Ongelezen bericht door c.roza »

Even een update.
Op 13-11-2021 gaat postnl mijn pensioen betalen 450 € dat is op 66*4maanden.
Op 13-7-2022 dan ben ik 68 als ik het niet naar voren haalt 493 €.
Als ik 80 wordt =13 jaar uitbetalen pensioen dat betekent 156 maanden x43€ is 6708 € minder .
dit is als je op op 13-11-2021 met vervroegt pensioen gaat,

Lady1234
Berichten: 27091
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pensioendatum in relatie tot AOW-datum

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan wacht u toch gewoon met dat pensioen aanvragen tot juli 2022?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioendatum in relatie tot AOW-datum

Ongelezen bericht door kweenie »

Hoe kun je in november 2011 66-4 oud zijn en in juli 2022 68 jaar?

Lady1234
Berichten: 27091
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pensioendatum in relatie tot AOW-datum

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De jaren gaan steeds sneller.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Pensioendatum in relatie tot AOW-datum

Ongelezen bericht door Smartje »

U gaat niet met vervroegt pensioen!!
Voor de AOW is “vroegpensioen”
Na de AOW is “ouderdomspensioen”
Uw pensioengerechtigde leeftijd is wanneer u AOW krijgt.
Als U stopt met werken bij AOW bouwt u niets meer op.
Uw arbeidsovereenkomst stopt van rechtswege en U moet een nieuwe arbeidsovereenkomst in overleg met uw werkgever aangaan als U door wil/mag doorwerken.
Als U 8 maanden langer blijft werken blijft U echt niet 8 maanden langer leven.
Met 43 euro p/m kan je het leven niet verlengen.
Alle keuze’s zijn natuurlijk aan U zelf.
Ik zelf zou voor die circa 10 euro per week minder lekker van het leven gaan genieten
Tenzij werken natuurlijk je hobby is.
Kijk uiteraard ook naar Uw lasten.
U zegt ook ALS ik 80 wordt, maar die garantie kan niemand u geven.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Pensioendatum in relatie tot AOW-datum

Ongelezen bericht door Smartje »

Tijd kan je nooit terugdraaien.
Tijd is iets wat je niet kan kopen.
Hoe arm kan je zijn als geen “tijd” meer hebt.
De tijd kan je wel helpen om een keuze te maken.

PGros
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Pensioendatum in relatie tot AOW-datum

Ongelezen bericht door PGros »

In je voorbeeld van 6708 euro minder ontvangen tot 80 jaar.
Maar vergeet niet dat je ook al 20 maanden tot je 68ste dus 20 * 450 is 9000 hebt ontvangen. Dus tot je 80ste heb je meer geld ontvangen.
Ik heb even gerekend voor u maar op 85,5 jaar komt het omslag punt. Tot die tijd heb je meer geld met vervroegt pensioen en daarna pas wat minder. Maar hoe oud ga je worden? Geniet nu.

Jammer!
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jan 2020 14:46

Re: Pensioendatum in relatie tot AOW-datum

Ongelezen bericht door Jammer! »

Mijn advies is niet hier te vragen . Teveel meningen, aannames en waarschijnlijk geen kennis van uw pensioenfonds. Hoewel er veel vergelijkbaar is tussen de fondsen zijn er ook specifieke regels of garanties. Mijn advies informeer bij uw pensioenfonds en kijk ook op de pensioenplanner (mijnpensioenoverzicht.nl) om zelf wat rekenvoorbeelden te maken.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Pensioendatum in relatie tot AOW-datum

Ongelezen bericht door henk51 »

Lees eerst eens al je berichten/overzichten die je van het pensioenfonds gekregen en bewaard( neem ik aan) hebt eens goed door.
Als je nog vragen hebt bel je de pensioen helpdesk die weten meestal meer dan de huis tuin en keuken forum leden hier op het forum.Zij kunnen in uw dossier kijken en een goed begrijpend advies geven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioendatum in relatie tot AOW-datum

Ongelezen bericht door kweenie »

Jammer! schreef:
19 mar 2021 14:43
Mijn advies is niet hier te vragen . Teveel meningen, aannames en waarschijnlijk geen kennis van uw pensioenfonds.
TS heeft toch vrij duidelijk de relevante gegevens? Welke meningen en aannames heb je het hier over?

Bij 20 maanden eerder laten ingaan wordt er tot 68 jaar 9.000 euro extra uitgekeerd. Vanaf 68 jaar is het dan 43 euro per maand lager. Dat betekent dat je op een leeftijd van ongeveer 85 en een half jaar in beide gevallen even veel uitgekeerd hebt gekregen. Dit komt ongeveer overeen met de verwachte resterende levensverwachting.

De berekening die het pensioenfonds maakt is dus behoorlijk 'neutraal'. En ook gebruikelijk. Wat voor TS een goede keus is, hangt vooral ook af van wat TS wil. Sommige mensen willen bv. nog doorwerken na de AOW leeftijd. Anderen willen juist liever eerder stoppen. Een en ander hangt ook af van de situatie van een eventuele partner (en wanneer dat pensioen in gaat). Het is in elk geval niet zo dat een van beide opties duidelijk beter of slechter is.

Erthanax
Berichten: 9673
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pensioendatum in relatie tot AOW-datum

Ongelezen bericht door Erthanax »

U kunt het nóg eens navragen bij uw pensioenfonds, zoals u door een enkeling wordt aangeraden, maar de antwoorden die u hier gekregen hebt zijn correct:
- Die 68 jaar is niet per definitie de pensioenleeftijd, maar de rekenleeftijd waarvoor pensioenfondsen de pensioenrechten berekenen.
- U kunt uw pensioen eerder of later laten ingaan. (Eerder betekent een lager bruto pensioen, later betekent hoger.)
- De hoogte van uw bruto pensioen wordt berekend op basis van pensioenleeftijd en gemiddelde levensverwachting op dat moment.
- Als u uw pensioen voor uw AOW-leeftijd zou laten ingaan (dát is vroegpensioen), zou dat fiscaal ongunstig zijn (tot uw AOW-leeftijd).
- Als u uw pensioen op uw AOW-leeftijd laat ingaan, gaat u "gewoon" met pensioen. Uw pensioen gaat weliswaar eerder in dan de rekenleeftijd, maar dat is (tegenwoordig) normaal.
- Het verschil in de pensioenbedragen die u noemt klopt met het verschil in pensioenleeftijd.

Als ik u was, zou ik het pensioen gewoon op de AOW-leeftijd laten ingaan. U wordt daarvoor niet gekort of gestraft en u krijgt waar u recht op hebt.

Als u uw pensioen later laat ingaan, is het in theorie weliswaar hoger, maar in een paar maanden kan er veel gebeuren. Tel uw zegeningen, en beter één vogel in de hand, dan tien in de lucht.

Gesloten