LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] pinnen bij Blokker

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: pinnen bij Blokker

Ongelezen bericht door Shine »

Nee hoor shine

deze schrijver werkt zowat heel haar werkende leven al in een winkel en heeft de opstart van het pinnen in de winkel nog meegemaakt.
Is dat wettelijk vastgesteld dan? Waar kan ik dat vinden? Waar staat dat?
Graag een link svp! Want dat zou betekenen dat talloze winkelbedrijven, van klein tot groot dit voorschrift overtreden!

@ Carla:
ik begrijp best dat de kleine winkelier moeite heeft met deze apparaten en kosten. Maar het is te gemakkelijk om deze investering op de consument af te schuiven. De winkelier is afhankelijk van de consument. Zou u geen pin hebben is de kans groot dat de koper naar elders gaat.
Daarbij komt dat ik vind dat als het een kleine winkelier betreft de aanschaf van een CHIPapparaat wellicht veel slimmer was geweest. Deze betaalmogelijkheid is bij erg weinig winkels aan de orde. Iets wat ik niet snap.
De opmerking van cash betalen heeft ook weer een keerzijde voor de winkelier, want aan het inleveren van deze gelden bij de bank zijn ook weer kosten gemoeid. Die worden echter niet doorberekend aan de consument. Als hij 1,= euro moet betalen wordt er niet gezegd u moet 1,05 betalen. Waarom in dit geval dan weer niet?


Tot slot: Kennen jullie de spot van de overheid, waarin juist gemotiveerd wordt om middels pin/chip te betalen ipv met cash?

carla1972
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mar 2007 15:56

Re: pinnen bij Blokker

Ongelezen bericht door carla1972 »

Natuurlijk wordt het doorberekend aan de klant, die is degene waarvoor dat ding is aangeschaft. Daar komt ook nog bij dat je maar 1x per afstorting betaald en niet per cash betalende klant. Bij pinnen betaal je bij elk bedrag voor eerder genoemde dingen die er voor de winkelier bij komen.De pin is er in ons geval niet om ons te plezieren maar om de klant. Wat aij in ons geval dan zouden moeten doen is overal een 5 cent bovenop doen zodat iedereen dus ook de niet pinner meebetaald.
Wat betreft om enkel een chipapparaat aan te schaffen, het zal u verbazen hoeveel mensen het niet gebruiken. En daarmee kom je ook weer niet alle klanten tegenmoet. Pinnen is universeel, iedereen heeft pin, niet iedereen heeft chip.

Ik blijf erbij, wil je niet extra betalen onder een bepaald bedrag...pin van te voren even dan is iedereen tevreden. Want bijna iedereen weet ervan maar valt toch steeds over dit gebeuren.

(Wij betalen overgens niet voor afstortingen omdat wij dat op een normale bankrekening doen.)

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: pinnen bij Blokker

Ongelezen bericht door tinne »

@ Shine

Chippen is ons door de overheid door de strot geduwd, immers, alle parkeerautomaten werken op CHIP..

Vandaar, de 5 euri op de Chipknip, voor de rest vind ik chippen niet interessant, wordt meteen van je rekening gehaald, VOORDAT je het gebruikt.

Pinnen is een ander verhaal, vind ik handig, heb nooit veel cash op zak, doe er mijn boodschappen etc. mee. MAAR dat gaat dus pas van je rekening af op het moment dat je het gebruikt.

mvrgr. Tinne

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: pinnen bij Blokker

Ongelezen bericht door Shine »

Pinnen is ons ook door de strot geduwd. Dit verschil zie ik dus niet.
Los daarvan, zijn deze betaalmogelijkheden handig, dus de discussie van wel/niet door de strot geduwd krijgen wil ik niet aangaan.

Vroeger klaagden we dat we moesten rotzooien met muntjes bij de parkeerautomaat, nu ineens dat je moet chippen. Overigens zijn gelukkig niet alle parkeerautomaten van alléén chippen voorzien.
Ik ben echter wel van mening dat beide betaalmogelijkheden (cash en chip) op een parkeerautomaat aanwezig dienen te zijn. Al was het maar om klantvriendelijk te zijn en buitenlanders (toeristen) niet te confronteren met een betaalwijze die voor hun onmogelijk is en dus de kans op een parkeerbon vergroot.
Goed, dit gezegd hebbende, terug naar het topic.

Chippen moet je zien als een vorm van prepaid en is juist bedoeld voor de betaling van kleinere bedragen. Niets mis mee. Als je cash geld pint, doe je feitelijk hetzelfde. Je haalt vooraf geld van de bank om er later mee te kunnen betalen.
Zouden er meer chipapparaten zijn, zal deze betaalmogelijkheid ook meer inburgeren. Zo simpel liggen de zaken.
Pinnen universeel? Dacht het niet. Als ik in het buitenland in een winkel sta kan ik niet middels mijn bankpinpas betalen, tenzij ik een master-/visacard heb. Kortom, de universeelheid van pin is beperkt.
In nederland is het in principe zo dat iedereen die beschikt over een pinbankpas, met diezelfde pas ook kan chippen.
De onbekendheid van deze betaalmogelijkheid is echter nog te groot. Onbekend maakt immers onbemind. Hier ligt een taak weggelegd voor de detailhandel. Zorg gewoon dat er ook een chipapparaat aanwezig is. Dan ben bezig jezelf te plezieren alsóók de klant. Alleen zo integreer je een betaalwijze bij de consument. En wordt deze betaalwijze meer bekend en dus gebruikt.
Lieke schreef:
Een bedrijf mag absoluut geen kosten berekenen voor een pintransactie.
Nog steeds wacht ik met smart waar dit wettelijk en voorschriftelijk zwart op wit vermeld staat. Zou dit namelijk zo zijn dan is menig winkelier in overtreding.

Nog even interessant en zeker het lezen en bekijken waard:
'Kosten pinbetalingen kunnen flink omlaag' (26-01-2007)
http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieu ... dkoper.xml

carassius_auratus
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 jan 2006 10:49

Re: pinnen bij Blokker

Ongelezen bericht door carassius_auratus »

Wat ik mij nu zo afvraag: is een PIN-pas eigenlijk een wettig betaalmiddel?

Zo te horen niet, want winkeliers mogen geld vragen voor een PIN-betaling.

Waar ik mij overigens aan stoor is dat veel mensen maar menen het recht te hebben (en ook opeisen) om met PIN te mogen betalen. De standaard is immers contant, en als je wilt pinnen, dan dien je dat kenbaar te maken, nietwaar?

karinknol
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 apr 2005 01:41

Re: pinnen bij Blokker

Ongelezen bericht door karinknol »

Leuke discussie,

als ik met pin betaal, doe ik het altijd als de cent hoger word afgerond.
Als het in mijn voordeel is, betaal ik contant.

In deze huidige maatschappij, is elke cent meegenomen en het boeit mij echt niet als consument zijnde dat dit verlies oplevert voor de ondernemer, daar kan je je voor verzekeren.

De pin pas is een wettelijk betaalmiddel, net zoals de euro cent.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: pinnen bij Blokker

Ongelezen bericht door puma73 »

Nee, de pinpas is geen wettelijk betaalmiddel. De bank geeft een pinpas aan jou af en legt in een overeenkomst vast hoe je de pinpas gebruikt en tot hoeveel je per dag mag opnemen bij een geldautomaat en tot welk bedrag je per dag met je pinpas kunt betalen.

Dit kunnen 2 verschillende bedragen zijn b.v 1000 euro pinnen en 1500 euro opnemen bij een geldautomaat en beide bedragen zijn limieten.

En als je dat limiet overschrijdt, dan is het uit met de pret al heb je nog genoeg geld op je bamkrekening staan.

carassius_auratus
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 jan 2006 10:49

Re: pinnen bij Blokker

Ongelezen bericht door carassius_auratus »

Logisch ook eigenlijk, dat ik dat niet eerder had bedacht: een PIN-pas kan geen wettelijk betaalmiddel zijn omdat je er niet overal mee kunt betalen. Er zijn zat kleine ondernemers die alleen met contanten werken. Anders waren ze wel verplicht een betaalautomaat te hebben, maar daar begint de overheid volgens mij liever niet aan, omdat dat nogal duur kan uitpakken.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: pinnen bij Blokker

Ongelezen bericht door marnix »

Ik koop geregeld iets bij de blokker, ik betaal daar altijd contant, zal ze leren! en daar de geldautomaat van mijn bank heel irritant bijna altijd grote biljetten levert, gebruik ik die fijn bij de blokker. Kunnen zij mooi wisselen! Ik heb de indruk dat meer mensen dit doen want sinds kort is er een voddig papiertje op de toonbank geplakt met het verzoek zo gepast mogelijk te betalen...

Diesje007
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:17

Re: pinnen bij Blokker

Ongelezen bericht door Diesje007 »

Ik heb gehoord (oud medewerkster Blokker) van een rayonleider dat de pin kosten onder de 10,- zo`n 0.25 cent kosten. De bank berekend deze kosten aan het bedrijf. Blokker heeft toen gezegd dat zij het grootste gedeelte zouden betalen en de klant ook een beetje. Of dit ook waar is weet ik natuurlijk niet. Zelf was ik het er ook nooit mee eens dat er voor betaald moest worden. Een tasje is ook niet verplicht,overigens,maar vaak wel handig om misverstanden te voorkomen.

Verder kan ik alleen maar zeggen: Als je weet dat ze ergens geld voor het pinnen vragen, je weet dat je daar iets nodig hebt, dan pin je toch eerst bij de bank en zorg je dat je contant kunt afrekenen?
Want dit is een probleem wat voorlopig nog wel zal blijven.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: pinnen bij Blokker

Ongelezen bericht door marnix »

@ Diesje, je bedoelt waarschijnlijk 25 cent?

Diesje007
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:17

Re: pinnen bij Blokker

Ongelezen bericht door Diesje007 »

Ja, dat bedoel ik.
sorry voor de onduidelijkheid.

bartman
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 nov 2005 23:03

Re: pinnen bij Blokker

Ongelezen bericht door bartman »

Naar mijn mening is het pinnen niet alleen maar handig voor de klant maar ook voor de ondernemer.

1) Er is minder contant geld in huis, dit maakt het minder interessant voor overvallers (in de winkel maar ook bij het afstorten bij de bank).

2) Omdat er minder contant geld in kas is duurt het opmaken van de kas ook korter -> lagere personeelskosten.

Zo'n gek idee is het dus toch niet dat ondernemers het pinnen gratis ter beschikking stellen?

Of laten we een aantal jaren teruggaan in de tijd en weer gaan betalen met eurocheques en girobetaalkaarten.... DAT was pas tijdrovend :P

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: pinnen bij Blokker

Ongelezen bericht door tienepien »

Kas opmaken duurt hooguit 5 minuten. Daarnaast zorgt pinnen er niet voor dat er helemaal geen geld in de kassa zit, dus dit blijft iets wat altijd gedaan moet worden. Of er nu 1000 of 2000 in de kassa zit, qua tijd maakt dit niets uit.

c-ke1
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 sep 2007 19:33

Re: pinnen bij Blokker

Ongelezen bericht door c-ke1 »

Sinds een week of 8 zijn de kosten bij pinnen onder de 10 euro afgeschaft.
Ik werk bij de blokker en ben er persoonlijk erg blij mee want je wilt niet geloven wat we allemaal naar ons hoofd geslingerd krijgen bij de mededeling dat het 10 cent extra zou kosten.

ikbenik

Re: pinnen bij Blokker

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik werk bij de blokker en ben er persoonlijk erg blij mee want je wilt niet geloven wat we allemaal naar ons hoofd geslingerd krijgen bij de mededeling dat het 10 cent extra zou kosten.
Waar hebben we het over?

Over 10 CENT!!!!!

Ik begrijp echt niet waarom dat veel mensen zich daar zo druk over maken.

Ze doen net of alsof het een rib uit hun lijf is!!!

Te bezopen voor woorden!


Pinnen kost geld.

Dus dat er onder een bepaald bedrag een klein bedrag van 10 cent in rekening wordt gebracht is toch geen probleem?

Ik ken zulke gasten.

Mijn vader heeft op een voetveer gevaren en de overtocht kostte toen ƒ 1,50.

En toen had je al van die mensen die stonden te schuimbekken, omdat ze ƒ 1,50 moesten betalen.

Ik begrijp dus echt niet dat er mensen zijn die bij de kassa staan te schuimbekken als ze €0,10 moeten betalen voor pinnen onder een bepaald bedrag.

flipvanderwaal
Berichten: 390
Lid geworden op: 08 apr 2007 22:47

Re: pinnen bij Blokker

Ongelezen bericht door flipvanderwaal »

Die winkeliers zouden eens eerlijke handel moeten drijven. 10 ct klinkt misschien niets maar voordat je het weet is het ineens 50ct, en dan?

Je moet gewoon opkomen voor je rechten!

ikbenik

Re: pinnen bij Blokker

Ongelezen bericht door ikbenik »

Je moet gewoon opkomen voor je rechten!
Blaaskaak!

Dacht je soms dat die transacties niks kosten?

Opkomen voor je rechten!

Wat een onzin zeg.

Het is geen recht dat bij pinnen er geen kosten in rekening gebracht wordt.

Jij roept dus dat het jouw recht als consument is om gratis te pinnen?

Dus jij wilt er niet voor betalen?

Dus:

Waarom is het de consument zijn recht om bij het pinnen geen pinkosten te moeten betalen?

Waar staat dat dan in de wet?

Praat geen onzin!

ikbenik

Re: pinnen bij Blokker

Ongelezen bericht door ikbenik »

Laat ik je dit zeggen:

Aan pinnen zitten toch behoorlijke kosten aan verbonden.


Vast:

Eenmalig aansluittafief
€ 159,--
Per maand
€ 29,95
Transactietafief
€ 0,09

Prijs is incl. gebruik betaalautomaat, service en bankkosten.


Mobiel:

Voordelig:Eenmalig aansluittarief
€ 199,- nu € 99,-
Per maand
€ 39,95*
Transactietarief
€ 7,50
(p/mnd ongeacht het aantal transacties)
* Prijs is incl. gebruik betaalautomaat, service en bankkosten.

Bron: http://www.pinlink.nl/docs/bpwebsite.asp


@flipvanderwaal:

Als jij denkt dat jij het recht hebt om gratis te mogen pinnen.
Wij hebben als winkelier zijnde het recht om de pinkosten door te berekenen naar jouw als klant zijnde.

Jij wilt toch graag pinnen?
Aangezien jij graag wilt pinnen dien jij dan ook voor deze kosten op te draaien.

Als ik bij jouw thuis een reparatie heb verricht en jij staat erop dat jij dan ter plaatsen de factuur wilt betalen via de mobiele pinautomaat, dan dien jij dan ook die € 7,50 pinkosten te betalen!!!!!!

Ik zou zeggen:

Wordt wakker. :lol:

Flipipo
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 dec 2005 19:57

Re: pinnen bij Blokker

Ongelezen bericht door Flipipo »

ikbenik, mooi geschreven. Inderdaad gewoon betalen, maar nu bij blokker afgeschaft wordt zullend e prijzen zeker stijgen van de spullen? Zo betaalt nu iedereen mee met pinautomaat, ookal betaal je ontacnt, grr

Gesloten