PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Henry Ford
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 dec 2012 17:22

PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

Ongelezen bericht door Henry Ford »

Ik bestel regelmatig LP's in de VS. Sinds een jaar moet de webshop hiervoor zelf BTW in rekening brengen. Ook al staat duidelijk op het verzendlabel en douaneformulier dat de BTW al betaald is, krijg ik steeds van POSTNL een rekening voor inklaringskosten. Als het pakket aankomt met fedex of DHL gaat het wel altijd goed.

Het is zelfs zo erg dat postNL mij btw laat betalen OVER reeds betaalde NL VAT. Zij zien "NL VAT PAID" als een losse coli waarover weer 21% btw moet worden betaald.

Afbeelding
https://pbs.twimg.com/media/FdLuYUCXwAE135k.png

De aankoopfactuur is ook netjes aan de buitenkant van het pakket leesbaar met alle juiste sender ID en BTW nummer etc.

bij bezwaar bij postNL wordt het ALTIJD standaard afgewezen met een standaard mailtje. het bereikt nooit de douane zelf. Volgens POSTNL ligt het altijd aan de verzender en moet die het oplossen. Terwijl die de btw niet kan terugkrijgen voor een eerste aanleg aangifte.

kortom heel veel irritatie en extra kosten bij PostNL. Helaas heb ik niet altijd keus met welke partij het hier bezorgd wordt.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58
Beste antwoord
Gekozen door Henry Ford

Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

door Cro » 27 sep 2022 10:43

Henry Ford schreef:
27 sep 2022 10:10
Op alles van buiten de EU moet BTW betaald worden sinds 2021, ook op eBay bijvoorbeeld. Behalve bij een geschenk tot 22 Euro.

Blijkbaar gaat het mis bij PostNL bij het matchen van de afzender icm met Tax ID en IOSS. Hoe kan dat wel goed gaan bij Fedex en DHL met dezelfde forumulieren?
Normaal gesproken omdat deze partijen het proces van deur tot deur zelf doen en je dus te maken hebt met geen of minder verschillende systemen.

Het is dus verzender > Fedex of DHL > geadresseerde.

Kiest een verzender echter voor USPS of andere nationale postdienst is het minimaal een extra stap van gegevens overdracht die fout kan gaan.

Verzender > USPS > PostNL > Geadresseerde.

Waarbij dan dus de verzender de gegevens goed moet aanleveren bij USPS en USPS bij PostNL. Als het ergens in dit proces mis gaat en bijv. dus USPS de gegevens niet op de juiste wijze in het systeem van PostNL zet voor de overdracht kan dit dus mis gaan.
Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

Ongelezen bericht door Hophophop »

En heb je ook uitgesloten dat het probleem bij de verzender ligt? Dat deze de douane/belastingdienst niet op de voorgeschreven manier informeert over de al in rekening gebrachte BTW lijkt mij namelijk ook de meest voor de hand liggende verklaring.

PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

Ongelezen bericht door PGros »

De al in rekening gebrachte btw is wel veel hoger dan 21%.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

Ongelezen bericht door Cro »

Henry Ford schreef:
23 sep 2022 12:53


bij bezwaar bij postNL wordt het ALTIJD standaard afgewezen met een standaard mailtje. het bereikt nooit de douane zelf. Volgens POSTNL ligt het altijd aan de verzender en moet die het oplossen. Terwijl die de btw niet kan terugkrijgen voor een eerste aanleg aangifte.

Dat de verzender het moet oplossen met de consument lijkt te kloppen., daarna kan de verzender reclameren bij het door hem gebruikte verzend bedrijf. Dat bedrijf heeft ook de plicht ervoor te zorgen dat de IOSS nummers correct op digitale wijze bij PostNL aangeleverd worden, dit gaat helaas nog wel eens mis, waardoor dit soort problemen ontstaan.

https://www.grantthornton.nl/en/insight ... -approved/

Dat dit bij DHL en UPS vaak wel goed gaat komt omdat zij het traject van voor tot einde verzorgen. En niet ergens in het midden overdragen aan bijvoorbeeld PostNL, wat dus nog wel eens fout gaat.
Laatst gewijzigd door Cro op 23 sep 2022 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Henry Ford
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 dec 2012 17:22

Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

Ongelezen bericht door Henry Ford »

@Hophophop
Op zowel de originele factuur (met sender ID, IOSS en NL VAT) en op het CN22 formulier staan de gegevens goed ingevuld. PostNL heeft het betaalde BTW ook overgenomen van deze formulieren maar aangemerkt als een artikel waar nogmaals BTW over betaald moet worden.

Dus in totaal ruim 50% aan BTW betaald nu.

ze lezen het bezwaar niet eens, standaard mailtje elke keer binnen een paar uur.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

Ongelezen bericht door Cro »

Henry Ford schreef:
23 sep 2022 13:20
@Hophophop
Op zowel de originele factuur (met sender ID, IOSS en NL VAT) en op het CN22 formulier staan de gegevens goed ingevuld. PostNL heeft het betaalde BTW ook overgenomen van deze formulieren maar aangemerkt als een artikel waar nogmaals BTW over betaald moet worden.
Dat is voor zover ik begrepen heb echter niet sluitend. Forumlid NewMikey heeft hier volgens mij wel eens uitgelegd dat het IOSS nummer zowel op de bijgesloten formulieren moet staan, maar ook op correcte wijze digitaal aangeleverd moet zijn bij PostNL. Gaat dit laatste niet goed dan zal PostNL inderdaad kosten rekenen.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Toch doet de verkoper in de US het verkeerd. Bij Ali betaal je de BTW ook van tevoren en die pakjes zeilen probleemloos langs PostNL en de douane. Doet de leverancier het verkeerd dan is PostNL VERPLICHT de btw in rekening te brengen, daar hoeft u geen enkele emotionele energie aan te besteden.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

Ongelezen bericht door Hophophop »

Henry Ford schreef:
23 sep 2022 13:20
@Hophophop
Op zowel de originele factuur (met sender ID, IOSS en NL VAT) en op het CN22 formulier staan de gegevens goed ingevuld. PostNL heeft het betaalde BTW ook overgenomen van deze formulieren maar aangemerkt als een artikel waar nogmaals BTW over betaald moet worden.

Dus in totaal ruim 50% aan BTW betaald nu.

ze lezen het bezwaar niet eens, standaard mailtje elke keer binnen een paar uur.
Dit lijkt me niet voldoende. Ik denk niet dat iemand van PostNL die info in het systeem opvoert om te checken of het klopt.

Door anderen wordt al aangegeven dat de relevante info ook elektronisch moet worden aangeleverd. Dat klinkt al een stuk logischer. Mogelijk (waarschijnlijk) gaat het daar fout. En dan moet je dus echt bij de verkoper zijn.

Henry Ford
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 dec 2012 17:22

Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

Ongelezen bericht door Henry Ford »

het gaat eigenlijk alleen fout als het uit de VS komt en via USPS verzonden wordt icm PostNL. Het zijn wel steeds andere verzenders geweest.
Bij alle pakketten stond de btw en IOSS wel analoog goed vermeld (digitaal kan ik niet zien).

wel bureaucratisch zeg

maar los van alles; er wordt BTW gerekend over een niet bestaand artikel "NL VAT PAID" hoe kan dat afgewezen worden?

Henry Ford
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 dec 2012 17:22

Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

Ongelezen bericht door Henry Ford »

maar los van alles; er wordt BTW gerekend over een niet bestaand artikel "NL VAT PAID" hoe kan dat afgewezen worden?

De verkoper gaat mij de BTW die postNL rekent over de betaalde VAT nooit vergoeden, dat is gewoon echt fout van PostNL (zie afbeelding bovenin).

BTW over NL VAT PAID dus

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

Ongelezen bericht door Cro »

Henry Ford schreef:
23 sep 2022 15:29
maar los van alles; er wordt BTW gerekend over een niet bestaand artikel "NL VAT PAID" hoe kan dat afgewezen worden?

De verkoper gaat mij de BTW die postNL rekent over de betaalde VAT nooit vergoeden, dat is gewoon echt fout van PostNL (zie afbeelding bovenin).

BTW over NL VAT PAID dus
Hoe staat het op de factuur van de winkel? Het lijkt me inderdaad een fout, maar ik kan me voorstellen dat wanneer het op een niet standaard wijze op de factuur staat, bijvoorbeeld als extra post en dit bijvoorbeeld door PostNL geautomatiseerd verwerkt wordt dat dit fout gaat.

Zo hebben wij gewoonlijk onderaan de factuur het subtotaal exclusief btw op een regel staan en dan daarna de btw op een regel en dan totaal bedrag inclusief btw op een regel. Als op de USA factuur echter de BTW als soort van product vermeld staat, zoals op jouw screenshot ook het geval is kan ik de fout van PostNL wel begrijpen.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

Ongelezen bericht door Hophophop »

Henry Ford schreef:
23 sep 2022 15:29
maar los van alles; er wordt BTW gerekend over een niet bestaand artikel "NL VAT PAID" hoe kan dat afgewezen worden?

De verkoper gaat mij de BTW die postNL rekent over de betaalde VAT nooit vergoeden, dat is gewoon echt fout van PostNL (zie afbeelding bovenin).

BTW over NL VAT PAID dus
Je punt is dat een van die posten de betaling van BTW zou betreffen. Maar dat is nu juist het punt; daar is kennelijk niks over bekend. Dan vind ik het ook niet gek dat de BTW ook over die post wordt geheven. Sterker nog, ik zou het gek vinden als dat niet zo was.

Ook hiervoor moet je gewoon bij de verkoper zijn. Je zegt wel heel makkelijk dat dit de fout van PostNL is, maar dat lijkt niet te kloppen. De verkoper heeft zijn zaakjes niet op orde, en alles wat je nu moet bijbetalen is daar het gevolg van.

Henry Ford
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 dec 2012 17:22

Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

Ongelezen bericht door Henry Ford »

De factuur, die ook aan de buitenkant van het pakket is geplakt, is als volgt.

- rechts boven in Tax ID nummer NL en IOSS
- rechts daaronder af afzender gegevens

Dan mijn adres en daaronder de omschrijving van 1 artikel (LP)

onderaan:

Subtotaal $49.88
shipping USPS $26.50
VAT (NL) $16.04
Total $92.42

Verder staat er een CN22 formulier op met 1 item (LP) en onderaan staat NL VAT PAID

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

Ongelezen bericht door Hophophop »

Dat doet allemaal precies helemaal niks af aan wat hierboven door diverse forumleden wordt aangevoerd.

Claim het teveel betaalde bij de verkoper. Daar moet je zijn.

Henry Ford
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 dec 2012 17:22

Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

Ongelezen bericht door Henry Ford »

ja dat klinkt vanuit een postNL pet allemaal heel simpel: ga maar naar de verkoper. Voor de gewone consument valt het niet uit te leggen dat er meer dan dubbel betaald moet worden en bezwaren falen.

Bij de verkoper klagen gaat ook niet goed, dan kom je in een cirkel terecht: Dit is namelijk de 8e keer bij PostNL voor mij. De verkoper op bijvoorbeeld Discogs.com krijgt dat BTW bedrag helemaal niet op zijn rekening en het enige wat er gebeurt is dat er bij een transactie automatisch btw bij komt voor de koper. Discogs.com ontvangt en draagt dat af. De verkoper moet vervolgens die factuur uitprinten samen met het shipping label. Die zelfde procedures gaan dus wel goed bij fedex en DHL.

Nu klaag ik ook steeds bij de verschillende verkopers. Die klagen bij USPS en bij Discogs. Dan worden de formulieren getoetst of die compliant zijn.
En dan komt er reactie van Discogs dat er bezwaar ingediend moet worden bij PostNL want de papieren kloppen. PostNL heeft het ondertussen dan al afgewezen.

PostNL geeft echter geen rede voor het afwijzen van het bezwaar. Ze bekijken het feitelijk dus niet eens.

het enige argument van PostNL is:
Meestal komt dit doordat de afzender het Sender ID reference nummer niet goed invult.
HOEZO MEESTAL? wat is het in dit geval, daar gaat het toch om?????? De ID staat erop en die klopt.

PostNL wijst het af zonder dat het bij de douane/belastingdienst terecht komt. ze bouwen een muur op en blokkeren je recht op bezwaar tegen je eigen betaling.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

Ongelezen bericht door Hophophop »

Henry Ford schreef:
23 sep 2022 22:15
ja dat klinkt vanuit een postNL pet allemaal heel simpel: ga maar naar de verkoper. Voor de gewone consument valt het niet uit te leggen dat er meer dan dubbel betaald moet worden en bezwaren falen.
(...)
Ik ben een gewone consument. Ik snap dat prima.

Voor de rest wens ik je veel succes verder.

PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

Ongelezen bericht door PGros »

Vraag anders of ze het voortaan zonder btw opsturen. Dan betaal je het 1 keer hier.
Ik weet niet of zoiets kan maar vragen kun je het.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

Ongelezen bericht door Cro »

Henry Ford schreef:
23 sep 2022 22:15


het enige argument van PostNL is:
Meestal komt dit doordat de afzender het Sender ID reference nummer niet goed invult.
HOEZO MEESTAL? wat is het in dit geval, daar gaat het toch om?????? De ID staat erop en die klopt.

PostNL wijst het af zonder dat het bij de douane/belastingdienst terecht komt. ze bouwen een muur op en blokkeren je recht op bezwaar tegen je eigen betaling.
Je kan pas zeggen dat het de schuld is van PostNL wanneer je kan aantonen dat USPS de Sender ID en IOSS correct zowel digitaal als op papier heeft aangeleverd. Alleen aan het papiertje kan je geen conclusies hangen, beide zaken moeten in orde zijn. Discogs kan dus als het goed is helemaal niet op basis van het formulier concluderen dat het in orde is.

En zelf als dat zo is, lees de link die ik eerder postte, de verkoper moet het met de consument oplossen en die verkoper kan dan via USPS reclameren bij PostNL. Jij als klant zou daar helemaal geen hinder van moeten ondervinden en de verkoper zou jou niet met een kluitje in het riet moeten sturen naar PostNL.

Henry Ford
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 dec 2012 17:22

Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

Ongelezen bericht door Henry Ford »

PGros schreef:
23 sep 2022 22:59
Vraag anders of ze het voortaan zonder btw opsturen. Dan betaal je het 1 keer hier.
Ik weet niet of zoiets kan maar vragen kun je het.
die keus is er niet, websites als Discogs.com zijn verplicht in de EU BTW in rekening te brengen.
Op het forum van Discogs zelf wordt ook veel geklaagd over PostNL, die van heel de EU als enige problematisch blijkt te zijn met dubbele BTW.

Maar wie is belasting-technisch de verkoper qua omzetbelasting? (niet qua inkomstenbelasting!) Op Discogs verkopen particulieren en soms winkels. De betaling, factuur en BTW en IOSS nummer is van Discogs zelf. De verkoper hoeft alleen te printen en eventueel de nummers de copy/pasten. Het afzender adres is dus niet het adres van Discogs.

PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af

Ongelezen bericht door PGros »

Ik denk dat die particulieren misschien wel het probleem zijn. Dat er digitaal iets fout gaat met de btw.
Dit staat er op de site van Discogs:
Step 3: Submit tax information
International tax laws have become more complex in the past few years. Many countries around the world now require digital submission of import tax information. This information is often submitted at the time of purchasing a shipping label. If it’s unclear to you if or where you need to digitally submit tax information, please contact your courier or postal service for further guidance
Postal services and customs agencies increasingly rely on digitally submitted tax information to verify that tax has been paid, especially tax charged by marketplace facilitators like Discogs. Without this digital information, they may charge VAT to the buyer again, or hold the shipment until the buyer is able to prove that the appropriate tax has already been paid.
Alhoewel ik het vreemd vind dat een particulier btw mag rekenen!

Plaats reactie