LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen bij emigratie naar Curaçao

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Equine01
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2019 11:05

Problemen bij emigratie naar Curaçao

Ongelezen bericht door Equine01 »

Geachte mevrouw, meneer,

Graag zou ik u mijn probleem willen voorleggen, in de hoop dat u mij kunt helpen.

Mijn man en ik willen emigreren naar Curaçao.
Maar:
Ik ben in Indonesië geboren in 1952 en in 1954 is ons hele gezin naar Nederland verhuisd. We hebben toen twee jaar in Apeldoorn gewoond.
Mijn ouders hebben mij niet laten registreren in Den Haag, waarschijnlijk wel in Apeldoorn.
Om te emigreren heb ik een kopie van mijn geboorteakte nodig. Deze akte was dus niet in Den Haag en in Apeldoorn is niets van die tijd terug te vinden, waarschijnlijk omdat daar brand in het archief geweest is.
Uiteindelijk heeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de geboorteakte uit Indonesië weten te verkrijgen. Dit heeft ruim een jaar geduurd, maar daar was ik al voor gewaarschuwd. Het ministerie raadde mij aan, om mij alsnog te laten registeren in Den Haag.

Dus heb ik geprobeerd om mij daar te laten registreren, maar daar heb ik naast mijn geboorteakte ook nog de trouwakte van mijn ouders nodig.
Weer een probleem! Mijn ouders zijn in 1940 met de handschoen getrouwd, mijn vader woonde toen al in Nederlands Indië en mijn moeder in Nederland. Volgens familie zijn ze zo in Brummen getrouwd.
Dus heb ik de gemeente Brummen gemaild en als antwoord kreeg ik dat het niet te vinden was. Zij raadden mij aan om bij onze gemeente, Borger-Odoorn, mijn persoonskaart op te vragen. Misschien zou daar de gegevens van mijn ouders op staan. Die persoonskaart heb ik gekregen, maar er staat niet op, waar mijn ouders getrouwd zijn.
Hierna werd mij het advies gegeven om bij de gemeente te informeren, waar mijn ouders zijn overleden. Dat was in de gemeente Groningen.
Dus heb ik naar het gemeentehuis in Groningen gebeld. En ja, ze konden zien dat mijn ouders daar waren overleden, maar wegens de wet op privacy, mochten ze geen verdere gegevens verstrekken.

Ik woon dus sinds 1954 in Nederland, ik heb een BSN nummer, ik betaal belasting, ik krijg pensioen en AOW, ik heb een paspoort en rijbewijs, maar ik heb dus een trouwakte van mijn ouders nodig om mij te laten registreren in Den Haag.

Begin februari gaan we naar Curaçao en maken de emigratie rond, als inmiddels het kopie van mijn geboorte akte niet te oud is geworden..

Ik hoop dat u mij kunt helpen.
Laatst gewijzigd door Radar op 27 dec 2019 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: persoonlijke informatie verwijderd

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Problemen bij emigratie naar Curaçao

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Heb je een DigiD? In mijn overheid kan ik de gegevens van mijn (overleden) ouders en schoonouders zien. Misschien heb je er iets aan.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Problemen bij emigratie naar Curaçao

Ongelezen bericht door witte angora »

Vreemd. En als ouders, want dat is tegenwoordig de norm, nu eens niet getrouwd waren? Is registratie dan onmogelijk?

Als je ouders in 1940 getrouwd zijn, dan is dat 79 jaar geleden. Huwelijksgegevens zijn 75 jaar na dato openbaar toegankelijk. Geboortedata na 100 jaar, en overlijdensdata na 50 jaar. Mogelijk dat de gemeente Groningen wel inzage kan geven in de plaats van het huwelijk.

Overigens heb je niet jouw persoonsgegevens uit de basisregistratie nodig, maar de adreshistorie van je ouders. Daar kom je verder mee. Heb je een oudere broer of zus, die kort na het huwelijk geboren is? Met zijn/haar adreshistorie zou je wel eens een heel eind kunnen komen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Problemen bij emigratie naar Curaçao

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier iets over het 'trouwen met de handschoen'. Geen idee hoe de regeling in 1940 precies was, Ned. Indië wordt wel genoemd. Zou het ministerie van Justitie gegevens hebben? Of het ministerie waar het leger indertijd onder viel?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Trouwen_met_de_handschoen

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Problemen bij emigratie naar Curaçao

Ongelezen bericht door Revoked »

Maar, waar is dat "registreren in Den Haag" voor nodig?
TS moet toch gewoon kunnen emigreren zonder naslepende, niet-persoonlijke data uit een verleden?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Problemen bij emigratie naar Curaçao

Ongelezen bericht door witte angora »

Het gaat er om dat je kunt bewijzen dat je geboren bent. Nu lijkt het simpele bestaan mij voldoende bewijs, maar ja...

Overigens is dit bepaald niet de eerste keer. Een van mijn voorouders is in 1807 in Pulderbos, regio Antwerpen, geboren, maar die is ofwel nooit gedoopt, ofwel waren de DBT-registers verloren gegaan. Voor zijn in 1809 geboren zus gold hetzelfde. Dat gaf in 1838, toen hij op Texel wilde trouwen, een probleem. Het is uiteindelijk Koning Willem I die een document verschafte waarmee het huwelijk kon doorgaan. Dat document zit in de huwelijksbijlagen.

Soms moeten er andere stappen worden gezet om tot het gewenste resultaat te komen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Problemen bij emigratie naar Curaçao

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar waarom moet je je alsnog in Den Haag laten registreren? Je geeft aan dat je een kopie uit het geboorteregister nodig hebt en dat heb je nu toch? Het lijkt mij ook logisch dat als je in Indonesië bent geboren, de geboorteakte ook uit Indonesië moet komen. Dan is het toch helemaal niet nodig om mee in Den Haag te laten registreren? En dan zijn die papieren van je ouders dus ook niet nodig.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Problemen bij emigratie naar Curaçao

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Goedemorgen Nederland,

Ik ben ook geëmigreerd en heb mij uit Nederland uit moeten schrijven, maar in uw situatie valt er niks uit te schrijven toch?
U gaat naar de Antillen en gaat daar wonen, prima...behoud u dan ook gewoon AOW of heeft dat er nu juist mee te maken?

Ik vind het een ondoorzichtig verhaal.

Speedy123
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Problemen bij emigratie naar Curaçao

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Obelix1 schreef:
28 dec 2019 10:33
Goedemorgen Nederland,

Ik ben ook geëmigreerd en heb mij uit Nederland uit moeten schrijven, maar in uw situatie valt er niks uit te schrijven toch?
U gaat naar de Antillen en gaat daar wonen, prima...behoud u dan ook gewoon AOW of heeft dat er nu juist mee te maken?

Ik vind het een ondoorzichtig verhaal.

Je mag als Nederlander op Curacao niet langer dan zes maanden blijven. Daarna ben je illegaal tenzij je officieel immigreert. Daarvoor moet je een immigratie procedure doorlopen. Een van de onderdelen is het overleggen van je geboorte akte. AOW heeft hier niets mee te maken, die wordt gewoon behouden.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Problemen bij emigratie naar Curaçao

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Wonen in Caribisch Nederland
Wilt u gaan wonen in Caribisch Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba)? Er is een toelatingsregeling voor Europese Nederlanders. U moet bijvoorbeeld in staat zijn om in uw eigen onderhoud te voorzien. Voor een verblijf langer dan 6 maanden heeft u een Verklaring Toelating van Rechtswege nodig. Daarin moet u aantonen dat u huisvesting en voldoende middelen van bestaan heeft. Ook heeft u een bewijs van goed gedrag over de afgelopen vijf jaar nodig
TS is toch een Europese Nederlander? Dan de Verklaring Toelating van Rechtswege Invullen en 6 maanden later krijgt de persoon ja of nee te horen.

Hij schrijft zich uit de gemeente waar hij woont en geeft zijn nieuwe adres op. Zo heb ik het ook gedaan en geen centje pijn.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Problemen bij emigratie naar Curaçao

Ongelezen bericht door Erthanax »

Obelix1 schreef:
29 dec 2019 10:32
Wonen in Caribisch Nederland
Wilt u gaan wonen in Caribisch Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba)? Er is een toelatingsregeling voor Europese Nederlanders. (...) U moet bijvoorbeeld in staat zijn om in
(...)
Curaçao is niet Caribisch Nederland, maar een ander land (binnen het Koninkrijk, dat dan weer wel). Voor Curaçao gelden mogelijk andere regels.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Problemen bij emigratie naar Curaçao

Ongelezen bericht door kweenie »

Laat dat 'mogelijk' maar weg... De situatie van de Caribische bijzondere gemeentes is totaal anders dan die van de Caribische landen binnen het koninkrijk.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Problemen bij emigratie naar Curaçao

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Bij emigratie vraagt het desbetreffende land (in mijn geval zeker) naar naam van ouders. Ik hoefde dat niet aan te tonen door middel van een trouwakte ouders. Wel wordt dit overal vermeld bij officiële stukken. Dus het is aan mij welke namen ik opgeef :?

Curacao zal waarschijnlijk daar wel om vragen, copy trouwakte ouders. Omgekeerd zou ik dan wel willen weten hoe alle Antillianen zo gemakkelijk hier in Nederland komen wonen, lopen die dan wel met trouwakten van ouders op zak.
Ik weet wel in mijn periode toen ik op Curacao woonde dat niet veel jongeren wisten wie nu eigenlijk zijn vader was, ze bleven bij moeders wonen en een jaartje later had hij weer een broertje of zusje erbij :D Zo gaat dat daar.

Dus ik denk dat het allemaal wel losloopt, de eerste jaren zijn vol hindernissen daarna wordt je vanzelf een Antilliaan...conta vai dushi.

Gesloten