LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met de buren, wat is de beste aanpak?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
fuzzyrabbit
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2019 09:17

Problemen met de buren, wat is de beste aanpak?

Ongelezen bericht door fuzzyrabbit »

Goedemiddag allen,

Aangezien ik me niet echt raad weet met deze situatie, wil ik mij graag beroepen op dit forum om raad in te winnen in mijn situatie. Sinds gisterenmiddag ben ik, in mijn appartementencomplex, door een van mijn medebewoners op een situatie attent gemaakt, die in het complex speelt.

Ik ben recentelijk naar mijn woning verhuisd, en een van mijn medebewoners in her appartementencomplex schoot mij gisteren aan om een situatie te bespreken. Zij maakte mij attent op het feit dat een van mijn medebewoners een camera heeft opgehangen vanaf zijn balkon, gefocust op de entree van het complex, onder het mom van het bewaken van zijn auto. Hier was ik niet van op de hoogte, en er is ook nergens aangegeven dat er videobewaking is.

Daarnaast is door mijn medebewoner aangegeven dat de man in kwestie mentaal ziek is, en gevaarlijk uit de slof kan schieten. Ik weet persoonlijk niet of dit daadwerkelijk het geval is, maar het liefst zou ik hier uiteraard ook niet achter willen komen. Er is mij op gewezen dat de man in kwestie haar deur heeft vernield, iets wat ik mogelijk heb gehoord terwijl het gebeurde, maar ik ben toentertijd niet gaan kijken wat er precies aan de hand is. Daarnaast vind ik regelmatig sigarettenpeuken in het trappenhuis, en staat er regelmatig een fiets / skelter van deze bewoner in de galerij, iets wat niet toegestaan is. Nu is het ook zo dat ik gisteren, na het erop attent zijn geworden op de situatie, ook op onderzoek ben uitgegaan vanuit mijn eigen huis, en in ieder geval het bestaan van de camera heb kunnen bevestigen.

De camera, die geclaimd is, inderdaad aanwezig. Hij is op dusdanige manier bevestigd dat hij vanaf de openbare weg, en vanaf de begane grond / prive terrein zeer lastig te zien is, en hangt op de hoogste verdieping van ons complex. Daarnaast kwam ik er gisteren achter dat er, vanaf het balkon waar de heer een vangnet heeft gespannen, een karkas van een dode duif naar beneden hangt, precies boven mijn balkon. Omdat het dode dier een tijd lang bedolven is geweest onder bladeren, heb ik het tot nu toe niet kunnen constateren, en ik denk dat ik er dus van uit kan gaan dat het arme dier al minstens een half jaar in het net hangt.

Ondanks dat ik de heer graag over de dode vogel wil aanspreken, ben ik, mede door de claims van mijn medebewoner angstig voor wat er hieruit zou voortvloeien. Graag hoor ik van de mede forumgebruikers hier wat volgens jullie de beste manier van aanpak zou zijn. Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,
Fuzzy

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Problemen met de buren, wat is de beste aanpak?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Niet af gaan op wat anderen zeggen, zo spannen zij jou voor hun karretje,
Ga je voorstellen aan je bovenbuurman en stel dan je vraag.

Als je op horen zeggen af moet gaan, deugd niemand.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Problemen met de buren, wat is de beste aanpak?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Inderdaad, zoals @reggie2 al aangeeft eerst maar eens kijken wat en hoe groot de eventuele problemen nu eigenlijk zijn.
is het een huurcomplex? U zou de bij verhuurder kunnen informeren.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met de buren, wat is de beste aanpak?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Van een goed gesprek is nog nooit iemand boos geworden. U kunt dus gewoon het gesprek aangaan en zelf achter komen wat voor persoon uw buurman is. En mocht het toch uit de hand lopen kunt u altijd weggaan.

Verder zal er ook een vereniging van eigenaren zijn en wellicht een beheerder. Bespreek in een vergadering dat niet alle bewoners zich aan de afspraken houden en geef vraag of er op gehandhaaft kan worden. Hetzelfde geldt voor de dode duif en de camera, normaal mag er niets aan de buitenkant opgehangen worden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Problemen met de buren, wat is de beste aanpak?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De camera hangt zo hoog, misschien is zijn auto ooit gesneuveld en gezien de verhalen lijkt me dat goed mogelijk.

En de rommel in de gang, die mag je buiten op straat zetten.... en eventueel bij beheerder melden.
Een briefje met geen goederen plaatsen is voldoende.

Dat hij lastig is, als hij doorgaat kan hij eruit gezet worden, want andere lastig vallen, deuren vernielen mag niet.
Net als roken in openbare ruimte, mits er voldoende niet roken stickers hangen.

Maar doe het niet alleen maar als groep, dan kan hij niet 1 persoon aanvallen, en de beheerder inschakelen is de veiligste weg....

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met de buren, wat is de beste aanpak?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik sluit me aan bij Reggie. Een goed gesprek is altijd de beste start.

Oblomova
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Problemen met de buren, wat is de beste aanpak?

Ongelezen bericht door Oblomova »

Ook even checken wat de wet voorschrijft over camera's lijkt mij ook geen kwaad te kunnen.
Dan weet je tenminste ook of wat je buurman doet wel mag.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Problemen met de buren, wat is de beste aanpak?

Ongelezen bericht door scontra »

fuzzyrabbit schreef:
16 apr 2019 09:39
Goedemiddag allen,

Ik ben recentelijk naar mijn woning verhuisd, en een van mijn medebewoners in her appartementencomplex schoot mij gisteren aan om een situatie te bespreken.

Met vriendelijke groet,
Fuzzy
Mocht u in een koopappartement wonen dan is er ook een vereniging van eigenaren en is het aan het bestuur van de vereniging of een aangestelde huismeester om deze zaak bij de medebewoner aan te kaarten.
Woont u in een huurappartement dan is het aan de verhuurder om de zaak in behandeling te nemen.

De medebewoner die u op de situatie attendeerde zal best een reden hebben om juist u, als nieuwkomer, op de camera te attenderen, maar heeft waarschijnlijk zelf nog geen enkele actie ondernomen om hier iets tegen/aan te doen.

Laat u in ieder geval niet, door wie dan ook, voor het karretje spannen om eventuele problemen met de (gewraakte) medebewoner op te lossen.

Zolang alleen de dode duif uw probleem is, dan is het misschien wel verstandig om vooralsnog maar even geen enkele actie te ondernemen en eerst maar eens rustig "de kat uit de boom kijken" en bezien hoe uw medebewoners, die er al langer wonen, met deze situatie menen te moeten omgaan.
Je hebt sneller vijanden dan vrienden gemaakt !
Laatst gewijzigd door scontra op 16 apr 2019 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Problemen met de buren, wat is de beste aanpak?

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad, het begint bij een goed gesprek.

Je hoort het verhaal van één kant. Waarom de betreffende buurman die deur heeft gemold weet je niet. Kan het zijn dat degene die jou aansprak zich teveel met zijn zaken bemoeide? En wat is 'mentaal ziek'? Wie heeft die 'diagnose' gesteld?

In mijn ervaring kun je ook met 'lastige mensen' in gesprek. Het eerste, tweede en derde gesprek gaan doorgaans wel goed, daarna wordt je als 'zeikert', 'overlastveroorzaker' en 'probleemgeval' betiteld. Met navenante en niet-navenante gevolgen. Als je dat weet, kun je je strategie bepalen.

Die duif zou je bespreekbaar kunnen maken, de andere dingen is wat lastiger denk ik. Dat speelt waarschijnlijk al langer. Je kunt het een keer benoemen, maar als hij claimt dat het 'nodig' is, dan zul je er weinig aan kunnen doen. Soms kun je dingen beter accepteren zoals het is. Met sommige mensen is het zo: als jij je niet teveel met hun bemoeit, alleen het hoogst noodzakelijke, bemoeien zij zich niet met jou. Laat je inderdaad niet voor het karretje van anderen spannen. Hun angst, hun probleem. Dat moet niet jouw probleem worden.

Over die camera zou ik me niet druk maken. Hebben we hier ook een keer gehad, van een stel dat erg op zichzelf was, maar dat geen problemen veroorzaakte. Wie weet heb je het filmpje zelf een keer nodig.... ;)

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Problemen met de buren, wat is de beste aanpak?

Ongelezen bericht door k2p »

Het is duidelijk dat jouw ene buur mot heeft met jouw andere buur... Laat het daarbij.

Blijkbaar werd de auto van de andere buur ondergescheten en werd de dader middels videobewaking gesnapt, gevangen en ter afschrikking opgehangen.

Breng het op een luchtige manier ter gesprek. "Hoi buurman, heeft u gezien dat er een dode vogel aan je net hangt?"
Hij zal vast niet antwoorden met "De laatste die dat zij moest een nieuwe voordeur kopen!"

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Problemen met de buren, wat is de beste aanpak?

Ongelezen bericht door juliomariner »

@komkom ook als er geen stickers hangen is roken niet automatisch toegestaan in de openbare ruimte. Daarbij is het ook asociaal ( zeg ik als verstokt roker)

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Problemen met de buren, wat is de beste aanpak?

Ongelezen bericht door witte angora »

juliomariner schreef:
16 apr 2019 12:10
@komkom ook als er geen stickers hangen is roken niet automatisch toegestaan in de openbare ruimte. Daarbij is het ook asociaal ( zeg ik als verstokt roker)
Ach, hier in de flat hangen vaak de meest exotische luchtjes. Soms kan ik precies ruiken welke buurvrouw/buurman er vlak voor mij de deur uit is gegaan, of wie er vanavond wat eet.

Een beetje sigarettenlucht (doorgaans een laatste trekje) overleef ik nog wel.

fuzzyrabbit
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2019 09:17

Re: Problemen met de buren, wat is de beste aanpak?

Ongelezen bericht door fuzzyrabbit »

Bedankt allen voor de reacties tot nu toe, ik heb alles tot zo ver gelezen, en zal idd even een aantal dingen beantwoorden.

Het gaat hier om een huur complex, en tot zover heb ik, op luide muziek in het weekend, geen echte problemen gehad. Omdat ik echter vaak met een geluidsdempende koptelefoon op zit, stoor ik me hier niet echt aan. De muziek is eigenlijk nooit echt midden in de nacht aan, het gaat meer om de eerste avonduurtjes, denk zo rond 6 a 7 uur 's avonds. Hier stoor ik me, zoals eerder aangegeven, dus niet echt aan.

Wat betreft het roken in de galerij, dit is, zoals inderdaad aangegeven, verboden. Dit is aangegeven in het huurcontract, hetzelfde geldend voor het plaatsen van voertuigen / objecten in de hal / galerij. Daarnaast hangt er een klein plakkaat waar deze punten ook op aangegeven staan. De heer heeft ondertussen ook een briefje van de huismeester ontvangen (overigens iedereen in het complex), dat de skelter die staat voor begin april verwijderd moet staan. Eenzelfde briefje hangt ook aan de skelter zelf, die tot op de dag nog altijd op dezelfde plek staat, onaangeraakt door huismeester en / of de eigenaar.

Ik heb de dame ook aangegeven toen ze me aanschoot dat ik er, als nieuwe bewoner, voorlopig buiten zal staan wat er binnen het complex aan de hand zou zijn. Ik heb, op het moment na dat er dus waarschijnlijk een deur ingetrapt is, niks zien gebeuren of gehoord. Zelfs in het geval van de deur weet ik niet wie dit gedaan zou hebben, aangezien ik niemand gezien heb. Ik heb alleen iets gehoord wat er op zou kunnen wijzen dat het gebeurd is. Vandaar dat ik mevrouw ook aangegeven heb dat ik me er verder buiten zal houden. Echter als ik iets meepik en zie gebeuren, van wiens zijde dan ook, zal ik niet twijfelen de politie te bellen als ik me er zelf onveilig door voel.

Ik zal het advies voor nu dan ook opvolgen, en proberen vanmiddag meneer aan te schieten wanneer ik huiswaards keer. Voor nu, iedereen bedankt voor de snelle, en goede adviezen!

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Problemen met de buren, wat is de beste aanpak?

Ongelezen bericht door piet987654 »

U schrijft: "en staat er regelmatig een fiets / skelter van deze bewoner in de galerij" De oplossing hiervoor is erg simpel.
Gewoon een briefje hierop hangen met de tekst: "Gratis meenemen" dan is dit zo opgelost.
Voor wat betreft die camera, het is best mogelijk dat niet alle bewoners hiervan af weten.
Gewoon een briefje ophangen met de tekst: "U wordt bespioneerd door een camera" dan lost iemand anders dit wel voor U op.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Problemen met de buren, wat is de beste aanpak?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U woont er nog maar net en weet nog niet hoe de hazen lopen. Ik zou de kat uit de boom kijken. Soms zit de vork heel anders in de steel dan je op het eerste gezicht denkt.

Lina h
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 apr 2019 14:56

Re: Problemen met de buren, wat is de beste aanpak?

Ongelezen bericht door Lina h »

Goeden middag
Ben het helemaal eens met Reggie
Nooit naar roddelaars luisteren zijn zielige koude mensen
Maak indd kennis met deze man en vertrouw op je zelf
Lieve gr

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Problemen met de buren, wat is de beste aanpak?

Ongelezen bericht door Revoked »

En wat als die buurvrouw het geestelijke probleem heeft?
Heb je een probleem met een buur dan kun je dat toch gewoon bespreken met die persoon?
Sociale omgang. Hier in de Achterhoek wordt dat door die stadse lui ook niet gebezigd. Als je zo graag in je eentje woont dan zoek maar een hutje op de hei. Buren zijn mensen, mensen zijn kuddedieren en met wat sociaal contact wordt het leven leuker.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Problemen met de buren, wat is de beste aanpak?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Kan zijn, maar voldoende afstand is geen overbodige luxe.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Problemen met de buren, wat is de beste aanpak?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

fonsflons schreef:
16 apr 2019 13:20
Maar ik lees niet waarom je ten einde raad bent?
Dat klopt want dat staat er ook helemaal niet.
Er staat dat Fuzzy zich 'niet echt raad weet met de situatie' en dat hij/zij raad in wil winnen via het forum.
Dat is iets anders dus.

Gesloten