Racisme door verkopers op Marktplaats

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Gozel
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2023 17:26

Racisme door verkopers op Marktplaats

Ongelezen bericht door Gozel »

Beste lezers en de radar redactie mocht u dit ook lezen,

heeft er iemand ooit racistische uitingen op Marktplaats meegemaakt van een verkoper? En wat was de reactie van Marktplaats op het incident? Hoe ben jij er zelf mee omgegaan? Heb je overwogen om een aanklacht in te dienen? Heb je überhaupt aanklacht ingediend en was Marktplaats behulpzaam?

Is er door RADAR ooit wel eens een onderzoek gestart naar mogelijk misstanden bij Marktplaats over discriminerende en racistische uitingen van verkopers naar de kopers en vice versa?

Ik heb vandaag zo'n ervaring meegemaakt en ben op zoek naar meerdere Marktplaats gebruikers. Ik weet nog niet wat ik ermee moet doen, maar het was ontzettende kwetsend en ik ervaarde de medewerkers van Marktplaats niet meewerkend aan verzamelen van bewijsmateriaal. De verkoper heeft in de marktplaats app op een verzoek van mij een reactie teruggeschreven dat zij helaas niet verkopers aan buitenlanders.

Morgan le Fay
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Racisme door verkopers op Marktplaats

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Mijn family name is een belediging in het Engels. Heb nog nooit enig commentaar seksistisch of racistisch, weigering om iets te kopen/verkopen, rotopmerkingen of andere beledigingen gehad.
Ik shop regelmatig ook buiten Nederland en Europa.

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Racisme door verkopers op Marktplaats

Ongelezen bericht door riddert »

Wat vervelend voor u. Ik betwijfel echter of er sprake is van racisme. U schrijft dat de verkoper niet aan buitenlandse mensen zaken verkoopt.
Het zou volgens mij racisme zijn als er bijvoorbeeld allen niet aan Fransen verkocht zou worden, en wel aan iedere andere buitenlander.

Ik kan me voorstellen dat marktplaats hier weinig aan doet.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Racisme door verkopers op Marktplaats

Ongelezen bericht door witte angora »

Gozel schreef:
14 mar 2023 17:35
De verkoper heeft in de marktplaats app op een verzoek van mij een reactie teruggeschreven dat zij helaas niet verkopers aan buitenlanders.
Bedoelt de verkoper dat hij niet aan 'buitenlanders' in Nederland verkoopt, of bedoelt hij dat hij geen spullen naar het buitenland verstuurd? Daar zit nog wel even een verschil in namelijk.

rvjapio
Berichten: 994
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Racisme door verkopers op Marktplaats

Ongelezen bericht door rvjapio »

Waarom zou een keuze van een verkoper racistisch zijn?

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Racisme door verkopers op Marktplaats

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Hoera we hebben weer wat gevonden...
Morgen hoofdartikel in de volkskrant en bij de Jeaup: Marktplaats niet woke genoeg.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Racisme door verkopers op Marktplaats

Ongelezen bericht door BL2 »

Tsja, als je als verkoper al niet meer mag bepalen aan wie je je zaakjes verkoopt.....

Doe zelf bv niet aan verzenden, dus diegene welke niet willen of kunnen ophalen worden inderdaad gediscrimineerd. Mijn excusies daarvoor, MP weet er overigens van.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Racisme door verkopers op Marktplaats

Ongelezen bericht door Nevyn »

Wat zijn buitenlanders in uw optie?
Mensen met een van origine buitenlandse achternaam?
Krijgt u het product wel als u de achternaam Jansen opgeeft?
Ik kan op MP nooit zien met wie ik handel, worden vaak aliassen gebruikt.
Heb wel eens een van origine buitenlander aan de deur verwacht en er stond een blonde blauwogige Fries.
Laatst verkocht ik een tafel aan Jan Jager, stond er een van origine Surinamer voor de deur.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Racisme door verkopers op Marktplaats

Ongelezen bericht door juliomariner »

Waarom dacht de verkoper dat u een "buitenlander" was? Door uw naam, heeft u hem een pasfoto gestuurd, of heeft een een adres in het buitenland opgegeven?
Marktplaats is net de gewone samenleving. Ook daar wordt af en toe ene opmerking geplaatst die door sommigen als discriminerend wordt gevoeld.
U kunt als u zich gediscrimineerd voelt online aangifte doen bij de politie.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Racisme door verkopers op Marktplaats

Ongelezen bericht door henk51 »

Ik verkoop ook niet aan bieders vanuit buitenland of die het naar buitenland willen versturen. Zijn meestal oplichters spullen kwijt en geen geld .Dat is geen discriminatie hoeveel mensen zijn al niet in het verleden getild door dit soort reageerders die meteen vraagprijs bieden maar alleen maar geld en spullen kosten.Ik heb geen enkele moeite met mensen met een buitenlandse naam/afkomst die in nederland wonen en gewoon an de deur of vooraf betalen en laten verzenden.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Racisme door verkopers op Marktplaats

Ongelezen bericht door kuklos »

Gozel schreef:
14 mar 2023 17:35
De verkoper heeft in de marktplaats app op een verzoek van mij een reactie teruggeschreven dat zij helaas niet verkopers aan buitenlanders.
Buitenlander is mensen buiten Nederlanders of in Nederland maar aan mensen met een niet-Nederlands klinkende naam?

In geval 1 is het heel begrijpelijk, te vaak zijn er dan al mensen opgelicht. In geval 2 heb ik ook verhalen gehoord van mensen met een negatieve ervaring die daardoor het niet meer doen.

Methusalah
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Racisme door verkopers op Marktplaats

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik gok dat dit inderdaad gaat om verzending naar het buitenland maar zonder de exacte communicatie zullen we het niet zeker weten. In ieder geval, verzend inderdaad niet naar het buitenland, dat is 9 van de 10 keer oplichting.

Kan je de exacte reactie niet met ons delen?

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Racisme door verkopers op Marktplaats

Ongelezen bericht door BL2 »

Methusalah schreef:
15 mar 2023 13:43
Ik gok ......
....Kan je de exacte reactie niet met ons delen?
Ik gok, komt niet meer online.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Racisme door verkopers op Marktplaats

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Wat is uw doel?

Laat ik eerst zeggen, er wordt te veel gediscussieerd (elk discriminatie is te veel).

Dit is een maatschappelijk probleem. Marktplaats en Radar kan dit probleem niet veranderen.

Wilt u uw spullen verkopen of kopen van mensen die u discrimineren?

Mijn advies, ga door met de leuke dingen in uw leven.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Racisme door verkopers op Marktplaats

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik kan zo'n verkoper best begrijpen. Mijn oom verkoopt niets meer via marktplaats sinds er een hele familie Marokkanen voor de deur stond om iets op te halen wat via marktplaats was verkocht. Vervolgens werden ze boos dat ze niet met 6 man binnen mochten en had men ook nog het lef om te vragen of ze het gratis mochten krijgen, omdat ze financieel niet zoveel te maken hadden. Die heeft het niet meegekregen en mijn oom heeft het gratis weggegeven. Nooit meer, zei ie.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Racisme door verkopers op Marktplaats

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Gozel schreef:
14 mar 2023 17:35
Beste lezers en de radar redactie mocht u dit ook lezen,
Voel me best wel gediscrimineerd dat je een post plaats en iedereen moeite doet om te reageren en dat jezelf daarna niet reageert.

heeft er iemand ooit racistische uitingen zoals deze meegemaakt op Tros Radar. Wan wat was de reactie van Tros Radar op het incidident? Hoe ben je er zelf mee omgegaan? Heb je overwogen om een aanklacht in te dienen? Heb je überhaupt aanklacht ingediend en was Tros Radar behulpzaam?

Is er door RADAR ooit wel eens een onderzoek gestart naar mogelijk misstanden bij Tros Radar Forum over discriminerende en racistische uitingen van vragenstellers naar reageerders en vice versa?

Methusalah
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Racisme door verkopers op Marktplaats

Ongelezen bericht door Methusalah »

sylvesterb schreef:
15 mar 2023 19:09
Gozel schreef:
14 mar 2023 17:35
Beste lezers en de radar redactie mocht u dit ook lezen,
Voel me best wel gediscrimineerd dat je een post plaats en iedereen moeite doet om te reageren en dat jezelf daarna niet reageert.

heeft er iemand ooit racistische uitingen zoals deze meegemaakt op Tros Radar. Wan wat was de reactie van Tros Radar op het incidident? Hoe ben je er zelf mee omgegaan? Heb je overwogen om een aanklacht in te dienen? Heb je überhaupt aanklacht ingediend en was Tros Radar behulpzaam?

Is er door RADAR ooit wel eens een onderzoek gestart naar mogelijk misstanden bij Tros Radar Forum over discriminerende en racistische uitingen van vragenstellers naar reageerders en vice versa?


Dat is geen discriminatie he. We worden allemaal genegeerd en dus allemaal gelijk behandeld.

Ik snap je punt, maar dit soort reacties voegen niets toe omdat je vergelijking niet eens klopt.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Racisme door verkopers op Marktplaats

Ongelezen bericht door BL2 »

Zo als wel vaker, het is toch gewoon leuk een topic met wat "opvallend onderwerp" te starten over iets, en dan kijken hoe de vaste 10 schrijvers alhier reageren......

Dirkie
Berichten: 2921
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Racisme door verkopers op Marktplaats

Ongelezen bericht door Dirkie »

BL2 schreef:
15 mar 2023 22:05
Zo als wel vaker, het is toch gewoon leuk een topic met wat "opvallend onderwerp" te starten over iets, en dan kijken hoe de vaste 10 schrijvers alhier reageren......
Normaal had ik ook wel een leuke opmerking gemaakt bij een topic als deze maar een mens heeft ook wel eens vakantie......
Maar bij deze dan toch maar : Nee (dat is het antwoord op de eerste vraag van TS en de rest hoef ik dan niet meer te beantwoorden neem ik aan)

Plaats reactie