LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Moneyman schreef:
13 aug 2019 13:17
witte angora schreef:
13 aug 2019 12:51
Maar als je het 'vergeet' had je wel de intentie...
Maar dat is niet te bewijzen.
Misschien bedoelt WA de intentie om te betalen :mrgreen:

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door Moneyman »

Teunbosseman schreef:
13 aug 2019 14:50
Moneyman schreef:
13 aug 2019 13:17
witte angora schreef:
13 aug 2019 12:51
Maar als je het 'vergeet' had je wel de intentie...
Maar dat is niet te bewijzen.
Misschien bedoelt WA de intentie om te betalen :mrgreen:
Maar dat is óók niet te bewijzen :mrgreen:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ja , U geeft het nu goed aan... ik dacht dat dementie nooit strafbaar was maar bij Zelf Scan Jumbo dus wel.

Vergeten en praatje buren mag maar op eigen risico.
Maar ik scande niets, een 6 pak bier, en 1 verdraaid blikje dat je ook kon scannen... een enkele keer mogelijk,
van de 5 pakken was 1 blikje scanbaar en als ze dan op 5x drukte...

Dit later bewust bij meerdere merken gekeken en ja hoor, niet alleen mijn Bavaria, maar bij vele merken kan dit voorkomen.
Meestal maar een halve code maar soms compleet, als krimpfolie door een iets te warme tunnel gaat word gat zijkant groter en kun je voordelig 6 Pak halen!

Wel opvallend dat een Gerechtsdeurwaarder dit blijkbaar goed vind!
De persoon die scant is verantwoordelijk en ik mag terug gaan, vooral als het in mijn nadeel was geweest....

Maar als ik dit pak zelf Scan, ben ik dan fout of de fabriek die de blik code niet goed afgedekt heeft in de 6 pak folie?

Verder heb ik ook zoveel tijd nodig om alle Jumbo voorwaarden te lezen dat het voordeel van zelf scan totaal weg is.

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door Moneyman »

Komkommertijd schreef:
13 aug 2019 16:16
Wel opvallend dat een Gerechtsdeurwaarder dit blijkbaar goed vind!
Beter lezen :mrgreen: ik schrijf slechts dat er in deze casus geen sprake is van diefstal.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Moneyman schreef:
13 aug 2019 16:49
Komkommertijd schreef:
13 aug 2019 16:16
Wel opvallend dat een Gerechtsdeurwaarder dit blijkbaar goed vind!
Beter lezen :mrgreen: ik schrijf slechts dat er in deze casus geen sprake is van diefstal.
Als de kassa medewerker deze fout maakt inderdaad niet strafbaar.

Maar hoe is dat bij Zelf Scan per ongeluk 1 blikje leesbaar scannen?
Volgens de Jumbo regels lijkt het dan wel strafbaar te zijn.

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door Moneyman »

De Jumbo regels gaan niet boven de wet. Diefstal is pas diefstal als je de bedoeling hebt te stelen.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

olaf79 schreef:
13 aug 2019 12:46
breien schreef:
02 aug 2019 14:50
Als je vergeet te scannen dan is dat een vorm van winkeldiefstal.
Nee, voor diefstal moet je de intentie hebben om iets wederrechterlijk tot je te nemen. Als je iets vergeet te scannen, had je daartoe niet de intentie.
Bij IKEA wordt je dan wel door de politie als dief opgepakt: https://joop.bnnvara.nl/nieuws/vader-en ... kassa-ikea Pas na stennis op Twitter werd de aangifte door IKEA ingetrokken.

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cornelis7 schreef:
13 aug 2019 17:52
Bij IKEA wordt je dan wel door de politie als dief opgepakt: https://joop.bnnvara.nl/nieuws/vader-en ... kassa-ikea Pas na stennis op Twitter werd de aangifte door IKEA ingetrokken.
Dat is een incident en niet bepaald representatief. Bovendien is het niet eens in Nederland...

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Vandaag kreeg ik van de caissière in de Jumbo na het afrekenen een gratis blik alcoholvrij bier aangeboden.

Voortaan de zelfscan dus...

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Moneyman schreef:
13 aug 2019 18:11
Cornelis7 schreef:
13 aug 2019 17:52
Bij IKEA wordt je dan wel door de politie als dief opgepakt: https://joop.bnnvara.nl/nieuws/vader-en ... kassa-ikea Pas na stennis op Twitter werd de aangifte door IKEA ingetrokken.
Dat is een incident en niet bepaald representatief. Bovendien is het niet eens in Nederland...
Het gebeurt ook in Nederland, bij AH bijvoorbeeld: http://www.dagboekkamer.nl/reageerbuis/ ... nt-page-1/

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Voorwaarden AH:
Blijkt bij controle dat niet alle producten zijn gescand nadat u uw Bonuskaart bij de betaalpaal hebt gescand, dan kunnen wij dit als diefstal beschouwen en kunnen wij aangifte doen.
https://www.ah.nl/over-ah/services/zelf ... andscanner
Omgekeerd zouden wij dus elke kassafout ook als diefstal mogen beschouwen, als we consequent zijn.

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is toch ook logisch? Uiteraard beschouwt AH dergelijke gevallen (niet één, maar meerdere artikelen niet scannen) als diefstal. In jouw casus is ook gewoon aangifte daarvan gedaan. Pas dan komt de onderzoeksvraag naar voren of de opzet, en dus de diefstal, bewezen kan worden.

Het verschil tussen "beschouwen als diefstal" en "diefstal" is niet zo moeilijk toch?

Als de bewuste mevrouw diezelfde hoeveelheid artikelen vergeten was op de band te leggen, was haar hetzelfde overkomen. Als je zelf niet in staat bent om gewoon normaal je artikelen te scannen, dan moet je maar gewoon in de rij gaan staan, zou ik denken... maar dan ligt het probleem bij de bewuste klant, niet bij het systeem.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

En wat doen we met een onleesbare code?

Komt ook vaak voor, vooral diepvries dozen die gaan ontdooien is scannen onmogelijk en moet handmatig ingevoerd worden!
Naast onleesbaar geprinte en deze lastige diepvries, hoe lossen ze dat op?

Nu kunnen ze bij de normale kassa de cijfers invoeren maar ik mis dit bij de hand scanners!
Als ze vele Zelf Scan maken en je bepaalde producten in de rij moet gaan staan voor laten scannen?
Dan koop ik geen Diepvries meer!

Ook hebben ze vaak een bordje tassen... maar als ik een koelbox vul in de winkel om bij kassa uit te laden....
Ja, ik wil geen ontdooide producten dus vul deze koelbox vaker en ik weet gelijk of ik niet teveel gekocht heb en alles erin kan!
Winkels maken vaak regels en iets in koeltas of box doen mag officieel vaak niet... maar nog nooit een verbod gehad.

Gelukkig is de Zelf Scan bij Ikea & Hornbach met controle dus hulpje als je iets niet kunt scannen of de verkeerde code probeerde... soms heeft een product naast de prijs code nog een serie nummer die je ook kunt scannen dus meerdere Bar code's... een laptop bij de Aldi had hetzelfde probleem, welke van de 4 moeten we nu hebben....?

Elk nieuw systeem moet ervaring op doen en gelijk diefstal + boete, dan gaat niemand dit gebruiken en mislukte het.

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door Moneyman »

Komkommertijd schreef:
14 aug 2019 09:08
En wat doen we met een onleesbare code?

Komt ook vaak voor, vooral diepvries dozen die gaan ontdooien is scannen onmogelijk en moet handmatig ingevoerd worden!
Naast onleesbaar geprinte en deze lastige diepvries, hoe lossen ze dat op?
Jarenlange praktijkervaring leert dat dit zelden voorkomt. Ik heb het alleen een paar keer gehad bij de groente- en fruitscanner, als de printerrol of toner bijna op is. Dan scan je gewoon op het schap en ben je ook klaar.

Ontdooide diepvriesdozen? Die koop je uberhaupt niet en hoef je ook niet te scannen.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door angel1978 »

Cornelis7 schreef:
14 aug 2019 08:45
Moneyman schreef:
13 aug 2019 18:11
Cornelis7 schreef:
13 aug 2019 17:52
Bij IKEA wordt je dan wel door de politie als dief opgepakt: https://joop.bnnvara.nl/nieuws/vader-en ... kassa-ikea Pas na stennis op Twitter werd de aangifte door IKEA ingetrokken.
Dat is een incident en niet bepaald representatief. Bovendien is het niet eens in Nederland...
Het gebeurt ook in Nederland, bij AH bijvoorbeeld: http://www.dagboekkamer.nl/reageerbuis/ ... nt-page-1/
Ik zie in dat artikel vooral heel veel stemmingmakerij en eigenlijk heel weinig wat echt mis is.
Ze gebruikte haar smartphone om de boodschappen te scannen en dan in haar mandje te doen.
We praten hier over een MANDJE, niet over een overvolle kar met talloze artikelen.. Ze is daarbij 2 zakken chips vergeten, die zo’n beetje de helft van het mandje gevuld moeten hebben. Die zie je niet echt zomaar over het hoofd.
Ze moest meekomen naar achteren. Daar werd gezegd dat ze aangifte gingen doen wegens winkeldiefstal.
Lijkt me logisch.
Sterker nog, de twee medewerkers, een meisje van 19 en een filiaalhouder van 35 jaar, leken er genoegen in te scheppen dat ze iemand te pakken hadden.
Mooie feitelijke weergave :roll:
De politie kwam en nam haar mee naar het bureau. Daar moest ze haar bezittingen zoals haar smartphone afstaan en is ze vier uur lang vastgehouden en verhoord. Er zijn vingerafdrukken afgenomen en foto’s van haar gezicht gemaakt. Ze moest veel huilen, door de hele situatie maar vooral om de onmenselijke behandeling door het AH-personeel. De politie toonde gelukkig veel begrip. Het was duidelijk dat zij het een belachelijke situatie vonden maar omdat aangifte was gedaan waren ze verplicht om alle procedures te doorlopen.
De politie verhoord iemand voor 4 uur voor het niet scannen van 6 euro, maar het winkelpersoneel heeft het gedaan? En de politie toonde gelukkig begrip :roll:
Albert Heijn Zelfscan. Het lijkt een onschuldig en klantvriendelijk systeem, maar als je als klant een fout maakt, levert je dat zomaar een strafblad op, naast een traumatisch politieverhoor.
Strafblad? Is ze ook al veroordeeld?
Volgens Albert Heijn kan er maar één verklaring zijn voor niet-gescande producten en dat is diefstal. Er is in hun voorwaarden dus geen ruimte opgenomen voor de mogelijkheid dat je als klant een fout kunt maken. Wie fouten maakt in Albert Heijn, zit opgescheept met een strafblad.
Wat een artikel :?

taxikemperman
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Als ik iets scan wat niet door het apparaat wordt herkent, dan zegt het apparaat: “onbekende code. Toch toevoegen?”
Ik druk op ja en leg het apart in de kar.
Bij het afrekenen ziet de “kassa” een onbekend product en roept de supervisor erbij
Deze voert dan handmatig de code in en ik kan afrekenen
Heel simpel en geen problemen

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik laat het personeel tot mij komen. Er zit namelijk een knopje waarmee je om hulp kunt vragen. Eén keer gebruikt, tot ieders tevredenheid.

J. Deltoer
Berichten: 3050
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Inmiddels moet ik constateren dat bij jumbo en albert heijn de nodige kassapartijen zijn weggehaald. Lange rijen bij de kassa. Zo wil men het zelfscannen bevorderen. Niet erg klantvriendelijk. Ook bij de Kruidvat zie ik dit beleid. Lange rijen bij de enige open kassa en dan komt er een cassiere aanlopen met de opmerking dat er bij de zelfscan geen rij is om dan weer vrolijk weg te lopen.

Cro
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door Cro »

J. Deltoer schreef:
31 dec 2020 14:22
Inmiddels moet ik constateren dat bij jumbo en albert heijn de nodige kassapartijen zijn weggehaald. Lange rijen bij de kassa. Zo wil men het zelfscannen bevorderen. Niet erg klantvriendelijk. Ook bij de Kruidvat zie ik dit beleid. Lange rijen bij de enige open kassa en dan komt er een cassiere aanlopen met de opmerking dat er bij de zelfscan geen rij is om dan weer vrolijk weg te lopen.
Daar is hier geen sprake van, rijen zijn eerder vele malen korter dan in het verleden. Er zijn hier 2 bemande kassa's verdwenen terwijl er vele zelfkassa's bijgekomen zijn. Netto een enorme toename in afrekencapaciteit en dat is ook te merken. Wachttijden in de winkel zijn vele malen korter dan voorheen in de meeste gevallen. De enige keer dat ik langere wachtrijen heb gezien was tijdens een systeemstoring een tijd geleden bij de AH. Ik vind het juist stukken meer klantvriendelijk, bij de zelfsscankassa's is altijd voldoende personeel mocht je hulp nodig hebben, het winkelen gaat ook een stuk vlotter dan voorheen en de rijen zijn ook een stuk korter dan voorheen bij de bemande kassa's. Al met al een dikke win win in mijn ervaring.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door berndv »

De Albert Heijn waar ik wel eens kom en die inmiddels zelfscannen heeft ingevoerd heeft welgeteld 1 volledige kassa-unit laten vervallen, dus feitelijk 2 kassa's. Hiervoor zijn 4 zelfscan-portals voor in de plaats gekomen. De Jumbo hier in de stad heeft er niet eens kassa's voor opgeofferd, die hebben een kleine interne verbouwing gehad, waarbij ze de servicebalie, die ook als mandjeskassa fungeerde, hebben verhuisd, en dus de mandjes kassa hebben laten vervallen, hiervoor in de plaats zijn 4 zelfscan-kassa's gekomen.

Maar goed, ik zie zelfscannen ook niet direct als heel groot nadeel. Liefst doe ik het overigens niet, maar dat komt doordat ik soms met mijn ADD nog wel eens wat chaotisch en impulsief kan zijn, wat er in resulteert dat ik dan vlak voor de kassa al in de stress schiet omdat ik dan twijfel of ik alles wel gescand heb.

Gesloten