LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door kweenie »

Hier ook gewoon zelfscannen bij de Lidl. Alleen niet met een los apparaat, maar alleen bij de kassa zelf. Sinds dat ingevoerd is zijn de rijen ook een stuk korter.

Overigens vind ik in deze discussie nog wel een groot verschil tussen een handscanner die je zelf ook afrekent en een handscanner die je alsnog aan een caissière moet geven om af te rekenen. Dat laatste kom ik bij sommige Jumbo's tegen en gaat toch wel een stuk trager dan als je ook zelf betaalt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door sjohie »

Hier bij de Lidl ook gewoon zelfscankassa's. Had me ook hevig verbaasd als zij, een kans om te bezuinigen op duur personeel, links zouden laten liggen. Maakt het winkelen er wel iets aangenamer, want die rijen bij hun kassa's waren altijd draconisch, vergeleken met de AH en Jumbo hier in de stad.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gaat het scannen bij een zelfscankassa echt sneller dan? Of staan er gewoon veel meer dan reguliere kassa’s? Ik zie bij mij AH wel eens mensen prutsen bij de scanner, en dat duurt gewoon nog lang. Terwijl ik met mn handscanner binnen enkele seconden kant en klaar ben.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door sjohie »

Moneyman schreef:
07 jan 2021 09:49
Gaat het scannen bij een zelfscankassa echt sneller dan? Of staan er gewoon veel meer dan reguliere kassa’s? Ik zie bij mij AH wel eens mensen prutsen bij de scanner, en dat duurt gewoon nog lang. Terwijl ik met mn handscanner binnen enkele seconden kant en klaar ben.
Je kan er, bij de AH tenminste, ook zo'n zelfscanner afrekenen. Dus dan scan je al boodschappen doende, en is het alleen de betaalhandeling. Dan gaat het wel vlotter. Idem als je een snel een paar items moet hebben, dan pak ik niet zo'n zelfscanner, maar scan ik ze daar zelf.

Bij de AH is er bij zo'n zelfscanstation de keuze tot:
1 - afrekenen handscanner (al boodschappen doende scan je de producten als je ze in de kar legt)
2- afrekenen zelfscan met app op eigen telefoon (identiek aan 1, maar met Appie app op eigen telefoon ipv AH scanner)
3- scannen losse producten en afrekenen

Lidl biedt alleen optie 3 hier, en Jumbo volgens mij 1 en 3.

Waar het hier nog regelmatig mis gaat, is als mensen een kar vol boodschappen hebben, en deze op zo'n zelfscanplek nog helemaal gaan scannen ala optie 3. Dat houdt krankzinnig op, en is feitelijk een stok in de spaken van de hele efficiëntiewinst.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ja, dienopties zijn me bekend. Maar ik heb (afgezien van als je een enkel product koopt) nooit de logica van zelf scannen bij de kassa gezien. Kost alleen maar heel veel tijd, er is niet genoeg plek om je volle kar leeg te laden om te scannen, enzovoort. Ik houd dan steeds het gevoel dat die mensen het gewoonste begrepen hebben. Kies dan voor de reguliere kassa, das veel sneller en makkelijker. En minder risico op fouten en eventuele issue omtrent winkeldiefstal.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
07 jan 2021 13:10
Ik vind het juist wel makkelijk om alles tijdens het pakken even te scannen en gelijk netjes in te ruimen in mijn tassen.
Ja, ik ook. Ik wil niets anders meer. De enige keer in de afgelopen jaren dat ik bij de reguliere kassa ben geweest, is toen ik mijn telefoon in de auto had laten liggen (en dus mijn Bonuskaart niet beschikbaar had).

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Nou mooi, ik dwing jullie ook niet om naar de reguliere kassa te gaan, andersom...

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
07 jan 2021 13:38
Nou mooi, ik dwing jullie ook niet om naar de reguliere kassa te gaan, andersom...
... dwingen we jou ook niet naar de handscanner. Mooi. Ook weer duidelijk.

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Andersom worden de reguliere kassas gesloten op een na en bij die ene staat zo'n allejezuslange rij dat je gedwongen wordt om naar de zelfscankassa te gaan. Zo, nog duidelijker.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bij mij in het dorp zijn overal nog steeds meer gewone kassa's dan voor de zelfscan. Voor de zelfscan zijn er namelijk niet zoveel nodig, want die lopen sowieso wat sneller door.

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Dat is een kwestie van tijd voor dat verandert. Bij mij in het dorp waar ik regulier woon is het ook nog geen probleem, in de stad waar ik een appartement deel is dat wel al radicaal doorgevoerd.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Regels bij gebruik handscanner Jumbo

Ongelezen bericht door grun »

Moneyman schreef:
07 jan 2021 09:49
Gaat het scannen bij een zelfscankassa echt sneller dan? Of staan er gewoon veel meer dan reguliere kassa’s? Ik zie bij mij AH wel eens mensen prutsen bij de scanner, en dat duurt gewoon nog lang. Terwijl ik met mn handscanner binnen enkele seconden kant en klaar ben.
Nee, het gaat niet sneller, integendeel. De retourbon van de emballage wil nog wel eens mis gaan, omdat de opvangbak vol zit of omdat er een gekreukelde bon in de opening blijft hangen. Dan kun je niet verder maar moet een medewerker ingrijpen. Hetzelfde bij het scannen van alcoholische producten, om de leeftijd te controleren. Of als je sommige grootverpakkingen wilt scannen, de ene keer is de barcode bedoeld voor alles in de verpakking, bij andere merken is de barcode voor één product en moet je zelf het aantal invoeren. Vooral bij frisdrank, bruiswater en dergelijke.

Het voordeel is denk ik vooral de ruimte: op de plek van twee normale kassa's met aanvoerband voor en verzamelbak achter kun je 6 of 7 zelfscan stations kwijt. Je hebt dan wel een medewerker nodig die in de buurt blijft om toezicht te houden, een kartonnen politieagent werkt niet (zie de link). :lol:

https://www.dvhn.nl/groningen/Kartonnen ... 64799.html

Alle supermarkten worstelen met ruimte. Je kunt maar een bepaalde hoeveel artikelen op een gegeven vloeroppervlak kwijt. Bij een AH in de buurt hebben ze dat gedeeltelijk opgelost door de gangpaden smaller te maken en tegelijkertijd de winkelkarretjes kleiner, zodat die elkaar met passen en meten nog net kunnen passeren.
De Lidl heeft de vrieseilanden verdubbeld door ze dubbeldeks te maken: eronder staan de normale vrieskisten met schuifdeksels, erboven hangen vrieskasten met deurtjes. Best handig, waarmee je meer artikelen kwijt kunt op hetzelfde oppervlak.

Toch kies ik altijd voor de zelfscanner. Sowieso ben ik van de gadgets, maar daarnaast is er soms bij de normale kassa een ander probleem: filevorming.
Op zich heb ik alle tijd van de wereld want gepensioneerd. Ik vind het niet erg om in een rij te staan, maar dan alleen als die rij duidelijk is. Voor een normale kassa komt er op drukke tijden vaak verkeer uit verschillende gangpaden samen en ik haat het als mensen uit een naburig gangpad dan toch proberen voor te kruipen door gewoon hun wagentje ertussen te drukken, Niet dat ik in gevecht wil maar ik vind het niet prettig.

Gesloten