LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door Rinustp »

mahadma schreef:
Rinustp schreef:Dit is niet toegestaan. Het rijbewijs is een officieel erkend identiteitsbewijs en daarvan mogen geen kopieën gemaakt worden. Ook niet van alleen het rijbewijsnummer.
Ik weet dat het vooral gemakzucht is en het wordt steeds meer gedaan maar het is strafbaar.
Het is niet alleen het bsn wat kan herleiden naar de eigenaar. Ook het rijbewijsnummer kan hiervoor zorgen.

Ze mogen altijd vragen om uw id in te zien om te controleren of u werkelijk bent wie u zegt te zijn maar kopietjes trekken is uit den boze.

Als iedereen dat gaat doen wordt het risico op identiteitsfraude steeds groter en het is dan aan u om uit te vissen bij wie de gegevens gelekt zijn.
Ik zal dit soort praktijken niet toestaan. Dan nemen ze het pakketje maar weer mee terug.
Waar haalt u deze "wijsheid" vandaan, Rinustp?

Er worden geen kopieën gemaakt, Kijk zelfs eens op de achterzijde van uw rijbewijs, daar staat een barcode op. DIE wordt gescanned als id van de afhaler en kan in geval van fraude tot de dader leiden. Ook kan alleen dat barcodenummer/rijbewijsnummer handmatig worden ingetoetst. Ook dan worden er geen kopieën gemaakt. En van iedereen wordt dit zo gedaan. Op deze manier, scanner + handmatig noteren KUNNEN geen gegevens lekken. Als u, Rinustp, dit niet wil, zult u ook nooit geen pakketjes moeten bestellen, immers u kunt/wilt niet meewerken aan de afhaalprocedure. En u zult nog vaak 'in de stress' schieten, de rest van uw leven. U zult zonder een kopie id card ook nooit een bankrekening kunnen openen of een huis huren of een arbeidscontract kunnen krijgen.
U mag best uw irritatie op mij afreageren maar ik verzin dit niet. Het is gewoon Nederlandse wetgeving die dit bepaald. Als u het daar niet mee eens bent moet u bezwaren in gaan dienen bij diegene die deze wetten maken en niet op mij afgeven.

Uit de barcode is de identiteit van de eigenaar van het rijbewijs te achterhalen. Daar mag je geen kopie van maken. Postnl gebruikt het juist om de identiteit te bevestigen. Het wordt dus in de computers van Postnl opgeslagen.

Als je identiteit bewezen moet worden aan de hand van je ID dan mag degene die het moet controleren wel zaken overschrijven maar niet opslaan.

Nooit gehoord van privacy? Dat u uw privacy niet zo interessant vindt is uw zaak. Ik ben niet zo simpel. Ik probeer me nog te beschermen voor zover mogelijk.
En misschien aardig voor u om te weten. Ik bestel heel veel via internet en het wordt meestal via Postnl bezorgd maar heb nog nooit mijn rijbewijs hoeven laten zien. Laat staan dat er iets is gescand.
Postnl moet leveren op het adres en daar hoeft niet perse de juiste persoon het pakje aan te nemen. Dat staat in hun eigen voorwaarde. Dus scannen is gewoon uit d'n boze. Het is gewoon gemakzucht.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door BL2 »

Sorry Rinustp, je snapt er niets van. Er wordt geen copy gemaakt maar de barcode wordt uitgelezen, slechts om identiteit vast te stellen.
Dat is gewoon toegestaan.
Analoog gezien komt handmatig overschrijven op hetzelfde neer. Ook die gegevens worden gewoon digitaal opgeslagen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door mahadma »

Rinustp, volgens welk wetsartikel mag de barcode niet worden uitgelezen ter voorkoming van fraude. Heel graag een antwoord.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door Lowieze »

BL2 schreef:Sorry Rinustp, je snapt er niets van. Er wordt geen copy gemaakt maar de barcode wordt uitgelezen, slechts om identiteit vast te stellen.
Dat is gewoon toegestaan.
Analoog gezien komt handmatig overschrijven op hetzelfde neer. Ook die gegevens worden gewoon digitaal opgeslagen.
Eens, en het gaat ook niet om pakjes die thuis bezorgd worden, waar Rinus het over heeft, maar over pakjes afhalen bij een depot, postkantoor of winkel.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Rinustp schreef:
mahadma schreef:
Rinustp schreef:Dit is niet toegestaan. Het rijbewijs is een officieel erkend identiteitsbewijs en daarvan mogen geen kopieën gemaakt worden. Ook niet van alleen het rijbewijsnummer.
Ik weet dat het vooral gemakzucht is en het wordt steeds meer gedaan maar het is strafbaar.
Het is niet alleen het bsn wat kan herleiden naar de eigenaar. Ook het rijbewijsnummer kan hiervoor zorgen.

Ze mogen altijd vragen om uw id in te zien om te controleren of u werkelijk bent wie u zegt te zijn maar kopietjes trekken is uit den boze.

Als iedereen dat gaat doen wordt het risico op identiteitsfraude steeds groter en het is dan aan u om uit te vissen bij wie de gegevens gelekt zijn.
Ik zal dit soort praktijken niet toestaan. Dan nemen ze het pakketje maar weer mee terug.
Waar haalt u deze "wijsheid" vandaan, Rinustp?

Er worden geen kopieën gemaakt, Kijk zelfs eens op de achterzijde van uw rijbewijs, daar staat een barcode op. DIE wordt gescanned als id van de afhaler en kan in geval van fraude tot de dader leiden. Ook kan alleen dat barcodenummer/rijbewijsnummer handmatig worden ingetoetst. Ook dan worden er geen kopieën gemaakt. En van iedereen wordt dit zo gedaan. Op deze manier, scanner + handmatig noteren KUNNEN geen gegevens lekken. Als u, Rinustp, dit niet wil, zult u ook nooit geen pakketjes moeten bestellen, immers u kunt/wilt niet meewerken aan de afhaalprocedure. En u zult nog vaak 'in de stress' schieten, de rest van uw leven. U zult zonder een kopie id card ook nooit een bankrekening kunnen openen of een huis huren of een arbeidscontract kunnen krijgen.
U mag best uw irritatie op mij afreageren maar ik verzin dit niet. Het is gewoon Nederlandse wetgeving die dit bepaald. Als u het daar niet mee eens bent moet u bezwaren in gaan dienen bij diegene die deze wetten maken en niet op mij afgeven.

Uit de barcode is de identiteit van de eigenaar van het rijbewijs te achterhalen. Daar mag je geen kopie van maken. Postnl gebruikt het juist om de identiteit te bevestigen. Het wordt dus in de computers van Postnl opgeslagen.

Als je identiteit bewezen moet worden aan de hand van je ID dan mag degene die het moet controleren wel zaken overschrijven maar niet opslaan.

Nooit gehoord van privacy? Dat u uw privacy niet zo interessant vindt is uw zaak. Ik ben niet zo simpel. Ik probeer me nog te beschermen voor zover mogelijk.
En misschien aardig voor u om te weten. Ik bestel heel veel via internet en het wordt meestal via Postnl bezorgd maar heb nog nooit mijn rijbewijs hoeven laten zien. Laat staan dat er iets is gescand.
Postnl moet leveren op het adres en daar hoeft niet perse de juiste persoon het pakje aan te nemen. Dat staat in hun eigen voorwaarde. Dus scannen is gewoon uit d'n boze. Het is gewoon gemakzucht.
En van mijn uitleg heeft u blijkbaar ook niks begrepen? Lees de uitleg hier nog maar een keer.

Uw reacties zijn feitelijk onjuist en derhalve misleidend.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door mahadma »

Rinustp,

om je uit de droom te helpen het volgende: mijn rijbewijs barcode bestaat uit 10 cijfers. Als ik dit nummer hier zou plaatsen, zou je er niets mee kunnen. Echter als er fraude in het spel door alleen een handtekening ontstaat, dan kan de gemeente als uitgever van dit rijbewijs in 0,012 sec uitvinden wie het afgehaald heeft. Het zelfde geldt voor de id card, op mijn id card staat een combinatie van 9 letters en cijfers. U kunt daar niets mee, de gemeente wel weer wèl. Daarom nogmaals de vraag: stuur mij een wettelijke artikel waar staat dat dit niet mag.

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Er staat in de AVG dat daar niet mee akoord hoeft te gaan. Je mag dit weigeren. Als je er niet mee akkoord gaat, dan mag uit voorzorg deze dienst niet geweigerd worden.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Beertje1975 schreef:Er staat in de AVG dat daar niet mee akoord hoeft te gaan. Je mag dit weigeren. Als je er niet mee akkoord gaat, dan mag uit voorzorg deze dienst niet geweigerd worden.
Dat lijkt me onzin. Als zij dit als voorwaarde behouden (immers moeten ze kunnen aantonen wie het pakket heeft opgehaald om fraude te voorkomen), kun je echt niks als ze dan vervolgens zeggen "Pech, dan krijgt u het pakket ook niet."

Er is jou ook al meerdere keren gevraagd om je beweringen te bewijzen, maar toch doe je dat niet. Waarom is dat?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door renewouters »

Beertje1975 schreef:Er staat in de AVG dat daar niet mee akoord hoeft te gaan. Je mag dit weigeren. Als je er niet mee akkoord gaat, dan mag uit voorzorg deze dienst niet geweigerd worden.
Dan heb ik een leuk voorbeeld voor je: een telecom provider verzamelt call data records waarmee aan het einde van de maand de rekening wordt opgemaakt. Die records bevatten persoonsgegevens (mobiele telefoonnummer). Wat jij nu zegt is dat je als klant mag weigeren om deze gegevens op te slaan, maar dat de telecom provider jouw niet de dienst mag weigeren. Dat geloof je toch zelf niet?

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:Sorry Rinustp, je snapt er niets van. Er wordt geen copy gemaakt maar de barcode wordt uitgelezen, slechts om identiteit vast te stellen.
Dat is gewoon toegestaan.
Er werd wel eens in winkels ingebroken, om aan de paslezer voor electronisch betalen te rommelen, zodat er van elke kaart een kopie gemaakt werd.

Die handscanner lijkt me nu ook best interessant voor criminelen om mee te rommelen, zodat het niet blijft bij het lezen van de barcode.

Moneyman
Berichten: 30062
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door Moneyman »

Beertje1975 schreef:Er staat in de AVG dat daar niet mee akoord hoeft te gaan. Je mag dit weigeren. Als je er niet mee akkoord gaat, dan mag uit voorzorg deze dienst niet geweigerd worden.
Nogmaals: waar dan?

Moneyman
Berichten: 30062
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
BL2 schreef:Sorry Rinustp, je snapt er niets van. Er wordt geen copy gemaakt maar de barcode wordt uitgelezen, slechts om identiteit vast te stellen.
Dat is gewoon toegestaan.
Er werd wel eens in winkels ingebroken, om aan de paslezer voor electronisch betalen te rommelen, zodat er van elke kaart een kopie gemaakt werd.

Die handscanner lijkt me nu ook best interessant voor criminelen om mee te rommelen, zodat het niet blijft bij het lezen van de barcode.
En hoe is dat een argument in deze discussie?

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kan iemand mij uitleggen hoe de winkelmedewerker mijn identiteit kan gebruiken na het scannen van de barcode van mijn rijbewijs?

Ik ben benieuwd, maar ik verwacht niet dat die uitleg komt.

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
16again schreef: Er werd wel eens in winkels ingebroken, om aan de paslezer voor electronisch betalen te rommelen, zodat er van elke kaart een kopie gemaakt werd.

Die handscanner lijkt me nu ook best interessant voor criminelen om mee te rommelen, zodat het niet blijft bij het lezen van de barcode.
En hoe is dat een argument in deze discussie?
Als er met de scanner gerotzooid is, wordt er bij het scannen ook een foto gemaakt waar die criminelen dan over beschikken.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Een barcode scanner die foto's maakt?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door Julie4444 »

16again schreef:
Moneyman schreef:
16again schreef: Er werd wel eens in winkels ingebroken, om aan de paslezer voor electronisch betalen te rommelen, zodat er van elke kaart een kopie gemaakt werd.

Die handscanner lijkt me nu ook best interessant voor criminelen om mee te rommelen, zodat het niet blijft bij het lezen van de barcode.
En hoe is dat een argument in deze discussie?
Als er met de scanner gerotzooid is, wordt er bij het scannen ook een foto gemaakt waar die criminelen dan over beschikken.
Dat kan een kassa barcodescanner helemaal niet.

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door 16again »

Julie4444 schreef:Dat kan een kassa barcodescanner helemaal niet.
En een paslezer in de supermarket kan jouw pinpas niet kopieren:
https://webwereld.nl/security/38355-pin ... supermarkt

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door Julie4444 »

16again schreef:
Julie4444 schreef:Dat kan een kassa barcodescanner helemaal niet.
En een paslezer in de supermarket kan jouw pinpas niet kopieren:
https://webwereld.nl/security/38355-pin ... supermarkt
Totaal irrelevant.
Dat heeft letterlijk niks met barcode scanners te maken. Die kunnen gewoon op geen enkele manier fotograferen. Kom op zeg.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door mahadma »

Je kan en wordt ook bij de entree van winkels als persoon gefilmd door bewaking camera's. Maar die zien je Id niet.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door alfatrion »

Rinustp schreef:Uit de barcode is de identiteit van de eigenaar van het rijbewijs te achterhalen. Daar mag je geen kopie van maken. Postnl gebruikt het juist om de identiteit te bevestigen. Het wordt dus in de computers van Postnl opgeslagen.
De reden dat je geen kopie mocht maken van het rijbewijs was, omdat daarop bijzondere gegevens staan. De bijzondere gegevens zijn de BSN en de pasfoto. Ik heb me op dit punt nog niet verdiept in de AVG.
Rinustp schreef:Nooit gehoord van privacy?
Dat is te vaag.

Gesloten