LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade Slimme Meter bij plaatsing + vervolg 3x zoveel stroomverbruik

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
AnneCarien
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2019 14:13

Schade Slimme Meter bij plaatsing + vervolg 3x zoveel stroomverbruik

Ongelezen bericht door AnneCarien »

4 december 2018 is er bij mij een slimme meter geplaatst door Energiewacht. Dat is helemaal mis gegaan, veel apparatuur kapot, waaronder cv, vaatwasser, verlichting, pc, oven, en nog een aantal meer dingen.
Volgens de monteur van de energiewacht kwam het door een zwevende nul, wat onzin is.

Ik ben zo slim geweest om de installateur ter plekke er bij te halen. In juni is mijn meterkast vervangen. En hij zegt dat dit volstrekt onzin is. Hij kan aantonen dat de groepenkast getest en gekeurd is. De groepenkast was in werking toen de monteur aan zijn klus begon en heeft kunnen constateren dat er geen sprake was van zogenoemde zwevende nul. Hij heeft zelf aan de installateur verteld dat de draden vanaf de meter naar de hoofdschakelaar kort waren en hij heeft geprobeerd deze aan te trekken met alle gevolgen van dien.
Enexis gelooft verhaal van de monteur wat heel raar is.. Gelukkig werden de meeste dingen wel vergoed.. dus nou ja overheen stappen dan maar.

Maar nu het vervolg. In februari kwam ik er achter dat ik ineens veel meer stroom verbruik. 3x zoveel.. en dat klopt gewoon niet want ik heb geen nieuw of ander apparatuur. En is ook vanaf de plaatsing van de slimme meter. Dus 13 februari 2019 contact opgenomen met Enexis. Eerst gaven aan dat het misschien kwam doordat de slimme meter iets beter de stroom registreert maar ze vonden dat 3x zoveel toch wel echt te veel is. Ze gaven aan dat er waarschijnlijk iemand moet komen van enexis om de slimme meter door te meten. Er is een nieuw ticketnummer aangemaakt en ik nu hoor ik maar niets. En daar zou een nieuw contactpersoon op komen van enexis. Een paar keer gemaild en gebeld met mijn oude contactpersoon maar de nieuwe belt maar niet of ik krijg geen bericht. Vanmiddag heel er kwaad geworden, wat misschien niet goed is. Maar ik heb echt het gevoel dat er niks gebeurd. Ik krijg geen telnr. of mailadres van nieuwe contactpersoon. Het is nu 7 maart, bijna een maand verder en ik blijf maar 3x zoveel stroom verbruiken. Ik wil dit niet op mijn rekening hebben staan. Iemand tips hoe ik tot hen door kan dringen. Ik ben er zo klaar mee. Ik werk als zelfstandige en dit kost mij zoveel tijd en vooral energie. Ik heb het gevoel als ik niks doen dat er nooit iets gebeurd daar.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Schade Slimme Meter bij plaatsing + vervolg 3x zoveel stroomverbruik

Ongelezen bericht door renewouters »

Om te kijken of het stroomverbruik echt niet klopt zou je alle stroomgebruikers moeten loskoppelen en 1 gebruiker met bekend verbruik (bijvoorbeeld een 1kW bouwlamp 1 of 2 uur aan moeten zetten. Dan krijg je een aardige indicatie of de meter klopt of niet. Als je na 2 uur 6kWh ziet is het niet goed.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Schade Slimme Meter bij plaatsing + vervolg 3x zoveel stroomverbruik

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Veel apparatuur kapot en niets vervangen??

''veel apparatuur kapot, waaronder cv, vaatwasser, verlichting, pc, oven, en nog een aantal meer dingen.''

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Schade Slimme Meter bij plaatsing + vervolg 3x zoveel stroomverbruik

Ongelezen bericht door bprosman »

Volgens de monteur van de energiewacht kwam het door een zwevende nul, wat onzin is.
Waarom zou dat onzin zijn ? Mijn eerste idee is ook een losse/zwevende nul. En dat heeft verder niets te maken met het feit of je verdeler in de meterkast in orde is en/of gekeurd is.
Tijdens het vervangen van je meter worden de 3 fasen EN de nul losgenomen om de nieuwe meter te plaatsen. Als per ongeluk de 3 fasen WEL aangesloten worden en de nul niet of "rammelt" kan er ipv 230Volt , 400Volt op je apparatuur komen en die overleeft dat meestal niet.
en hij heeft geprobeerd deze aan te trekken met alle gevolgen van dien.
En dus waarschijnlijk de nul losgetrokken.
Ik wil dit niet op mijn rekening hebben staan. Iemand tips hoe ik tot hen door kan dringen.
Laat de installateur terugkomen, een 2e meter er tussen hangen (een geijkte , kost bij Conrad een paar tientjes) en dan weet je het zeker. Of een installateur zoeken die zo iets heeft : https://catalog.chauvin-arnoux.com/fr_e ... ogger.html

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Schade Slimme Meter bij plaatsing + vervolg 3x zoveel stroomverbruik

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De lezing van de monteur, dat de problemen zijn veroorzaakt door een "zwevende nul" lijkt mij inderdaad wel correct.

Vermoedelijk is dit ontstaan door het 'gerommel' aan de korte draadjes bij het plaatsen van de slimme meter. Het zou immers héél toevallig zijn als er bij plaatsing van de nieuwe groepenkast veroorzaakt was maar pas maanden later bij plaatsing van de nieuwe meter aan het licht komt. Nee, de monteur zal gewoon iets te hard aan de draadjes van de hoofdschakelaar getrokken hebben, waardoor daar de nuldraad is losgeraakt, of in elk geval slecht contact is gaan maken.

Helaas komt dit regelmatig voor. In praktijk lijken de monteurs die door de netbeheerder gestuurd worden niet altijd de aansluitingen op de hoofdschakelaar goed na te lopen. Vaak halen ze niet eens de kap van de groepenkast af, maar alleen van de meter en hoofdzekeringen die onder de meter zitten.

Ten aanzien van het hogere stroomverbruik kunnen er meerdere oorzaken zijn.

1: U meet nu alleen het verbruik in de winter. U kunt niet het maandverbruik van januari nemen, vermenigvuldigen met 12 en dat dan vergelijken met uw jaarverbruik. We gebruiken in de winter nu eenmaal meer energie. Meer verlichting, wasdroger in plaats van buiten in de zon drogen, vaker thuis dus vaker tv, pc etc aan, cv-pomp die gebruikt ook stroom. En indien u in (een deel van) uw huis elektrische vloerverwarming heeft, bijvoorbeeld in de badkamer, kan het verbruik in januari makkelijk véél hoger zijn dan uw gemiddelde verbruik.

2: Uw nieuwe meter werkt niet goed. Niets is uitgesloten, maar in principe is elke nieuwe meter geijkt, voordat deze bij de klant geplaatst wordt.

3: De oude meter werkte al jaren niet goed. En gaf veel te weinig aan. Dit kan door een slecht of vervuild lager van de as. Komt geregeld voor.

Een combinatie van bovenstaande mogelijke oorzaken is uiteraard ook mogelijk. Om er achter te komen: Meten is weten.

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Schade Slimme Meter bij plaatsing + vervolg 3x zoveel stroomverbruik

Ongelezen bericht door jonis »

Ivo.w schreef:
08 mar 2019 08:25


Ten aanzien van het hogere stroomverbruik kunnen er meerdere oorzaken zijn.

1: U meet nu alleen het verbruik in de winter. U kunt niet het maandverbruik van januari nemen, vermenigvuldigen met 12 en dat dan vergelijken met uw jaarverbruik. We gebruiken in de winter nu eenmaal meer energie. Meer verlichting, wasdroger in plaats van buiten in de zon drogen, vaker thuis dus vaker tv, pc etc aan, cv-pomp die gebruikt ook stroom. En indien u in (een deel van) uw huis elektrische vloerverwarming heeft, bijvoorbeeld in de badkamer, kan het verbruik in januari makkelijk véél hoger zijn dan uw gemiddelde verbruik.

2: Uw nieuwe meter werkt niet goed. Niets is uitgesloten, maar in principe is elke nieuwe meter geijkt, voordat deze bij de klant geplaatst wordt.

3: De oude meter werkte al jaren niet goed. En gaf veel te weinig aan. Dit kan door een slecht of vervuild lager van de as. Komt geregeld voor.

Een combinatie van bovenstaande mogelijke oorzaken is uiteraard ook mogelijk. Om er achter te komen: Meten is weten.
Er zijn genoeg mensen die doorgaans hun verbruik wel ongeveer weten door standen te noteren of gebruik te maken van een verbruiksmanager.
Enig idee hoe zonnig februari was en tot hoeveel minderverbruik dit heeft geleid?
Dit is sowieso nauwelijks nog een echte winter te noemen.
Maar ik kan gewoon het hele jaar terugzien in meterstanden en zie eigenlijk weinig echte schommelingen in stroomverbruik over alle maanden en al zeker niet in meervouden.
Zelfs het minderverbruik in de zomer zie ik helemaal niet terug (behalve in gasverbruik natuurlijk)
Van 2-7-2018 t/m 20-10 heb ik 940Kw verbruikt in 110 dagen in de zomer
Van 23-11-2018 t/m 1-3-2019 heb ik 740Kw verbruikt in bijna 100 dagen in de winter; omgerekend naar gelijke dagen een minderverbruik van zo'n 120Kw over 3 maanden + 2 telwerken......maar misschien moet ik ook wel eens gaan bellen voor het weinige stroomverbruik nu van mijn nieuwe slimme meter sinds 23-11

Maar goed; ik ben TS niet; meten is weten

EnexisWebcare
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 dec 2010 15:42

Re: Schade Slimme Meter bij plaatsing + vervolg 3x zoveel stroomverbruik

Ongelezen bericht door EnexisWebcare »

Hoi AnneCarien, wat naar dat je apparatuur na de meterwissel kapot is gegaan! Ik ben blij om te horen dat dit uiteindelijk netjes is opgelost. Nu is het wel heel rot dat je blijft zitten met je vraag over je afwijkende verbruik. Ik snap dat je er wel een beetje klaar mee bent en dat je duidelijkheid wilt. Daarom ga ik graag voor je op onderzoek uit.

Wil je in een privébericht je postcode en huisnummer sturen? En zou ik dan ook gelijk het nieuwe ticketnummer mogen? Ik hoor graag van je! ^Martijn

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Schade Slimme Meter bij plaatsing + vervolg 3x zoveel stroomverbruik

Ongelezen bericht door bprosman »

TS is sinds het plaatsen van het bericht niet meer geweest, weer een voor de "One-day-Fly" award :-(

Simone-G
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2019 18:31

Re: Schade Slimme Meter bij plaatsing + vervolg 3x zoveel stroomverbruik

Ongelezen bericht door Simone-G »

Waarom zou je een slimme meter laten installeren? Zijn toch ook prima zelf te installeren?

mandela
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 feb 2013 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Schade Slimme Meter bij plaatsing + vervolg 3x zoveel stroomverbruik

Ongelezen bericht door mandela »

Word wakker. Je kunt een slimme meter ook weigeren. ..... https://youtu.be/ZTiLMClIwVI en https://www.wijvertrouwenslimmemetersni ... ?showall=1
Dat is m.i. boerenslim......... zeker bij het plaatsen van zonnepanelen. want mijn oude meter zie ik mooi langzaam terugdraaien naar de stand van de opname in december 2018. Zo kom ik dit jaar naar een verbruik van 0 Kwh.
Om dat te ervaren en te meten heb ik geen slimme meter nodig.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Schade Slimme Meter bij plaatsing + vervolg 3x zoveel stroomverbruik

Ongelezen bericht door bprosman »

Waarom zou je een slimme meter laten installeren? Zijn toch ook prima zelf te installeren?
Slimme meter komt via je netbeheerder en kan/mag je zelf niet installeren.
Dat is m.i. boerenslim......... zeker bij het plaatsen van zonnepanelen. want mijn oude meter zie ik mooi langzaam terugdraaien naar de stand van de opname in december 2018. Zo kom ik dit jaar naar een verbruik van 0 Kwh.
Om dat te ervaren en te meten heb ik geen slimme meter nodig.
Geniet er nog een jaartje van zou ik zeggen :-)

Gesloten