LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schip gebruiken als woning, kan dat?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

jonh&john schreef:
05 mei 2020 18:58
Waarom niet gewoon een uit de kluiten gewassen caravan kopen en daar in verblijven?
Dat kan ook en zeker niet verkeerd maar om zo`n joeperd elke keer te verkassen en waar ga je die neer zetten,
Dat geldt net zo goed voor een joeperd van een schip. Of zit ik er nu erg naast? :roll:

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uiteraard heeft een schip een watertank, maar die moet wel gevuld. En flessenwater voor al je verbruik?

En met een gehuurde ligplaats in een jachthaven kan je je helemaal niet inschrijven bij de gemeente .

jonh&john
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2020 21:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door jonh&john »

Ja je zit er heel erg veel naast, een caravan heeft wielen. @witteangora

Bedankt @666jack666, het is afhankelijk van gemeente van provincie. Maar ik overleg het met mijn opdrachtgever die kan wel wat potjes openbreken en zo`n havenmeester zijn meestal niet de moeilijkste in zo`n geval. Ik heb wel een schatje op het oog maar ik wil ook een werfschip die behouden zeker hun waarde, dus de lengte speelt op dit moment nog geen rol maar de accommodatie wel. leefruimte. Leuk trouwens een meedenker op het forum.

Water in flessen om te drinken natuurlijk, dat is standaard. Watertank om te douchen.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ja je zit er heel erg veel naast, een caravan heeft wielen. @witteangora
En het probleem daarvan is?
Heel wat meer plek om een ding met wielen neer te zetten dan een zonder.
Water in flessen om te drinken natuurlijk, dat is standaard. Watertank om te douchen.
En dat zijn geen vaste lasten?
Heb je nu al uitgerekend wat je per maand kwijt bent aan dit idee?

666jack666
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 mei 2020 17:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door 666jack666 »

jonh&john schreef:
05 mei 2020 19:33
Ja je zit er heel erg veel naast, een caravan heeft wielen. @witteangora

Bedankt @666jack666, het is afhankelijk van gemeente van provincie. Maar ik overleg het met mijn opdrachtgever die kan wel wat potjes openbreken en zo`n havenmeester zijn meestal niet de moeilijkste in zo`n geval. Ik heb wel een schatje op het oog maar ik wil ook een werfschip die behouden zeker hun waarde, dus de lengte speelt op dit moment nog geen rol maar de accommodatie wel. leefruimte. Leuk trouwens een meedenker op het forum.

Water in flessen om te drinken natuurlijk, dat is standaard. Watertank om te douchen.
graag gedaan ik zal morgen nog wat zoeken op google overdag momenteel toch niet heel veel te doen

jonh&john
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2020 21:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door jonh&john »

En het probleem daarvan is?
Dat de een drijft en de ander rolt, scheelt niet zoveel maar toch?
Heb je nu al uitgerekend wat je per maand kwijt bent aan dit idee?
Nee niet echt ik moet het gewoon ondervinden en een heerlijk leven op het water mag toch ook wat kosten. Ik geniet van het water en niet van het asfalt dus de keus is snel gemaakt vandaar ook mijn topic.
Wat ik kwijt ben aan verloren uren in de file, brandstof, keuringen en onderhoud, verzekeringen, bekeuringen en noem maar op, dat weet ik wel. Mijn opdrachtgever is ook niet flauw ik doe al vele jaren fantastisch werk voor hem waar hij heel blij mee is. Voor mijzelf nogmaals was ik benieuwd of wonen op een schip realiseerbaar is en hoe te doen. Dus graag antwoorden daarop.

scharrelschipper
Berichten: 1822
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Oke,hier ben ik dan.
Erthanax maakte me hier opmerkzaam op.
Wat ons betreft,wij zijn beroepsmatig bezig in het vrachtvervoer,dat is heel wat anders dan wat hier in dit topic voorbij komt.
Als je een varend woonschip hebt ,en ik ken er een paar,heb je direct het probleem van de ligplaats als je b.v.in de winter niet vaart.
Een ligplaats is,door anderen al gemeld,gruwelijk duur.
Als je,zoals ik van John begrijp er een bedrijf van wil maken,zul je in ieder geval als bedrijf je moeten inschrijven in de kamer van koophandel.
Dan heb je een officieel bedrijf en kun je aanmeren op de ook door ons gebruikte afmeer gelegenheden.
En i.d.d.beneden de 15 mtr kun je volstaan met een klein vaarbewijs.
ik heb snel even het hele topic doorgelezen,en er kwamen wel heel veel meningen en adviezen langs,dus ik kan zeker niet op alles een antwoord geven.
ik vind het wel een leuk idee,en in het verleden zijn er ook wel soortgelijke bedrijfjes geweest,maar de meesten waren dan wel op scheepsreparatie gebied en hadden na korte tijd meestal wel een vaste ligplaats waar dan die reparaties gedaan werden.
Wat betreft ruimte aan boord;je kunt natuurlijk alleen op een schip beneden de 15 mtr prima wonen.
Gas uit flessen,stroom uit de accu`s en op veel plaatsen een walstroom aansluiting.en een flinke watertank.
Wij hebben ong.3000 ltr water aan boord wat we ook gewoon drinken,geen probleem.
Hopelijk een paar vragen beantwoord.
Indien meer vragen,misschien weet ik een antwoord.

scharrelschipper
Berichten: 1822
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Heb er ook wel eens wat van gelezen.
Ben wel fan van strips,maar dat staat (gelukkig?)ver van het echte (schippers)leven.

Erthanax
Berichten: 9675
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Altijd oppassen voor professor Lupardi en die gluiperd van een Yoto!

jonh&john
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2020 21:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door jonh&john »

Als je,zoals ik van John begrijp er een bedrijf van wil maken,zul je in ieder geval als bedrijf je moeten inschrijven in de kamer van koophandel.
Mooi bedankt voor respons, dit is iets wat ik ook opperde een bedrijf schip. Ik sta ingeschreven als bedrijf bij K.V.K. eenmanszaak. Het schip zou dan ook toegevoegd moeten worden als ondersteuning en uitvoeren van mijn bedrijfstak of hoeft dat niet? Het moet dan een schip zijn wat ook geregistreerd staat als werkschip en geen plezierjacht of wat er op lijkt.
Ik zie daar graag wat meer licht in de tunnel over want het soort schip is dan bepalend. Als het een status van werkschip heeft of krijgt dan zijn de kaarten heel rap geschud en wordt het gewoon een schip. Graag uw visie.
Dank, scharrelschipper.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jonh&john schreef:
05 mei 2020 19:33
Maar ik overleg het met mijn opdrachtgever die kan wel wat potjes openbreken en zo`n havenmeester zijn meestal niet de moeilijkste in zo`n geval.
Kent u havenmeesters? En toch weet u al te melden dat ze de moeilijkste niet zijn?
jonh&john schreef:
05 mei 2020 19:33
Water in flessen om te drinken natuurlijk, dat is standaard. Watertank om te douchen.
En als uw tank leeg is, of de vuilwatertank vol, wat dan? Even een blokje om varen om de lozen en de tanken?
jonh&john schreef:
05 mei 2020 20:56
Wat ik kwijt ben aan verloren uren in de file, brandstof, keuringen en onderhoud, verzekeringen, bekeuringen en noem maar op, dat weet ik wel.
U zou toch op de een of andere manier vanaf de boot op het werk moeten verschijnen. Het zal wel heel toevallig zijn als u overal naast het werk zou kunnen liggen. En wat als u tussendoor op familiebezoek wil? Die auto is dus geen overbodige luxe.
jonh&john schreef:
05 mei 2020 20:56
Voor mijzelf nogmaals was ik benieuwd of wonen op een schip realiseerbaar is en hoe te doen. Dus graag antwoorden daarop.
U kijkt door een enorme roze bril. U wilt alleen de positieve kanten horen en staat niet open voor de realiteit. Het is ook niet aan ons om voor u alles uit te gaan zoeken.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het klinkt als een sprookje. Als ik 50 jaar jonger was ging ik mee!

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou niet meegaan. Ik geloof niet in sprookjes.

scharrelschipper
Berichten: 1822
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

jonh&john schreef:
05 mei 2020 21:27
Als je,zoals ik van John begrijp er een bedrijf van wil maken,zul je in ieder geval als bedrijf je moeten inschrijven in de kamer van koophandel.
Mooi bedankt voor respons, dit is iets wat ik ook opperde een bedrijf schip. Ik sta ingeschreven als bedrijf bij K.V.K. eenmanszaak. Het schip zou dan ook toegevoegd moeten worden als ondersteuning en uitvoeren van mijn bedrijfstak of hoeft dat niet? Het moet dan een schip zijn wat ook geregistreerd staat als werkschip en geen plezierjacht of wat er op lijkt.
Ik zie daar graag wat meer licht in de tunnel over want het soort schip is dan bepalend. Als het een status van werkschip heeft of krijgt dan zijn de kaarten heel rap geschud en wordt het gewoon een schip. Graag uw visie.
Dank, scharrelschipper.
Het hangt er denk ik een beetje vanaf hoe je ingeschreven staat bij de kvk,eenmanszaak zegt niet zoveel.
Wii staan ingeschreven als internationaal binnenvaart transport bedrijf,maar ik ken collega`s die daarnaast ook gemeld staan als reparatie bedrijf.
Het soort schip is denk ik vooral bepalend wat je er mee wil gaan doen.
Het zou handig zijn als je wat meer zou kunnen vertellen over je werkzaamheden.
Verder zou het denk ik verstandig zijn om eens op de website van EOC verzekeringen te kijken.
Daar zitten een aantal experts die zowel over beroeps vaart als ook over andere vaartuigen een heleboel weten.
Die kunnen je vertellen aan welke voorwaarden je moet voldoen voor zowel beroepsmatig als recreatief varen/wonen.
En een beetje off topic misschien,wij kunnen met onze voorraden,drinkwater en brandstof voor verwarming en koken enz.gemakkelijk een maand overleven.
We zullen dan wel zelf ons brood moeten bakken :D

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, want veel parlevinkers zijn er niet meer.

jonh&john
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2020 21:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door jonh&john »

Dank je wel @scharrelschipper we gaan er mee aan de slag. Goede vaart.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

We?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

John en Jonh!

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Jawel, maar John en John heeft nog geen vriend of vriendin, dat schreef hij duidelijk. De nick is net zo vaag als het hele verhaal.

mr. Monique Ferwerda
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 apr 2020 09:29
Contacteer:

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door mr. Monique Ferwerda »

Een schip kopen zonder vaste ligplaats ? Nee, nee nee niet doen . U kunt zich er niet inschrijven, u mag er niet wonen, een ligplaatsvergunning krijgt u me zekerheid niet. Woonboten met vaste ligplaatsen zijn onbetaalbaar voor een beginner op woningmarkt.

Gesloten