LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schip gebruiken als woning, kan dat?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Al die waarschuwingen zijn toch niet nodig, en negativiteit al helemaal niet.
Jonh&john is een enthousiaste avontuurlijke jonge vent die al jaren voor dezelfde opdrachtgevers werkt. Omdat hij nog steeds bij zijn ouders woont heeft hij flink kunnen sparen. Hij kan eventuele risico's heel goed zelf inschatten.
Als scharrelschipper hem op cruciale punten een duidelijk en scherp advies geeft, komt jonh&john er zelf wel uit.

Jonh&john, botenmarkt is erg op de particulier gericht. Zoek ook eens op "scheepsmakelaar", dan vind je partijen die ook de beroepsvaart bedient.

Dat u al bij de KvK bent ingeschreven had ik wel begrepen, maar als u een varend bedrijf gaat worden, moet die inschrijving worden aangepast. De juiste rechtsvorm is heel belangrijk, net als keuze en omschrijving van de hoofdactiviteit.
Scharrelschipper heeft vast en zeker een goed advies voor u. Zoals ik hem hier op het forum heb leren kennen tijdens zijn nog relatief korte lidmaatschap, heeft hij veel kennis en ervaring. Het is een prima kerel en ik weet zeker dat u het uitstekend met hem zult kunnen vinden.

jonh&john
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2020 21:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door jonh&john »

Komkommertijd schreef:
06 mei 2020 10:54
Voor waterwerken is het duidelijk... maar aan of in 't water is nu beantwoord.

Daarvoor is met dit soort werk ruimte zat en dit word geen woonboot zoals die 50 jr op 1 plek bleven.
Dan is er geen lig geld verschuldigd en woon/ werk mag wel in dit geval.

Wel een tip, na isoleren werkschip is sloop caravan hergebruiken makkelijker, goedkoper en sneller dan zelf op maat alles maken.
Net als de 230Volt/12 volt & gasfles koelkasten... dus altijd koud biertje elke avond en je mag na je werk gelijk een pakken...
geen uren rijden/wachten.
Zo doen we dat en een paar uurtjes overwerken is dan ook geen probleem. Zonnepaneeltje off gridd system voor verlichting LED en een fluister stille generatorset voor de batterijen op te laden. Slapen doen we `s nachts oh herhaalde beweging doe IK `s nachts.
Bedankt voor de tip met dat isoleren dat is zeker een vereiste en een radiator fan voor in de zomer. @komkommertijd, bedankt.

jonh&john
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2020 21:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door jonh&john »

Klopt omschrijving onderneming heel belangrijk!, kan ook onder de vlag van het moederbedrijf varen maar dat is uitknobbelen. Ik hoop dat ik niet teveel ideeën heb opgegooid anders krijg ik weer last van concurrentie en wil iedereen het gaan doen. Als ik later de leeftijd bereik van de meeste wat oudere forumlieden (denk ik), wat waren dat mooie tijden op het water. @Erthanax bedankt voor positieve inzichten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Isoleren helpt ook tegen geluiden en hitte in de zomer.... ben in Hoofddorp geweest in woning toen ze nog vlogen.
Dan weiger je een raampje open te zetten.

Alleen geen metalen steunen lassen, maar met hout klemmen, dempt geluiden en geen koude brug.
Ook is bij ooit moeten slopen dat handiger.
Neem wel juiste isolatie want vocht is rotten en je kunt er later niet meer bij....

Off Grid is prima plan maar wel regelmatig panelen wassen, anders zit je in het donker zonder.

scharrelschipper
Berichten: 1822
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Komkommertijd schreef:
06 mei 2020 09:40
Rode Diesel is verdwenen, nog wel lichte & zware stookolie voor schepen.
Rode diesel is er nog wel,heb er nu nog een paar ton van in de bunkers :D

scharrelschipper
Berichten: 1822
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

NeoDutchio schreef:
06 mei 2020 09:51
jonh&john schreef:
06 mei 2020 09:37
Klopt een heel avontuur, het hele leven kost nu eenmaal geld maar mijn werk is er goed voor en ben gek op het water en schepen. Het staat allemaal in de kinderschoenen en ik zal er ook eens met mijn opdrachtgever er over hebben. K.v.k ook een aandacht punt en kan het een werkschip worden dan kan je kosten al aardig weg schrijven, rode gasolie accijns vrij bijvoorbeeld. Vouwfiets en lange loopplank en je bent weer sportief bezig. Mijn naam is John maar ik schreef JONH ik dacht laat het maar zo staan ook klinkt wel Engels. Anders zou het John1234 worden of zoiets das niets avontuurlijks aan. Ik ga eerst naar de K.v.K krijg er nu echt zin in.
Of de boot moet zakelijk zijn, of het moet een woonbestemming hebben. U zal geen toestemming krijgen om op een werkboot te overnachten. Ook is het nagenoeg onmogelijk om zakelijke kosten weg te schrijven op een privé verblijf.
Een vouwfiets klinkt ook leuk, maar meer dan een broodtrommeltje kunt u dan niet meenemen.

Zet die roze bril eens af, ga zelf onderzoek doen naar de verschillende kosten en mogelijkheden.
Waar denkt U dat wij overnachten?
En als je bij de Kvk staat ingeschreven is het toch een bedrijf en kun je zakelijke kosten opvoeren.

scharrelschipper
Berichten: 1822
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Erthanax schreef:
06 mei 2020 10:02
scharrelschipper schreef:
05 mei 2020 22:30
Het hangt er denk ik een beetje vanaf hoe je ingeschreven staat bij de kvk,eenmanszaak zegt niet zoveel.
Wii staan ingeschreven als internationaal binnenvaart transport bedrijf,maar ik ken collega`s die daarnaast ook gemeld staan als reparatie bedrijf.
De inschrijving is heel belangrijk. Met de "verkeerde" SBI-code kun je immers buiten bepaalde regelingen vallen. U weet zelf hoe dat voelt, nu u die 4000 euro bent misgelopen. Welke bedrijfsactiviteit en SBIgcode kan hij het beste kiezen om de meeste kans te maken op zijn "werkschip" te kunnen wonen?

Daarnaast is er nog de rechtsvorm. Jonh&john wil zich inschrijven als eenmanszaak. Weet u of dat wel verstandig is, bv met het oog op een (latere) scheepshypotheek? Of is het in de binnenvaart beter of gebruikelijker er een BV van te maken? Als zijn ouders willen en kunnen helpen, is het dan mogelijk er een VoF van te maken of misschien zelfs een CV of anders een maatschap? U vaart al zo lang en u spreekt zo veel andere binnenvaartondernemers, dat u wel weet hoe dat zit.

Met uw advies in het achterhoofd komt jonh&john straks goed beslagen ten ijs bij de KvK.
Wij hebben een vof,dat is de meest gebruikelijke in onze branche.

scharrelschipper
Berichten: 1822
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

scontra schreef:
06 mei 2020 10:11
Op www.botenbank.nk staan prachtige jachten, maar ook (ex.) werkschepen TE KOOP en de laatste echt voor een prikkie !
Vergeet niet dat je evt.een groot vaarbewijs nodig hebt.
En voor een schip boven de 20 mtr lengte is een certificaat van onderzoek nodig en als dat er niet meer op zit,wordt het schip gekeurd als nieuwbouw.
En dat kun je dan dus vergeten,een bestaand schip krijg je niet meer door de keuring.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

scharrelschipper schreef:
06 mei 2020 12:22
Of de boot moet zakelijk zijn, of het moet een woonbestemming hebben. U zal geen toestemming krijgen om op een werkboot te overnachten. Ook is het nagenoeg onmogelijk om zakelijke kosten weg te schrijven op een privé verblijf.
Een vouwfiets klinkt ook leuk, maar meer dan een broodtrommeltje kunt u dan niet meenemen.

Zet die roze bril eens af, ga zelf onderzoek doen naar de verschillende kosten en mogelijkheden.
Waar denkt U dat wij overnachten?
En als je bij de Kvk staat ingeschreven is het toch een bedrijf en kun je zakelijke kosten opvoeren.
[/quote]

Ingeschreven staan bij de KVK wil niet automatisch zeggen dat het een werkplek geworden is. U gebruikt uw boot als transportmiddel, dat wil TS niet doen. Het zal bij TS een werkplaats worden met woonbestemming. Uit die werkplek moeten wel inkomsten komen. Je inschrijven als zelfstandige, een werkplaats inrichten, kosten opvoeren en geen inkomsten hebben trapt de belastingdienst echt niet in.
Sommige zelfstandigen proberen het ook met een loods. Keukenblokje er in en een douche en je kan blijven slapen. Ook dat is niet toegestaan. Hier is dat niet anders.

En nee, niet alle zakelijke kosten kun je opvoeren. Ook ik heb een bedrijf aan huis, maar gas/water/licht kan ik echt niet opvoeren. Ook de meerkosten niet. Vervoer van a naar b kan wel, maar dan tegen de normale kilometervergoeding en niet even voltanken op kosten van de zaak.
Ligkosten zou zakelijk kunnen, mits er een connectie is. Maar aangezien de boot ook privé gebruikt wordt loopt dat weer spaak.
Het is dus niet even inschrijven en alles aftrekken.

jonh&john
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2020 21:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door jonh&john »

Mijn opa en Oma waren schippersmensen die kasten voeren op en aan via de rijn naar Duitsland, helaas heb ik alleen maar oude zwart wit foto`s als herinnering.Het zit in het bloed laten we maar zeggen maar mijn plan komt aardig overheen met dat van @scharrelschipper. VOF dan heb ik een maatje nodig altijd gedonder de een wil Heineken en de ander Corona, het blijft voorlopig een eenmanszaak. Scheepje < 15 mtr. dan zit ik goed met mijn klein vaarbewijs en ruimte genoeg voor mezelf. Kosten aftrekbaar voor belasting en de aangewezen ligplaats. Bij aankoop laat ik haar de wal optakelen voor een kloptest dikte materiaal en meteen verse anti corrosie behandeling. Maar dat wordt een wedstrijdje onderhandelen wat ik ook altijd erg leuk vind en ook behoorlijk ken.
Slechte plekken laat ik eventueel dubbelen dat onderwater gebeuren moet gewoon top zijn, schroefas toch wel niet lekken maar droog. We gaan aan de slag.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nou, NeoDutchio, scharrelschipper weet toch wel waar hij het over heeft? Hij is al tientallen jaren binnenschipper en weet echt wel van de hoed en de rand (of de schipperspet en de klep). Volgens mij is hij de persoon bij uitstek om zijn nieuw verworven vriend en collega-schipper jonh&john van advies te dienen. En zo te lezen heeft jonh&john ook meer kennis en ervaring dan hij aanvankelijk voorgaf. Scharrelschipper en hij vormen een perfect duo, als u het mij vraagt.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom, er wordt gewerkt op en met de boot, en dan kun je er eventueel op blijven slapen indien noodzakelijk. En als er niet op en met die boot wordt gewerkt, is het gewoon recreatie. Belastingtechnisch kun je er dus slechts twee kanten mee op. En jouw geval wordt het dus de tweede, want, hoewel aanwezig op de werkplek, er wordt niet met de boot gewerkt.

Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk geregeld.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik vind het verwarrend, 2 schippers tegelijk over hun schip,de één heeft al een boot, de ander wil er een kopen en tevens als huisadres gebruiken.
Is het een idee dat beide schippers eens bij elkaar komen en dat de een de ander uitlegt wát er zoal allemaal bij komt kijken?
En is dit wel iets voor dit forum? Bestaat er geen schippersforum?
John/John wil van alles , mooi plan voor een jonge man , maar met een schip van klus naar klus varen en dat in Nederland met zijn sluizen en smalle wateren hier en daar.. :roll:
Of John neemt alleen klussen aan van maandag t/m vrijdag en vaart dan in het weekend naar de volgende klus?
Hoe stelt u zich dat voor allemaal? ?
Dan heeft u nog steeds geen vast huisadres immers?
Scharrelschipper heeft een vrachtschip , dus dat is een ander verhaal. John wil zijn boot als huisadres en heeft klussen aan de wal, toch? Waar hij nu met de auto naar toe rijdt, maar hij wil vd files af.

Maar hebben jullie nu geen klus dan , want er wordt steeds vlot gereageerd.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Leuke vergezichten, maar al met al wil de Ts officieel op een boot gaan wonen, dus zal hij eerst een vaste ligplaats moeten regelen in een gemeente waar hij zich kan inschrijven.

En dat is zoeken naar een speld in de hooiberg en erg duur.

jonh&john
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2020 21:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door jonh&john »

En als er niet op en met die boot wordt gewerkt
Dan wordt er aan de boot gewekt, onderhoud en reparatie. Verf, olie, schuurmiddelen, trossen, motor, filters noem het maar op. De fiets zou nog in aanmerking kunnen komen als recreatief bezig zijn, maar het mag wel iets kosten om de beenspieren te activeren. Zoals ik het in mijn bol heb zo zie ik het ook door mijn Nike zonnebril en dat is zo`n blauwe weet je wel die alle watersporters hebben, we willen niet opvallen natuurlijk.

@moederslink bedankt voor uw positieve reactie maar laat mij nu maar gewoon geld verdienen op de manier die mij het beste lijkt. Schip gebruiken als woning na het werken is dat mogelijk een goede consumenten vraag als u het aan mij vraagt tenminste en Radar heeft het goedgekeurd.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door angel1978 »

en Radar heeft het goedgekeurd.
Welke commissie heeft daarover beslist?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door moederslink »

Wonen op een schip is een fantastisch idee!
Zorg dat u het goed regelt en niet van een koude kermis thuiskomt waardoor uw fantastische ideeën getorpedeerd worden.
( :oops: een torpedo onder water....vervelende beeldspraak, sorry )
Veel succes gewenst! Er komt veel op u af , maar u komt er vast wel uit met scharrelschipper :P .
Ga eens samen aan een biertje, scharrelschipper kan u vast goed voorlichten .

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jonh&john schreef:
06 mei 2020 12:58
Slechte plekken laat ik eventueel dubbelen dat onderwater gebeuren moet gewoon top zijn, schroefas toch wel niet lekken maar droog. We gaan aan de slag.
Hebt u al een schip gekocht dan?
Erthanax schreef:
06 mei 2020 13:01
Nou, NeoDutchio, scharrelschipper weet toch wel waar hij het over heeft? Hij is al tientallen jaren binnenschipper en weet echt wel van de hoed en de rand (of de schipperspet en de klep). Volgens mij is hij de persoon bij uitstek om zijn nieuw verworven vriend en collega-schipper jonh&john van advies te dienen. En zo te lezen heeft jonh&john ook meer kennis en ervaring dan hij aanvankelijk voorgaf. Scharrelschipper en hij vormen een perfect duo, als u het mij vraagt.
Er zit een groot verschil tussen een vrachtschip die rondvaart en een schip die voor bewoning gebruikt wil worden.
jonh&john schreef:
06 mei 2020 13:42
En als er niet op en met die boot wordt gewerkt
Dan wordt er aan de boot gewekt, onderhoud en reparatie. Verf, olie, schuurmiddelen, trossen, motor, filters noem het maar op. De fiets zou nog in aanmerking kunnen komen als recreatief bezig zijn, maar het mag wel iets kosten om de beenspieren te activeren. Zoals ik het in mijn bol heb zo zie ik het ook door mijn Nike zonnebril en dat is zo`n blauwe weet je wel die alle watersporters hebben, we willen niet opvallen natuurlijk.
Het werken aan de boot is voor de belastingdienst niet hetzelfde als de boot als werkplek gebruiken. Om kosten te kunnen aftrekken moet er ook omzet gemaakt worden. Waar u, al dan niet bewust, geen antwoord op geeft is welke onderneming u gaat hebben op deze boot en hoe u denkt daar inkomsten uit te zullen krijgen. Best leuk om te verzinnen dan een volle tank brandstof af te trekken is, maar als er geen inkomsten zijn kunt u niets aftrekken.

U hebt al twijfels bij mij, maar door die onzinnige reactie met de zonnebril wordt het echt niet geloofwaardiger.

jonh&john
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2020 21:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door jonh&john »

Dank u, dank u op dit moment ligt het werk stil vandaar dat ik ruimschoots de tijd heb om na te denken en voorbereiden. Heb ook al telefonisch overlegt met mijn opdrachtgever en hij zegt DOEN. Ok regelen we even, die K.v.K eerst en dan speuren. Centen in je zak want dan ben je koopman en stel gewoon strak mijn eisen. Wat kan er mis gaan nou eigenlijk niets alleen dat schip wat je hebt gekocht. Nou in plaats van sleutels van Mercedes op de bar worden het nu Caterpillar. Gasolie tanken doe ik op het werk en lekker Chinees bestellen ben ik ook eens van die gebakken aardappelen af en die vroege wekker om 5 uur. Wat een luxe. Maar niet door vertellen hoor anders zit zo meteen met een Pietje en Klaasje op mijn lip en scharrelschipper kom ik vanzelf een keer tegen.

jonh&john
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2020 21:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door jonh&john »

NeoDutchio schreef:
06 mei 2020 14:32
jonh&john schreef:
06 mei 2020 12:58
Slechte plekken laat ik eventueel dubbelen dat onderwater gebeuren moet gewoon top zijn, schroefas toch wel niet lekken maar droog. We gaan aan de slag.
Hebt u al een schip gekocht dan?
Erthanax schreef:
06 mei 2020 13:01
Nou, NeoDutchio, scharrelschipper weet toch wel waar hij het over heeft? Hij is al tientallen jaren binnenschipper en weet echt wel van de hoed en de rand (of de schipperspet en de klep). Volgens mij is hij de persoon bij uitstek om zijn nieuw verworven vriend en collega-schipper jonh&john van advies te dienen. En zo te lezen heeft jonh&john ook meer kennis en ervaring dan hij aanvankelijk voorgaf. Scharrelschipper en hij vormen een perfect duo, als u het mij vraagt.
Er zit een groot verschil tussen een vrachtschip die rondvaart en een schip die voor bewoning gebruikt wil worden.
jonh&john schreef:
06 mei 2020 13:42
En als er niet op en met die boot wordt gewerkt
Dan wordt er aan de boot gewekt, onderhoud en reparatie. Verf, olie, schuurmiddelen, trossen, motor, filters noem het maar op. De fiets zou nog in aanmerking kunnen komen als recreatief bezig zijn, maar het mag wel iets kosten om de beenspieren te activeren. Zoals ik het in mijn bol heb zo zie ik het ook door mijn Nike zonnebril en dat is zo`n blauwe weet je wel die alle watersporters hebben, we willen niet opvallen natuurlijk.
Het werken aan de boot is voor de belastingdienst niet hetzelfde als de boot als werkplek gebruiken. Om kosten te kunnen aftrekken moet er ook omzet gemaakt worden. Waar u, al dan niet bewust, geen antwoord op geeft is welke onderneming u gaat hebben op deze boot en hoe u denkt daar inkomsten uit te zullen krijgen. Best leuk om te verzinnen dan een volle tank brandstof af te trekken is, maar als er geen inkomsten zijn kunt u niets aftrekken.

U hebt al twijfels bij mij, maar door die onzinnige reactie met de zonnebril wordt het echt niet geloofwaardiger.
Grapje moet toch kunnen of vind u dat er allemaal zinvolle reactie`s worden geplaatst, gelukkig zijn er nog mensen creatief en willen gewoon iets doen wat anderen niet doen. Dat u twijfelt dat ligt niet aan mij maar misschien meer aan uw wantrouwen over bepaalde zaken maar dat is alleen maar een aanname en ik houd me liever vast aan @scharrelschipper zijn uitleg hij is de vakman.
Best leuk om te verzinnen dan een volle tank brandstof af te trekken is, maar als er geen inkomsten zijn kunt u niets aftrekken.
Daarom moet je er ook mee varen al is het maar een uurtje goede tip van een Olieboer.

Gesloten