LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] scientology

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

scientology

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Mensen, ze zijn weer uit hun winterslaap ontwaakt, de vieze oplichters van scientology. U weet wel: ene tom cruise is daar lid van, en nagelt iedereen die niet in zijn praatjes gelooft, genadeloos aan het kruis.

Een paar dagen geleden was ik ik Venlo, en daar stond een oudere man met de boekjes van ron hubbard te leuren. In de stand stond ook de beroemde stress-meter. Ik ken het apparaat al jaren, het ding geeft zogenaamd aan hoeveel stress je eigenlijk hebt.

Maar trap er niet in: het is helemaal nergens op aangesloten, en het uitslaan van de wijzer, komt alleen maar omdat de medewerker het ding ''stuurt'' met stroomstoten, waardoor het lijkt alsof het slachtoffer die veroorzaakt.

De stand staat opzij van het oude stadhuis van Venlo, en de oudere man is zelf nogal stressy bezig, door mensen hinderlijk te stalken.

Mensen die er ontvankelijk voor zijn: het gaat scientology totaal niet om de medemens van zijn problemen af te helpen, maar wel om hen te ontdoen van hun spaargeld.

Het is maar dat iedereen het weet, ik heb voldoende over scientology gelezen, om te weten dat de hele organisatie niet deugt. Ik snap ook niet dat ze hier wederom proberen slachtoffers te maken.

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: scientology

Ongelezen bericht door Marco Polo »

Heel lang geleden, toen mijn dochter nog maar 15 jaar oud was, heeft zij in haar puberachtige onzekerheid een "boek" van zo'n straatventer van die sekte gekocht en hebben zij haar (destijds ouderlijk) huisadres weten af te troggelen.
Nu, 15 jaar(!) later wordt zij op dit adres nog steeds gestalkt met brieven van deze oplichtersbende.

Angelic
Berichten: 140
Lid geworden op: 18 aug 2005 08:10

Re: scientology

Ongelezen bericht door Angelic »

Ik hoor altijd zo veel over deze "scientology KERK", maar wat verkondigen ze nou? Is het een echt "geloof" of moet ik het meer zien als een sekte?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: scientology

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Bij mijn weten is het in diverse landen een sekte, maar in sommige landen ook officieel een kerk. Het ligt er dus aan in welk land je het vraagt.

Voor zover ik het begrepen heb, is het hele systeem dat je binnenkomt als onwetende 0 en dat je via allerlei cursussen (die uiteraard een vermogen kosten) dichterbij de verlichting moet komen.

Persoonlijk lijkt het me een hoop geklets in de ruimte, maar er zijn mensen die er heilig in geloven en elke cent die ze hebben overdragen.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: scientology

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Dilbert heeft volkomen gelijk ( :!: ).

Ze proberen je zo onder druk te zetten, dat je ongeveer alles dat je bezit te gelde maakt, en de opbrengst ervan aan de organisatie schenkt.

Ik ben ze voor het eerst tegengekomen, toen ik in 1984 in Berlijn was, en iemand me een gratis persoonlijkheidstest aanbood. Ook toen al stond in het nabijgelegen standje die houten stress-meter. En nee, ik ben niet gezwicht voor hun geleuter.

Ik wilde het op dit forum alleen maar even vermelden, omdat ze hier in Nederland nogal omstreden zijn. Met welk tegen-argument dat je ook komt, zij hebben er wel een antwoord op. Doet me denken aan die andere sekte-achtige organisatie. Vergeet 1 ding: je zal nooit of te nimmer gelijk van ze krijgen.
Laatst gewijzigd door bodejosm43 op 27 apr 2006 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.

S. ;-)

Re: scientology

Ongelezen bericht door S. ;-) »

ene tom cruise is daar lid van, en nagelt iedereen die niet in zijn praatjes gelooft, genadeloos aan het kruis.
Nou, dat zegt al genoeg he?
Zo'n sterk geloof heeft die man, dat hij voor zichzelf bevestiging moet zien te vinden in het veroordelen van ongelovigen.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: scientology

Ongelezen bericht door Martin1976 »

ik vind het ook een nogal vage club, iemand die een overtuiging heeft en daarvoor staat als zijnde de waarheid, zal dit nooit aan anderen opdringen. Andere overtuigingen de grond in boren duidt alleen op eigen onzekerheid.

Angelic
Berichten: 140
Lid geworden op: 18 aug 2005 08:10

Re: scientology

Ongelezen bericht door Angelic »

Maar ze beweren dus dat je met hard werken (???) dichter bij verlichting komt?
Bij "verlichting" zou je ook een hoger "iets" verwachten, dus ze aanbidden iets of iemand...?
Wie of wat?

S. ;-)

Re: scientology

Ongelezen bericht door S. ;-) »

http://www.euronet.nl/~kmj/Scntxt1.html ... uze%20leer
Hmmm, hier staat het beschreven. Als je het mij vraagt is het een mengeling van geloof in reïncarnatie en toepassen van bepaalde exacte wetenschappen (een of ander apparaat) wat je trauma's in je vorige levens kan meten. :?
N.a.v de uitslag van de meting (audit) kun je diverse cursussen volgen wat je tot een staat van verlichting (clear) moet brengen. En dat kost de nodige centjes.:P

Toen ik een jaar of 19 was ben ik ook op straat aangesproken door iemand van deze kerk. Ik (en een vriendin) kregen toen (gratis) een boekje mee vol algemene wijsheden en je kon in een keet jezelf laten doormeten of zoiets. Die keet ben ik niet ingegaan, :wink: maar dat boekje hebben we aangenomen en ons mee vermaakt later op school.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: scientology

Ongelezen bericht door bot321 »

Nou ik heb mijn hele leven hard gewerkt en ben
nog steeds niet dichter bij de verlichting gekomen.
Heb nog geen afstandsbediening voor het licht
moet dus nog steeds op het knopje drukken.
Begrijp eigenlijk niet dat daar nog mensen in tuinen
maar ja wie ben ik. Een eenvoudige agrarische penis.
oftewel een boerelol.Moet eigenleik een u staan maar om
een sterretje te voorkomen een o.

toetsie
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 mar 2006 01:08

Re: scientology

Ongelezen bericht door toetsie »

Bij "verlichting" zou je ook een hoger "iets" verwachten, dus ze aanbidden iets of iemand...?
Wie of wat?
Die "verlichting" voel jij in je portemonnee. :(
Het enige "hogere iets" is de bankrekening van deze lieden. :x
Ze aanbidden inderdaad "iets", nl. geld. :evil:
Het liefst jouw geld dat dan hun geld wordt. Dus eerst aanbidden ze jou als slachtoffer en daarna je geld als zoenoffer. :twisted:

Chopper
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:56

Re: scientology

Ongelezen bericht door Chopper »

Scientology heeft niets met godsdienst te maken en ook niets met wetenschap. Niets met godsdienst, omdat er geen god aanbeden wordt, en geen rituelen worden uitgevoerd (als je auditing daar tenminste ook niet onder schaart). Het is een filosofie, een geloof in een leer, meer niet. In Dianetics (de "bijbel", schreven door Lafayet Ron Hubbard) wordt een hoop geschreven over engrammen, die je meekrijgt als er iets vervelends met je gebeurt. Als ik het me goed herinner, dan is een engram een soort van litteken van je ziel of zoiets. In Dianetics wordt zelfs beschreven dat wanneer een zwangere vrouw botst met haar buik, de baby een engram krijgt. Deze engrammen kunnen weggewerkt worden door een auditing. Hier luistert een (getrainde uiteraard, want wie zou niet kunnen luisteren naar problemen?) luisteraar naar je problemen en werkt op een of andere manier je engrammen weg.
Dit alles wordt in dianetics beschreven als wetenschappelijk bewezen verklaard (referenties ontbreken natuurlijk en niemand heeft ooit iets van wetenschappelijke bijdrages gezien). Scientology valt dus eigenlijk gewoon onder pseudowetenschap.

De manier van werven en stalken staat hierboven al meer dan genoeg beschreven, en daar wil ik dan ook geen woorden meer aan vuilmaken.

S. ;-)

Re: scientology

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Scientology heeft niets met godsdienst te maken en ook niets met wetenschap.
"Ze" geloven in een vorm van reïncarnatie.
Het christendom gelooft in het voortbestaan van de ziel in de hemel / hel.
Beide geloven dus in het eeuwige zieleleven, en wanneer dat geen vorm van religie is, dan weet ik het niet meer.

Enneh, reïncarnatie of een eeuwig bestaan in de hemel valt moeilijk wetenschappelijk aan te tonen, maar het klinkt inderdaad of de kerken de wijsheid in pacht hebben en dat proberen ze zo te verkondigen dat er moeilijk iets tegenin te brengen is.

marjal
Berichten: 194
Lid geworden op: 27 aug 2005 18:04

Re: scientology

Ongelezen bericht door marjal »

Scientology

Scientology is een sekte met een systeem van geloof en onderwijs, oorspronkelijk opgezet als seculiere filosofie door auteur L. Ron Hubbard. Het heeft zich vanaf 1953 ontwikkeld tot een "toegepaste godsdienstige filosofie". De Duitse overheid noemt Scientology een gevaarlijke organisatie die meedogenloos naar maximale financiële opbrengsten streeft.

Scientology wordt het meest nadrukkelijk vertegenwoordigd door de Scientologykerk. Dit is een omstreden instelling. Critici beweren dat de Scientologykerk een commerciële organisatie is met een lange geschiedenis van het verdedigen van haar onderwijs door middel van auteursrecht en handelsgeheimen, en gebruik te maken van de drukmiddelen om geld van haar leden los te krijgen. Haar geschiedenis van het gebruiken van haar volledig commercieel gewicht in processen tegen privé-individuen heeft veel kritiek opgeleverd.

Chopper
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:56

Re: scientology

Ongelezen bericht door Chopper »

Religie en godsdienst zijn niet hetzelfde. Scientology eert geen god, dus is geen godsdienst. Wel kun je het plaatsen onder de van Dale definitie "het geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap", al weet ik niet zeker of het ook echt plechtigheden kent.

Chopper
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:56

Re: scientology

Ongelezen bericht door Chopper »

Ik maak het verschil trouwens omdat religie niet per sé iets met een god te maken hoeft te hebben. je hebt ook religies zonder god. In de Nederlandse taal wordt dit vaak onterecht samengevoegd.

S. ;-)

Re: scientology

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Ja, zoals je het nu stelt heb je inderdaad gelijk. Religie en godsdienst zijn 2 verschillende vormen, maar ik zag ze altijd als hetzelfde.

Chopper
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:56

Re: scientology

Ongelezen bericht door Chopper »

Logisch ook, zelfs de van Dale ziet het als synoniem.

Gesloten