LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slingerende vrachtwagens

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
idem
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 dec 2004 14:24

Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door idem »

Vanmorgen was in op weg naar mijn werk.
Tussen De Wijk en Hoogeveen te hoogte van het benzinestation reed ongeveer 25 meter voor mij een vrachtwagen die behoorlijk slingerde. Op het moment dat ik vlak bij hem was reed hij weer aardig recht. Tijdens het inhalen van de vrachtwagen maakte deze een slinger naar links tot behoorlijk over de middenlijn. Ik schrok mij werkelijk een rolberoerte. Ik weet niet of het door mijn driftige claxonneren kwam, maar hij schoot direct weer naar rechts met als gevolg weer een behoorlijke splinterpartij. Nu is het op dit traject vrij druk met vrachtwagens en ik zie deze taferelen regelmatig. Het is gewoon wachten op een ongeluk. Gisteren was er een vrachtwagen op een file ingereden (weet niet meer waar), vorige week een Nederlandse ijshockeyer met zijn vrouw doodgereden in Duitsland door een chauffeur die te laat een file in de gaten had. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een hoop chauffeurs half zitten te slapen achter het stuur. Ik maak mij toch wel zorgen om deze ontwikkelingen. Zitten ze soms veel te lang achter het stuur, hebben ze het te druk met andere bezigheden achter het stuur? Teveel stress opgelegd van boven (teveel adressen per dag misschien?).
Let wel: ik heb niets tegen vrachtwagenchauffeurs, zij doen ook hun werk.
Ik zou het waarderen als er eens een paar chauffeurs zouden reageren, wanneer ze tijd hebben.

Groeten Ruud

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Vrachtwagenchauffeurs rijden 9 van de 10 keer als gekken, dat ben ik met je eens. Maar vlak de gemiddelde automobilist niet uit.

Langdurig links plakken, rechts inhalen, gemiddeld 150 waar je 100 mag, bumperkleven en noem het maar op. De Nederlandse wegen zijn te druk en worden teveel gebruikt.

Helaas leven wij in een land en cultuur waar mensen bijna vergroeid zijn met de auto, dus ik denk niet dat dit te stoppen is.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door Bailey »

Op de A15 zijn ze al een tijdje bezig met werkzaamheden. Voor vrachtwagens is het op sommige plekken erg smal, waardoor ze breed gaan rijden, zodat er geen auto's voorbij kunnen. Dit om gevaarlijke situaties te voorkomen.

Laatst gebeurde dat ook, maar deze chauffeur reed wel heel erg slingerend. Het werd er niet echt veiliger op. Toen we hem eindelijk voorbij konden bleek dat hij zat te bellen. Ik was bijna geneigd het bedrijf waarvoor hij reed te bellen, want ik vind dat niet normaal.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Bellen achter het stuur is al jaren verboden, maar er zijn nog steeds mensen die menen boven de wet te staan omdat ze zo belangrijk zijn dat ze toch echt dat ene telefoontje moeten afhandelen.

Er gaan de laatste tijd zelfs stemmen op om ook handsfree bellen en bellen op de fiets te verbieden. Ik vind het nog niet zo gek, maar of het ook haalbaar is?

Mijn persoonlijke mening is dat er geen mens ter wereld zo belangrijk is dat ie altijd bereikbaar moet zijn.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik geloof niet dat ik het vaak met je eens ben, maar nu toch wel :)

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door NAK »

Ik was bijna geneigd het bedrijf waarvoor hij reed te bellen, want ik vind dat niet normaal.
Ik ben bang dat je daar geen of weinig gehoor zult vinden.
Bel, natuurlijk wel handsfree, de volgende keer maar gerust naar de politie.

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door -margriet- »

Niet van een chauffeur, maar van een vrouw ervan. :wink:

even terug naar het onderwerp: De "slingerende vrachtwagenchauffeur".

Buiten de reeds genoemde zaken zoals bellen, kaartlezen, enzovoorts (wat níet mag, maar soms wél gebeurt :( ) zijn er bést nog meer redenen te bedenken waardoor een vrachtauto niet zo stabiel rijdt.

Ten eerste denk ik dat veel van dit soort "problemen" veroorzaakt worden door de wegen: De eerste baan van de snelweg, waar 9 van de 10 vrachtauto's rijden zitten vaak vol met spoorvorming. Ook zijn déze banen van de weg als eerste verzakt, kapot, gescheurd of anderszins níet effen glad.

Door de hoogte van een vrachtauto is zo'n beweging in de weg (die je ook met je luxe wagentje hebt) veel zichtbaarder voor de overige weggebruikers. De bovenkant slingert veel meer
(4 meter hoge bomen met de zelfde wind buigen ook verder door dan bomen van 1,5 meter hoog). - Dit zegt dus meer over het visuele geheel dan over de kwaliteiten van de chauffeur. :roll:

De lading in de vrachtauto heeft zéker effect op het gedrag van de auto op de weg. Is hij goed geladen? Is hij vol? Of juist leeg? Het hoort natuurlijk vast te staan allemaal, maar ook dán kan het zijn dat bijvoorbeeld links zwaarder beladen is dan rechts. Of voor meer dan achter. Niet elke chauffeur heeft dan de auto even goed onder controle.
Zeker niet als de overige wegsituatie problemen oplevert.

Het is slim van chauffeurs op hele smalle delen te zorgen dat niemand zich klem kan rijden tegen de barriërs/bevers (bij wegwerkzaamheden).
Daarbij moet hij er wél voor zorgen natuurlijk zelf geen gevaarlijke situatie te creëren. - een goede chauffeur maakt deze combinatie :)

De bestuurders van luxe auto's hebben vaak niet in de gaten wat zo'n "monster" al of niet kan. Ze vinden het slome, vervelende, lastige, niet opschietende en vooral gevaarlijke vrachtauto's.
Men heeft niet in de gaten dat een volgeladen auto een véél langere remweg heeft dan de luxe wagen. De vrachtauto's onderling moeten dus meer ruimte laten tussen elkaar, dan bijvoorbeeld luxe auto's.
Veel luxe auto-chauffeurs denken dan een "gaatje" te zien om eruit te kunnen, óf zelfs om er gewoon tussen te kunnen rijden. Dit zorgt dus vaak voor rare capriolen die de vrachtwagenchauffeurs moeten uithalen om ongelukken te voorkomen!! (waaronder dus ook die rare slingerbewegingen soms - let daar maar eens goed op :wink: )

Ook zo'n veel gehoord probleem: Het inhalen van vrachtwagens. Stel je een weg voor, waar je 120 km per uur mag rijden. Er zijn totaal géén vrachtwagens op de weg. Sterker nog: Die bestaan niet! Nu is het wel wat drukker, maar het rijdt bést goed door. Jij rijdt op de eerste baan en voor je rijdt iemand nét geen 120. Jij wilt niet harder rijden dan die 120, want overal is trajectcontrole (lees begrenzer op de vrachtauto). Je wordt daar helemaal tureluurs van en je wilt er voorbij. Dit is puur iets psychologisch. En geldt voor iedere chauffeur hier in Nederland (kleine én grote auto's).

Daarbij komt, dat zwaarbeladen vrachtwagens vaak niet eens aan de 80 km per uur komen. Iemand die dat wél haalt (leeg), moet daar dan achter blijven. Gelukkig doen veel chauffeurs dat ook wel, maar je kunt je indenken dat het véél ergenis oplevert soms. Inhaalverboden zijn dus níet de oplossing. Wat wél een goede oplossing zou kunnen zijn, is dat in sommige gevallen voor éven de begrenzer er af zou kunnen, om in te halen. Zo zijn ze minder tot last voor het overige wegverkeer en blijft het geheel beter doorstromen.

Als laatste wil ik nog een opmerking maken over het gedrag van de gewone - luxe auto - chauffeurs. Hoewel er bést klachten mogen zijn over vrachtwagenchauffeurs, vindt ik het schandalig hoe de overige Nederlandse weggebruikers omgaan met bijvoorbeeld wegwerkzaamheden of andere filevormende veroorzakers.

Het gebeurt regelmatig dat mijn man gewoon bierflesjes en andere troep naar zijn cabine / hoofd gekogeld krijgt, omdat hij de snelweg af moet zetten voor werkzaamheden of bij calamiteiten (grote ongelukken). Om dan nog maar níet te spreken over de snelheden waarmee men alsnog voorbij wegwerkzaamheden rijdt!

Hoewel het soms lijkt dat er tijden niet gewerkt wordt, kunnen er wél mensen aanwezig zijn (metingen enzo). Maar dat wordt dan gewoon maar vergeten.... :cry:

Het zou véél mooier zijn als 3VO zijn aandacht eens ging richten op het "gezamenlijk veilig op de weg", dan alleen op de regels (die natuurlijk ook belangrijk zijn).

Daarom vind ik programma's als Blik op de Weg ook bést goed! Ze belichten daar ook de soorten wegverkeer en de gevaren en dergelijke

Nou goed... een hééééél verhaal :wink: :roll: :!:

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door NAK »

Margriet, dat was een heel verhaal.
Maar het roept bij mij de volgende vragen op:

Is de chauffeur niet verantwoordelijk voor het beladen van zijn voertuig?
Dus als de lading gaat schuiven etc. komt dat ook door hem.

Wordt het door "gaatjes" glippen van het personenverkeer niet veroorzaakt door vrachtwagens die veel te dicht achter elkaar rijden?

Als de max. snelheid voor vrachtwagens 80 km/u is dan kan een vrachtwagen, die deze snelheid heeft, toch niet ingehaald worden door een andere vrachtwagen?
Stel je een weg voor, waar je 120 km per uur mag rijden. Er zijn totaal géén vrachtwagens op de weg. Sterker nog: Die bestaan niet.
.........voor je rijdt iemand nét geen 120. Jij wilt niet harder rijden dan die 120, want overal is trajectcontrole (lees begrenzer op de vrachtauto)
Deze quote roep :?: :?: :?: :roll: :?: :?: op :!:

Mij is altijd verteld dat een begrenzer de max. snelheid bepaald. Het lijkt mij dus onlogisch om bij een een te zwaarbeladen vrachtwagen, die niet boven de 80 km/u komt, de begrenzer er af te halen......
Het gebeurt regelmatig dat mijn man gewoon bierflesjes en andere troep naar zijn cabine / hoofd gekogeld krijgt, omdat hij de snelweg af moet zetten voor werkzaamheden of bij calamiteiten (grote ongelukken).
Ik neem aan dat hij dit niet moest, maar dit uit zichzelf heeft gedaan.

Totslot nog dit:
Als een vrachtwagen achter op een file in rijdt, met alle gevolgen van dien, wiens schuld is dat dan?
Als een vrachtwagen op een klaverblad om slaat, wiens schuld is dat dan?

Toen ik ruim 35 jaar geleden mijn eerste rijles kreeg was het eerste dat de instructeur vertelde: "Auto rijden is anticiperen".
Waarschijnlijk is dat hetgeen wat de meeste weggebruikers niet meer doen.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door Ulbe »

Vrachtwagens zijn een probleem op de Nederlandse wegen, lees je vaak in de krant,

Er gebeuren ongelukken mee, regelmatig ligt er een op de zij midden op de weg,

Een vrachtwagen is een noodzakelijk kwaad op de weg, hier is niks aan te doen,

Wanneer alle vrachtwagens één dag niet zouden rijden is er een heel groot probleem!, de winkels en bedrijven blijven leeg!, de economie zou zelfs een flinke stuiter krijgen door deze staking!,

Wat veel mensen vergeten is dat een vrachtwagen geen gewone wagen is, een vrachtwagen die beladen is weegt al snel zo'n 40 ton, dat de remweg met zo'n gewicht wat langer is weet iedereen!,

Helaas houden de automobilisten hier vaak geen rekening mee!, en wanneer er weer een file op duikt, wordt de vrachtwagen nog even snel ingehaald door een paar personenauto's en de auto's gaan vlak voor de vrachtwagen rijden!, en beginnen stevig te remmen! de chauffeur van de combinatie heeft een groot probleem!,

De file staat stil, en hij kan de combinatie nooit zo snel tot stilstand krijgen door die auto's die er iedere keer voorschieten!, daardoor heeft hij dus remweg te weinig!, dus weer een vervelend berichtje in de krant!, en alle ellende voor de betrokken partijen!...

Een vrachtwagen is begrenst, wanneer de vrachtwagen op snelweg rijdt, rijdt deze meestal 'op de begrenzer', de snelheidmeter staat dan gemiddeld op een 90km/uur, wanneer je in de vrachtwagen zit, hoor je letterlijk wanneer de begrenzer gas terug neemt, en wanneer er weer gas gegeven wordt, hier doet de chauffeur niks aan!,

Ook het inhalen is een crime, de ene vrachtwagen is begrenst op 85 km, de ander op 87 km/uur!, u weet natuurlijk wel wanneer de een de ander in wil halen dat dit natuurlijk flink wat tijd neemt, de beide chauffeurs hebben de plank in, maar het kost een enorme moeite om elkaar te passeren, vaak neemt de wagen die ingehaald wordt, op het laatst maar wat gas terug, anders wordt het een grote file achter de vrachtwagens,

Aan deze problematiek is weinig te doen, en verwacht niet dat dit beter wordt, de tijd zal het leren,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door ronald g »

Als een vrachtwagen nu eens wat meer ruimte krijgt en de automobilist wat meer anticipeert zijn we al een stuk verder. Maar wij vinden ze maar lastig en we hebben haast dus weg met die dingen. Dan maar geen eten in de super. Als iedereen iets meer respect heeft voor wat er op de weg gebeurt zijn we al een stuk verder of moeten vrachtwagens ook maar met honderzestig over de snelweg. zoals wij doen. en dan maar douwen kleven en schelden. En bellen cd`tje wisselen en andere dingen doen we toch ook. De auto is een verlengstuk geworden van thuis. De vele vrachtwagenchauffeurs zijn enkel maar bezig onze fouten op te lossen zodat iedereen veilig thuis komt. Hulde aan deze weggebruikers.

Ronald.

mve2
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 okt 2005 15:55

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door mve2 »

ronald g hier sluit ik me volledig bij aan

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door bitchy »

& ik sluit me aan bij Ulbe & Ronald.
en jongens, laten we de slingerende automobilisten aub niet vergeten.
hun rijgedrag is vaak nog veel erger, alleen zijn de brokken die ze maken iets kleiner dan met een vrachtwagen.

Fac ut vivas !!!
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:29

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door Fac ut vivas !!! »

Ik vind dat Vaachtwagensjufeurs beter moeten rijden. Zij gebruiken hun rijbewijs professioneel en je mag dan ook van hun verwachten dat ze zich dusdanig gedragen.

Als ik Gawalo laat aansluiten dan komt er een monteur die zich tweejaarlijks moet laten scholen. Als je op de bouw werkt dan wordt er van de baas geacht dat hij zijn persoeel een keer per twee jaar naar een VCA cursus stuurt. Een Verpleegster is verplicht om een aantal maal per jaar een cursus te doen. Als een bedrijf een iso wil behalen zal hij moeten scholen

Maar als je vrachtwagensjauffeur bent dan kan je in 1960 je rijbewijs gehaald hebben en je hoeft nooit meer iets aan proffessionalisering te doen???

beetje raar.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door karr-2 »

Vaachtwagensjufeurs
vrachtwagensjauffeur
Lesje Nederlandse spelling kan ook geen kwaad denk ik. Verder ben ik het met je eens dat er teveel en te vaak vrachtwagens op de weg zijn. Mede door de strakke contracten die afgesloten moeten worden moet er tegen de klok gescheurd worden om op tijd te zijn.

Ik ben dan ook altijd een voorstel geweest van geen vrachtwagens op de weg tijdens de spitsuren, zeg van 07.00 tot 11.00 en van 15.00 tot 19.00 Daarbuiten om mogen ze zo vaak op de weg komen als ze willen.

Ook is vervoer per trein of boot vaak sneller en voordeliger.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door ronald g »

Dat is mooi gezegt Karr maar een trein of een boot komt niet bij de winkel of leverancier. Dus blijven er vrachtwagens nodig. En als iemand een fout maakt in de nederlandse spelling, hoeft dat geen issue te zijn.
Waar zouden we zijn zonder vervoer, en Fac ut vivas !!!

dat chauffeurs niet bijgeschoold worden is een fabel.
Ronald.

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door -margriet- »

Is de chauffeur niet verantwoordelijk voor het beladen van zijn voertuig?
Dus als de lading gaat schuiven etc. komt dat ook door hem.
Niet altijd. Alleen binnenlandchauffeurs beladen soms zelf. Het is trouwens ook niet zozeer het verschuiven van de lading, als wel dat de ene helft inmiddels is "uitgedeeld" en de andere helft niet.

Wordt het door "gaatjes" glippen van het personenverkeer niet veroorzaakt door vrachtwagens die veel te dicht achter elkaar rijden?
Te dicht??? Nou, juist niet. Ze moeten afstand houden, meer als normale personenauto's. De meeste personenauto's vinden het "belachelijk" dat er zoveel ruimte is, of juist van "joepie" ik kan er nog uit. Niet te dicht dus, maar normaal. Juist dan komen er ongelukken omdat dus de afstand tussen vrachtwagens groter móet zijn, als bij personenauto's.


Als de max. snelheid voor vrachtwagens 80 km/u is dan kan een vrachtwagen, die deze snelheid heeft, toch niet ingehaald worden door een andere vrachtwagen?
Het kan ook zijn dat óf de begrenzer niet helemaal lekker staat, óf dat de voorganger zwaar beladen is en dus de 80 niet haalt, óf dat je teller niet lekker staat afgesteld......nét als bij personenauto's dus.

Mij is altijd verteld dat een begrenzer de max. snelheid bepaald. Het lijkt mij dus onlogisch om bij een een te zwaarbeladen vrachtwagen, die niet boven de 80 km/u komt, de begrenzer er af te halen......
Nee, dat is dus ook het probleem. Maar een lege wagen kan bést eens wat harder. En dat zou ook niet verkeerd zijn, als hij daarmee het overige met het verkeer meer en beter kan anticiperen (door met bijv. 100 in te halen, ipv met 80). Maar met zwaarbeladen auto's roept dat weer gevaren op en is dus níet uitvoerbaar :? :(


Quote:
Het gebeurt regelmatig dat mijn man gewoon bierflesjes en andere troep naar zijn cabine / hoofd gekogeld krijgt, omdat hij de snelweg af moet zetten voor werkzaamheden of bij calamiteiten (grote ongelukken).

Ik neem aan dat hij dit niet moest, maar dit uit zichzelf heeft gedaan.

Ehhh, nee, hij zet snelwegen af voor zijn werk. en ja, hij móet dus die snelweg afzetten (of delen ervan).

Er is al een goed antwoord gegeven op het "achterop de file-rijden". Chauffeurs worden vaakgenoeg en op hééél veel manieren bijgeschoold. ADR-ers moeten ook elke vijf jaar opnieuw hun diploma halen. Véél chauffeurs hebben hun VCA (afhankelijk van de branche), en zo zijn er nog legio ...


En inderdaad.........zonder die vrachtauto's zaten wij de komende dagen niet aan een of ander verukkelijk feestmaal :roll: :)

teve
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2005 22:29

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door teve »

bij de winkeladressen moet je vaak voor een bepaalde tijd, lees halverwege de ochtend, zijn geweest anders gaan er palen omhoog of slagbomen dicht en wordt het wandelgebied. ik lees op dit forum dat er in de spits niet gereden mag worden door vrachtwagens, heb je ooit geprobeerd te lossen voor 7 uur in de ochtend? de mensen staan werkelijk foto`s te maken om aan te tonen dat die herrieschopper van een chaufeur al om 5 min voor 7 stond te lossen bij de winkel en dat meneer daar wakker van werd............

dan heb ik het nog niet over collega chauffeurs die met een kraan op de auto bouwmaterialen moeten lossen in centrum amsterdam. dit moet (met vergunning) om 6 uur s`ochtends gebeuren i v m de stremming van de trambaan. maar de bewoner die gebruik moet/mag maken van de nieuwe weg die er komt dreigd wel te schieten!!!!!!! en komt zelfs met een baksteen op betreffende chauffeur af zodat deze onder politie begeleiding de auto moet lossen.

dus wanneer moeten wij dan rijden en lossen??? overigens is er onderzoek gedaan naar het verkeer op de weg in de spits en het blijkt dat er op de spits tijden procentueel het minst vrachtverkeer op de weg zit
vr gr

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door keurmeester »

Nak :?: weer te snel een antwoordt gegeven en niet gelezen :oops: :oops: :(

Wheeler
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2005 01:20

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door Wheeler »

Het is mij opgevallen dat er steeds meer ongelukken met vrachtwagens gebeuren sinds er steeds meer Poolse chauffeurs op de nederlandse wegen rond touren, die gasten hebben geen idee wat laden is.

Denken dat ze nog in Polen rijden, nee het zijn 9 van de 10 keer buitenlandse chauffeurs die voor de grootste problemen op onze wegen zorgen, zelfs met een nederlands kenteken.
Kijk maar eens in de cabine van de truck.

Terug naar de oude vertrouwde nederlandse chauffeur, die heeft ten minste een goede opleiding achter de rug alvorens de weg op te mogen met zo'n 40 ton onder het achterwerk.
Laatst gewijzigd door Wheeler op 26 dec 2005 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Het zou goed zijn als iedere automobilist eens een tijdje met een vrachtwagen zou gaan rijden, dan komt er misschien iets meer begrip voor elkaar op de weg. Men denkt dat een vrachtwagen hetzelfde rijgedrag heeft als een personenauto, vergeet het maar. Allereerst zijn het de sporen in de weg waar de wagen op gaat zoeken en met een combinatie en een stuurcorrectie van 10 cm gaat de aanhangwagen al gauw zo'n 20 cm mee. Hier doe je gewoon niets aan. Hetzelfde gebeurt bij wind opzij en als er dan een viaduct of bebouwing naast de weg is, dan krijg je gewoon een geweldige opdonder. Zelf ben ik geen beroeps chauffeur geweest, maar heb wel met vrachtwagen combinatie's gereden voor het bedrijf waar ik werkzaam was, school inrichtingen. Als er weg werkzaamheden zijn dan is meestal de rijstrook versmald en dus minder uitwijk mogelijkheid en dan is er ook een snelheids beperking van 70 km/u. Wat voor mij geldt geldt dus ook voor een ander en is er ook geen noodzaak om in te halen. Hierdoor ga je dan wat meer links rijden om zo geen gevaar te vormen voor de wegwerkers of aan de vluchtstrook staande voertuigen of andere obstakels. Dan is er altijd nog iemand die er dan toch persé nog langs wil maar niet kan. Vervolgens als de weg weer vrij is en ik dan weer naar rechts ging zat deze persoon half op de vluchtstrook half naast de aanhanger. Hij ging er achter langs kwam links voorbij om mij vervolgens te snijden en vol op de rem te gaan. Hij scheen niet te beseffen wat het is om 20 ton van achteren binnen te krijgen en het meest van alles schokte mij dat hij nog 3 passagiers in de auto had die niet om dit soort actie's gevraagd hadden. Het ging gelukkig allemaal goed, alleen vraag ik mij dan af: waar zitten de hersens voor zover aanwezig!

Vr. Gr. Hans.

Gesloten