LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stadsarchief Amsterdam.

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Stadsarchief Amsterdam.

Ongelezen bericht door witte angora »

Binnenkort wil ik beginnen met een stamboomonderzoek. Dat je moet betalen om gegevens in te zien, daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar waarom, als je wilt betalen, kost een handmatige overboeking 7,50, en via internetbankieren 2,50? Handmatig is dus drie keer zoveel.

Mag dit?
Indien u meerdere scans wilt is het verstandig om hier "Scantegoed" te kiezen: u betaalt dan maar 1 keer transactiekosten, en u krijgt korting die kan oplopen tot 50%. Scantegoed werkt net als beltegoed: u koopt nu maar kunt later besteden. Uw tegoed blijft (minimaal) een jaar lang geldig.
aantal produkt p/st prijs
1 xxxxxx - afb 1 van 1 € 0,500 € 0,50
Scantegoed € 0,490 € 0,98
1 Lidmaatschap Archiefbank 6 maanden € 0 € 0
betaalwijze kosten
Handmatige overboeking per bank of giro € 7,50
Betalen via Internet Bankieren (IDEAL) of Creditcard € 2,50

Totaal € 3,00

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Stadsarchief Amsterdam.

Ongelezen bericht door ciske »

Ik heb geen idee of dat mag, weet wel dat het altijd duurder is dan via internet overmaken , misschien eens hun bellen?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Stadsarchief Amsterdam.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Is maar een verschil van 5 euro zeg, niet normaal ! :shock:

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: Stadsarchief Amsterdam.

Ongelezen bericht door frenkievee »

angora,
Dat verschil is denk ik wel te verklaren door dat het archief (of de door hen ingehuurde instelling) je handmatige overboeking moet matchen aan het door jou aangevraagde scantegoed. Als je via iDeal overmaakt, dan wordt het gelijk electronisch overgeboekt en dus ook gelijk verwerkt.
Het bestellen van zo'n tegoed is relatief goedkoper als je 25 of 50 eenheden besteld. Dat heb ik inmiddels twee keer gedaan en dat bevalt mij prima. Dan is die 2,50 ook te verrekenen over die 50 eenheden en is het bedrag per stuk ook opeens veel kleiner.

Ik wil je los van je vraag adviseren om niet gelijk bij het archief in Amsterdam in het wilde weg allerlei scans op te halen, want er zit een risico in dat je scans ophaalt van mensen, die niet in je stamboom thuis horen. Je bent dan wel een scan rijker, maar eentje waar je feitelijk niet veel aan hebt en dat is zonde van het geld.
Je kunt beter eerst beginnen met de gratis bronnen, zoals www.genlias.nl en kijken hoe je daar verder mee komt. Breng ook eens een bezoekje aan het stamboomforum.nl en lees eens een poosje mee.

succes!

Gesloten