LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] terra vitalis

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
whcg30
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2011 22:38

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door whcg30 »

aan cor25, GJB01, Torenvalk, datwilikffkwijt en andere

Ik volg dit forum al enkele dagen en heb zelf 2 berichten geplaatst,er zou afgelopen dinsdag een meeting zijn geweest in Haarlem, we zijn nu 2 dagen verder en daarvan is niets op dit forum geplaatst? ik dacht dat we onze krachten zouden bundelen of verenigen om ons eigen inleg op korte termijn proberen terug te krijgen(voor omvorming).
Heb vandaag mijn nieuwe waardebepaling en ruilverhouding ontvangen van STV
zijnde 0.5 ha (bij eenUSD-koers van$1.3635) voor €17.681.
Als ik dit bedrag op korte termijn zou uitbetaald krijgen, deed ik dat.
Maar eerst zien dan pas geloven,hoe gaan we verder?
laat me weten.

HammySmit
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:40

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door HammySmit »

Ik heb al een participatie ter verkoop aangeboden in februari 2006, waarvoor me een prijs beloofd was van €12854,--, Nooit iets van weer gehoord. Ik vind het dan ook vreemd dat ik in al deze berichten lees, dat er wel degelijk nog verkocht is sinds die tijd. Nu zouden mijn deelnemingen een kleine 10000,-- waard zijn. Ik heb alles maar afgeschreven en gelukkig de leningen die ik voor deze investeringen had, af kunnen lossen. Voor mij geen beleggingen meer. Er is maar een groep die er beter van wordt, de oorspronkelijke bedenkers en verkopers.

loudy
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 aug 2008 20:04

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door loudy »

@gheijmans,

een email van terra transparant? ik ben heel benieuwd wat daar in staat. kun je het eventueel op het forum plaatsen?

Heeft iemand ook een idee waarom de waarde's van een ieder plots zo laag zijn? Ik zit zelf heel erg in twijfel of ik ook ga tekenen voor het fonds. Ik heb zelf geen zin om tot 2030!!! te wachten. mischien is het beter dat T.V. failliet gaat, en we zelf als participanten een soort internationaal "marktplaats voor teakhout" gaan oprichten. Dan hebben we ook geen wederverkoopkosten, en zijn we er mischien wel eerder vanaf.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Ja ik had vandaag ook een brief.

Nu is mijn 1/4 ha waard 8840 euro, in de vorige brief was dat 1/2 ha waard 10394 euro. Betaald in 2004 is 7798 euro, volgens de destijd bijgeleverde tabel zou het nu 11240 euro waard zijn.

Snapt iemand hier iets van??
Schijnbaar zijn er enige administratieve problemen.
Hoe kunnen ze de omvorming nu juist uitvoeren??

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Ik vrees dat ze bij Terra Vitalis denken dat ze leuk zijn, door nu de administratie overhoop te gooien zodat op andere grond ingeruild moet worden. :roll:

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door felixbeijer »

ik ontving hem ook; dit is de mail van Terra Vitalis Transparant


U heeft recent een stapel informatie ontvangen van Stichting Terra Vitalis.

Het gaat over de omvorming van uw huidige participatie(s) tot een Luxemburgs fonds.

U wordt medegedeeld dat de omvorming de enige optie is en dat u gauw moet tekenen.



Als je de documentatie leest, maar ook nog oudere informatie zoals jaarstukken, beoordelingsrapporten en nieuwsbrieven dan is er nog veel onduidelijkheid.

Alvorens u ook maar iets ondertekent heeft u recht op meer duidelijkheid. Eis transparantie.

Vele collega-investeerders hebben zich al gemeld op het Tros Radar Forum met navolgende link:



http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... s#p1154634



Ook wordt er aardig wat geschreven op Kleintje Muurkrant met navolgende link:



http://www.stelling.nl/kleintje/



Bij de laatste link dient u via “Snelzoekfunctie” op Terra Vitalis te zoeken.



Beste investeerders, zeg geen ja op iets waarvan u de consequenties niet ten volle begrijpt.

Laat Stichting Terra Vitalis weten dat u meer duidelijkheid van hen wenst.

Stel uw vragen op het Tros Radar Forum.



Deze mail is aan alle beschikbare mailadressen gestuurd van Terra Vitalis investeerders.

Uit privacy overweging is dit via BCC gedaan.

Mocht u het initiatief willen nemen voor het organiseren van een investeerdersamenkomst dan kunt u zich via bovenstaand mailadres melden.

De serieuze initiatiefnemer kan dan geholpen worden met de mailadressen van zo’n 2.500 investeerders.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Vorig jaar kreeg ik ook bericht van Bartels advocaten
Die zouden het toen gaan aanpakken.
Enige tijd later was die Bartels zelf geen advocaat meer.

Daar er zo'n 2500 mailadressen zijn, VERMOED ik dat iemand de mail adressen via een oud bestuurder van Terra Vitalis verschaft. Onze reacties op RADAR zijn namelijk beslist geen 2500.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Gelet de reacties op dit forum, enige mediaberichten aangaande acties van oud-bestuurders, vrees ik dat er een heel vies spelletje gespeeld wordt met onze centen.

Zo ik zie op dit forum, zijn oude percelen heel weinig waard. Toch vreemd dat mijne uit 2004 nog wel meer waard is, zelfs meer dan is betaald.......

In de brief staat namelijk dat als een groep mensen niet wil omruilen en de belangen van de meerderheid schaadt, Terra Vitalis de omruiling dan via de rechter wil afdwingen. En ik vrees dat ze dat recht hebben, sterker nog, als ze een enkele individuele uitspraak krijgen, dan is verder verzet zinloos.

Als ze bij Terra Vitalis uit een smerige pijp wensen te roken, dan wil ik ook nog wel eens een dikke sigaar opsteken. Het is zaak dat we zo snel mogelijk gefundeerde argumenten verzamelen tegen omruiling. Met alleen: ik vertrouw het niet kom je er niet.

Ik hoop dit week-end enige inspiratie op te doen.

wje
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mar 2011 13:37

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door wje »

Wat is het emailadres van Terra Transparant? Ik heb de mail niet gekregen.
Hoe langer je er over nadenkt hoe vreemder het is dat participaties van 2000 en 2001 nu het laagst van alle participaties worden gewaardeerd. Ik heb in 2000 een hele hectare in 2 delen van 1/4 ha en 1 deel van 0,5 ha verkocht voor in totaal €44000,-. Nu zijn diezelfde participaties volgens de gisteren op de website van TV staande waardes van 2010 ongeveer €4440, euo per 1/4 ha waard. Kan toch niet? Of is daar een reden voor die ik niet begrijp?

kri-teak
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mar 2011 12:34

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door kri-teak »

Volgens mij is de waarderingstabel gebaseerd op het verwachte rendement over de periode dat de bomen nog mogen groeien (waarbij het rendement gebaseerd is op de aangroei van het volume van het hout en de stijgende houtprijs) en de eindwaarde van de kapopbrengst op het moment van kappen. Een perceel van 1996 mag vanaf nu nog maar 5 jaar groeien (want dit wordt in 2016 gekapt), een perceel van 2009 mag nog 18 jaar groeien (want dit wordt in 2029 gekapt) en kan dus nog 18 jaar lang ook in waarde groeien. Ik weet niet of de waarden in de waarderingstabel reeel zijn, maar het idee lijkt logisch.

Denkster
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 mar 2011 15:29

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Denkster »

Ik ben het eens met kri-teak. Maar er is meer.
Plantjaar 2000 en 2001: De 12-jaars tussenkap komt in zicht.
Eerder waren de plantages nog zo jong dat er nog hoop was op een goede opbrengst.
Nu blijkt dat de bomen veel minder zijn gegroeid dan ons is voorgespiegeld.
Of er zijn bomen kwijtgeraakt; door wind, overstroming, illegaal kappen, slecht onderhoud.
Hier is het overzicht van de opbrengst van de 12-jaars tussenkap plantjaar 1997:
http://my.terravitalis.nl/pdf/Overzicht ... 201997.pdf
Uitbetaling aan participanten: gemiddeld €290,84 per hectare (ik kreeg maar €18,84, dat klopt dus helemaal niet)
Voor de plantjaren 2001 en ouder staat de tegenvallende opbrengst blijkbaar vast. Voor de jongere jaren zijn de cijfers nog schaamteloos geflatteerd.

Dat is slecht nieuws voor de participanten die de bomen willen houden voor de volle 20 jaar. Zo probeert Terra Vitalis ook deze beleggers een duwtje te geven in de richting van 'omzetten'.

Trap er niet in!

Ik ben langzamerhand van ervan overtuigd dat omzetten = afzetten.
U wordt met de omzetting opnieuw uitgeleverd aan de geldwolven, gehuld in streepjespakken. De enige zekerheid die u krijgt is: zij worden nog rijker, u armer. Omzetten zou uw belegging verhandelbaar maken? U verwacht een deel van uw geld terug?
Een handelaar betalen levert u niets op, kost alleen maar geld. De kopers ontbreken!

Voor teakhout is wel een markt.
De vraag is: hoe kunnen we zorgen dat onze bomen wel hun geld gaan opbrengen?
Daar heb je geen streepjespakken nodig, maar bosbouwers.
Er is contractueel vastgelegd dat het geld voor de verzorging van de bomen voor de volle 20 jaar in een trust zit. Ook is ons deskundige verzorging en onafhankelijk toezicht op de bosbouw toegezegd.
Laten we ons concentreren op het zeker stellen van de opbrengst van de plantages, daar is nu nog het meest te halen.

Het lijkt me overigens helemaal niet onmogelijk een deel van de participaties 'om te zetten' en een deel te laten in de huidige vorm.
Of kan iemand me uitleggen wat er tegen is?

jipjanneke
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mar 2011 16:34

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door jipjanneke »

Beste mede gedupeerde,

Ook ik ben er in gestonken. 1x 1/4 en 2x hele hectare. Bijna € 70.000. Verdeeld over 3 jaren. Ik dacht het milieu te helpen en bij te dragen aan het verminderen van de CO2 uitstoot. Het lijkt er op dat ik alleen de "heren" van Terra Vitalis heb geholpen om in grotere auto's te gaan rijden. Tegengesteld aan mijn doelstelling. Beetje jammer. Bovendien is deze investering een substantieel deel van mijn pensioenvoorzienning. Ze hadden mooie praatjes. :oops:

Een jaar terug wilde ik mijn eerste aanplant te koop aanbieden. Dit werd mij ten zeerste afgeraden aangezien er al zoveel participanten waren die dit deden en daarom de prijs daalde. Zodoende afgewacht. En nu dit weer. :twisted:

Van Bartels heb ik indertijd ook een brief ontvangen. Mee doen voor € 590 per participant. En dan 3.300 deelgenoten maakt € 1.947.000. Leuke handel voor Bartels en cornuiten. Maar goed, Bartels moest voorkomen en is inmiddels geen advocaat meer als ik goed ben geinformeerd. :P

Maar hebben wij ons nu al verenigd? Een jurist die deze zaak eens goed kan bestuderen? Een eigen verkooporganisatie? Ik hoor het graag. :D

Een groene groet,
ook namens Jip&Janneke

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door sjoegel »

Wijze les; Investeer niet in zaken waarvan U geen kaas gegeten hebt. M.a.w verdiep U eerst in de materie. Elke hovenier kan U vertellen dat je niets hebt aan gekapt hout van een 12 jarige boom. Dat is allemaal spinthout. (zacht basthout). Reken maar op 50 tot 70 jaar voor goed timmerhout.

Povatu
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:13

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Povatu »

Graag zou ik willen weten of er al een aantal mensen gezamenlijk proberen om de zaken nu eens goed te regelen. Ik heb een kwart hectare gekocht die nu minder geld waard is dan mijn inleg. En het is maar zeer de vraag of ik ooit iets terugzie. Ook heb ik een perceel bij GoodWood gekocht. GoodWood is inmiddels failliet. Daar is wel een stichting opgezet om de gedupeerden van advies en hulp te voorzien. Is het een idee om daar met Terra Vitalis-gedupeerden bij aan te sluiten?

niclamijo
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2011 14:24

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door niclamijo »

het gaat er toch op lijken dat we de boot in gaan met onze goedbedoelde groene investering.
Wat kunnen we nu nog doen om ons pensioen terug te krijgen? Wie weet het? Ik heb het aldoor eigenlijk niet goed gevolgd, uit naïef goed vertrouwen! Pas nadat we het hele pak papier kregen, midden in de carnavalstijd. Dat heb ik gisteren een beetje gelezen, maar natuurlijk niet ingevuld. Wat heeft het allemaal voor gevolgen? :evil:

Cor25
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 jun 2009 19:36

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Cor25 »

Beste Terra investeerders,
De chaos wordt langzaam compleet vrees ik.
Met de bijeenkomst in Haarlem wilde ik nadrukkelijk niets te maken hebben! Zoals ik ook op dit forum schreef. Daar is namelijk Dhr. GJ Boot bij betrokken. Hij is een van degenen die PBMG failliet heeft laten gaan. Op die manier zijn alle wederverkoopafspraken ook in een klap verdwenen. Lees de info op internet over PBMG maar na! Voor ieder die nog een wederverkoop illusie heeft.......... vergeet het!! De besmette naam Terra Vitalis en de zeer verscherpte regelgeving van de AFM omtrent investeringen die over een lange termijn uitgestrekt zijn maken dat tot een illusie. GMS heeft dat bijna 3 jaar geprobeerd. Realiteit is nu geboden. Omvormen en redden wat er te redden is. Ik blijf bereid een participantenvereniging op te richten met een inschrijving bij de KvK. Graag organiseer ik een bijeenkomst in het midden van het land.
Ik kan misschien een locatie aan de Loolaan in Apeldoorn huren. Als er voldoende belangstelling is, dan wil ik dat zelfs voorfinancieren. Ik ben benieuwd naar reactie.

Groeten
Laatst gewijzigd door Cor25 op 20 mei 2011 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

whcg30
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2011 22:38

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door whcg30 »

aan Cor25

een participantenvereniging oprichten klinkt wel goed, maar ik heb geen zin(net als vele anderen) om er nog geld in te steken of andere onkosten gaan maken.
Het enige waarom ik deze forum volg is om mijn investering terug te krijgen, hoe maakt niet uit en wat daar voor moet gebeuren zal gebeuren.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Wat ik niet begrijp is dat de waarde van oude percelen ver beneden de aankoopsom kan liggen en van een jong perceel er nog boven.
Bomen groeien toch door???
Of groeien ze ondergronds en laten ze dat staan??

Ik vrees dat het huidige bestuur via de omvorming niet veel meer kan redden dan dat de kern van de oorspronkelijke Terra Vitalis gedachte blijft behouden.
De bedoeling was goed, het was een mooi concept.

Helaas hebben een aantal duistere figuren het voor het gros verpest.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Dit vond ik ook wel een leerzame site.

http://www.teakopstand.nl/pagina39.html

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Op deze plaats staat veel uitgelegd.

http://www.teakopstand.nl/pagina7.html

Gesloten