Terugbetalen belasting kleine ondernemer

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
jossiemons
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 apr 2021 13:54

Terugbetalen belasting kleine ondernemer

Ongelezen bericht door jossiemons »

Beste allemaal,

Mijn vrouw heeft een winkel aan huis, maar doordat zij kanker kreeg kon zij deze niet runnen in 2019. Nu geeft de belasting aan dat ziekte geen reden is om niet te werken en mag ze kleine ondernemerschap niet aanvinken en voor dat jaar geen kosten aftrekken die zijn gemaakt en dus moet ze alles terugbetalen omdat ze volgens hun zeggen dan geen 1225 uur in de winkel heeft kunnen staan.

Zijn er in dit forum misschien andere kleine ondernemers die hetzelfde hebben meegemaakt?

Tegelijkertijd ook een waarschuwing voor alle andere kleine ondernemers, wellicht krijgen zij dit ook nog op hun bord.

Bij voorbaat dank voor jullie medewerking.

Groetjes,

Jos Siemons

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Terugbetalen belasting kleine ondernemer

Ongelezen bericht door kuklos »

Begrijp ik het goed als ik zeg dat jouw vraag enkel is dat je lotgenoten zoekt? Jij bent dus niet op zoek naar belastingadvies?

Seinhuis
Berichten: 2371
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Terugbetalen belasting kleine ondernemer

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Dit is een consumenten forum. Onlangs dat je welkom bent, denk ik dat je deze vraag beter ergens anders kunt stellen.

Met lotgenoten los je dit probleem niet op, misschien is het beter om advies te vragen.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 934
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Terugbetalen belasting kleine ondernemer

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

1225 uur heeft alleen te maken of gebruik kan worden gemaakt voor de zelfstandigenaftrek. Als uw partner voor de inkomstenbelasting ondernemer is dan heeft zij in 2019 met verlies gedraaid. De gemaakt kosten zijn gewoon aftrekbaar en een negatief resultaat is verrekenbaar met voorgaande en eventueel toekomstige jaren.
Als aangifte is gedaan over 2019 en er is ten onrechte gebruikt gemaakt van de zelfstandigenaftrek dan volgt er uiteraard een navordering als het aantal uren niet kan worden aangetoond.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugbetalen belasting kleine ondernemer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker, dat u met klein ondernemerschap de klein ondernemers regeling bedoelt inzake de btw.
Als er geen omzet gedraaid is, maar er is wel btw teruggevraagd op de kosten, is die teruggevraagde btw inkomen.

Het komt mij zo voor dat uw vrouw haar administratie beter door een boekhouder kan laten doen.

En dan het jaar 2019? Moet toch allang afgewerkt zijn?

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 934
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Terugbetalen belasting kleine ondernemer

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Lady1234 schreef:
28 apr 2021 18:01
Ik denk, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker, dat u met klein ondernemerschap de klein ondernemers regeling bedoelt inzake de btw.
Als er geen omzet gedraaid is, maar er is wel btw teruggevraagd op de kosten, is die teruggevraagde btw inkomen.

Het komt mij zo voor dat uw vrouw haar administratie beter door een boekhouder kan laten doen.

En dan het jaar 2019? Moet toch allang afgewerkt zijn?
Niet helemaal.
Teruggevraagde BTW is geen inkomen, daar staan kosten tegenover.
De klein ondernemersregeling houdt in dat een klein bedrag dat betaald moet worden aan BTW niet afgedragen hoeft te worden. Een bedrag tot € 1.345 hoeft helemaal niet afgedragen worden en tot € 1.883 moet gedeeltelijk wel afgedragen worden.
Het bedrag dat niet afgedragen hoeft te worden telt dan wel mee als overige inkomsten uit onderneming.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 934
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Terugbetalen belasting kleine ondernemer

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Als ik u was zou ik ook een toetsing doen bij de toeslagen, als u dat nog niet hebt gedaan. Mogelijk komt u nog in aanmerking voor toeslagen mits u uitstel hebt aangevraagd voor uw aangifte.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Terugbetalen belasting kleine ondernemer

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij het urencriterium tellen inderdaad alleen de werkelijk gewerkte uren mee. Ook als je ziek wordt zul je dus je uren moeten hebben gewerkt. (Een uitzondering geldt wel als je zwanger bent)

Er zijn vast een hoop lotgenoten, maar ik denk niet dat je daar veel aan hebt. Dit is namelijk een bewuste keus van de wetgever geweest.

Gesloten