LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vaag telefoontje enquête wijn

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Carina1975
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2013 10:15

Vaag telefoontje enquête wijn

Ongelezen bericht door Carina1975 »

Gisteren werden wij gebeld door een onbekend nummer. De eerste vraag die er gesteld was was of we engels of duits spraken. Vervolgens werden er wat vragen gesteld over wijn. Wat voor soort we drinken en wanneer. De slot vraag was of er een fles wijn opgestuurd mocht worden. Ik vond het echt te vaag voor woorden! Helaas heeft manlief gezegd dat ze een fles mochten opsturen! Ik denk dat als die binnenkomt ik hem direct terug laat sturen!
Iemand ervaring met bovenstaande?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Vaag telefoontje enquête wijn

Ongelezen bericht door nevermind »

Carina1975 schreef:Gisteren werden wij gebeld door een onbekend nummer. De eerste vraag die er gesteld was was of we engels of duits spraken. Vervolgens werden er wat vragen gesteld over wijn. Wat voor soort we drinken en wanneer. De slot vraag was of er een fles wijn opgestuurd mocht worden. Ik vond het echt te vaag voor woorden! Helaas heeft manlief gezegd dat ze een fles mochten opsturen! Ik denk dat als die binnenkomt ik hem direct terug laat sturen!
Iemand ervaring met bovenstaande?
Dan heb je een bestelling gedaan, heel simpel.
Maar ja, zij weten natuurlijk jullie adres niet! :wink:

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vaag telefoontje enquête wijn

Ongelezen bericht door witte angora »

Ervaring niet.

De bedoeling is uiteraard om er zelf beter van te worden door jullie iets aan te smeren. Kan een langlopend (veel te duur) abonnement zijn, kan een goedkope fles zijn die veel te duur wordt verkocht, enzovoorts.

Hoe het bedrijf het ook wendt of keert: het is een koop op afstand. Je hebt dus het recht om het binnen een dag of 7 terug te sturen, mits er uiteraard een adres vermeld staat.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vaag telefoontje enquête wijn

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:Ervaring niet.

De bedoeling is uiteraard om er zelf beter van te worden door jullie iets aan te smeren. Kan een langlopend (veel te duur) abonnement zijn, kan een goedkope fles zijn die veel te duur wordt verkocht, enzovoorts.

Hoe het bedrijf het ook wendt of keert: het is een koop op afstand. Je hebt dus het recht om het binnen een dag of 7 terug te sturen, mits er uiteraard een adres vermeld staat.
Dat gehannes met de voertaal van het gesprek, doet me vermoedden dat dit niet een normaal Nederlands bedrijf is, die een goede procedure en handelswijze hebben voor de wet koop op afstand.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Vaag telefoontje enquête wijn

Ongelezen bericht door nevermind »

sjohie schreef:
witte angora schreef:Ervaring niet.

De bedoeling is uiteraard om er zelf beter van te worden door jullie iets aan te smeren. Kan een langlopend (veel te duur) abonnement zijn, kan een goedkope fles zijn die veel te duur wordt verkocht, enzovoorts.

Hoe het bedrijf het ook wendt of keert: het is een koop op afstand. Je hebt dus het recht om het binnen een dag of 7 terug te sturen, mits er uiteraard een adres vermeld staat.
Dat gehannes met de voertaal van het gesprek, doet me vermoedden dat dit niet een normaal Nederlands bedrijf is, die een goede procedure en handelswijze hebben voor de wet koop op afstand.
Klopt, ik gok op een Duitse wijnpromotor, en dan de wet koop op afstand, wij zullen het misschien horen/lezen.

Lilaloe
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2013 21:26

Re: Vaag telefoontje enquête wijn

Ongelezen bericht door Lilaloe »

Wij hebben dat ook gehad enkele weken terug. Een Duitssprekende vrouw die enkele vragen had over ons wijngebruik en aan het einde zei ze dat we een gratis fles wijn zouden krijgen. Dit ging allemaal heel snel en in het Duits. Nu belde er vanavond een nl sprekende vrouw op of ze het flesje wijn mocht komen brengen en een wijnproeverij kregen we er ook bij. Dit alles voelt niet helemaal ok, en we willen haar nu aan de deur gaan weren volgende week... De afspraak is wel gemaakt.
Ik ben benieuwd hoe het bij andere mensen is verlopen...?
We nemen in elk geval de gratis fles wijn niet aan.
Alvast bedankt voor de tips/reacties...

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Vaag telefoontje enquête wijn

Ongelezen bericht door nevermind »

Dit alles voelt niet helemaal ok, en we willen haar nu aan de deur gaan weren volgende week... De afspraak is wel gemaakt.
Ben je dan niet volwassen genoeg, om de afspraak te cancelen.

Als ik iets toch niet wil laat ik mensen toch niet komen, en verweer hun dan de deur.

Lilaloe
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2013 21:26

Re: Vaag telefoontje enquête wijn

Ongelezen bericht door Lilaloe »

Het gevoel dat het niet pluis was/is kwam pas nadat de afspraak was gemaakt en nadat we zijn gaan zoeken op internet en op dit soort topics kwamen. Het tel.nr. is niet meer te achterhalen in onze telefoon, anders hadden we natuurlijk telefonisch afgezegd.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Vaag telefoontje enquête wijn

Ongelezen bericht door Shine »

Oeps, buitenland.
Er zijn goederen die buiten de koop op afstand vallen met de bedenktijd/ retour zenden.Volgens mij valt wijn hier ook onder.
Zie: http://www.eccnl.eu/page/nl/themas/E-Commerce

Overigens kunt u bij bovenvermelde website ook terecht als u een klacht wilt indienen. Lees alles even goed door op deze website van het europese consumenten centrum! Er geldt een stappenplan.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vaag telefoontje enquête wijn

Ongelezen bericht door witte angora »

Een aanbod van een wijnproeverij... :roll:

Ik kan me nog die spotgoedkope busreisjes van een aantal jaren geleden herinneren. Dan werd je met de bus urenlang naar een of ander gehucht ergens in een buitenland gebracht, daar kreeg je dan een verkoopdemonstratie en een kop koffie, en werden mensen zo onder druk gezet dat bijna iedereen wel flink wat kocht. Vervolgens een broodje (er zat immers ook een maaltijd bij) en de urenlange terugreis kon aanvaard worden.

Een commercieel bedrijf is geen filantropische instelling: men wil verkopen, en het doel is het behalen van maximale winst. Gratis bestaat niet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vaag telefoontje enquête wijn

Ongelezen bericht door sjohie »

Lilaloe schreef:Wij hebben dat ook gehad enkele weken terug. Een Duitssprekende vrouw die enkele vragen had over ons wijngebruik en aan het einde zei ze dat we een gratis fles wijn zouden krijgen. Dit ging allemaal heel snel en in het Duits. Nu belde er vanavond een nl sprekende vrouw op of ze het flesje wijn mocht komen brengen en een wijnproeverij kregen we er ook bij. Dit alles voelt niet helemaal ok, en we willen haar nu aan de deur gaan weren volgende week... De afspraak is wel gemaakt.
Ik ben benieuwd hoe het bij andere mensen is verlopen...?
We nemen in elk geval de gratis fles wijn niet aan.
Alvast bedankt voor de tips/reacties...
Er zijn valide Nederlandse wijnhandels die zich ook zo profileren, dus het hóeft niet perse malafide te zijn. Als je van te voren even vraagt of die proeverij een koop-verplichting met zich meebrengt, en dat is zo, dan zou ik ze niet binnen laten, maar als dat niet zo is, kan je toch even wat proeven? Misschien zit er nog wel een leuke wijn bij ook.

Wij worden ook wel eens gebeld door een wijnhandel met leuke aanbiedingen. Verschil is dan wel dat dit een wijnhandel is, waar we ook echt klant zijn, en wel vaker naar een proeverij gaan. En ook die doen wijnproeverijen aan huis.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vaag telefoontje enquête wijn

Ongelezen bericht door kuklos »

witte angora schreef:Een commercieel bedrijf is geen filantropische instelling: men wil verkopen, en het doel is het behalen van maximale winst. Gratis bestaat niet.
Winst is inderdaad het doel. Maar dat is geen reden voor schofterig gedrag zoals mensen valse beloftes doen en onder druk zetten.

Lilaloe
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2013 21:26

Re: Vaag telefoontje enquête wijn

Ongelezen bericht door Lilaloe »

Nou, schofterig gedrag en onder druk zetten hebben ze (nog) niet gedaan hoor... We wachten het bezoek rustig af!
Intussen nog meer mensen die benaderd zijn??

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Vaag telefoontje enquête wijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Lilaloe schreef:Wij hebben dat ook gehad enkele weken terug. Een Duitssprekende vrouw die enkele vragen had over ons wijngebruik en aan het einde zei ze dat we een gratis fles wijn zouden krijgen. Dit ging allemaal heel snel en in het Duits. Nu belde er vanavond een nl sprekende vrouw op of ze het flesje wijn mocht komen brengen en een wijnproeverij kregen we er ook bij. Dit alles voelt niet helemaal ok, en we willen haar nu aan de deur gaan weren volgende week... De afspraak is wel gemaakt.
Ik ben benieuwd hoe het bij andere mensen is verlopen...?
We nemen in elk geval de gratis fles wijn niet aan.
Alvast bedankt voor de tips/reacties...
kijk 's hier: http://www.wijnshoponline.nl/wijnproeven-bij-u-thuis/
Zou het hier vandaan kunnen komen?

A. de Heer
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2013 11:10

Re: Vaag telefoontje enquête wijn

Ongelezen bericht door A. de Heer »

Ik werd net ook gebeld door zo'n dame uit Duitsland met exact dezelfde vragen: drink ik wel eens wijn, waar koop ik dat, welke wijn lust je etc. Toen ik vroeg hoe ze aan mijn tel.nr kwam had ze een vaag verhaal. Ik vertelde dat ze in ons land niet zomaar iemand mocht bellen om een enquete te doen en dat ik dat niet meer wilde. Ze zei dat ik een gratis fles wijn kreeg, maar daar bedankte ik voor. Ze werd bijna nijdig en zei wel 4 keer dat het kostelos was. Ik bleef herhalen dat ik geen interesse had en heb uiteindelijk zelf de verbinding gebroken. Vaag verhaal, wel handig om door te geven.

t.meester
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2013 15:25

Re: Vaag telefoontje enquête wijn

Ongelezen bericht door t.meester »

Beste mensen,

Ik heb precies hetzelfde gehad:
1. Een Duits sprekende mevrouw met een enquête over wijn;
2. Paar weken later teruggebeld door een Nederlander (man), deze man wil langskomen met een fles wijn en een wijnproeverij. Ik mag zelfs de buren uitnodigen..

Ik vertrouw het helemaal niet. Ik heb geen adres doorgegeven. De man belde met het volgende nummer: 0031 13 545 42 33

Ik vertelde dat mijn ma altijd wijn koopt en hij belt daarom later terug.

Een vriend van mij was ook gebeld door de Duitstalige vrouw met dezelfde enquête.

Verder viel het mij op dat er een hoop achtergrond geluid was, en de man kon mij in het begin niet goed verstaan.

Ik vind het verdacht, er is nog niks negatiefs gebeurd, maar mocht er iemand wél slechte ervaringen hebben met dit 'geintje', laat het dan aub weten.

Met vriendelijke groet,
Meester

5cylpower
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2013 17:53

Re: Vaag telefoontje enquête wijn

Ongelezen bericht door 5cylpower »

Hallo allemaal,

Iemand hier al, een persoon aan de deur gehad ondertussen.
Ben afgelopen tijd ook meerdere keren gebeld en er zou aankomende woensdag iemand langs gaan komen om mij een pakket aan te bieden.

Nu is de vraag is dat al bij iemand hier voorgekomen.

Groeten

rfbosh
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2013 14:31

Re: Vaag telefoontje enquête wijn

Ongelezen bericht door rfbosh »

Bij mij vandaag ook gebeurd. Een Duits sprekende dame die allerlei vragen stelde over wijn. welke drinkt u het liefst rood of wit. Wanneer en hoe vaak. Zelfs of ik al met pensioen was of dat ik nog werkte. Te gek voor woorden. volgens mij had ze zelf de nodige drank genuttigd. tot slot zei ze dat ik een fles wijn kreeg omdat ik mee had gedaan aan de enquête. Ik heb mijn adres niet gegeven en ben benieuwd welk staartje dit krijgt. Achteraf had ik wellicht beter direct het gesprek kunnen afbreken. Ik hoop dat hier geen bloed uit vloeit.
Iemand negatieve ervaring hiermee? goed advies?

dribbel80
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mei 2013 14:40

Re: Vaag telefoontje enquête wijn

Ongelezen bericht door dribbel80 »

Ja hier ook gebeld. Raar verhaal... ze hadden m'n adres al (niet gegeven). Ik weet niet goed wat ik ermee moet... deuren op slot in ieder geval en niemand binnenlaten. Die fles wijn werd na afloop van de (vreemde) enquete uit het niets toegezegd. Vandaag mevrouw gebeld voor het langsbrengen... raar verhaal... Heb ook al gedacht dat het misschien is om de verkoop van wijn rechtstreeks te promoten (dus niet via slijterij). Ik denk dat ik morgen maar gewoon niet thuis ben... ik vertrouw het voor geen meter! Ik heb niet om wijn gevraagd, dus ze hebben zeker geen toezegging van me om die wijn te berekenen... (maar ik weet dus nog steeds niet zeker of ze dat ook zouden doen).
Jammer dat hier ook niemand zich nog gemeld heeft met hoe het afgelopen is...

dribbel80
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mei 2013 14:40

Re: Vaag telefoontje enquête wijn

Ongelezen bericht door dribbel80 »

ik heb de dame laten komen die belde voor de afspraak (de Nederlandse). Ze werkt voor een Duits wijnhuis en komt echt een gratis fles brengen (als dank en als binnenkomer natuurlijk) en probeert dan gewoon flessen wijn te verkopen. Ik heb geproefd en vond er 2 wel lekker, maar te duur om te bestellen... Ze ging zonder mopperen weer weg (zei dat ze dit werk ook maar tijdelijk deed...).
Ze was ook bij anderen in de straat geweest, kwamen we achter. Echt gewoon wijnverkoop aan de deur dus... Geen doordrammen, geen gemopper... als je niet wilt bestellen gaat ze gewoon weer weg. Ze geeft alleen geen telefoonnummer af, maar mocht je kopen belt ze over een poosje weer of je nog meer wilt hebben...
Ze gaf aan dat ze al diverse klachten had gehoord over de "Duitse" dames die bellen, dat ze een zwaar Turks accent schijnen te hebben en niet echt goed Duits spreken, maar dat ze ook niet weet wie er bellen... zij krijgt alleen een lijstje. Ze gaf aan dat ze aan de adressen kwamen door ze te kopen (ze noemde de naam van het bedrijf, maar dat ben ik kwijt... iets van procedra (klinkt als, lijkt op...) maar ze wist niet hoe dat bedrijf weer aan die gegevens kwam)...
Ik hoop dat jullie er allemaal iets aan hebben.

Gesloten