LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Veel post ontvangen op andere namen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Gabrielle91
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2019 08:24

Veel post ontvangen op andere namen

Ongelezen bericht door Gabrielle91 »

Hallo,ik heb een vraagje ik woon nu 4,5 maand op mijn nieuwe adres.
Ik krijg post (voornamelijk incassobureau's) op verschillende namen. Niet heel veel, maar wel enkele.

Ik vermoed dat de vorige bewoonster spullen heeft besteld op verschillende namen. Dit na dat ik haar zelf heb gesproken en meegemaakt, maar ook door wat ik van de buren heb vernomen. Het is natuurlijk ook opvallend dat er allemaal verschillende namen op de brieven staan. Er kunnen natuurlijk ook nog meer brieven komen, aangezien ik hier nog niet zo lang woon.

Terug sturen heeft geen zin en met een heb ik zelfs gebeld en daar krijg ik nog steeds brieven van. Wat kan ik hier nu aan doen? Ik weet waar zij woont (wij hebben onze huizen geruild). Ik weet natuurlijk niet zeker of zij dit ook heeft gedaan of dat mijn adres wordt gebruikt door mensen. Het is behoorlijk irritant en ik heb geen zin in deurwaarders aan mijn deur voor andere mensen.

Wat kan ik het beste doen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Veel post ontvangen op andere namen

Ongelezen bericht door berndv »

Gabrielle91 schreef:
14 nov 2019 08:35
Terug sturen heeft geen zin
U kunt ze retour sturen, gewoon "retour afzender, geadresseerde is verhuisd" op de envelop en laat ze het uitzoeken. Niet uw probleem.

Wel zou ik voor de zekerheid even controleren bij de gemeente of zij niet meer ingeschreven staat op uw adres. Incassobureaus blaffen maar doen niets, maar mocht er een deurwaarder aan te pas komen, is het wel handig dat als die in de GBA het adres gaat controleren, zij niet meer op uw adres staat ingeschreven.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Veel post ontvangen op andere namen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Als u even inlogt op ''Mijn toeslagen" ziet u direct wie erop uw adres staat ingeschreven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Veel post ontvangen op andere namen

Ongelezen bericht door moederslink »

moederslink schreef: Ik heb ze afgegeven op het Gemeentehuis en zij waren hier blij mee en gingen ermee aan de slag.
Binnen no time was het afgelopen met de ongewenste post
Dit was mijn ervaring hier op het Gemeentehuis.
Laatst gewijzigd door moederslink op 14 nov 2019 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Veel post ontvangen op andere namen

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
14 nov 2019 13:01
berndv schreef:
14 nov 2019 12:04
Wel zou ik voor de zekerheid even controleren bij de gemeente of zij niet meer ingeschreven staat op uw adres. ...
Juist!
Misschien nog beter : verzamel al deze en komende brieven en geef ze af bij de Gemeente.
Dan kunnen zij een onderzoek starten naar adresfraude.
Of de gemeente daarin geïnteresseerd is, valt te bezien.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zal het zo zijn dat de gemeente in ieder geval niet geïnteresseerd is in die brieven en in een onderzoek als er niemand onbevoegd op dat adres ingeschreven staat.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Veel post ontvangen op andere namen

Ongelezen bericht door alfatrion »

- Gewoon op de brieven "retour, woont hier niet" schijven en in de brievenbus deponeren
- Pakketjes kun je het beste niet aannemen, ook niet van een buurman. Als je die toch hebt, dan ook langs brengen bij het postkantoor met een dergelijke tekst.
- Je mag de brieven niet openen vanwege het brief geheim, ze zijn niet aan jouw geadresseerd.
- Je aangifte kunnen doen van oplichting bij de politie, maar of dat veel zal opleveren...
- Voor de deurwaarder hoef je niet bang te zijn, want jij hebt dit allemaal niet besteld.
- Het is erg vervelend, maar er is verder weinig aan te doen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Veel post ontvangen op andere namen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Je mag brieven bewaren en eens per maand retour sturen, je bent geen postbezorger en niet iedereen heeft een bus naast huis sinds er vele verdwenen.
Als je 2x voor een naam en firma retour doen, rest bewaren en niets meer doen.
Je werkt voor jezelf en niet voor hun.

Ook niet doorsturen naar dat andere adres, zij hadden alle een adres wijziging moeten doorgeven.

Dat ze niet betaalde of misschien wel kamers verhuurde, niet jou probleem.
Via gemeente lijkt me niet nodig, als op toeslagen je alleen jezelf op dit adres ziet weet je dat zij of andere er niet staan ingeschreven.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Veel post ontvangen op andere namen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@alfatrion

“- Je aangifte kunnen doen van oplichting bij de politie, maar of dat veel zal opleveren...”

Welke oplichting?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Veel post ontvangen op andere namen

Ongelezen bericht door Jablan »

Hang een briefje bij je brievenbus met daarop 'Alleen post voor' + je achternaam en 'post voor anderen graag als onbestelbaar retour sturen'.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Veel post ontvangen op andere namen

Ongelezen bericht door marnix »

Het hele zaakje zo de vuilnisbak in, klaar!
pas als er enge dingen op uw eigen naam binnenkomen reageren.

juliomariner
Berichten: 4821
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Veel post ontvangen op andere namen

Ongelezen bericht door juliomariner »

@Jablan, daar doet een postbode niets op uit. Deze kijkt alleen naar postcode en huisnummer niet naar de naam.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Veel post ontvangen op andere namen

Ongelezen bericht door marnix »

Jablan schreef:
14 nov 2019 18:15
Hang een briefje bij je brievenbus met daarop 'Alleen post voor' + je achternaam en 'post voor anderen graag als onbestelbaar retour sturen'.
Ik denk dat de geachte postbesteller
-uw briefje niet leest
-de post zeker niet weer meeneemt.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Veel post ontvangen op andere namen

Ongelezen bericht door tttlocke »

marnix schreef:
14 nov 2019 18:20
Jablan schreef:
14 nov 2019 18:15
Hang een briefje bij je brievenbus met daarop 'Alleen post voor' + je achternaam en 'post voor anderen graag als onbestelbaar retour sturen'.
Ik denk dat de geachte postbesteller
-uw briefje niet leest
-de post zeker niet weer meeneemt.
Denk het ook. Al hangen er 10 briefjes, ik denk dat de postbode, als hij het zou willen, daar niet eens gehoor aan mag geven.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Veel post ontvangen op andere namen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is post voor dat adres, klaar.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Veel post ontvangen op andere namen

Ongelezen bericht door Jablan »

juliomariner schreef:
14 nov 2019 18:18
@Jablan, daar doet een postbode niets op uit. Deze kijkt alleen naar postcode en huisnummer niet naar de naam.
Zowel PostNL als Sandd hebben 'geweigerd' en 'onbestelbaar' als reden, waarom poststukken niet worden bezorgd. En het werkt. 1 van mijn klanten (bedrijf) heeft dit op de bus geplakt en sindsdien nergens meer last van. Er wordt alleen post voor het bedrijf zelf bezorgd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Veel post ontvangen op andere namen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
14 nov 2019 20:32
....En het werkt. 1 van mijn klanten (bedrijf) heeft dit op de bus geplakt en sindsdien nergens meer last van. Er wordt alleen post voor het bedrijf zelf bezorgd.
Een briefje op de bus, is iets anders dan een weigering. Dat er alleen post voor het bedrijf zelf bezorgd wordt, is geen bewijs dat 'het werkt'.
Hoewel ik mij voor kan stellen, dat de kans groter is dat een postbode uitvoert wat op het briefje staat als het een duidelijk herkenbaar bedrijf betreft dan een een gewoon huisadres.

MaaikeM
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:07

Re: Veel post ontvangen op andere namen

Ongelezen bericht door MaaikeM »

Postbezorgers van PostNL mogen in ieder geval officieel geen gehoor geven aan zulke briefjes. Er zijn ongetwijfeld mensen die het toch doen, maar het mag eigenlijk niet. De post kan teruggegeven worden en dan kan er een sticker opgeplakt worden om het retour te zenden met als reden geweigerd. Wel een redelijke kans dat de post gewoon binnen blijft komen daarna, er wordt bezorgd op adres en niet op naam. Eigenlijk mag er uberhaupt niet naar de naam gekeken worden, een instructie om nooit meer post met bepaalde namen in de bus gooien mag een bezorger dus ook niet opvolgen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Veel post ontvangen op andere namen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, natuurlijk is dat niet strafbaar. Niets logischer dan dat je je post openscheurt die in je brievenbus ligt.

Maar als u met opzet, terwijl u ziet dat u niet de geadresseerde bent, andermans post openmaakt, zou u strafbaar zijn. Maar wie kijkt er mee in uw gang of woonkamer als u dat doet?

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Veel post ontvangen op andere namen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
14 nov 2019 23:37
Nee, natuurlijk is dat niet strafbaar. Niets logischer dan dat je je post openscheurt die in je brievenbus ligt.

Maar als u met opzet, terwijl u ziet dat u niet de geadresseerde bent, andermans post openmaakt, zou u strafbaar zijn. Maar wie kijkt er mee in uw gang of woonkamer als u dat doet?
Natuurlijk is het wél gewoon strafbaar. Het briefgeheim is nogal verankerd in onze wetgeving. Dat niemand het ziet, niemand aangifte zal doen, en er dus uiteraard ook geen vervolging plaats zal vinden is evident, maar dat maakt niet dat het niet strafbaar is.

Natuurlijk kan je nu zeggen "oh maar ik dacht dat het aan mij gericht was", maar dat zou wel heel kinderachtig zijn...

Ik zou het allemaal niet moeilijker of spannender maken dan het is, gewoon de boel retour afzender sturen. Kleine moeite. Voor een deurwaarder hoef je niet bang te zijn, die checkt immers de BRP voordat hij een ambtshandeling verricht.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Veel post ontvangen op andere namen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Artikel 13 GW schreef: 1. Het briefgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, op last van de rechter.
2. Het telefoon- en telegraafgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, door of met machtiging van hen die daartoe bij de wet zijn aangewezen.
Artikel 201 Sr schreef: Hij die opzettelijk brieven of andere stukken, aan een post- of telegraafkantoor bezorgd of in een postbus gestoken, aan hun bestemming onttrekt, opent of beschadigt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Gesloten