LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verkeerde prijskaartjes in de winkel

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
TheConsumer
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2006 09:19

verkeerde prijskaartjes in de winkel

Ongelezen bericht door TheConsumer »

Het is een bekende situatie: Er staat een verkeerd prijskaartje naast een product in de winkel. Ik weet dat als de prijs binnen een redelijke marge ligt tov de werkelijke prijs, de verkoper verplicht is het product voor deze prijs te verkopen. Maar hoe is dit wettelijk geregeld? Waar vind ik meer informatie (en jurispredentie?) over deze regel?

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: verkeerde prijskaartjes in de winkel

Ongelezen bericht door Marco Polo »


TheConsumer
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2006 09:19

Re: verkeerde prijskaartjes in de winkel

Ongelezen bericht door TheConsumer »

Ik zie alleen maar teksten over het kopen op internet op die site? Niet iets over wetten ed?

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: verkeerde prijskaartjes in de winkel

Ongelezen bericht door tienepien »

o, gebruik daarbij jurisprUdentie ipv juridpredentie

S. ;-)

Re: verkeerde prijskaartjes in de winkel

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Spellingscontrole van google aktiveren en ook dat komt weer op z'n pootjes terecht.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: verkeerde prijskaartjes in de winkel

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Heel simpel: wanneer de schapprijs lager is dan de kassa aangeeft, dient de verkoper de schapprijs te hanteren. Tenzij er een kennelijke vergissing is gemaakt.

Jaren geleden werd als voorbeeld gegeven: een kleurentelevisie voor 100 gulden, terwijl iedereen weet dat die 1000 gulden zou moeten kosten. Omgerekend naar Euro's: tegenwoordig heb je kleine kleurentelevisies voor 100 euro. Als die staan aangeboden voor 10 euro, weet je ook dat je hem niet voor dat geld meekrijgt. Maar wel als de schapprijs 89 euro is, terwijl de kassa zegt dat het 109 euro moet zijn. Als het geen door een datum begrensde aanbieding is, tenminste.

Er zijn immers winkels, waar je dergelijke televisies voor 89 euro kunt aantreffen, waarom moet je er als consument dan vanuit gaan dat dat een vergissing is?

coinoperator
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 jan 2006 19:26

Re: verkeerde prijskaartjes in de winkel

Ongelezen bericht door coinoperator »

Dit klopt met dien verstande dan dat het prijskaartje zich op een voor de consument onbereikbare plaats moet bevinden (vitrine, etalage) of niet van het artikel te verwijderen of te wijzigen.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: verkeerde prijskaartjes in de winkel

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Het gebeurt dus inderdaad dat klanten met opzet spullen terugleggen in een verkeerde bak. En dan aanspraak proberen te maken op een aanbiedingsprijs die voor dat artikel helemaal niet geldt. Dan zeg ik: de winkelier heeft gelijk.

Maar wanneer de klant echt niet kan weten dat een artikel in een verkeerd schap ligt, zou die het voordeel van de twijfel moeten krijgen. Dan moet de werkelijke prijs en de aangegeven prijs natuurlijk niet al te ver uit elkaar liggen, zoals ik eerder aangaf.

Er zijn winkels waarbij het eerder regel dan uitzondering is, dat spullen ''verkeerd'' liggen.
Laatst gewijzigd door bodejosm43 op 07 jun 2006 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

coinoperator
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 jan 2006 19:26

Re: verkeerde prijskaartjes in de winkel

Ongelezen bericht door coinoperator »

verkeerde schappen of verkeerde bakken zijn duidelijk door de consument te beinvloeden en U kunt in een dergelijk geval niet de prijs eisen die op de bak staat.
ik vind dergelijke pogingen tot het verkrijgen van een lagere prijs ook doodgewoon diefstal en heb al eens een klant hiervoor staande gehouden en laten oppakken door de politie, de klant is daadwerkelijk ook veroordeeld voor winkeldiefstal.
(let wel, ik heb daadwerkelijk gezien dat de klant de boel belazerde en had er een prachtige video opname van)

overigens zal een dergelijk "bakartikel" ook nog per stuk zijn geprijsd.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: verkeerde prijskaartjes in de winkel

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Andersom komt helaas ook voor, en ook dit heb ik vaak meegemaakt.

Dan hangt er een groot bord boven de bak, met een prijs, op het artikel staat dezelfde prijs (dus dat bord hangt er correct), en aan de kassa wordt gezegd dat de aanbieding niet van toepassing is.

In dat geval moet je volgens jouw redenatie de winkelier aangeven wegens (poging tot) diefstal. Het werkt immers naar twee kanten toe.

Artikelen waarbij de prijs met een aangeniet kaartje bevestigd is, kun je overigens als klant niet zo gemakkelijk verwisselen. En als je een hele bak hebt met bijvoorbeeld verdeelstekkers, die volgens het prijsje op het artikel allemaal 3,95 kosten, en je moet aan de kassa 5,95 afrekenen, hoe reageer jij dan? Een verdeelstekker kan afhankelijk van het type net zo goed 3,95 kosten als 5,95. Had laatst zelfs een set van twee voor 3,75.

coinoperator
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 jan 2006 19:26

Re: verkeerde prijskaartjes in de winkel

Ongelezen bericht door coinoperator »

Zoals al opgemerkt, als er 3,95 op het kaartje staat en de klant vist het artikel uit de 5,95 bak dan is de prijs duidelijk dus 3,95.
Maar dat is ook de reden dat er prijskaartjes aan artikelen hangen en ook de reden dat winkeliers die prijskaartjes onverwisselbaar maken.
Bij ongeprijsde artikelen dient de klant ook zelf zich te overtuigen of de boel wel klopt en gezien de wanorde die klanten tegenwoordig trappen in een winkel zullen ze gewoon de werkelijke kassaprijs moeten betalen.

Winkeliers zijn over het algemeen ook eerlijk (behalve intertoys dan die adverteert met aanbiedingen en vervolgens aan de kassa de volle mep rekent)
Ik heb zelf ook wel eens (binnensmonds vloekend) een artikel onder de prijs verkocht door een eigen stommiteit.

suepie
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mei 2006 21:11

Re: verkeerde prijskaartjes in de winkel

Ongelezen bericht door suepie »

ik erger mij rot, over die wijsneuzen die over schrijffouten beginnen en niet op de inhoud van de tekst letten. Lekker belangrijk zeg! Goh, maar wat ben je dan ge-wel-dig als je iemand kunt op een fout(je) kunt wijzen. Is zo iemand met een onderwerp bezig. Weet je zoiets heet "mieren-******"". Zo............ nu kun je mij misschien ook op wat foutjes betrappen. TIENEPIN................... JAKKKKKKKKKIE

henny007
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2006 12:44

Re: verkeerde prijskaartjes in de winkel

Ongelezen bericht door henny007 »

ik had het bij leenbakker in assen.
ik wilde een bureau stoel kopen.
bij de kassa moest ik meer betelen dan wat er voor stond.
het verhaal was de prijskaart was van de vorige week.
ze hadden het vergeten er voorweg te halen.
ik wilde dus de stoel niet en moest hem weer terug in de winkel zetten.
dat heb ik dus niet gedaan dat mochten ze zelf doen.
ik ben zo weggelopen.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: verkeerde prijskaartjes in de winkel

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Maar dat is ook de reden dat er prijskaartjes aan artikelen hangen en ook de reden dat winkeliers die prijskaartjes onverwisselbaar maken.
Bij ongeprijsde artikelen dient de klant ook zelf zich te overtuigen of de boel wel klopt en gezien de wanorde die klanten tegenwoordig trappen in een winkel zullen ze gewoon de werkelijke kassaprijs moeten betalen.
Dit is lang niet altijd het geval, helaas. Was het maar zo duidelijk als jij zegt.

Wanneer er staat: ALLES in deze bak nu voor de helft van de prijs, en overal zit een 50%-sticker op, dan mag je als klant ervan uitgaan, dat je die halve prijs ook betaalt.

Net nog, de Zeeman hier in de buurt had openings-aanbiedingen. Ik pakte bekers uit een schap die allemaal op 79 cent waren geprijsd. De kassa gaf 1.09 aan.

Had ik moeten weten dat die bekers fout geprijsd waren? Hoe zou ik aan Zeeman-prijsstickertjes moeten komen, alle bekers waren 79 cent. En dat bleek dus weldegelijk de juiste prijs te zijn, waarvoor ik ze zonder problemen mee kreeg.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: verkeerde prijskaartjes in de winkel

Ongelezen bericht door tienepien »

ik erger mij rot, over die wijsneuzen die over schrijffouten beginnen en niet op de inhoud van de tekst letten. Lekker belangrijk zeg! Goh, maar wat ben je dan ge-wel-dig als je iemand kunt op een fout(je) kunt wijzen. Is zo iemand met een onderwerp bezig. Weet je zoiets heet "mieren-******"". Zo............ nu kun je mij misschien ook op wat foutjes betrappen. TIENEPIN................... JAKKKKKKKKKIE
Het was absoluut niet de bedoeling om wijsneuzerig te doen oid. Jurisprudentie vind ik namelijk nogal een rotwoord om goed te typen. Je gebruikt het niet zo vaak en vaak spreek je het ook nog eens niet zo duidelijk uit. Bij het zoeken van artikelen kan dat vervelend zijn (ik heb zelf net een project gedaan waarbij ik daardoor een tijdje vastzat). Niet wijsneuzerig dus, maar hulpvaardig :P

Lieske1958
Berichten: 430
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12

Re: verkeerde prijskaartjes in de winkel

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

Suepie schreef:
ik erger mij rot, over die wijsneuzen die over schrijffouten beginnen en niet op de inhoud van de tekst letten. Lekker belangrijk zeg! Goh, maar wat ben je dan ge-wel-dig als je iemand kunt op een fout(je) kunt wijzen. Is zo iemand met een onderwerp bezig. Weet je zoiets heet "mieren-******"". Zo............ nu kun je mij misschien ook op wat foutjes betrappen. TIENEPIN................... JAKKKKKKKKKIE
Nou Suepie,

Als je goed had gelezen had je gezien dat TheComsumer iets probeert op te zoeken op een bepaalde site.
Door het fout schrijven van het woord jurisprudentie vond hij/zij niks.
De tip van Tienepien is dan toch prima. (= ipv van de eerste "e" een "u" )
Niks mierenneuken maar gewoon helpen !
Dus als er iemand niet op de inhoud van het bericht let ben jij dat in dit geval.

Lieske

Angela1972
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 aug 2005 18:27

Re: verkeerde prijskaartjes in de winkel

Ongelezen bericht door Angela1972 »

Om te beginnen. Een foutje maken is altijd nog menselijk. Voor de rest is het vrij simpel. Tenminst in de winkel waar ik werk. Als alle dezelfde artikelen verkeerd zijn geprijsd, en het verschil in prijs is 50%.
Dus iets van 3,99 is voor 2,00 geprijsd hoeft de klant maar 2 euro tebetalen. is het i.p.v 3,99 voor 1,98 geprijsd dan betaald de klant 3,99.
Er wordt zowiezo gekeken hoe het prijsstickertje erop zit, want het gebeurd vaak genoeg dat de klant er zelf een prijsstickertje met een lagere prijs opplakt.En met de mand alles voor 0,79 cent. Het kan altijd gebeuren dat een klant iets toch niet wil, en het gewoon maar ergens dumpt.

ikbenik

Re: verkeerde prijskaartjes in de winkel

Ongelezen bericht door ikbenik »

Als detaillist heb ik naast de prijs ook een omschrijving van het artikel en een productcode op de prijssticker staan. Dus verwisseling van de stickers is onmogelijk. Als de klanten dat doen dan vallen ze gelijk door de mand als bedriegers.
Als consument kom ik ook in winkels. Als er op de prijsstick een prijs staat en bij de kassa wordt een hogere prijs gegeven dan heeft de winkelier 2 keuzes: of de prijs wordt gehanteerd die op de sticker staat of ik leg het artikel terug.
Hoe het juridisch precies zit weet ik niet, maar ik ben wel in de veronderstelling dat de prijs die als eerste genoemd wordt (op de schappen of op het product) dat die rechtsgeldig is.
Op die prijs ga je eigenlijk altijd af. Met die prijs ga je accoord. Als de winkelier wilt dat de gewijzigde prijzen gehanteerd wordt dan moet hij de producten opnieuw voorzien van de juiste prijzen.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: verkeerde prijskaartjes in de winkel

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ikbenik, en angela: ik kan me met beide opvattingen verenigen.

Angela geeft duidelijk een grens aan, en ikbenik geeft aan dat er in zijn (haar???) winkel zorgvuldig met de artikelen wordt omgesprongen. Zo hoort het te gaan.

Echter: een klant is niet per definitie te kwader trouw, wanneer die iets in een bak of schap aantreft, dat bij nader inzien veel duurder verkocht had moeten worden dan op de prijssticker staat aangegeven.

Ik zie het vaak genoeg bij de supermarkt in mijn buurt: het kan namelijk ook zo zijn dat de hoofdkassa een foute prijs heeft. De aanbieding staat bijvoorbeeld in een reclamefolder, maar de bedrijfsleider beschikt nog niet over de juiste elektronische gegevens. Helaas voor de winkelier is het dan toch echt zo dat de aanbiedingsprijs gehanteerd dient te worden. In dat geval gaat de regel niet op, dat ''kennelijke fouten'' worden voorbehouden.

Hoe kan de klant immers weten, dat de aanbiedingsprijs fout is?

Een zak chips voor 29 cent, waarom zou dat niet kunnen? Omdat een ander merk voor diezelfde hoeveelheid 89 cent rekent? Dan kan een dergelijke zak chips in de aanbieding best eens 69 cent zijn. Het eerste voorbeeld is uiteraard een budget-merk, maar ik wil ermee aangeven dat het voor een klant ondoenlijk is om alle ''normale'' prijzen voor een artikel in zijn of haar hoofd te hebben.

ikbenik

Re: verkeerde prijskaartjes in de winkel

Ongelezen bericht door ikbenik »

Echter: een klant is niet per definitie te kwader trouw, wanneer die iets in een bak of schap aantreft, dat bij nader inzien veel duurder verkocht had moeten worden dan op de prijssticker staat aangegeven.

Ik ga er ook vanuit dat mensen ter goede trouw zijn, echter om mezelf gemakkelijk te maken doe ik naast de prijs ook nog het artikelnummer en de omschrijving erbij. Dit is niet voor de klant bedoeld maar voor mezelf. Omdat ik niet met een kassasysteem werk maar met een factuurprogramma, is het wel makkelijker om de producten op die manier te prijzen. De prijzen op de artikelen zijn dan de actuele prijzen en op in het computersysteem niet. Aangezien ik veel met op bestelling werk is dit de gemakkelijkste methode.

Een ander bijkomend voordeel is dat de kwaadwillende personen op deze manier heel snel achter het net vissen.

Gesloten