LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verloopdatum rijbewijs niet duidelijk vermeld

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
mary.koning
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jun 2019 20:41

Verloopdatum rijbewijs niet duidelijk vermeld

Ongelezen bericht door mary.koning »

Ik ben een moeder van een kind met diabetes.
Nu blijkt dat zijn rijbewijs al sinds 2017 is verlopen.
Op de voorkant rijbewijs staat geldig tot 2022

Nu blijkt dua met kleine letters op de achterkant te staan dat zijn brommer rijbewijs tot 2022 geldig is.

Maar zijn auto maar tot 2017.
Het had prettig geweest als je hier bericht van krijgt zo en zo al.

Iedereen met wie wij het erover hebben zegt dan ook huh achterkant . Ik kijk nooit achterkant.

Maar wat ik het ergtse vind is dat hij nu een half jaar moet wachten op zijn nieuwe rijbewijs.

Je wordt dus als hardwerkend iemand geatraft

Frank is er helemaal door van slag boos verdrietig zo jammer.

Je kan beter met je lijf vol drank op rijden want dan os je straf milder

DIt is echt te zot voor woorden

Een moeder die toch nog weer eens voor haar kind .

Zoon heeft gebeld maar domme reactie.
Fout = Fout hoor dat snappen wij ook.
Maar op de voorkant rijbewijs zetten geldig tot 2022 en dan op achterkant 2017 is ook een FOUT van CBR, zet gewoon de datum dat je rijbewijs verloopt op de voorkant

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Verloopdatum rijbewijs niet duidelijk vermeld

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Niet een ander de schuld geven van zaken die u zelf moet controleren en bijhouden.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verloopdatum rijbewijs niet duidelijk vermeld

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een normaal rijbewijs heeft een geldigheid van 10 jaar, echter is bij diabetici de geldigheid 5 jaar voor het B rijbewijs. Dat is ook uitgelegd bij de aanvraag. Voor het AM rijbewijs geldt deze kortere termijn niet.
Voor elk type rijbewijs kunnen er afwijkende regels gelden. Zo hebben vrachtwagenchauffeurs een toevoeging ‘code95’ dat ook weer een andere geldigheid heeft dan het rijbewijs C. En daarom staat er op de achterkant wat de duur is per rijbewijs.

Voor wat betreft een bericht krijgen, dit kan gewoon online aangegeven worden. Ik krijg netjes via Mijn Overheid een bericht als mijn rijbewijs of paspoort gaat verlopen. Dat is een instelling die u zelf kunt doen.

En als u denkt dat rijden met drank op beter is dan rijden met een verlopen rijbewijs, dan moet u dat vooral gaan proberen. Ik kan u verzekeren dat drankrijders erger gestraft worden. Uw zoon wordt ook nergens voor gestraft. Hij heeft het zelf niet in de gaten gehouden en moet nu de molen in voor een nieuw rijbewijs.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Verloopdatum rijbewijs niet duidelijk vermeld

Ongelezen bericht door kokka »

tja wat moet je er van zeggen. het is wel sneu , ik kan me de vergissing best voorstellen. Aan de andere kant heeft hij pas relatief kort zijn rijbewijs en hebben ze hem destijds verteld dat door zijn diabetes z'n rijbewijs maar een x aantal jaar geldig is. Hij had dus beter moeten en kunnen weten. een volwassen kerel die zn moeder laat bellen naar het CBR omdat zn rijbewijs verlopen is is ook best sneu natuurlijk

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Verloopdatum rijbewijs niet duidelijk vermeld

Ongelezen bericht door mahadma »

Tot op heden heb ik altijd bericht gekregen via "Mijn Overheid" dat er data(documenten) verliepen qua geldigheid. Dus daar had u het ook aan kunnen merken. Over drankrijden gesproken, dàt is DE manier om je rijbewijs dus NIET terug te krijgen.

Lady1234
Berichten: 26920
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verloopdatum rijbewijs niet duidelijk vermeld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat moeders blijven zorgen, is logisch, maar uw zoon is minstens 25 jaar oud.

En u wordt nergens voor gestraft, hardwerkend of niet.

Laat uw zoon zijn berichtenbox bij Mijnoverheid activeren. Dan krijgt hij tijdig een seintje.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verloopdatum rijbewijs niet duidelijk vermeld

Ongelezen bericht door berndv »

mary.koning schreef:
03 jun 2019 20:51
Ik ben een moeder van een kind met diabetes.
Kind? Het is uw zoon, maar iemand van minimaal 25 jaar oud zou ik niet gauw een kind noemen. Iemand van 25 zou ook wel enige verantwoording kunnen dragen denk ik.
mary.koning schreef:
03 jun 2019 20:51
Het had prettig geweest als je hier bericht van krijgt zo en zo al.
Maar dat krijg je ook. De RDW stuurt namelijk gewoon een kennisgeving als het rijbewijs of een deel ervan vervalt. Die brief wordt 19 weken voor het aflopen van het rijbewijs gestuurd, dus die zou uw zoon ook moeten hebben ontvangen. Ook in de digitale inbox komt die brief terecht. Het "ich habe es nicht gewusst" argument gaat hier gewoonweg niet op. Als de brief niet gelezen wordt, is dat gewoon eigen schuld.

Juist met rijbewijzen met speciale voorwaarden is het toch zaak om scherp te zijn op de geldigheid van de rijbewijzen in verband met keuringen en dergelijke.
mary.koning schreef:
03 jun 2019 20:51
Iedereen met wie wij het erover hebben zegt dan ook huh achterkant . Ik kijk nooit achterkant.
Staat er een datum op de voorkant? Ik kijk namelijk nooit op de voorkant, die foto van mij vind ik weinig interessant, en achterop staat voor welke voertuigen het rijbewijs de bevoegdheid geeft om te rijden met de bijbehorende data.
mary.koning schreef:
03 jun 2019 20:51
Frank is er helemaal door van slag boos verdrietig zo jammer.
Sorry, maar u heeft het hier over een volwassen man van 25+, u praat hier alsof u te maken heeft met een kleuter waar net een nieuw stuk speelgoed van kapot gegaan is.

Het is vervelend, maar uw zoon had dit kunnen weten, een man van 25 is toch mijns inziens oud genoeg om verantwoording te nemen voor zichzelf? De RDW stuurt ruim vooraf brieven over de verlenging van het rijbewijs, waarschijnlijk zijn die dus genegeerd en is dit nu het gevolg.

MauHe
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 okt 2015 10:44

Re: Verloopdatum rijbewijs niet duidelijk vermeld

Ongelezen bericht door MauHe »

Je krijgt (in principe) altijd bericht via "Mijn overheid" dat je rijbewijs moet worden verlengd. Dus de schuld bij anderen leggen is een beetje te gemakkelijk. En ook alleen maar de voorkant en niet de achterkant van het rijbewijs af en toe eens bekijken is niet echt handig. Uiteindelijk is uw zoon toch echt zelf hiervoor verantwoordelijk.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verloopdatum rijbewijs niet duidelijk vermeld

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Gelukkig hoeft er geen nieuw rijexamen meer afgelegd te worden. Dat was vroeger wel anders.

Aad van Hoorn
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2016 15:01

Re: Verloopdatum rijbewijs niet duidelijk vermeld

Ongelezen bericht door Aad van Hoorn »

Laten we eerst even vaststellen dat een kind altijd je kind blijft al is hij/zij 100
Wat de RDW voor bemoeienis in dit verhaal heeft ontgaat mij helaas, met enige regelmaat komt er wel een bericht van
de RDW tot mij dat het weer tijd is voor de APK.

Verder kunnen we ook vaststellen dat de Overheid en in het bijzonder het CBR niet per direct uitblinken in duidelijkheid.
Er is op dit moment veel mis bij het CBR, je kan gerust stellen dat het amateur clubje wat ICT betreft mijlen ver achterloopt
zoals zoveel ICT projecten van de Overheid niet werkt zoals het zou moeten werken.

Voorbeeld:
Er zijn twee formulieren met dezelfde naam, maar waarvan de inhoud totaal verschillend is.
In de ICT komt dat min of meer overeen met vloeken in de kerk.

Vervolgens gaan er hier een aantal er vanuit dat 100% van de inwoners van Nederland over internet beschikken en
op die manier via de berichten box geïnformeerd kunnen worden, wij zijn inderdaad zeer goed vertegenwoordigd voor
wat betreft het aantal internetaansluitingen, maar 100% dat halen we nog niet.

Dat we enige mate mogen verwachten van zelfredzaamheid, daar kan ik wel achter staan, alleen niet iedereen heeft de
universiteit doorlopen, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan je wel stellen, de meesten niet.

Dat er aan de voorkant een totaal andere datum staat dan aan de achterkant en dan ook nog eens in kleine lettertjes, mag
je gerust rangschikken onder de noemer, miskleun van de eeuw.
Maar dat had ik dus al geschreven, als het om duidelijkheid gaat moet je niet bij de Overheid zijn.
Bij mij staat er duidelijk op de voorkant, geldig tot november 2019, wat er op de achterkant staat zal mij een worst zijn,
het eerste waar je naar kijkt is nu eenmaal de voorkant en de achterkant controleer ik dan wel of ik ze nog allemaal heb.

Dat brengt mij bij nog een opvallend iets, in mijn kennissenkring is er iemand die het BE rijbewijs laat verlengen, wat schetst
de verbazing, bij het afhalen blijkt dat er nu A en BE op de achterkant staat van het rijbewijs.
Niet een geheel onaardig cadeautje van het onvolprezen CBR.

Wat ik niet lees in het verhaal van deze zeer bezorgde moeder is, wanneer kwamen jullie tot de ontdekking dat het rijbewijs
niet meer geldig was, was dat bij een Politie controle, of omdat de achterkant aan een nader onderzoek werd onderworpen.
De pakkans op het rijden zonder of met een ongeldig rijbewijs is gezien mijn ervaring hier in Nederland nihil, kort geleden is
er pas na minstens ruim 45 jaren weer eens naar mijn rijbewijs gevraagd en ik ben zeker niet de enige, ik kan mij herinneren
dat er ook een vrachtwagenchauffeur na ruim 30 jaren van weg werd gehaald.

Het enige advies wat ik u als topic starter kan geven is, ga er zo snel als mogelijk mee aan de slag, er is een enorme achterstand
bi het CBR, zelfs mensen die er hun brood mee moeten verdienen komen soms in de problemen.
Vergeef het hen die uw bezorgdheid alleen maar afkraken,

Het ga u allen goed.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verloopdatum rijbewijs niet duidelijk vermeld

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De RDW verstuurt de waarschuwing als het rijbewijs verlengd moet worden.

Esceha
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:28

Re: Verloopdatum rijbewijs niet duidelijk vermeld

Ongelezen bericht door Esceha »

Citaat: "Je kan beter met je lijf vol drank op rijden....."
Realiteit ligt ver achter de kim van uw denkvermogen !!

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verloopdatum rijbewijs niet duidelijk vermeld

Ongelezen bericht door Erthanax »

Aad van Hoorn schreef:
05 jun 2019 13:52
(...) in mijn kennissenkring is er iemand die het BE rijbewijs laat verlengen, wat schetst
de verbazing, bij het afhalen blijkt dat er nu A en BE op de achterkant staat van het rijbewijs.
Niet een geheel onaardig cadeautje van het onvolprezen CBR.
Weet u heel zeker dat het A is, en niet AM? Dat is namelijk het zg. brommerrijbewijs, dat bij verlenging in 2008 ook bij mij is toegevoegd. In 2018 kreeg ik ook nog T, het zg. trekkerrijbewijs.

Deze toevoegingen bij verlenging zijn ongetwijfeld het gevolg van een wettelijke regeling, en niet een fout van het CBR.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verloopdatum rijbewijs niet duidelijk vermeld

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Aad van Hoorn schreef:
05 jun 2019 13:52
Laten we eerst even vaststellen dat een kind altijd je kind blijft al is hij/zij 100
Op een gegeven moment moeten kinderen ook zelfredzaam zijn,
Aad van Hoorn schreef:
05 jun 2019 13:52
Wat de RDW voor bemoeienis in dit verhaal heeft ontgaat mij helaas, met enige regelmaat komt er wel een bericht van
de RDW tot mij dat het weer tijd is voor de APK.
Dat is een instelling due je zelf aan of uit kan zetten. U noemt het bemoeienis, maar ook hier blijkt weer dat een herinnering nodig is.
Aad van Hoorn schreef:
05 jun 2019 13:52
Er is op dit moment veel mis bij het CBR, je kan gerust stellen dat het amateur clubje wat ICT betreft mijlen ver achterloopt
zoals zoveel ICT projecten van de Overheid niet werkt zoals het zou moeten werken.
Dit heeft niets met dit topic te maken.
Aad van Hoorn schreef:
05 jun 2019 13:52
Vervolgens gaan er hier een aantal er vanuit dat 100% van de inwoners van Nederland over internet beschikken en
op die manier via de berichten box geïnformeerd kunnen worden, wij zijn inderdaad zeer goed vertegenwoordigd voor
wat betreft het aantal internetaansluitingen, maar 100% dat halen we nog niet.
Het kan ook gewoon per post verstuurd worden hoor. Het CBR is niet 100% digitaal.
Aad van Hoorn schreef:
05 jun 2019 13:52
Dat we enige mate mogen verwachten van zelfredzaamheid, daar kan ik wel achter staan, alleen niet iedereen heeft de
universiteit doorlopen, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan je wel stellen, de meesten niet.
Dat er aan de voorkant een totaal andere datum staat dan aan de achterkant en dan ook nog eens in kleine lettertjes, mag
je gerust rangschikken onder de noemer, miskleun van de eeuw.
Je hoef geen universiteit gedaan hebben om een rijbewijs aan te vragen. De zoon heeft bij de aanvraag aanvullende gegevens moeten aanleveren. Daarbij wordt daar ook duidelijk bij vermeld dat een B rijbewijs een geldigheid heeft van 5 jaar.
Aad van Hoorn schreef:
05 jun 2019 13:52
Bij mij staat er duidelijk op de voorkant, geldig tot november 2019, wat er op de achterkant staat zal mij een worst zijn,
het eerste waar je naar kijkt is nu eenmaal de voorkant en de achterkant controleer ik dan wel of ik ze nog allemaal heb.
Elk type rijbewijs heeft zijn eigen aanvullende voorwaarden en geldigheid. Niet slim om dit niet in de gaten te houden.
Aad van Hoorn schreef:
05 jun 2019 13:52
Dat brengt mij bij nog een opvallend iets, in mijn kennissenkring is er iemand die het BE rijbewijs laat verlengen, wat schetst
de verbazing, bij het afhalen blijkt dat er nu A en BE op de achterkant staat van het rijbewijs.
Niet een geheel onaardig cadeautje van het onvolprezen CBR.
Dit is geen kado van het CBR, maar gewoon wetgeving. Voor rijbewijs A moet men trouwens gewoon rijexamen voor doen, AM krijgt men bij het B rijbewijs.

Gesloten