LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.

Verpakkingsbelasting: Goed idee?

Peiling eindigde op 02 jun 2008 11:56

A Goed idee, ik help graag hieraan mee als consument
3
5%
B Onzin, laat de fabrikanten en de supermarkten dit zelf betalen
40
68%
C Anders:
16
27%
 
Totaal aantal stemmen: 59

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik noemde die games-verpakkingen alleen als duidelijk voorbeeld dat veel verpakkingen niet voor vervoer of bescherming noodzakelijk zijn, maar dat ze puur ter stimulans van de verkoop zijn. Ik heb ook verpakkingen van paprika's en komkommers als voorbeeld genoemd.

Overigens zijn er ook bij supermarktproducten veel voorbeelden van verpakkingen die alleen verkoopverhogend zijn. Zo vinden veel mensen pakjes soep in een kartonnen doosje een betere uitstraling hebben dan losse zakjes soep. Vandaar dat er een nutteloos kartonnen doosje om veel zakjes soep zit.

BasO
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2008 17:49

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door BasO »

Zo`n kartonnen doosje gaat gewoon weer bij het oud papier, dus niets aan de hand. En terwijl iedereen zich druk maakt zit Mevr. Dekker waarschijnlijk heerlijk in Frankrijk aan de Riviera.

klaas442
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2005 20:45

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door klaas442 »

Nog even en het wordt weer gezellig, alle kleine kruideniertjes waar je twee ons thee en vier ons suiker en van alles en nog wat los kan kopen komen weer terug. We gaan met onze melkemmer naar de melkboer en met een mandje naar de groenteman.Het kost allemaal wat meer tijd, maar dat hebben we tegenwoordig meer dan genoeg(grapje).We gooien gelijk de magnetron weg en gaan weer ouderwets aan de slag.
Nou ik zou zeggen droom maar lekker verder.
Niemand zit op al die verpakkingen te wachten maar ze worden ons gewoon opgedrongen, alleen het mandje mee naar de groenteman vind ik zelf nog wel een goed idee.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, het moet ergens beginnen, in kleine stapjes. In Nederland vinden we het bijvoorbeeld wel de gewoonste zaak van de wereld dat je voor fris en bier statiegeld betaalt en dat je die verpakkingen terugbrengt. In Frankrijk hebben ze dat niet.

Er zijn ook goed doordachte verpakkingen van bv. batterijen die volledig uit papier/karton bestaan in plaats van dat het in zo'n plastic verpakking zit. Niet alleen beter voor het milieu, maar ook nog eens veel makkelijker te openen! Misschien dat die belasting nou net het verschil maakt tussen het duurder of goedkoper zijn van een papieren verpakking t.o.v. plastic.

Natuurlijk zijn batterijen ook niet eetbaar, maar het zelfde kan voor eetbare goederen gaan gelden. Dat gebeurt natuurlijki niet van de ene op de andere dag, maar er zijn duidelijk wel veranderingen mogelijk.

Niniki
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 nov 2006 11:01

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door Niniki »

Alles wordt tegenwoordig in het plastic verpakt en de prijzen gaan omhoog..............................dus we betalen het als klant...................maar het is wel heel erg slecht voor het milieu.
De folders, die wekelijks door de brievenbus komen zitten tegenwoordig ook in het plastic verpakt, net als bepaalde bladen. Zelfs om een pakje shaq zit tegenwoordig ook al plastic. Waar blijven we met onze afvalberg????????

oorth032
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 dec 2006 18:26

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door oorth032 »

Als je gaat kijken naar de netto inhoud wordt de verpakking al mooi meegerekend!

Ga naar de slager, bij elk plakje een papiertje en nog een mooi kartonnetje eronder, nou dan brengt een kilo verpakking toch genoeg op, dus laat ze het lekker zelf betalen.

Anderzijds is tegenwoordig alles verpakt dus heb je nog keus, of zou het mogelijk zijn het artikel uit de verpakking te halen en in mijn eigen plastic tas te doen?
Allemaal van de zotte, maar het millieu kost hier in Nederland toch al genoeg geld en heb je die mooie blauwe zee gezien, nou, IK NIET.

Er wordt niets gestimuleerd ten aanzien van het millieu want alles wat goed is voor het millieu betaal je stukken duurder.
In iedergeval KAN ik daar niet aan mee doen, ik kies wat goed is voor mijn portomonnee, want ik heb toch al niet zo'n hoog budget!

LAAT ZE MAAR KIJKEN NAAR DIE ONDERZEESE KERNPROEVEN EN BIOLOGISCHE WAPENS, WAT DIE ALLEMAAL AANRICHTEN EN WAT DE GEVOLGEN DAARVAN ZIJN!
DAT IS DE OORZAAK VAN DE KLIMAAT VERANDERINGEN, TSUNAMIES, OVERSTROMINGEN EN AARDBEVINGEN, WAAROM NOG GEEN PROEF IN HET HEELAL, DAN ZIJN WE IN IEDERGEVAL ERVAN VERZEKERD DAT WE ONS NERGENS GEEN ZORGEN MEER OM HOEVEN TE MAKEN.

We worden echt door een stel gekken gereageerd, maar er is een spreekwoord, WIE ZIJN EIGEN VAN DE DOMME HOUDT, IS ZO GEK NOG NIET!

criticus54
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2007 20:24

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door criticus54 »

Wat ik vind ?.....
Ik denk ,dat ik bijvoorbeeld de verpakking van een pakje fruitrepen van het huismerk van C1000 uitpak...de repen eruit haal en de repen zo naar de kassa meeneem en gaat betalen ...en kijken wat ze zeggen .
Ik heb er immers niet om gevraagt (en ik denk ,met mij vele andere)om er een doos om heen te doen..of bijvoorbeeld de melk in een pak te doen inplaats van in flessen ...en ga zo maar door .

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, er zijn genoeg koeken die niet per stuk verpakt zijn. Voor gewoon huis, tuin en keukengebruik kun je dus kiezen voor niet per stuk verpakte koeken. En er zijn ook nog melkflessen te koop, maar het is de vraag of melkflessen beter voor het milieu zijn dan melkpakken, omdat ze zwaarder zijn en meer ruimte innemen.

Ulyssa
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2007 20:43

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door Ulyssa »

In Italië zie je al veeeeeeeele jaren containers om plastic en plastic flessen in te gooien. En dan denkt het kabinet nog dat we hier voorop lopen...
Hier gaan ze dus het wiel uitvinden:
Onderzoeken hoe het verzamelen van plastic moet gebeuren...
Laatst gewijzigd door Ulyssa op 07 mei 2008 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door MLF »

In Italië zie je al veeeeeeeele jaren containers om plastic en plastic flessen in te gooien. En dan denkt het kabinet nog dat we hier voorop lopen...
en geen statiegeld

gert949
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2007 16:07

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door gert949 »

niets meer dan een ordinaire manier om de staatskas te spekken,ze weten net als wij dat de fabrikant en de winkeliers dit toch door berekenen,en zo doende is de consument weer de dupe.die verpakkingen worden je toch op gedwongen ook al wil je ze niet,zitten er toch om heen.LANG LEVEN BALKENDE EN CONSORTE.

alkamare
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 nov 2005 16:40

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door alkamare »

Dit is de zoveelste diefstal. Eerst erger je je kapot bij het uitpakken van veel artikelen en dan moet je er nog voor gaan betalen ook. Al
die onnodige (kostbare) ballast aan verpakkingen kunnen de fabrikanten best achterwege laten en dan kan de prijs omlaag. Het milieu wordt overal bijgehaald en de consument wordt telkens weer in de maling genomen. Als ik iets steel word ik gestraft en als de regering steelt word ik óók gestraft. En al die politici maar schreeuwen dat het een schande is, maar zorgen dat er iets aan gedaan wordt ho maar!

spoekie999
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2006 10:23

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door spoekie999 »

Je moet betalen voor verpakkingsbelasting EN voor afvoerrechten van deze verpakking door de gemeente. Je betaalt dus 2 keer voor de hetzelfde. Dit schijnt in Nederland regel te zijn. Enkele voorbeelden: Je betaalt om legaal muziek van internet te downloaden. Als je deze muziek wilt bewaren moet je per CD ook nog eens een toeslag betalen op brandbare CD's. Je betaalt energiebelasting en daarover moet je ook nog eens 19% BTW betalen. Zo zijn er talrijke voorbeelden.

Harry Korte
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2008 17:41

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door Harry Korte »

Het is gewoon een grof schandaal wat ze nu doen. WIj, de belastingbetalers zijn al ruim 45 % van het jaarsalaris al kwijt aan de belasting.
Als de regering geld nodig heeft waarom geven de ministers dan niet wat van hun eigen salaris? Zij verdienen ruim 1.2 ton per jaar.......
Dit heb ik niet dagelijks in mijn portomonee.
WAT DENKEN ZE WEL.

debeul
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 okt 2007 16:44

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door debeul »

ik dacht toch dat ik affalstoffen heffing betaalde aan de gemeentelijke vuilnis dienst.Of krijgen we hier nu korting op ,ben benieuwt.Maar met die opvreters in den haag betwijfel ik dat.Het is toch te doen voor je euros!!

Hintje
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2007 18:38

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door Hintje »

Gewoon de spullen in de winkel uit de verpakking halen .
Alle verpakking daar achter laten, eens kijken hoe ze piepen.
Het moet toch niet gekker worden hier in Holland.

blaica
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 sep 2007 20:39

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door blaica »

Zoals alles wat de regeringen tegenwoordig uitvinden, gaat het hier weer om de mensen geld uit de zakker te krijgen onder het mom milieu. Leg gewoon eisen op aan de industrie en zorg zo voor een verminderde afvalberg.
Laat de werkende mens met rust en zorg dat de echte problemen opgelost geraken :evil:

galop
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2007 20:57

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door galop »

Lezers,

Inderdaad we worden weer in gepakt.
Pvda komt met een wet die niet sluitend is.

de commercie buit het uit Pvda kijk en doet niets.

Stem anders dan nu want zo blijft dit doorgaan.

en we betalen maar vlieg taks, wat is de vplgende legale steel parktijk.

Oja extra kosten op de electra rekening bij een hoog gebruik ook pvda..


Groetjes

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat je dubbel betaalt, via de belasting en via de afvalstoffenheffing, is niet helemaal waar. Het idee is juist dat door deze belasting de afvalstoffenheffing niet veel omhoog moet om bv. het gescheiden verzamelen van de verschillende kunststoffen mogelijk te maken. Op deze manier hoeft niet iedereen even veel bij te dragen aan de verwerking van verpakkingsmateriaal, maar betalen de 'grootverbruikers' meer dan mensen die minder of bewuster verpakkingsmateriaal verbruiken. De vervuiler betaalt, zogezegd.

En dat ze in italie (en in andere landen) plastic containers hebben, betekent nog niet dat dat in Nederland een goede oplossing is. Het voornaamste wat in die containers verdwijnt is flessen. En in Nederland zit op veel kunststof flessen statiegeld, zodat de manier van inzamelen hier wellicht heel anders kan/moet. In Duitsland heb je bijvoorbeeld vaak een aparte container voor plastic en ook in Frankrijk wordt het afval bij de inzameling anders gescheiden dan hier, daar heb je een aparte bak voor 'schone' verpakkingen. Maar dan weer geen groene bak.

Het is dus helemaal niet zo evident op welke manier hier het plastic gescheiden moet worden. En of het vóór inzameling, door de huishoudens, gescheiden moet worden of na inzameling bij de afvalverwerkers.

h.drenth
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2007 17:46

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door h.drenth »

Afgezien van het feit dat de producent van het verpakkingsmateriaal al meer dan 5 jaar de afgevoerde materialen aan de overheid moet opgeven en de daarbij ontstane totale kosten (inventarisatie en afvoer) dus in de prijzen zijn verwerkt, is het unfair om de consument hiermee nogmaals te belasten. De prikkel om minder en milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal te maken vervalt hierdoor volledig.
Bovendien dragen wij immers ons steentje ook al bij door de milieuheffing. Kijkend in de grijze container zie ik nagenoeg alleen maar verpakkingsmateriaal, overwegend bestaand uit het milieubelastende plastic waar ook al lange tijd alternatieven voor zijn.

Gesloten