LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.

Verpakkingsbelasting: Goed idee?

Peiling eindigde op 02 jun 2008 11:56

A Goed idee, ik help graag hieraan mee als consument
3
5%
B Onzin, laat de fabrikanten en de supermarkten dit zelf betalen
40
68%
C Anders:
16
27%
 
Totaal aantal stemmen: 59

bram50
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2008 20:45

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door bram50 »

:oops: het is de schuld van die industrie zelf,waarom een komkommer verpakken in plastic of een paprika dit zijn voorbeelden.mijn mening laat ze zelf maar betalen waarom moeten de klanten dat betalen

De Keijzer
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:11

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door De Keijzer »

Klinkklare onzin!! Begin bij de verpakkers, zij verpakken de producten in millieuonvriendelijke verpakkingen. Verplicht hun om dit te veranderen.
Laten wij deze belasting massaal boycotten. Koop geen producten in plastic enz.
[/b]

vedion
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jan 2006 20:06

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door vedion »

betalen we al niet jaren verpakkings belasting
je koopt namelijk 100 gram vleeswaren
maar de verpakking word erbij gewogen
je hebt dan zeg maar 95 gram vleeswaren
die andere 5 gram is dan voor de verpakking
dat is dus wat wij teveel betalen
je betaald dus voor het totale produkt

Aldebaran
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 dec 2007 14:14

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door Aldebaran »

Als consument kocht ik bij voorkeur een ONverpakt produkt. Nu er belasting over geheven wordt, zal ik de meeste -en veelal zinloze- verpakking weigeren of zal het in de winkel achterlaten. Dan kan de Verontreinigingsheffing van de gemeente ook een stuk omlaag!
Ik ben dus zo wie zo tegen deze nieuwe graai-belasting.

Stell@
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2008 17:50

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door Stell@ »

Deze regering had er NOOIT mogen zijn. Wij hebben deze NIET gekozen. Zij hebben zichzelf op een gestolen troon gezet en melken nu wederom op en ontzettende manier ons zwaar belasting betalende volk uit. Wanneer komt hier nu eens een einde aan? Waarom doen we hier niets aan? Als wij van alle belastingen de helft zouden betalen is dit rijkelijk genoeg. Maar nee, het legale stelen van dat stelletje grootgraaiers en eigen zakken vullers in Den Haag gaat maar door in deze Godvergeten belastingdictatuur genaamd: Nederland.

Jantjo
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mei 2008 18:44

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door Jantjo »

De Amerikanen kwamen op de maan en zette daar een vlag neer, als wij er als eerste waren geweest had er nu een belastingkantoor gestaan.

Telkens onder het mom van millieu wordt er steeds weer een nieuw soort belasting verzonnen, (de extra vliegvliegbelasting, de verpakkingsbelasting enz.) ik heb sterk de indruk dat wij op een listige manier steeds meer belasting gaan betalen.

Een groot deel van de Nederlandse politie is toegevoegd aan de belastings-inningdienst, in de vorm van bekeuringen uit delen, daar heeft men zelfs quota's voor en die moeten gehaald worden.

Nederland is een belastings-paradijs maar dan wel voor de regering.

Stell@
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2008 17:50

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door Stell@ »

Aan de Inspecteur der Belastingen van de Staat der Nederlanden:
Het spijt me u te moeten berichten, dat het voor mij onmogelijk is te bekijken of ik mijn belasting voor 2008 nog kan betalen.

Mijn financiële positie is zeer onoverzichtelijk geworden dankzij de toepassing van:
De Arbeidswet, de Auteurswet, de Horecawet, de Beurswet, de Loterijwet, de Motorrijtuigenwet, de Warenwet, de Woningwet, de Drankwet, de Gezondheidswet, de Winkelsluitingswet, de Invalidenwet, de Vestigingswet t/m de Ziekenwet enz. enz.die op een weerloos publiek wordt losgelaten.

Door al deze verschillende wetten, ben ik zo terneergeslagen, uitgeput, uitgebuit, uitgewonnen, uitgetrokken en uitgeperst, dat ik niet meer weet waar ik aan toe ben, hoe ik moet zijn en of ik er nog wel ben.

Men heeft mij genoodzaakt te betalen voor:

Milieubelasting, Inkomstenbelasting, Vennootschapsbelasting, Precariobelasting, Loonbelasting, Onroerendgoedbelasting,
Overdrachtsbelasting, Staatsbelasting, Straatbelasting, Rioolbelasting,
Grondbelasting, Wegenbelasting, Verzekeringsbelasting, Beursbelasting, Weeldebelasting, Gemeentebelasting, Dividendbelasting, Successiebelasting, Hondenbelasting, Vermakelijkheidsbelasting,

En verder voor:
Tabaksaccijns, Benzineaccijns, Gedistilleerdaccijns, Zegelrecht, Registratierecht, Invoerrecht, Statistiekrecht, Reinigingsrecht en wat er nog meer aan rechten zijn.

Ik ben verplicht bij te dragen aan:
WAO, AOW, AWW, WW, WWV, BTW en tal van andere weeën; alsook aan Ziektegeldverzekering, Zorgverzekering en Autoverzekering..

Ik betaal:
Liggeld, Staangeld, Parkeergeld, Tolgeld, Sluisgeld, Schoolgeld, Inschrijfgeld, Lesgeld, Kijkgeld en Luistergeld.

Ik ben aangezocht of verplicht bij te dragen voor:
Dierenbescherming, Vrijheidsbond, Kankerbestrijding, Astmafonds, Nierfonds, Leprafonds, Kinderbescherming, Geheelonthoudersbond, Rampenfonds en het Begrafenisfonds enz. enz.

Er wordt druk op mij uitgeoefend om als steun te dienen voor:
het Rode Kruis, het Groene Kruis, Het Wit-Gele Kruis, Het Oranje Kruis
en een regenboog van andere Kruizen.

De regering en anderen die mij in haar naam regeren, hebben mij zo geregeerd, dat ik niet meer weet wiens eigendom ik ben.
Ik ben verplicht, verdacht, verhoord, ondervraagd, berispt, beboet, bekeurd, bestraft, bekeken, onderzocht, nagegaan, gecontroleerd, gezuiverd, ingesloten, uitgesloten, verwisseld, ontbonden, gecommandeerd, ingeschreven, uitgeschreven, doorgelicht, ingelicht, voorgelicht, opgelicht en heen en weer geschoven.

Ik heb tot nu toe mijn leven doorgebracht met het invullen, uitschrijven, overschrijven, halen en bekrachtigen en tekenen van formulieren.

Ik heb reeds honderden malen verklaard, dát ik ben geboren en waar en wanneer.
Maar men schijnt mij slecht te geloven, omdat men mij voor allerlei folteringen nodig heeft.

Voor actiecomités, bonden, fondsen, verenigingen, clubs, instellingen, instituten, organisaties en stichtingen schijn ik een onuitputtelijke bron te vormen voor het verschaffen van G E L D en het bevredigen van iemands
tegenwoordige en toekomstige wensen en behoeften van het menselijk ras.

Ik ben verplicht voor een Energie Keurmerk te betalen voor ik mijn huis mag verkopen.
Het enige wat mij nog aan het leven bindt, is mijn nieuwsgierigheid:
WAT KOMT ER NOG MEER ??

Dat is dan misschien het betalen van milieuheffing op een biefstuk.
Omdat het milieu vervuild wordt door de uitstoot van gassen door het rund.

Dan voel ik door mijn klompen heen, dat de volgende stap zal zijn, dat ik straks verplicht ben een snuffelpaal aan te schaffen voor in mijn huis.
Om mijn eigen uitstoot te meten en daarover ook milieubelasting te betalen.

Meneer de Inspecteur, zoals u ziet, kan ik tot mijn spijt mij nauwelijks nog veroorloven om te leven, laat staan om nog meer te betalen.

Hoogachtend,
Een uitgeputte en uitgeperste belastingbetaler

sunas
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 okt 2005 19:33

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door sunas »

Fantastisch, helemaal mee eens

janschok
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2004 21:07

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door janschok »

Ik vind het allemaal onzin, ten eerste heeft het geen nut om de burger het te laten betalen, want de burger heeft geen keuze en moet de vepakking zo wie zo er bij nemen, plus wat verandert er nu bij de fabrikant dan ? gaat deze nu kijken of er wat gedaan kan worden of heeft hij zo iets van ach de burger betaald wel weer, en kijk hier weer ó'n staaltje werk van Den Haag wat was het ook weer oh ja "DE VERVUILER BETAALD" ???????????
dacht het niet, de gebruiker betaald en heeft geen keuze dus deze regel van de verpakkings belasting slaat op NIETS maar spekt de schat kist weer om het weer aan te vullen, dat wat Den Haag weer te veel heeft over de balk gesmeten.
Ik zou zeggen pak de fabrikant eens aan straf deze dan ben je eerlijk of geef de burger de keuze dat ze de verpakking kunnen achter laten.
dan heb je een eerlijke situatie anders zeg ik DIT IS PURE OPLICHTING van de staat naar de burgers.

agapantus
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 aug 2005 02:24

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door agapantus »

Al jaren klaag ik bij de winkeliers tegen de overbodige verpakkingen. Ik wil in mijn artikel niet betalen voor die ongevraagde / ongewenste extra doosjes, blisters, enz. En dan nu nog belasting voor verpakkingen???? Dat is dubbelop nodeloos betalen en dat weiger ik. Ik ben van plan om geen enkel van die artikelen nog te kopen. Misschien nog beter als we allemaal de verpakking ongefrankeerd terugsturen naar de fabrikant. En als ze niet willen luisteren: die ongefrankeerde zending extra verzwaren !!!

jan honee
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2007 12:01

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door jan honee »

dat de winkelier het zelf maar betaald!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door BBCS »

dat de winkelier het zelf maar betaald!
En waarom dan wel?

Wat de fabrikanten doen, heeft de winkelier net als jij als consument helemaal niks in te brengen.

En als de overheid dan een belasting op de verpakking gaat invoeren, dan behoort de fabrikant daar dan voor te betalen, en niet de consument of de winkelier.

De winkelier kan hier ook niks aan doen, dus ga hem niet de schuld geven.

Er wordt toch gezegd dat de vervuiler moet betalen?
Dat is dan de fabrikant, niet de winkelier of de consument.

De andere kant van de medaille is wel dat sommige producten beter verkopen als de verpakking mooier is.

De fabrikanten kijken heel goed wat het koopgedrag van de consumenten is en kijken ook heel goed waar de consument gevoelig voor is en waarvoor niet.

Er wordt geklaagd dat diverse producten in blisterverpakkingen zitten, maar als nu blijkt dat producten beter en gemakkelijker verkopen in blisterverpakkingen dan producten die niet in de blisterverpakkingen zitten.

Ik zou zeggen:
Kijk daar eens naar en oordeel dan.

doefje
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2008 17:26

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door doefje »

ik had bedacht om met ons allen de zooi maar in te leveren bij de supermarkten!!
als je "witgoed" koopt, zit daar verwijderingsbijdrage in: je oude .... moet de zaak ook mee terugnemen (of zelf GRATIS naar de stort brengen).
dus verpakkingsbelasting: plastic, pet, blik e.d. terug naar de winkel!!
als iedereen dat zou doen..........scheelt ons een hoop plek in de kliko: daar betalen we ook al meer dan genoeg aan.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door BBCS »

ik had bedacht om met ons allen de zooi maar in te leveren bij de supermarkten!!
als je "witgoed" koopt, zit daar verwijderingsbijdrage in: je oude .... moet de zaak ook mee terugnemen (of zelf GRATIS naar de stort brengen).
Die verwijderingsbijdrage zijn de kosten voor het recyclen van die producten. (bij de aanschaf van computerproducten is dit al door de fabrikant betaald).

Ik ben zelf een voorstander dat deze zaken gewoon bij de fabrikanten worden neergelegd en dat zij dan maar voor deze kosten moeten betalen.

Waarom dit bij de winkelier of de consument neerleggen?
Het enige wat er dan gebeurd is dat de schatkist gevuld wordt, maar wordt dan niet voor die doeleinden gebruikt waarvoor het wel zou moeten.

Dus heb je klachten over de verpakkingen:

Ga dan de klachten bij de fabrikanten neerleggen, daar horen ze thuis en nergens anders.
ik had bedacht om met ons allen de zooi maar in te leveren bij de supermarkten!!
Alsof die supermarkten er iets aan kunnen doen.

Een ander punt:

Zolang dat jullie als consumenten gevoelig zijn voor het uiterlijk van de verpakkingen, zullen dergelijke verpakkingen gewoon blijven.
Dus als jullie als consumenten eerder een blisterverpakking zullen blijven pakken en de producten die niet in een blisterverpakking zitten meer links laten liggen, zullen de fabrikanten hun verpakkingen heus niet aanpassen.

Zoals ik het zie:

De consument koopt liever producten in een blisterverpakking, omdat dat er mooier uitziet, en achteraf wel massaal gaan klagen over die blisterverpakkingen.

Daarnaast de winkelieren en de fabrikanten de schuld geven over je eigen koopgedrag.

Even terug te komen op een opmerking van het verpakken van cd-roms:
Het is gebleken dat spellen beter verkopen als het in een kartonnen doos zit dan alleen het plastic hoesje.

Wel lopen te klagen dat er een kartonnen doosje omheen zit, maar ondertussen massaal voor die verpakkingen kiezen waar wel een kartonnen doosje omheen zit en die spellen niet kopen waar zo'n kartonnen doosje niet omheen ziet.

Ik zou zeggen:
Kijk eerst eens naar je eigen koopgedrag voordat je de winkelier of de fabrikant de schuld gaat geven.

doefje
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2008 17:26

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door doefje »

misschien een idee voor de redactie:

maak een lange lijst van alle fabrikanten met erbij om wat voor verpakking zij verantwoordelijk zijn, en een ANTWOORNUMMER bij het adres!! ik heb geen zin om ook nog eens postzegels te moeten plakken.

paienne
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2006 21:59

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door paienne »

Het is echt waar, keer op keer wordt bewezen dat wij ontzettend materalistisch zijn. Telkens als er zich een probleem voordoet dan denken wij Nederlanders het eerst aan geld geld en nog eens geld. Geld is voor ons de oplossing voor ALLES!
Onveilig verkeer, hogere boetes, apk keuringen
ENergiesprobleem? energiebelasting en energielabels
Te veel zieken? Hogere premis en duurdere consulten
Te weinig onderwijzers, meer geld inpompen,
mileu hogere belasting etc etc
Dus in Den Haag zijn ze zeer creatief om ons uit te kleden en zichzelf aan te kleden.
Ik doe hier graag aan mee. Laat maar komen die belastingen.........Straks ligt de hele economie overhoop.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door BBCS »

Kijk eens om je heen.

Bijna alles wordt tegenwoordig gerecycled:

- Papier
- Metaal
- Plastic
- glas
- witgoed/bruingoed/computers/ electronica
- groente/fruit/tuinafval

Vaak wordt er in de vuilniszak metaal en plastic gedaan.
En die worden er netjes uitgesorteerd.

We hebben wel veel afval, maar we hebben wel een heel goed hergebruikbeleid.
Dus ik begrijp ook niet waarom dat er nu een "verpakkingsbelasting" moet zijn. Totaal overbodig.

Als die "verpakkingsbelasting" puur bedoelt is om de kosten voor het verwerken van de afval te dekken, dan heb ik er persoonlijk nog niet eens zo veel moeite mee, maar als dat geld gelijk de schatkist in gaat, dan is dat echt zinloos.

In bepaalde branches is men bepaalde stoffen al aan het vervangen door andere stoffen. De industrie is ook al aan het kijken of bepaalde verpakkingsmaterialen niet door papieren vervangingen aan het kijken die de dezelfde vormen hebben.
Dus om een product in een doos te klemmen, worden dan vaker papieren mallen gebruikt dan van piepschuim, om maar wat op te noemen.

En het materiaal van die blisters is tegenwoordig ook van een bepaalde kunststof gemaakt die gemakkelijk verwerkbaar en recyclebaar is.

Marijke77
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2005 16:39

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door Marijke77 »

Onzin, want tegenwoordig worden sommige dingen wel driedubbel verpakt en bijv. komkommers zitten in plastic dit is nergens voor nodig want zonder gaat ook. Laat de verpakker maar betalen. Eerst zaten de frisdrankflessen in een herbruikbare krat nu moeten ze elke keer verpakt in plastic gedaan worden dit geeft een berg afval en daar moeten wij ook al voor betalen om het kwijt te raken dus nu is het dubbelop.

paienne
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2006 21:59

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door paienne »

Beste Stell@,
Je bent nog wat vergeten, we moeten ontwikkelinggeld en rampenfondsen vullen. Je weet wat ontwikkellingshulp inhoud?
Wim Kan zei het destijds al:
Onwikkelingshulp is alle Eskimo's een centrale verwarming geven of subsidieren zodat ze zich rot moeten werken om een koelkast te kunnen kopen en vervolgens!!
Verder vind ik het een geweldig goede brief van u aan de belanstinginspecteur maar kan je deze brief niet beter naar de ministers sturen? waar kunnen we dan onze handtekeningen plaatsen voor een petitie aan de ministers!!!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door BBCS »

Onzin, want tegenwoordig worden sommige dingen wel driedubbel verpakt en bijv. komkommers zitten in plastic dit is nergens voor nodig want zonder gaat ook.
Wel eens aan de warenwet gedacht?

Het kan zijn dat de overheid verplicht heeft gesteld om dat zo te doen, omdat komkommer een etenswaar is en waarbij de schil ook gegeten kan worden. En daarom moet die ook verpakt worden.

Waarom een appel dan niet?
Omdat die ook weer gemakkelijk schoon te maken is.

Ik weet het ook niet allemaal, maar de hychiëneregels worden dermate streng, dat het gewoon absurd wordt.

Dat is het enige wat ik kan bedenken waarom dat een komkommer zo idioot verpakt wordt.

Gesloten