LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.

Verpakkingsbelasting: Goed idee?

Peiling eindigde op 02 jun 2008 11:56

A Goed idee, ik help graag hieraan mee als consument
3
5%
B Onzin, laat de fabrikanten en de supermarkten dit zelf betalen
40
68%
C Anders:
16
27%
 
Totaal aantal stemmen: 59

bountygirl
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2008 10:25

Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door bountygirl »

Telegraaf 03/05/08: De prijzen in de supermarkt gaan vanaf volgende week omhoog door de verpakkingenbelasting. De winkels berekenen de heffing van de overheid door, waardoor de prijzen gemiddeld met ongeveer een procent stijgen. ...... De heffingen op verpakking staan vanaf 1 mei verplicht vermeld op de kassabon. De fabrikanten van verpakte levensmiddelen moeten in totaal 240 miljoen euro opbrengen en berekenen dit door naar de afnemers, de supermarkten. De supermarkten berekenen dit door naar de consument. Van het opgehaalde geld gaat 115 miljoen naar het Afvalfonds.

Keuze:
A Goed idee, ik help graag hieraan mee als consument
B Onzin, laat de fabrikanten en de supermarkten dit zelf betalen
C Anders:

Ik zelf ga voor C: ik neem mijn eigen bewaarbakjes, broodtrommel e.d. wel mee naar de supermarkt. Verpak mijn producten gewoon in mijn eigen verpakkingsmiddelen, dat scheelt pas echt in afval! En doe mij dan maar 1% korting op de boodschapen :D

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

marjal
Berichten: 194
Lid geworden op: 27 aug 2005 18:04

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door marjal »

Geweldig idee de kwaliteit van de produkten vliegt met sprongen omhoog en binnenkort komen er hopelijk nieuwe verkiezingen :lol:

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door gravedigger »

Ik heb een kassabon van gisteren voor me liggen, maar mooi geen verpakkingsheffing er op :|

Toolboy

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Vroegha ging ik ook met een lege pan naar de afhaal chinees om deze te laten vullen met nasi.,dus waaromniet met een lege verpakking naar de super markt. :wink:

T

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

verpakkingsbelasting


Met lege flessen doen wij dat al, wij noemen dit statiegeld.
Dat zou ook hetzelfde moeten gebeuren met die vaak vaak veel te grote,vaak verbodige,vaak sterk millieubelastende verpakkingen.

terugbrengen naar de winkel en die belastingen terug.

Of.......... die verpakkingen bewaren en per groot pakket terugsturen via een antwoordnummer naar de verantwoordelijken van die rotzooi, de industrie die het toch weer aardig voor elkaar heeft met deze regering!!

Op blik geen statiegeld.
Gevolg? Parken en bermen ernstig vervuild door die rotzooi die door een minderheid (de a-socialen) zomaar wordt weggesmeten.

Ach ja, die Kok is toch géén Den Uyl zullen we maar zeggen!

Grootvader

Toolboy

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door Toolboy »

haha grootvader.

Wij zijn de eindgebruikers dus het komt in de verpakking naar onze wens.(soms wel te groot).terug brengen naar de winkelier gaat mij dan te ver
Dat er op blik nog steeds geen statiegeld geheven wordt begrijp ik ook niet.
Hoeft niets te kosten blik leverd nl geld op.

groet t

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door antonh »

Laat die fabrikanten die blister verpakkingen weg doen.
Ze zijn veel te groot vaak.
En heel moeilijk open te maken.
De randen zijn ook nog vlijmscherp.

Verpakkings belasting!!!!!!!!!!
Wie verzint dat???

Kabinet Bak Elende.

De helft van de belasting gaat ook nog naar de staat!!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door kweenie »

Die verpakkingsbelasting is juist een van de middelen die er zijn om die overbodige verpakkingen iets te verminderen.

Maar er geldt ook, de fabrikanten maken die verpakkingen niet voor niets zo groot. Blijkbaar zijn de consumenten er gevoelig voor. Als je kijkt naar bijvoorbeeld computerspellen, die zitten vaak in een gewoon cd-doosje, maar dat doosje zit weer in een grotere kartonnen doos. De meeste mensen die naar de winkel gaan om een computerspel uit te kiezen, kijken vooral naar de grote kartonnen verpakkingen die zo prominent uitgestald staan. De cd-bakken met spelletjes worden vaak genegeerd. In dit geval is de 'overbodige' verpakking dus wel dunctioneel.

glasaal
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 jun 2006 11:51

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door glasaal »

Enigste wat precies in de verpakking past is
een condoom.Maar reken maar dar er wel eens gevloekt
wordt hoor als hij eruit moet :lol: :lol:

sparta
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2008 19:06

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door sparta »

waarom kan je niet kiezen tussen verpakt en onverpakt, we worden weer gedwongen om de staatskas (lees:dieven) te spekken. :evil: :evil: :evil: :!: :!:

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Een glasaal met een condoom is net als een rollator met een trekhaak. Bij beide klopt iets niet :lol: :lol: :lol:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt vaak wel kiezen voor verpakt, onverpakt, of 'anders verpakt', maar dat betekent dan wel dat je soms naar een andere winkel moet of dat je een grotere of kleinere verpakking moet nemen. Neem zoiets als komkommers en paprika's, die zitten bij de ene winkel in een plasticje en bij de andere winkel zijn ze gewoon los. Maar het gaat natuurlijk vooral om blikjes en flesjes; daarvoor heb je vaak de keuze of je een kleine wegwerpverpakking neemt of een grotere statiegeldverpakking. Bij bier heb je vaak zelfs de keuze tussen een blikje of een statiegeldflesje, met nagenoeg de zelfed inhoud. Of de keuze tussen een wegwerpflesje en een statiegeldflesje. En zo kun je nog wel verder gaan.

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door MLF »

jaren geleden werd er al stennis gemaakt dat spullen teveel verpakt zijn
nu willen ze ineens belasting
dat geld gaat niet naar de producent maar naar de appie hein

laat ze de verpakkingen minimaliseren
en anders boycotten we de appie gewoon, die ik al bijna 20 jaar

overigens had de producent het allang in de prijs verrekend, dus de extra belasting is oplichting

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door BBCS »

Vaak wordt vergeten waarom dat veel producten zo verpakt zijn.

Wat dacht je van bescherming van het product tijdens het transport vanaf de fabrikant tot bij jou als consument?

Waarom wordt er zoveel piepschuim gebruikt of iets dergelijks?
Maar er geldt ook, de fabrikanten maken die verpakkingen niet voor niets zo groot. Blijkbaar zijn de consumenten er gevoelig voor. Als je kijkt naar bijvoorbeeld computerspellen, die zitten vaak in een gewoon cd-doosje, maar dat doosje zit weer in een grotere kartonnen doos.
Heeft allemaal te maken met het vervoeren van een product van de fabrikant tot aan de consument.

Als een bepaald product een kleiner doosje heeft, dan wordt die inderdaad in een wat grotere doos gedaan.
Dat zijn eenheidsmaten.

Dus de producten moeten wel in een bepaalde aantal op een pallet passen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door kweenie »

Er is een verschil tussen beschermende verpakking en verkoopbevorderende verpakking. Bij die spellen geldt zelfs dat ze in hun extra doos veel meer kunnen bewegen en dus gevoeliger zijn voor beschadiging. De standaard cd-doosjes zijn wat dat betreft veel steviger en makkelijker te vervoeren.

(NB: ik heb het dus niet over de extra verpakking die je krijgt als je een spel via een webwinkel oid bestelt, maar over de lege sierdozen die je bij bv. de free record shop ziet staan. Als 100 van die spellen naar de winkel gaan, dan worden er dus 100 normale cd doosjes van ca. 12 bij 15 bij 1, in 100 lege kartonnen dozen van iets van 25 bij 15 bij 3 cm vervoerd. Dat neemt dus iets van 6 keer meer ruimte in.)

Cismo
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 okt 2006 12:25

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door Cismo »

Leuk he, zo'n kabinet.

Leuker kunnen we het niet maken, wel duurder. Volgens mij zitten ze daar in Den Haag allemaal rond dat Harry Potter boek, en halen ze een voor een, een leuk nieuw idee eruit onder het motto "pluk de burger kaal"

Ik weet nog een goeie, zuurstof belasting. Voor elke liter zuurstof een eurie belasting, worden ze slapend rijk daar in Den Haag.

of Gemeenschapsbelasting, burgertjepestenbelasting ect. ect.

Die Wouter Bos doet zijn afkomst wel eer aan, bij de Shell schraapte die ook alles wat los en vast zat bij elkaar. En kijk eens hoe goed de Shell het doet. (sluit lekker aan bij de discussie over brandstof prijzen) Oeps die bestaat ook voor het grootste deel uit belasting. En Oeps er zat ook al BTW op de boodschappen. En Oeps dit was betaald van een netto salaris waar oeps ook als inkomsten belasting over was betaald. en dat vreten stook je warm met gas waarvan de prijs gekoppeld aan de olieprijzen, en waarover oeps, oeps, oeps ook nog belasting over belasting wordt geheven.

Wouter, als jij nou eens zorgde voor een gevulde boodschappen tas mag je de rest van dat salaris lekker houden, want daar is het uiteindelijk toch om te doen. Poen plukken van de burger.

rare jongens die romeinen

walliedje
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2007 23:16

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door walliedje »

Pure Diefstal van Albert Heijn
Deze zegt namelijk dat zij er niets aan verdienen, maar dat zij de hun opgelegde belasting doorberekenen naar de klant zonder winstoogmerk.
Zij vergeten er echter bij te vermelden dat de doorberekende belasting TIEN keer hoger is als aan de grafische industrie is opgelegd, deze is namelijk 0,1 procent.
Je begrijpt wel dat AH deze verpakkingsbelasting aangrijpt om woekerwinsten te willen maken. zonder dat de argeloze consument door heeft hoe het werkelijk zit.
En als je je opwindt over te grote verpakkingen dan helpt deze maatregel echt niks, want hoe klein de verpakking ook is de belasting komt er hoe dan ook boven op.
Als je echt iets aan deze verpakkingen wilt doen, dan moet je ervoor zorgen dat je per cm2 verpakking betaald.
Dan worden producten in kleine verpakkingen namelijk goedkoper en dus meer gekocht. Dit dwingt automatisch de fabrikant om te besparen op verpakkingsmateriaal.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door BBCS »

Het is logisch dat die belastingen aan de klant worden doorberekend.

Sommige winkeliers zeggen gewoon wat het bedrag is, anderen zullen dat gewoon stilletjes in de verkoopprijs verwerken.

Daarnaast vind ik het onzin om dit te doen bij papier en karton.

Mensen, we hebben het hier over producten die heel goed gerecycled worden.

Dus ik begrijp echt niet waar de overheid zich nu zo druk over maakt.

Nog iets:

Als consument kun je je oud papier met de recycling meegeven.
Hier in het dorp hebben we hiervoor 2 manieren:

We hebben 2 fanfares.

De ene fanfare gaat geloof ik 1 keer per maand of 1 keer per 2 maanden langs de deuren om het oud papier op te halen.

De andere heeft bij het clubgebouw 2 containers staan waar de consumenten hun oud papier in kunnen deponeren.

Echter gelden voor bedrijven andere regels.
Die mogen via die kanalen hun oud papier niet afvoeren, maar moeten dit als bedrijfsafval aanbieden.

Bedrijven mogen dus hun afval niet gescheiden inleveren, maar moeten alles in 1 container dumpen. Al hun afval dus.

Bedrijven moeten geld betalen voor het verwerken van hun papier afval, terwijl de consument voor dat zelfde papier geld toe krijgt.

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door Frans75 »

Bedrijven mogen dus hun afval niet gescheiden inleveren
Op welke planeet leef jij?

BasO
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2008 17:49

Re: Verpakkingsbelasting berekenen aan klant: Wat vind jij?

Ongelezen bericht door BasO »

Beste Kweenie, het gaat om de supermarkt, niet om speelgoed. De verpakkingen in de supermarkt zijn nodig om de producten te beschermen tegen bederf en ze te vervoeren. Dit blijft natuurlijk geen 1% maar straks betaal je 5% en AH ontvangt er ook nog eens mooi rente over.

Gesloten