LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht lidmaatschap Kamer van Koophandel voor kunstenaars

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
verrips
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 apr 2011 21:51

Verplicht lidmaatschap Kamer van Koophandel voor kunstenaars

Ongelezen bericht door verrips »

Als beroeps beeldend kunstenaar is men naar ik meen al twee jaar verplicht lid te worden van de Kamer van Koophandel.
Deze club (een onduidelijke organisatie) stelt een jaarlijkse bijdrage verplicht van € 44,73 per jaar.
Voor een beeldend kunstenaar kan deze club niets betekenen.
Per brief (waar ik tot op heden geen antwoord heb ontvangen) heb ik hun gevraagd mij uit te leggen wat ze zelf denken voor een kunstenaar te kunnen betekenen.
Op de door mij per telefoon gestelde vraag aan een medewerker kreeg ik te horen dat ze dat zelf ook niet wisten.
Zolang ik geen afdoend antwoord krijg heb ik mijn betaling opgeschort.
Het is toch van de gekke dat je in tijden van ernstige bezuinigingen op de culturele sector en een BTW verhoging van een karig inkomen lidmaatschaps geld moet betalen aan een club die niets voor je terug kan doen.
Wie helpt mij protesteren?
Gaarne reacties

marietje1
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 jul 2007 16:32

Re: Verplicht lidmaatschap Kamer van Koophandel voor kunstenaars

Ongelezen bericht door marietje1 »

uhm, je hebt je waarschijnlijk zelf ingeschreven bij de kamer van koophandel als zelfstandig ondernemer.
Je hebt namelijk niet zomaar een verplichting naar de kamer van koophandel.

Kijk eens in je administratie, en dan lijkt met het verstandig, dat als je dus geen zelfstandig ondernemer bent je zelf uit te laten schrijven, kost ook geld, maar dan ben je er wel vanaf.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Verplicht lidmaatschap Kamer van Koophandel voor kunstenaars

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

verrips schreef:Als beroeps beeldend kunstenaar is men naar ik meen al twee jaar verplicht lid te worden van de Kamer van Koophandel.
Deze club (een onduidelijke organisatie) stelt een jaarlijkse bijdrage verplicht van € 44,73 per jaar.
Voor een beeldend kunstenaar kan deze club niets betekenen.
Per brief (waar ik tot op heden geen antwoord heb ontvangen) heb ik hun gevraagd mij uit te leggen wat ze zelf denken voor een kunstenaar te kunnen betekenen.
Op de door mij per telefoon gestelde vraag aan een medewerker kreeg ik te horen dat ze dat zelf ook niet wisten.
Zolang ik geen afdoend antwoord krijg heb ik mijn betaling opgeschort.
Het is toch van de gekke dat je in tijden van ernstige bezuinigingen op de culturele sector en een BTW verhoging van een karig inkomen lidmaatschaps geld moet betalen aan een club die niets voor je terug kan doen.
Wie helpt mij protesteren?
Gaarne reacties
Ik sluit me bij marietje1 aan. Als je zelfstandig ondernemer bent, ben je verplicht je in te schrijven in het Handelsregister. Als je de bijdrage niet betaalt, krijg je vervolgens een dwangbevel aan je broek. De KvK hoeft namelijk niet eerst naar de rechter voor onbetaalde bijdragen maar kan zelf executoriale titels uitgeven, waarmee ze vervolgens (bijvoorbeeld) beslag op je bankrekening kunnen leggen. Door de bijkomende kosten van dit soort grappen wordt je bijdrage waarschijnlijk ineens 4 keer zo hoog.

Omdat het om zo'n minimaal bedrag gaat, zou ik me eerlijk gezegd lekker over iets belangrijkers druk gaan maken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verplicht lidmaatschap Kamer van Koophandel voor kunstenaars

Ongelezen bericht door kweenie »

Samengevat: het gaat er niet om dat je je als kunstenaar moet inschrijven, het gaat er om dat iedere (zelfstandig) ondernemer zich moet inschrijven.

verrips
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 apr 2011 21:51

Re: Verplicht lidmaatschap Kamer van Koophandel voor kunstenaars

Ongelezen bericht door verrips »

In antwoord het volgende:
Ik heb er geen bezwaar tegen ingeschreven te staan.
Dat zal de meeste kunstenaars een worst zijn.
Maar te moeten betalen voor iets waar je niks voor terug krijgt slaat nergens op.
Wanneer dit ingegeven is door een maatregel van de regering; prima! maar dan te moeten betalen voor registratie moet de regering dan ook maar zelf voor haar rekening nemen.
Verrips

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Verplicht lidmaatschap Kamer van Koophandel voor kunstenaars

Ongelezen bericht door VioletPrue »

verrips schreef:In antwoord het volgende:
Ik heb er geen bezwaar tegen ingeschreven te staan.
Dat zal de meeste kunstenaars een worst zijn.
Maar te moeten betalen voor iets waar je niks voor terug krijgt slaat nergens op.
Wanneer dit ingegeven is door een maatregel van de regering; prima! maar dan te moeten betalen voor registratie moet de regering dan ook maar zelf voor haar rekening nemen.
Verrips
Ja, daaaag!
Stel, u wilt autorijden.
Rijbewijs is dan verplicht.
Hee, daar moet je ook voor betalen!
ID kaart/paspoort is ook verplicht.
Verrek, kost ook al geld!
Punt is, overheid mag dit, u dient te betalen.
In plaats van u druk te maken over iets waar u helemaal geen drol aan kunt doen, kunt u beter fijn kunst gaan maken.
Kunt u weer een stuk verkopen en dan heeft u geld zat voor de rekening.
Die zou ik overigens maar snel betalen, voor het uit handen wordt gegeven aan een incassobureau en dan wordt het wel heel erg duur, zo'n inschrijving.

verrips
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 apr 2011 21:51

Re: Verplicht lidmaatschap Kamer van Koophandel voor kunstenaars

Ongelezen bericht door verrips »

In antwoord op de laatste reactie:
U heeft inderdaad een punt, maar..... reis documenten hebben een aantoonbaar nut en dat geld tevens voor een rijbewijs.
Zonder rijbewijs geen mogelijkheid tot verzekeren etc. bovendien is het een bewijs dat een proeve van bekwaamheid is afgelegd.
Inschrijving bij KvK is nutteloos omdat alle gegevens al bekend zijn bij belastingdienst en men een BTW nr. heeft.
Verplichte inschrijving is derhalve een zinloze doublure. Naar mijn mening is sprake van overtrokken regeldwang die niet noodzakelijk is. Daar gaat het mij om.
Het product kunst is helaas niet te vergelijken met een product geproduceerd door het reguliere bedrijfsleven.
Tenzij men er de mening op na houdt dat de waarde van bijvoorbeeld de negende symphonie van Beethoven bestaat uit het aantal blaadjes papier en de hoeveelheid inkt die hij nodig had om die op te schrijven en de kunstwaarde buiten beschouwing laat.
M.a.w. men produceert als kunstenaar iets dat niets te maken heeft met ondernemerschap en als zodanig ook niet onder marktdenken benaderd kan worden.
Verrips

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verplicht lidmaatschap Kamer van Koophandel voor kunstenaars

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat er niet om dat de overheid jou gegevens moet hebben, het gaat er om dat anderen, zoals (potentiële) klanten of toeleveranciers je gegevens kunnen opvragen.

En kunst heeft op zich niets met ondernemerschap te maken, maar als je met de verkoop van kunst je brood wil verdienen en dit als voornaamste tijdsbesteding ziet, dan ben je wel degelijk ondernemer. En heb je ook te maken met het marktdenken.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Verplicht lidmaatschap Kamer van Koophandel voor kunstenaars

Ongelezen bericht door crazyme »

verrips schreef:In antwoord op de laatste reactie:
U heeft inderdaad een punt, maar..... reis documenten hebben een aantoonbaar nut en dat geld tevens voor een rijbewijs.
Misschien kunnen we het eens hebben over het nut van een kunstenaar...

Je fabriceert iets, je verkoopt het : je bent ondernemer.

Ondernemers moeten zijn ingeschreven en belasting betalen.

Misschien moet je een extra pot kleien of een extra doek volkwasten om die paar euro te betalen.

Misschien haal je wel inspiratie uit het feit dat je nu staat ingeschreven.

Je moet wel een beetje positief blijven hoor. Dan krijgen we tenminste leuke kunst voor onze belastingcenten.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Verplicht lidmaatschap Kamer van Koophandel voor kunstenaars

Ongelezen bericht door Guardian72 »

off topic - je krijgt wel degelijk wat ..
Telefoontjes van aquisitie frauders - dat je je advertentie / websitevermelding moet verlengen..

BerryDan
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 apr 2010 17:17

Re: Verplicht lidmaatschap Kamer van Koophandel voor kunstenaars

Ongelezen bericht door BerryDan »

Ik heb hetzelfde, nou ja, bijna. Ik ontwerp thuis achter de computer en verkoop digitale spullen op een Canadese site. Ik heb geen btw te betalen, maar mag het daardoor ook niet aftrekken. Eerlijk is eerlijk. Natuurlijk betaal ik gewoon verder in Nederland belasting, maar ik weiger dus al die troep binnen te krijgen van derde bedrijven die mijn gegevens bij de K.v.K. gekocht hebben. Ik heb er nu net werk van gemaakt, want het is voor mij echt een vreselijke irritatie. Heb een heel klein bedrijfje en mijn hoofddoel is en blijft mooie dingen maken. Maar dat wordt er niet beter op als je elke keer dat gezeur aan je kop hebt. Goed, ik schijn ingeschreven te moeten staan en krijg er dus behalve die irritaties ook werkelijk helemaal nul voor, dat ik lid ben. Ik weiger pertinent op mijn website mijn nummer van de K.v.K. te zetten. Ze bekijken het maar lekker! Wat een misdadigers, die mensen op het ministerie die destijds hebben besloten dat we per se een K.v.K inschrijving moeten hebben. Ik betaal al 4 jaar die bijna 45 euro onder protest!!!!

Ps. Ik heb verder niks tegen Nederland, tegen wetten en regels, betaal ook gewoon mijn belastingen en doe eigenlijk niks fout. DAT maakt het zo onverteerbaar!

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: Verplicht lidmaatschap Kamer van Koophandel voor kunstenaars

Ongelezen bericht door frenkievee »

Guardian72 schreef:off topic - je krijgt wel degelijk wat ..
Telefoontjes van aquisitie frauders - dat je je advertentie / websitevermelding moet verlengen..
En clubs als Buma/Stemra, Reprorecht en noem al die stichtingen maar op: die zijn er ook als de kippen bij om je een rekening te sturen.
Jaren geleden had mijn vrouw zich ingeschreven bij de KvK: na de brief van de KvK zelf, was de eerste van Buma/Stemra. Of ze maar wilde opgeven hoeveel radio's en zo ze in het bedrijf had staan, zodat ze een factuur konden sturen. Jammer voor Buma/Stemra, een zaak aan huis is vrijgesteld!

Verder heeft ze ook niets aan de inschrijving bij de KvK gehad. En wat al gezegd is: je hebt inderdaad al een BTW nummer, dus wat is de toegevoegde waarde?

verrips
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 apr 2011 21:51

Re: Verplicht lidmaatschap Kamer van Koophandel voor kunstenaars

Ongelezen bericht door verrips »

Beste mensen,
Dank voor uw reactie, waardoor ik me minder alleen voel in mijn mening over de nutteloosheid van dit lidmaatschap.
Op grond van de brieven die ik gestuurd heb naar de KvK om mij uitleg te geven wat ze voor kunnen betekenen vooraleer ik wens te betalen heb ik tot op heden geen antwoord gekregen.
Betaald heb ik dus ook nog niet.
benieuwd wat er gebeurd.
Tirza Verrips Apeldoorn.

BerryDan
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 apr 2010 17:17

Re: Verplicht lidmaatschap Kamer van Koophandel voor kunstenaars

Ongelezen bericht door BerryDan »

Ik ben jaloers op je: ik zit al in het systeem en kom er dus nooit meer van af! Mijn burgerlijke ongehoorzaamheid is dus slechts het niet vermelden op mijn site van mijn K.v.K. nummer. Men bekijkt het maar zonder. Als iemand die er belang bij heeft dat verrekte kv.k nr. wil weten, dan kan hij op mijn site altijd nog contact met me opnemen :)

stanna
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2011 19:16

Re: Verplicht lidmaatschap Kamer van Koophandel voor kunstenaars

Ongelezen bericht door stanna »

sinds vorig jaar ben ik als eigenaar van een bovenwoning, zogenaamd derhalve lid van vereniging van eigenaren samen met mijn benedenbuurvrouw me in te schrijven bij KvK; waarin verschil ik van een eigenaar van een "gewoon" koophuis? geen enkel idee wat toegevoegde waarde van inschrijving is.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Verplicht lidmaatschap Kamer van Koophandel voor kunstenaars

Ongelezen bericht door crazyme »

stanna schreef:sinds vorig jaar ben ik als eigenaar van een bovenwoning, zogenaamd derhalve lid van vereniging van eigenaren samen met mijn benedenbuurvrouw me in te schrijven bij KvK; waarin verschil ik van een eigenaar van een "gewoon" koophuis? geen enkel idee wat toegevoegde waarde van inschrijving is.
Google eens op appartementsrecht. Te gek voor woorden dat je niet weet waarom je in een vve zit....
Dat is nl nogal belangrijke ****.

Gesloten