LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vervanging water/electrakabel op 1 dag - ik betaal volle prijs!

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: vervanging water/electrakabel op 1 dag - ik betaal volle prijs!

Ongelezen bericht door berndv »

Helemaal mee eens Joep. Veel verkopers calculeren de totale kosten en hun marge en delen dit door het aantal producten. Dat de één maar 1 product afneemt en de ander 20 zal in de prijs per stuk verwerkt zijn. En zo werkt het ook bij deze aannemer, als ik de uitleg zo lees, ze rekenen 1 tarief, ongeacht hoeveel werk ze ergens aan hebben. Ze rekenen niet uurtje factuurtje.

Ze brengen dus niet alle kosten in rekening, ze brengen een pakketprijs in rekening. Je betaalt geen voorrijkosten, uurtarief, huur graafmachine, voorbereidingskosten.

Nee, je betaalt voor verplaatsen van leiding A en je betaalt voor verplaatsen leiding B en voor beide diensten staat een tarief, ook als ze beide diensten gelijktijdig uitvoeren. Ik denk ook dat deze combinatie in de berekening van hun tarief meegenomen is, het zal immers vaker voorkomen dat iemand bijvoorbeeld de meterkast verplaatst, en daarom meerdere leidingen verplaatst wil hebben.

Zoals ze zelf ook aangeven is de prijs een gemiddelde prijs, voor iedereen hetzelfde.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: vervanging water/electrakabel op 1 dag - ik betaal volle prijs!

Ongelezen bericht door Moneyman »

hebra98 schreef:
24 sep 2020 08:26
Als je daadwerkelijk betaald voor de uitgevoerde werkzaamheden en de apparatuur die daarvoor nodig is, dan is het voordelig als er al werk gedaan is.
Maar ja, dit is nu juist overduidelijk niet aan de orde. Er is sprake van vaste prijzen, ongeacht de hoeveel en soort werkzaamheden die er daadwerkelijk uitgevoerd worden. Het voordeel wat er soms behaald wordt, zoals in de casus van dit topic, zit dus al verdisconteerd in de prijs.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: vervanging water/electrakabel op 1 dag - ik betaal volle prijs!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Of het is gewoon pure winst.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: vervanging water/electrakabel op 1 dag - ik betaal volle prijs!

Ongelezen bericht door berndv »

alfatrion schreef:
24 sep 2020 10:46
Of het is gewoon pure winst.
Dat kan, als aan het eind van het jaar blijkt dat de projecten die ze uitgevoerd hebben in opdracht van de netbeheerder allemaal in de eenvoudige categorie vallen, zullen ze onder de streep meer overhouden. Maar dat is over het algemeen ook het doel van een commercieel bedrijf. Als aan het eind van het jaar blijkt dat het overgrote deel van de projecten complexer waren dan ingeschat, zullen ze verlies draaien. En waarschijnlijk met de netbeheerder om tafel gaan om de prijsstelling aan te passen. Dat zullen ze niet doen als blijkt dat ze meer overhouden dan verwacht.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: vervanging water/electrakabel op 1 dag - ik betaal volle prijs!

Ongelezen bericht door hebra98 »

alfatrion schreef:
24 sep 2020 10:46
Of het is gewoon pure winst.
>>
Dan zou ik het zeker niet op één dag plannen en ze beide ook al het werk laten uitvoeren.
Met aparte apparatuur natuurlijk, niet dezelfde graver.
Of de tweede laten beginnen als de eerste net het gat heeft dicht gegooid.
Desnoods even laten wachten tot het gat weer dicht en getegeld is :twisted: :twisted:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: vervanging water/electrakabel op 1 dag - ik betaal volle prijs!

Ongelezen bericht door sjohie »

TS denkt wel wat simpel, zo kunnen sommige werkzaamheden niet tegelijk. Je wilt niet met de las van een stroom-huisaansluiting aan de gang, als niet veel verderop er met waterleidingen gewerkt wordt. Verder moeten aannemers meldingen doen bij de gemeente voordat ze de openbare ruimte open mogen breken, en een graafmelding doen (met 20 werkdagen houdbaarheid) voordat ze mechanisch mogen graven met mini-kraantjes enzo. Tegenwoordig wordt er vooraf ook vaak een historisch bodemonderzoek gedaan (op kantoor), en afhankelijk daarvan, eventueel een nader fysiek bodemonderzoek. Want die aannemende jongens verdienen ook een veilige werkplek, ie wilt niet dat die zonder gelaatsbescherming asbest in het puin tegen komen, of de dampen van een nooit goed opgeruimde HBO tank.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: vervanging water/electrakabel op 1 dag - ik betaal volle prijs!

Ongelezen bericht door joep873 »

sjohie schreef:
24 sep 2020 11:47
Tegenwoordig wordt er vooraf ook vaak een historisch bodemonderzoek gedaan (op kantoor), en afhankelijk daarvan, eventueel een nader fysiek bodemonderzoek.
Dat hoeft maar 1 keer, dus nog meer korting. :mrgreen:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: vervanging water/electrakabel op 1 dag - ik betaal volle prijs!

Ongelezen bericht door sjohie »

joep873 schreef:
24 sep 2020 12:09
sjohie schreef:
24 sep 2020 11:47
Tegenwoordig wordt er vooraf ook vaak een historisch bodemonderzoek gedaan (op kantoor), en afhankelijk daarvan, eventueel een nader fysiek bodemonderzoek.
Dat hoeft maar 1 keer, dus nog meer korting. :mrgreen:
Fout, dat soort onderzoeken worden niet met concurrent-netbeheerders gedeeld. De kostprijs van dat soort onderzoeken zijn nl onderdeel van complex uitonderhandelde raamcontracten, en onderdeel van de stuksprijs die netbeheerders rekenen.

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: vervanging water/electrakabel op 1 dag - ik betaal volle prijs!

Ongelezen bericht door juliomariner »

sjohie schreef:
24 sep 2020 12:37


Fout, dat soort onderzoeken worden niet met concurrent-netbeheerders gedeeld. De kostprijs van dat soort onderzoeken zijn nl onderdeel van complex uitonderhandelde raamcontracten, en onderdeel van de stuksprijs die netbeheerders rekenen.
Een Klic melding kost 25 euro + ongeveer 10 minuten uitzoekwerk dus dat zijn de kosten niet.

J. Deltoer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: vervanging water/electrakabel op 1 dag - ik betaal volle prijs!

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

juliomariner schreef:
24 sep 2020 13:11
sjohie schreef:
24 sep 2020 12:37


Fout, dat soort onderzoeken worden niet met concurrent-netbeheerders gedeeld. De kostprijs van dat soort onderzoeken zijn nl onderdeel van complex uitonderhandelde raamcontracten, en onderdeel van de stuksprijs die netbeheerders rekenen.
Een Klic melding kost 25 euro + ongeveer 10 minuten uitzoekwerk dus dat zijn de kosten niet.
Plus netbeheerders concureren niet met alkaar. Het zijn geen leveringsbedrijven.

rrommel
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 sep 2020 23:28

Re: vervanging water/electrakabel op 1 dag - ik betaal volle prijs!

Ongelezen bericht door rrommel »

Precies hebra98 - ik heb gekregen graven, werkje 1, werkje 2, dichtgooien. Maar heb dik betaald voor graven, werkje 1, dichtgooien en dan weer graven, werkje 2, dichtgooien. En dit blijf ik idioot vinden, zeker omdat ik als particulier betrokken ben. Dat bedrijven onderling dit soort regels hebben is mij best. Anyways - verder allemaal goed gegaan maar dit blijft irritant.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: vervanging water/electrakabel op 1 dag - ik betaal volle prijs!

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar waarom zou de korting jou toe moeten komen? Zowel jij als Liander laten dezelfde straat open gooien en deels hetzelfde werk doen. Ik vind dat de korting verdeeld moet worden tussen jou en Liander.

J. Deltoer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: vervanging water/electrakabel op 1 dag - ik betaal volle prijs!

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

witte angora schreef:
06 dec 2020 05:08
Ik vind dat de korting verdeeld moet worden tussen jou en Liander.
En ik vind dat de korting verdeeld moet worden tussen jou, Liander en J. Deltoer.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 940
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: vervanging water/electrakabel op 1 dag - ik betaal volle prijs!

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

U zou de kwestie voor kunnen leggen aan de geschillencommissie. Het lijkt mij dat er dubbele kosten in rekening zijn gebracht. Daarnaast wordt in de tarieven geen rekening gehouden met werk dat niet hoeft te worden gedaan maar waarin de regels niet voorzien, zoals bij TS het geval is.
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand die in het buitengebied woont en een nieuwe aansluiting wil alleen maar het vast bedrag moet betalen. Deze moet dan ook betalen voor extra werk dus waarom een klant meer laten betalen voor minder werk.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: vervanging water/electrakabel op 1 dag - ik betaal volle prijs!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
06 dec 2020 09:12
Daarnaast wordt in de tarieven geen rekening gehouden met werk dat niet hoeft te worden gedaan maar waarin de regels niet voorzien, zoals bij TS het geval is.
Daar voorzien de regels nu juist wel in - dat is immers juist exact waar het bij fixed pricing over gaat...

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: vervanging water/electrakabel op 1 dag - ik betaal volle prijs!

Ongelezen bericht door berndv »

rrommel schreef:
05 dec 2020 23:36
ik heb gekregen graven, werkje 1, werkje 2, dichtgooien. Maar heb dik betaald voor graven, werkje 1, dichtgooien en dan weer graven, werkje 2, dichtgooien.
Nee, en dat is ook al meermaals uitgelegd, althans, dat is door meerdere personen getracht. U heeft niet bepaald voor een specificatie aan werkzaamheden. U heeft betaald voor een dienst, namelijk het vervangen/verplaatsen van een waterleiding en u heeft betaald voor het vervangen van een elektrakabel.

Maar goed, schijnbaar is het moeilijk te begrijpen.

rrommel
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 sep 2020 23:28

Re: vervanging water/electrakabel op 1 dag - ik betaal volle prijs!

Ongelezen bericht door rrommel »

Gelukkig snap ik het wel - maar ik ben het er niet mee eens - we agree to disagree, zoiets. Maar dat mag. Ik reageerde op een andere reactie waar die mening weer even naar boven kwam ...

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: vervanging water/electrakabel op 1 dag - ik betaal volle prijs!

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Als je korting wil of anderszins over de prijs wil onderhandelen moet je dat vooraf doen en met iemand die daar zin in heeft en bevoegd is, net als met korting in een winkel.

rrommel
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 sep 2020 23:28

Re: vervanging water/electrakabel op 1 dag - ik betaal volle prijs!

Ongelezen bericht door rrommel »

Dat het ik gedaan, vooraf bij PWN (water) , vooraf bij Liander(stroom) en vooraf bij de lokale aannemer voor beide partijen. De Liander zegt u moet bij PwN zijn, PWN zegt u moet bij Liander zijn, de aannemer zegt gewoon met standaard tarieven te werken, hier 2 aansluitingen- wil ik korting dan dient of PWN of Liander, of wat hem betrof allebei, korting te geven naar de aannemer toe. Kortom kluitje, riet enz.

Gesloten