LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BeneGas statiegeld of borg

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Joep Verbeek
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2020 17:21

BeneGas statiegeld of borg

Ongelezen bericht door Joep Verbeek »

Betreft statiegeld voor een gasfles van BeneGas / BP.
BeneGas claimt alleen statiegeld of zoals zij het noemen 'borg" terug te betalen aan de oorspronkelijke koper en eventueel aan iemand die door de oorspronkelijke koper gemachtigd is.
Het betreft een lichtgewicht gasfles voor 10kg Propaan en de borg is €55 .
Ik heb een fles gekregen en BeneGas wil nu perse de naam van de oorspronkelijke koper toestemming te krijgen het geld te mogen uitkeren. Deze naam is niet meer te achterhalen dus zegt BeneGas dat ik de fles dan maar naar een depothouder moet brengen.
Zonder dat ik daar dan nog een cent voor krijg. (En ik denk recht te hebben op €55 statiegeld :twisted: )
Deze flessen zijn, naar ik van BeneGas begreep al ca. 30 jaar in omloop. Dat is dus een verdienmodel voor BeneGas !!
Mag dit? en is daar nog iets tegen te doen?
https://benegas.com/benegas-light/statiegeld/

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: BeneGas statiegeld of borg

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik begrijp het standpunt van BeneGas wel. Ik denk dat het anders een mogelijkheid wordt voor proletarische winkelaars om te verdienen aan deze gasflessen. En ze willen daarom wel uitbetalen aan de persoon die de borg heeft betaald of dat deze even een bewijs meestuurt dat deze gasfles niet ontvreemd is.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: BeneGas statiegeld of borg

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Inderdaad voorkomen diefstal aangevuld met wettelijk regels (en dergelijke fles gaat echt geen 30 jaar mee).
Gasleverancier heeft geen enkele overeenkomst met TS (die hem ook nog eens heeft gekregen). Vrijwel alle gasleveranciers (de fles wordt er op basis van borg bij gelevererd) werken op deze manier als hebben een aantal ook een soort statiegeldbewijs dat je bij inlevering moet overleggen.
Dus of hervullen (dat kan wel) of laten recyclen meer smaken zijn er niet (als de originele koper niet te traceren is)

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: BeneGas statiegeld of borg

Ongelezen bericht door hebra98 »

fonsflons schreef:
15 okt 2020 18:27
30 jaar, 55 euro. Slecht verdienmodel!
>>
Te moeilijk uit te rekenen.. Guldens en Euro's :lol:

Maar dat zou, in alleen euros even gerekend, 15 eurocent per maand zijn?
Verwacht je dan ook rente over de uitstaande lening? :shock: ------------------- :shock:

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BeneGas statiegeld of borg

Ongelezen bericht door Lady1234 »


Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: BeneGas statiegeld of borg

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Er werden zoveel gestolen flessen ingeleverd dat ze om dit te voorkomen dit ingevoerd hebben.

Prima maatregel en ik heb een marktplaats flesje half vol ooit gekocht en kan ruilen voor een volle maar nooit iets
terug krijgen en dat weet ik, die man had caravan overgenomen ooit... en moest er vanaf...

Prima maatregel om criminelen uit te schakelen...

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: BeneGas statiegeld of borg

Ongelezen bericht door hebra98 »

Joep, begrijp je nu de reden waarom?

16again
Berichten: 16082
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: BeneGas statiegeld of borg

Ongelezen bericht door 16again »

fonsflons schreef:
15 okt 2020 18:27
30 jaar, 55 euro. Slecht verdienmodel!
Niks mis met het verdienmodel, dat werkt niet voor niets al vele decennia.

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: BeneGas statiegeld of borg

Ongelezen bericht door Mk »

Reden die ik meekreeg bij de intratuin was dat het statiegeld nog wel eens kan wijzigen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: BeneGas statiegeld of borg

Ongelezen bericht door berndv »

Wat de reden ook moge zijn. De fles an sich bepaalt niet of je recht hebt op terugbetaling van het statiegeld. Het statiegeldbewijs bepaalt dat je recht hebt op statiegeld. Waar ik vooral benieuwd naar ben is de onderbouwing van deze stelling:
Joep Verbeek schreef:
15 okt 2020 18:21
En ik denk recht te hebben op €55 statiegeld
Ts eindigt met de vraag of dit mag. En als ik zo bekijk hoe ze werken, zou ik geen reden kunnen bedenken waarom dit niet zou mogen. De overeenkomst omtrent statiegeld wordt gesloten tijdens de aanschaf van de fles, door de initiele koper. Bij de aanschaf van de fles, krijg je een statiegeldbewijs. Dit bewijs is de basis waarmee het recht op terugbetaling van statiegeld is vastgelegd. Zoals ik lees, kan je zonder dat bewijs namelijk niet aantonen dat je recht hebt op terugbetaling van het statiegeld bij inlevering van de fles.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: BeneGas statiegeld of borg

Ongelezen bericht door scontra »

Joep Verbeek schreef:
15 okt 2020 18:21

Ik heb een fles gekregen en BeneGas wil nu perse de naam van de oorspronkelijke koper toestemming te krijgen het geld te mogen uitkeren. Deze naam is niet meer te achterhalen
U weet niet (meer) van wie u deze gasfles heeft gekregen , of weet de gulle gever ook niet (meer) op welke wijze hij/zij hiervan in het bezit is gekomen.
Geen betaalbewijs, dan geen restitutie !

Uw 'gratis' verdien model werkt niet zoals u dacht dat het zou werken !

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: BeneGas statiegeld of borg

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een mooi verdienmodel. De fabrikant moet een fles maken en rekent daar niets voor. Dus waar dat verdienmodel in zit zie ik niet.
U hebt geen borg betaald en iets dat niet betaald is kunt u ook niet terug krijgen. Mij lukt het ook niet om iets bij een winkel terug te brengen zonder bon. Zonder bewijs hebt u dus niets.

Maar goed, u hebt niets betaald, dus verlies hebt u ook niet.

16again
Berichten: 16082
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: BeneGas statiegeld of borg

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
16 okt 2020 11:39
U hebt geen borg betaald en iets dat niet betaald is kunt u ook niet terug krijgen. Mij lukt het ook niet om iets bij een winkel terug te brengen zonder bon.
Probeer eens een lege bierfles in te leveren. Of een hele krat.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: BeneGas statiegeld of borg

Ongelezen bericht door hebra98 »

16again schreef:
16 okt 2020 11:46
NeoDutchio schreef:
16 okt 2020 11:39
U hebt geen borg betaald en iets dat niet betaald is kunt u ook niet terug krijgen. Mij lukt het ook niet om iets bij een winkel terug te brengen zonder bon.
Probeer eens een lege bierfles in te leveren. Of een hele krat.
>>
Moet je daar eigenlijk ook 18+ voor zijn, of onder begeleiding van een volwassene?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: BeneGas statiegeld of borg

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
16 okt 2020 11:46
NeoDutchio schreef:
16 okt 2020 11:39
U hebt geen borg betaald en iets dat niet betaald is kunt u ook niet terug krijgen. Mij lukt het ook niet om iets bij een winkel terug te brengen zonder bon.
Probeer eens een lege bierfles in te leveren. Of een hele krat.
Dat klopt inderdaad. En ik denk dat het ook vooral ligt in de benaming die benegas hiervoor gebruikt. Borg zou in mijn ogen een betere termijn zijn. Als ik ergens op straat een graafmachientje van Boels zie staan, kan ik die wel terug gaan rijden naar de dichtstbijzijnde vestiging van Boels, ik krijg niet de door de huurder betaalde borg terug. Zelfde geldt ook voor een huurauto, die kan ik wel naar de verhuurder terugrijden, ik krijg niet de door de huurder betaalde borg. Of een dixi op een bouwplaats, voor zover je dat zou willen, kan je die wel op een aanhanger gaan laden en terugbrengen, je krijgt niet de borg terug.

En je kunt dan discussieren dat statiegeld en borg eigenlijk onder de streep hetzelfde is, de termen worden op verschillende plekken gebruikt en zal ook afhankelijk van de situatie andere voorwaarden kennen. Dat een leeg bierflesje door iedereen en niet alleen de koper teruggebracht kan worden en dat hiervoor de term statiegeld gebruikt wordt, betekent niet dat overal waar de term statiegeld wordt gebruikt diezelfde rechten en voorwaarden gelden.

Moneyman
Berichten: 30025
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BeneGas statiegeld of borg

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klopt helemaal. Statiegeld is feitelijk gewoon een "betaling aan toonder", zonder onderliggende contractuele relatie. Borg vergt echter wél altijd een contractuele relatie, en daarbij volgt dus alleen betaling aan de contractant of diens gemachtigde. Best logisch ook :wink:

En uit de OP blijkt ook dat TS dit prima weet, want BeneGas spreekt over borg, maar TS probeert door de borg naar statiegeld te verdraaien alsnog een recht op uitbetaling te krijgen. Tevergeefs, natuurlijk.
Joep Verbeek schreef:
15 okt 2020 18:21
BeneGas claimt alleen statiegeld of zoals zij het noemen 'borg" terug te betalen aan de oorspronkelijke koper en eventueel aan iemand die door de oorspronkelijke koper gemachtigd is.
Het slordige van BeneGas is dat zij hun borgsysteem vervolgens "statiegeld" noemen. Onhandig, maar het verandert niets aan het systeem.

16again
Berichten: 16082
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: BeneGas statiegeld of borg

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
16 okt 2020 12:10
En uit de OP blijkt ook dat TS dit prima weet, want BeneGas spreekt over borg, maar TS probeert door de borg naar statiegeld te verdraaien alsnog een recht op uitbetaling te krijgen. Tevergeefs, natuurlijk.
.....
Het slordige van BeneGas is dat zij hun borgsysteem vervolgens "statiegeld" noemen. Onhandig, maar het verandert niets aan het systeem.
Waar is de opmerking op gebaseerd , dat TS borg zou verdraaien naar statiegeld ?
https://benegas.com/benegas-light/statiegeld/

Moneyman
Berichten: 30025
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BeneGas statiegeld of borg

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
16 okt 2020 12:41
Waar is de opmerking op gebaseerd , dat TS borg zou verdraaien naar statiegeld ?
Tsja, als je de quote waar dat nu juist uit blijkt weglaat uit je citaat van mijn bericht...

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: BeneGas statiegeld of borg

Ongelezen bericht door berndv »

Joep Verbeek schreef:
15 okt 2020 18:21
BeneGas claimt alleen statiegeld of zoals zij het noemen 'borg"
maar inderdaad, benegas noemt het op hun eigen pagina weer gewoon statiegeld en statiegeldsysteem.

Moneyman
Berichten: 30025
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BeneGas statiegeld of borg

Ongelezen bericht door Moneyman »

Exact, dat schreef ik ook al. Maar uit het daadwerkelijke systeem en de informatie op de website blijkt duidelijk dat het feitelijk niet om statiegeld, maar om borg gaat. En dat (hoe het werkt) is uiteindelijk bepalend, niet hoe je het noemt.

Gesloten