LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorlopige aanslag 2021

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door BL2 »

jonis schreef:
14 jan 2021 08:12
Fors bedrag? Met fiscale partner + 2 ton op de bank hoef je nog geen 600,- in te leveren.
Dat is nog iets minder dan in 2020.
Dat zou ik graag betalen !
Je zou het graag betalen ? Veel anderen kopen toch graag iets van hun spaargeld naar eigen keuze dan dat een ander het gewoon toegeëigend.
Want wat is nou het recht om als belastingdienst geld te vorderen van burgers welke wat meer bezitten dan anderen. Wat maakt dit verschil in behandeling legitiem.

Je kan prima de winst uit sparen en beleggen belasten, maar ga dan eerlijkheidshalve ook uit van de echte cijfers. Dus de winst die de burger maakt op haar spaarcentjes.
Die zijn echter dusdanig laag dat er dan amper wat te halen valt.....

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

BL2 schreef:
14 jan 2021 10:02
jonis schreef:
14 jan 2021 08:12
Fors bedrag? Met fiscale partner + 2 ton op de bank hoef je nog geen 600,- in te leveren.
Dat is nog iets minder dan in 2020.
Dat zou ik graag betalen !
Je zou het graag betalen ? Veel anderen kopen toch graag iets van hun spaargeld naar eigen keuze dan dat een ander het gewoon toegeëigend.
Want wat is nou het recht om als belastingdienst geld te vorderen van burgers welke wat meer bezitten dan anderen. Wat maakt dit verschil in behandeling legitiem.

Je kan prima de winst uit sparen en beleggen belasten, maar ga dan eerlijkheidshalve ook uit van de echte cijfers. Dus de winst die de burger maakt op haar spaarcentjes.
Die zijn echter dusdanig laag dat er dan amper wat te halen valt.....
De belastingdienst voert slechts uit wat wij met z'n allen (via de volksvertegenwoordiging) hebben besloten. Als je het daar niet mee eens bent moet je in maart op een partij stemmen die voor vermogende mensen opkomt.

Wel aardig om te zien als het om een klein beetje belasting over forse vermogens gaat, veel mensen opeens opkomen voor anderen die ze normaal gesproken als "graaier" bestempelen. Het is toch een beetje de elite die over tonnen beschikt. De "gewone man" blijft meestal gewoon onder de grens waarboven belasting moet worden betaald. Dank voor het begrip dat er is voor ons vermogenden.

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door Redfloor »

Ik kreeg, als ZZP'er in de cultuursector, juist een bericht dat ik dit jaar geen voorlopige aanslag hoef te betalen (ondanks dat ik in 2019 heel prima heb gedraaid). Dus er is wel sprake van enig maatwerk...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Ceeskooij schreef:
13 jan 2021 14:36
Tot mijn verbazing ontving ik een voorlopige aanslag voor het jaar 2021. Er zijn geen extra inkomsten, geen pensioenverhogingen etc . Op zich is het een te betalen bedrag maar ik vind het vreemd dat de belasting een voorlopige aanslag oplegt voor 2021 met getallen welke gebaseerd zijn op 2019. Het lijkt er op dat de belasting alvast geldstromen in beweging zet waarvan nog helemaal niet duidelijk is of de aanslag voor 2021 wel juist is qua regelgeving en richtlijnen van de overheid.
Het is al jaren zo dat voorlopige aanslagen vanaf de 2de helft van december worden verstuurd, de nieuwe regelgeving (afgezien van de Corona crisis maatregelen) zijn gewoon bekend.

Dat u hem nu al zo vroeg ontvangt komt gewoon omdat de automatisering is verbeterd. Ik kreeg mijn voorlopige aanslag al half december (maar zoals altijd gewoon geld terug).

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door criticus2 »

wanneer de aanslag 2021 naar inschatting fors niet klopt kan je altijd een verzoek doen het aan te passen naar een inkomen wat naar eigen inschatting beter met de realiteit overeenkomt. Voorkomt forse naheffingen tzt.

CoraenK
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2021 12:22

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door CoraenK »

Ook bij mij de verrassing van een Voorlopige aanslag 2021. Gebaseerd op inkomen over 2019. Ben half 2020 ontslagen en heb geen zicht op wat 2021 mij aan inkomen brengt. Het gaat mij niet om de hoogte van het bedrag in mijn situatie, wel over de hardheid die dit voor veel mensen betekent. Juist na het bizarre jaar 2020 een voorheffing versturen aan mensen begrijp ik niet. De uitleg van de medewerker bij de belastingdienst was dat " er geld moet binnen komen nu er zoveel staatssteun wordt toegekend." Bezwaar maken kan niet. Je kunt alleen wijzigingen in de voorlopige in de aangifte invoeren, echter die info heb ik nog niet. Input verzinnen lijkt mij niet slim want voor je het weet krijg je de sticker fraudeur. Overigens is het opleggen van voorlopige aanslagen een mogelijkheid en geen plicht van onze Belastingdienst.

jonis
Berichten: 2716
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door jonis »

BL2 schreef:
14 jan 2021 10:02
jonis schreef:
14 jan 2021 08:12
Fors bedrag? Met fiscale partner + 2 ton op de bank hoef je nog geen 600,- in te leveren.
Dat is nog iets minder dan in 2020.
Dat zou ik graag betalen !
Je zou het graag betalen ? Veel anderen kopen toch graag iets van hun spaargeld naar eigen keuze dan dat een ander het gewoon toegeëigend.

1- 2 deelquotes...en maar 1tje is van mij, dat vetgedrukte dus niet.
2...ik heb weinig moeite met betalen van rekeningen, daar komen de centen ook voor binnen, niet alleen maar voor leuke dingen.
3....ik was zo (on)handig om een hypotheek te pakken die aflost aan einde looptijd.....dus voorlopig kan ik nog even doorgaan met het verstoppen van overtollige tegoeden in de bakstenen, dat is echter bijna afgelopen.....heeft trouwens ook nadelen: nu blijft er nog meer over aan het eind van de maand
4....met mijn redelijk comfortabele positie denk ik toch echt dat het niet voor jou van toepassing is, anders maakte je je daar niet druk om

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door sylvesterb »

BL2 schreef:
13 jan 2021 22:55
Lady1234 schreef:
13 jan 2021 21:46
Vanaf 1 januari 2021 is de eerste € 50.000,00 vermogen belastingvrij
En daarboven mag de belastingdienst dus zonder enige gegronde reden een fors bedrag afpakken onder de valse noemer "Voordeel uit sparen" ? Wat is dat voordeel in een tijd dat er geen rente wordt uitbetaald ?
Waar is je topic toen de rente die de belastingdienst rekende lager was dan wat je werkelijk betaalde? Kan hem namelijk niet op het forum vinden.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
14 jan 2021 10:02
16again schreef: ....
Dat zou ik graag betalen !
Je zou het graag betalen ? Veel anderen kopen toch graag iets van hun spaargeld naar eigen keuze dan dat een ander het gewoon toegeëigend.
Graag betalen houdt natuurlijk vooral in dat je eerst over zo'n vermogen beschikt. Wat me prettig lijkt.

Maar goed, koop van het spaargeld een auto, en ga eens tanken, dan betaal je nog veel meer belasting.

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door BL2 »

Ze zouden bv Zzp'ers ook moeten belasten over de winst die ze zouden kunnen maken in een ideale ondernemerswereld, en niet over de werkelijke omzet.
Dat zou ook veel eerlijker zijn, en eigenlijk precies hetzelfde als nu bij mensen met vermogen gebeurt.

jonis
Berichten: 2716
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
14 jan 2021 14:24
BL2 schreef:
14 jan 2021 10:02
16again schreef: ....
Dat zou ik graag betalen !
Je zou het graag betalen ? Veel anderen kopen toch graag iets van hun spaargeld naar eigen keuze dan dat een ander het gewoon toegeëigend.
Graag betalen houdt natuurlijk vooral in dat je eerst over zo'n vermogen beschikt. Wat me prettig lijkt.

Maar goed, koop van het spaargeld een auto, en ga eens tanken, dan betaal je nog veel meer belasting.
Uiteindelijk is de vermogensbelasting maar een deel van de aangifte. ...voordat er daadwerkelijk 2 ton bij mensen op de rekening staat en verder alles al(verbouwd) en gekocht hebben, er geen aftrekposten meer zijn, eigen woning afbetaald, de geldverslindende kinderen de deur uit zijn en er daadwerkelijk geld naar de belastingdienst gaat.
Misschien zijn er wel mensen blij dat ze de belastingdienst eens uiteindelijk echt mogen gaan steunen.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door 16again »

jonis schreef:
14 jan 2021 14:42
Misschien zijn er wel mensen blij dat ze de belastingdienst eens uiteindelijk echt mogen gaan steunen.
Ik in ieder geval wel.
Besef dat de uitgaven van de staat aan zorg, onderwijs en wegennet etc ergens vandaan moeten komen.

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door BL2 »

16again schreef:
14 jan 2021 15:49
Ik in ieder geval wel.
Besef dat de uitgaven van de staat aan zorg, onderwijs en wegennet etc ergens vandaan moeten komen.
Ha ha, hoe onwerkelijk kan je het maken. De eerste wereldburger welke blij is een deel van zijn zuur verdiende centjes over te maken naar de belastingdienst.
Heb je al een bedankje va Rijks belastingen gekregen voor je ruimhartige maatschappelijke ondersteuning ?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het is ook altijd hetzelfde: als er betaald moet worden (bv. belasting, of aankoop auto) is het altijd te veel, als er iets ontvangen wordt (belasting, of inruil van auto) is het altijd te weinig. Toch zitten beide schaaltjes doorgaans aan weerszijden van de balans. Als de ene belasting omlaag moet gaan, moet een andere belasting omhoog gaan. "Nee hoor, de overheid moet gewoon bezuinigen." Ach ja, maar daar geldt natuurlijk hetzelfde voor. De zorgkosten moeten bijvoorbeeld omlaag, maar dure technieken moeten direct beschikbaar zijn/komen; de premie mag natuurlijk ook niet omhoog. Daar is dus hetzelfde spanningsveld.

Ben ik blij dat ik een even groot als fictief voordeel uit sparen en beleggen heb, zodat ik een riante bijdrage aan de rijksinkomsten mag leveren? Nee, niet echt, maar ik ben toch blij dat ik in die situatie zit. Het heeft slechts een nadeel: tegen de tijd dat ik onder een brug terechtkom, is er allang geen plaats meer.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
14 jan 2021 17:29
16again schreef:
14 jan 2021 15:49
Ik in ieder geval wel.
Besef dat de uitgaven van de staat aan zorg, onderwijs en wegennet etc ergens vandaan moeten komen.
Ha ha, hoe onwerkelijk kan je het maken. De eerste wereldburger welke blij is een deel van zijn zuur verdiende centjes over te maken naar de belastingdienst.
Heb je al een bedankje va Rijks belastingen gekregen voor je ruimhartige maatschappelijke ondersteuning ?
Sterker, ik heb een opleiding kunnen genieten, zelfs nog voordat ik belasting ging betalen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En ook nog 18 jaar gratis medische zorg.

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door BL2 »

sylvesterb schreef:
14 jan 2021 14:08
Waar is je topic toen de rente die de belastingdienst rekende lager was dan wat je werkelijk betaalde? Kan hem namelijk niet op het forum vinden.
Dat klopt, toen de rente rond de 8 procent was op half jaar basis moesten de belastingplichtigen de ontvangen rente opgeven en werd daarover belast. Een eerlijk systeem dus.
Toen de rente fors ging dalen is de belastingdienst gauw en slim overgestapt op het huidige systeem waarbij men gemakshalve maar van rente inkomsten uitgaat welke er dus bij vele niet zijn.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
14 jan 2021 20:26
Dat klopt, toen de rente rond de 8 procent was op half jaar basis moesten de belastingplichtigen de ontvangen rente opgeven en werd daarover belast. Een eerlijk systeem dus.
Maar mensen die in aandelen belegde, ontvingen helemaal geen rente, en betaalden niets. Eerlijk??

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door Erthanax »

BL2 schreef:
14 jan 2021 20:26
(...) Toen de rente fors ging dalen is de belastingdienst gauw en slim overgestapt op het huidige systeem waarbij men gemakshalve maar van rente inkomsten uitgaat welke er dus bij vele niet zijn.
De Belastingdienst is helemaal niet "gauw en slim overgestapt". De politiek heeft het belastingsysteem veranderd en de Belastingdienst voert het uit.

Het is nooit goed of het deugt niet. Daarom een korte smeekbede tot onze Overheid:

O, Overheid, de ongelijkheid wordt steeds groter, de rijken steeds rijker, de armen steeds armer. Dat is niet de bedoeling. Daarom belast U bezit/vermogen. Dat is niet de bedoeling, want dat kost ons geld. Dan belast U overdracht van vermogen met schenk- en erfbelasting. Dat is niet de bedoeling, want dat kost ons geld. Dan belast U het bedrijfsleven. Dat is niet de bedoeling, want prijzen zullen stijgen en dat kost ons geld. Help ons, o Overheid, los al onze problemen op, voorzie ons van eeuwigdurende groei en welvaart. Maar het mag niks kosten. Dank u.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door Arizonakid »

En als je echt genoeg hebt, google eens op IBC....... aanradertje. Tenzij je sociaal genoeg bent om iedereen van je geld betere wegen te gunnen natuurlijk.

Gesloten