LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorlopige aanslag 2021

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door kweenie »

CoraenK schreef:
14 jan 2021 12:34
Ook bij mij de verrassing van een Voorlopige aanslag 2021. Gebaseerd op inkomen over 2019. Ben half 2020 ontslagen en heb geen zicht op wat 2021 mij aan inkomen brengt. Het gaat mij niet om de hoogte van het bedrag in mijn situatie, wel over de hardheid die dit voor veel mensen betekent. Juist na het bizarre jaar 2020 een voorheffing versturen aan mensen begrijp ik niet. De uitleg van de medewerker bij de belastingdienst was dat " er geld moet binnen komen nu er zoveel staatssteun wordt toegekend." Bezwaar maken kan niet. Je kunt alleen wijzigingen in de voorlopige in de aangifte invoeren, echter die info heb ik nog niet. Input verzinnen lijkt mij niet slim want voor je het weet krijg je de sticker fraudeur.
De Belastingdienst moet toch ergens van uitgaan. Dus gaan ze er vanuit dat je een stabiel inkomen hebt. Als dit verandert, dan kun je dat eenvoudig in je voorlopige aangifte aanpassen. Waarbij je dus helemaal niet als fraudeur wordt aangemerkt als de definitieve aanslag afwijkt.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als je problemen hebt met de voorlopige aanslag 2021, kun je je inkomsten ook wijzigen naar nul inkomen.
Dan kun je in 2022 aangifte doen met de juiste bedragen over 2021 die dan wel bekend zijn natuurlijk.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou hoorde ik dat ook veel ondernemers een voorlopige aanslag hebben gekregen. Uitgaande van 2019. Volslagen idioot natuurlijk, aangezien ze dadelijk al 2 maanden aan inkomsten missen in 2021. Denken ze nu echt helemaal niet zelf na bij de belastingdienst?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door kweenie »

Nijogeth schreef:
16 jan 2021 10:07
Nou hoorde ik dat ook veel ondernemers een voorlopige aanslag hebben gekregen. Uitgaande van 2019. Volslagen idioot natuurlijk, aangezien ze dadelijk al 2 maanden aan inkomsten missen in 2021. Denken ze nu echt helemaal niet zelf na bij de belastingdienst?
Dan scheer je alle ondernemers over één kam. Er zijn legio ondernemers met de zelfde omzet of juist met omzet. Ik zou het volslagen idioot vinden als de Belastingdienst zijn voor stuk zou moeten kijken of de onderneming wel of niet geraakt wordt. Terwijl de ondernemer zelf daar een veel betere kijk op heeft.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door jonis »

Nijogeth schreef:
16 jan 2021 10:07
Nou hoorde ik dat ook veel ondernemers een voorlopige aanslag hebben gekregen. Uitgaande van 2019. Volslagen idioot natuurlijk, aangezien ze dadelijk al 2 maanden aan inkomsten missen in 2021. Denken ze nu echt helemaal niet zelf na bij de belastingdienst?
Is uw inkomen in 2020 veranderd? Of weet u nu al dat uw inkomen in 2021 gaat veranderen? Dan is het belangrijk dat u ons zo snel mogelijk de nieuwe gegevens doorgeeft. U voorkomt zo dat u later bij uw definitieve aanslag inkomstenbelasting 2021 bij of terug moet betalen.
Serieus, je verwachtingenpeil ligt te hoog, maar een probleem is het helemaal niet.
Iedereen kan wel een topic starten over de belastingdienst, zo houden ze nl ook geen rekening met hypotheekbezitters die tegenwoordig allemaal oversluiten voor lagere rente en dus minder gaan terug ontvangen.
De bedoeling is dat je het allemaal zelf regelt; leuker wordt het niet, makkelijker wel......maar kijk uit dat je je vingers niet brandt.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Misschien ligt mijn verwachtingenpeil wel te hoog, maar na de toeslagenaffaire mag je wel verwachten dat er wat meer nagedacht gaat worden bij de belastingdienst.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door kweenie »

Nijogeth schreef:
16 jan 2021 10:23
Misschien ligt mijn verwachtingenpeil wel te hoog, maar na de toeslagenaffaire mag je wel verwachten dat er wat meer nagedacht gaat worden bij de belastingdienst.
Na de toeslagenaffaire mag je juist verwachten dat de belastingdienst terughoudend is met zaken aanpassen. En dus zo veel mogelijk uit gaat van wat je in het verleden hebt doorgegeven.

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
16 jan 2021 10:23
Misschien ligt mijn verwachtingenpeil wel te hoog, maar na de toeslagenaffaire mag je wel verwachten dat er wat meer nagedacht gaat worden bij de belastingdienst.
Als er iets makkelijk te regelen valt, is het wel een voorlopige aanslag.

Daar hoeft de belastingdienst niet over na te denken.

AdrieB2
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 mar 2020 11:12

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door AdrieB2 »

Bij mij gaat het juist de andere kant op ik heb de afgelopen tien jaar steeds een voorlopige aanslag moeten betalen, maar voor 2021 is deze op nul gestald en ik zie de verschillen met vorige jaren niet.

siem99
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2021 09:46

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door siem99 »

Het is toch te gek voor woorden. Betaal je jaarlijks de VA in 1x, krijg je nu slechts 1 euro korting.
Nee, gemakkelijker zullen wij het niet maken.
En owee als je 1 maand te laat bent, zou je dan ook maar 1 euro boete krijgen ????
Dacht het niet.
En als gebruik maakt van een doorlopende machtiging, mag je de gehele website doorzoeken of de belastingtelefoon bellen om uit te zoeken hoe je die doorlopende machtiging kunt stopzetten.

De burger belazeren.

Gesloten