LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorlopige aanslag 2021

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Ceeskooij
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2021 14:23

Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door Ceeskooij »

Tot mijn verbazing ontving ik een voorlopige aanslag voor het jaar 2021. Er zijn geen extra inkomsten, geen pensioenverhogingen etc . Op zich is het een te betalen bedrag maar ik vind het vreemd dat de belasting een voorlopige aanslag oplegt voor 2021 met getallen welke gebaseerd zijn op 2019. Het lijkt er op dat de belasting alvast geldstromen in beweging zet waarvan nog helemaal niet duidelijk is of de aanslag voor 2021 wel juist is qua regelgeving en richtlijnen van de overheid. Daarnaast is het erg knullig dat met bij betaling ineens zowaar €1 korting ontvangt. Ze hebben liever dat je in termijn betaald, daar het om een klein bedrag gaat is dit natuurlijk onbegrijpelijk. Of het daadwerkelijk ook juist is moeten we wel wachten tot 2022. Blijf het vreemd vinden .

Peter van Zijl
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2021 16:15

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door Peter van Zijl »

Ook ik ontving vandaag 13 januari 2021, zonder enige vooraankondiging en tot mijn grote verbazing, een aanslag over 2021.
Aanvankelijk dacht ik het niet goed gelezen te hebben of dat het een fout van de belastingdienst betrof en 2020 bedoeld werd, ofschoon ik de laatste jaren geen voorlopige aanslag meer ontving en in ieder geval nooit zo vroeg in het jaar en voorafgaand aan mijn aangifte over 2020!
Ivm mijn pensionering en het hebben van diverse inkomens krijg ik jaarlijks een forse aanslag, waarvoor mijn vrouw en ik periodiek sparen om de jaarlijkse aanslag op tijd te kunnen betalen. Zo zullen wij in juni/juli van dit jaar het bedrag voor de aanslag over 2020 gereed hebben.
Echter het (geschatte!) bedrag van de genoemde aanslag over 2021 moet al uiterlijk 31 december 2021 bij de belastingdienst binnen zijn ipv medio 2022. Deze termijnwijziging is dus zonder enige vooraankondiging; ook in de media kwam ik niets dergelijks tegen.
Als deze termijnwijziging van kracht blijft zullen wij met spoed ons maandelijks spaarbedrag zeer fors moeten verhogen. Voor mij en mijn vrouw levert dat behoorlijke problemen op en ik vermoed zo dat dit voor veel meer mensen zal gelden.
In het begeleidend schrijven bij de aanslag noemt de belastingdienst Corona als reden voor hun handelwijze. De wijze waarop e.e.a. verloopt is m.i. illustratief voor het communicatieve onvermogen van de belastingdienst en ook het gebrek aan respect voor de belastingbetaler.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u altijd al een flink bedrag moet nabetalen over een jaar, is het niet zo wonderlijk dat u een voorlopige aanslag krijgt. Zou u inkomen uit één bron hebben, dan betaalt u ook in het lopende jaar.

Heeft niets met het communicatieve onvermogen of gebrek aan respect van de belastingdienst van doen.

Na één jaar bent u bij met betalen.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Geld moet je halen waar het zit. Ook ik heb vandaag een voorlopige aanslag gehad van ruim 200 euro. Niet zeuren, gewoon betalen.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door de auditu »

Lijkt mij logisch dat een voorlopige aanslag voor 2021, al of niet in termijnen in 2021 betaald moet worden. Ook handig om dat, al of niet automatisch, in termijnen te doen.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door de auditu »

Ongetwijfeld zullen er mensen jaloers op u zijn als u zoveel belasting moet betalen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb vorige week de machtiging op de post gedaan. Voor die ene euro korting ga ik die voorlopige aanslag niet in een keer betalen.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door BL2 »

Peter van Zijl schreef:
13 jan 2021 16:47
Ook ik ontving vandaag 13 januari 2021, zonder enige vooraankondiging en tot mijn grote verbazing, een aanslag over 2021.
Toch compleet niets bijzonders aan. Krijg al sinds mensheugenis een voorlopige aanslag in het begin nieuwe jaar.
En dat deze in bet belastingjaar zelf betaald moet worden lijkt mij heel normaal. Je krijgt een jaar de tijd nota bene.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door 16again »

Welkom bij de club. Dit wordt gewoon verrekend, met je aangifte, die je in 2022 gaat invullen.
Maar als je jaarlijks flink bij betaal, dan is dat dit jaar wel ineens dubbelop: De bijbetaling die je anders in 2022 zou betalen wordt vooruit geschoven. Komt goed van pas , in Corona tijd.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door lordi »

De reden dat de korting voor in één keer betalen slechts 1 euro is, komt door de verlaging van de invorderingsrente (=de rente die je betaald als je niet op tijd een aanslag voldoet).

Wettelijk is vastgelegd dat de korting voor ineens betalen van een voorlopige aanslaggelijk is aan het percentage van de invorderingsrente over de helft van het bedrag van de voorlopige aanslag (=het gemiddelde uitstaande saldo).

Vanwege corona is het percentage verlaagd van 4% naar 0,01%. Afhankelijk van de hoogte van de voorlopige aanslag is de korting voor ineens betalen dus een paar cent en dat wordt omhoog afgerond naar 1 euro.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ngskorting

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door BL2 »

lordi schreef:
13 jan 2021 21:00
De reden dat de korting voor in één keer betalen slechts 1 euro is, komt door de verlaging van de invorderingsrente (=de rente die je betaald als je niet op tijd een aanslag voldoet).
De belastingdienst wil altijd er het meeste aan overhouden !
Als ze eerlijk waren dan zou de werkelijke rente op spaargelden ook moeten gaan gelden, maar daar houden ze slim als ze zijn natuurlijk geen rekening met de huidige bizar lage (lees: GEEN) rente op spaartegoeden en denken ze nog altijd dat de burger zo'n 4 procent (!) rente krijgt, en dit gewoon belast. Als dat geen oplichting is, weet ik het niet meer !

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door Erthanax »

Valse hoedanigheid? Nee.
Listige kunstgrepen? Nee.
Samenweefsel van verdichtsels? Nee.
Conclusie: Geen oplichting.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door Lady1234 »

BL2 schreef:
13 jan 2021 21:16
lordi schreef:
13 jan 2021 21:00
De reden dat de korting voor in één keer betalen slechts 1 euro is, komt door de verlaging van de invorderingsrente (=de rente die je betaald als je niet op tijd een aanslag voldoet).
De belastingdienst wil altijd er het meeste aan overhouden !
Als ze eerlijk waren dan zou de werkelijke rente op spaargelden ook moeten gaan gelden, maar daar houden ze slim als ze zijn natuurlijk geen rekening met de huidige bizar lage (lees: GEEN) rente op spaartegoeden en denken ze nog altijd dat de burger zo'n 4 procent (!) rente krijgt, en dit gewoon belast. Als dat geen oplichting is, weet ik het niet meer !
Vanaf 1 januari 2021 is de eerste € 50.000,00 vermogen belastingvrij

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door BL2 »

Lady1234 schreef:
13 jan 2021 21:46
Vanaf 1 januari 2021 is de eerste € 50.000,00 vermogen belastingvrij
En daarboven mag de belastingdienst dus zonder enige gegronde reden een fors bedrag afpakken onder de valse noemer "Voordeel uit sparen" ? Wat is dat voordeel in een tijd dat er geen rente wordt uitbetaald ?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door Erthanax »

De formulering is "voordeel uit sparen en beleggen". Met beleggen kunt u hogere rendementen behalen, al zijn resultaten behaald in het verleden enz.

Zelfs als er geen rentevergoeding is, heeft men volgens mij enig voordeel van sparen. Als men een grote en noodzakelijke uitgave moet doen, dan hoeft men niet te lenen tegen hogere kosten.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door BL2 »

Erthanax schreef:
13 jan 2021 23:51
al zijn resultaten behaald in het verleden enz.

Zelfs als er geen rentevergoeding is, heeft men volgens mij enig voordeel van sparen.
Iedere weldenkende "kleine spaarder" met spaargeld boven de vrijstelling gaat natuurlijk niet beleggen, daarvoor zijn de onzekerheden en risico's veel te groot, lijkt mij.

De reden dat een wat meer vermogende burger bij een wat grotere aankoop niet hoeft te lenen, zien als reden dat de belastingdienst dan legitiem maar een deel mag vorderen van het bezit is natuurlijk de wereld op haar kop.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door lordi »

BL2 schreef:
13 jan 2021 21:16
De belastingdienst wil altijd er het meeste aan overhouden !
Als dat zo zou zijn, zou de invorderingsrente niet verlaagd zijn.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door jonis »

BL2 schreef:
13 jan 2021 22:55
Lady1234 schreef:
13 jan 2021 21:46
Vanaf 1 januari 2021 is de eerste € 50.000,00 vermogen belastingvrij
En daarboven mag de belastingdienst dus zonder enige gegronde reden een fors bedrag afpakken onder de valse noemer "Voordeel uit sparen" ? Wat is dat voordeel in een tijd dat er geen rente wordt uitbetaald ?
Onzin. Belastingdienst rekent over spaardeel 0,03% rendement in 2021.
Fors bedrag? Met fiscale partner + 2 ton op de bank hoef je nog geen 600,- in te leveren.
Dat is nog iets minder dan in 2020.
Mensen die zich druk maken over vermogensbelasting hebben dat vaak niet denk ik dan.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door 16again »

jonis schreef:
14 jan 2021 08:12
Onzin. Belastingdienst rekent over spaardeel 0,03% rendement in 2021.
...en als je meer geld hebt, verwacht de overheid dat je dat deels belegd. En daarover wordt fors hogere heffing gerekend, gebaseerd op de gemiddelde resultaten de laatste jaren
jonis schreef:
14 jan 2021 08:12
Fors bedrag? Met fiscale partner + 2 ton op de bank hoef je nog geen 600,- in te leveren.
Dat is nog iets minder dan in 2020.
Dat zou ik graag betalen !

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Voorlopige aanslag 2021

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
14 jan 2021 00:04
Erthanax schreef:
13 jan 2021 23:51
al zijn resultaten behaald in het verleden enz.

Zelfs als er geen rentevergoeding is, heeft men volgens mij enig voordeel van sparen.
Iedere weldenkende "kleine spaarder" met spaargeld boven de vrijstelling gaat natuurlijk niet beleggen, daarvoor zijn de onzekerheden en risico's veel te groot, lijkt mij.
Tsja, dat “lijkt jou”, maar veel mensen denken daar heel ander overs :D. Juist nu sparen niets oplevert of geld kost, is beleggen een prima optie. En als je spaargeld boven de vrijstelling hebt, ben je geen kleine spaarder natuurlijk.

Gesloten