LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vragen over donorregister

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vragen over donorregister

Ongelezen bericht door moederslink »

Wil je niet doneren dan registreer je dat in het donorregister en je geeft dan een NEE aan.
Je krijgt dan een soort pasje thuis dat in je portemonnee past bv.

Doe je dat niet dan is het een automatisch JA en kun je als donor ' gebruikt' worden mits je organen daartoe geschikt zijn.
Alle persoonsgegevens van mensen en dus ook van een potentiele donor , een JA zegger dus , staan al geregistreerd bij de Overheid.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vragen over donorregister

Ongelezen bericht door scontra »

Lady1234 schreef:
13 mei 2019 18:52
Ik sta daar al bijna veertig jaar met een volmondig en totaal JA voor alles wat ze kunnen gebruiken, geregistreerd.
Nooit geweten dat ook op de donorregistratie 'tropenjaren' van toepassing zijn !! :oops:

Nijogeth
Berichten: 9966
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vragen over donorregister

Ongelezen bericht door Nijogeth »

scontra schreef:
13 mei 2019 18:44
Nijogeth schreef:
12 mei 2019 22:17
Maar men slaat toch helemaal niets op als u zelf niet reageert? Dan gaat men er bij uw dood gewoon vanuit dat u donor bent als u niets doet. Of zie ik dat verkeerd?
Dat ziet u verkeerd !
Iedere volwassen Nederlander staat 'wettelijk' geregistreerd in het donorregister.
U kunt zelf aangeven of u uw lichaam wel of niet voor donatie beschikbaar stelt.
Reageert u niet dan bent u automatisch (een geregistreerde) donor en als u dat niet wilt, dan moet u die wil kenbaar maken door dit in de donorregistratie vast te leggen.
Ja, maar dit zijn allemaal gegevens die bij de overheid bekend zijn. Reageer je niet, dan wordt er niets extra geregistreerd, want dan sta je gewoon als orgaandonor te boek. Reageer je wel, dan zal er iets extra's geregistreerd moeten worden. En dan geef je dus zelf toestemming dat dit extraatje geregistreerd wordt.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vragen over donorregister

Ongelezen bericht door Lady1234 »

scontra schreef:
13 mei 2019 21:02
Lady1234 schreef:
13 mei 2019 18:52
Ik sta daar al bijna veertig jaar met een volmondig en totaal JA voor alles wat ze kunnen gebruiken, geregistreerd.
Nooit geweten dat ook op de donorregistratie 'tropenjaren' van toepassing zijn !! :oops:
Donorregistratie is niet pas ingevoerd na de wet. Bestaat dus al veel en veel langer. Maar daar moest je je dus zelf voor aanmelden.

Vanaf 1998 is er een pasje, daarvoor had je het donorcodicil.
https://www.transplantatiestichting.nl/ ... odicil.jpg

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vragen over donorregister

Ongelezen bericht door scontra »

Lady1234 schreef:
13 mei 2019 21:05
scontra schreef:
13 mei 2019 21:02
Lady1234 schreef:
13 mei 2019 18:52
Ik sta daar al bijna veertig jaar met een volmondig en totaal JA voor alles wat ze kunnen gebruiken, geregistreerd.
Nooit geweten dat ook op de donorregistratie 'tropenjaren' van toepassing zijn !! :oops:
Donorregistratie is niet pas ingevoerd na de wet. Bestaat dus al veel en veel langer. Maar daar moest je je dus zelf voor aanmelden.

Vanaf 1998 is er een pasje, daarvoor had je het donorcodicil.
https://www.transplantatiestichting.nl/ ... odicil.jpg
In 1998 is de regisrtie begonnen en vanaf het prille begin, 1999 voor ons, staan wij ook als donor geregistreerd, maar we halen nu nog geen 40 jaren als donor.
We gaan minstens voor 50 jaar donorschap, al hebben we dat niet zelf n de hand.

Iedereen een donorschap, dat scheelt vele mensen een te vroege en onnodige dood.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vragen over donorregister

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ok, ik had dus vóór 1998 dat donorcodicil altijd bij me in mijn portefeuille.

Gesloten