LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vuurwerk: apart fenomeen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door puma73 »

snuffel1 schreef:Mensen maken zelf de keuze en die keuzevrijheid moet ook mogelijk zijn. Het afsteken van vuurwerk verbieden zal de zoveelste betutteling zijn die de mensen voor de kiezen krijgen, Als de regering nu ook nog eens wettelijk gaat vastleggen dat mensen tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden omdat ze blijkbaar niet capabel zijn de risico's zelf in te schatten dan moet alles wat gevaar voor de mens oplevert ook in die wet opgenomen worden. Sec gezien wordt de mens tot het uiterste in de vrijheid beperkt want de staat bepalen wat goed voor ons is.
Als het gevaar oplevert voor een ander, dan heb ik geen enkel bezwaar tegen het compleet verbieden van consumentenvuurwerk. Illegaal vuurwerk zal meer en meer de overhand nemen. daardoor is het in de handen van de groep die het koopt levensgevaarlijk en kan alleen worden tegengegaan met een compleet vuurwerkverbod voor consumenten. Dan kun je er ook handhavend tegen optreden.

Daarnaast scheelt het een hoop rommel en rotzooi op straat en ongelukken op de dagen na oud en nieuw wanneer jeugd niet ontploft vuurwerk gaat afsteken.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door Brahms »

vogels schreef:...Je wilt het vuurwerk van 40 - 50 jaar geleden toch zeker niet vergelijken met het vuurwerk van nu? Dat is appels met peren vergelijken. Kijken of je nog zo praat als er bij jou vuurwerkbom door je ramen naar binnen komt. Of je auto wordt opgeblazen......
Nu heb ik 40 jaren geleden bewust meegemaakt, maar ook toen werden auto's, brievenbussen en vuilnisbakken opgeblazen. Traditioneel gingen er ook een paar auto's in vlammen op. De ME kwam vaak langs, enorme vreugdevuren op straat en er werd volop gegooid met oefenstaven, meegenomen uit militaire dienst...!
De buurt was een van de betere wijken van ons dorp, op één dag na altijd meer dan keurig en netjes.
Maar met oud / nieuw ging iedereen compleet los.

Ik woon nog altijd in dezelfde buurt, nog altijd een voorbeeld buurt met duurdere huizen en nette mensen. Er wordt nog volop vuurwerk afgestoken, maar er zijn geen brandstapels meer en de auto's staan nog allemaal onbeschadigd op hun plaats. De ME is al jaren niet meer langs geweest.

Dus of het 40 jaren geleden nu allemaal beter en veiliger was, ik betwijfel het.
(En ja, ik ben ook uit militaire dienst, dat scheelt ook.... :D )

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door Brahms »

Harm.calc schreef:ach ... maar 12 mensen met oogschade
daar moeten we ons maar ... niet te druk over maken......
Je neemt een risico....arm eraf !

Een 20-jarige Zaandammer is vannacht rond 02.00 uur zeer zwaar gewond geraakt bij het afsteken van een vuurwerkbom. De man stak de, waarschijnlijk zelfgemaakte, bom af in de wachtruimte van station Zaandam-Kogerveld. Naast de NS wachtkamer is ook de arm zeer zwaar beschadigd.......

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door tenormin »

Brahms schreef:
Harm.calc schreef:ach ... maar 12 mensen met oogschade
daar moeten we ons maar ... niet te druk over maken......
Je neemt een risico....arm eraf !

Een 20-jarige Zaandammer is vannacht rond 02.00 uur zeer zwaar gewond geraakt bij het afsteken van een vuurwerkbom. De man stak de, waarschijnlijk zelfgemaakte, bom af in de wachtruimte van station Zaandam-Kogerveld. Naast de NS wachtkamer is ook de arm zeer zwaar beschadigd.......
Jawel, als mensen het risico nemen om vuurwerk af te steken zonder enige knowledge van beveiliging: is 'zielig' om alles te lezen maar ze nemen inderdaad zelf die beslissing. Maar goed, onderwerp zal wel weer terugkomen op 31 December 2017/18/19 etc.!!

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

En misschien om dit Topic af te sluiten:

NOS Journaal 18.00 uur:
"Aantal vuurwerkslachtoffers is dit jaar opnieuw fors gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van Veiligheid NL en de NOS. Tijdens de jaarwisseling belandden bijna 500 mensen met vuurwerkletsel op de spoedeisende hulp. Dat is een daling van 16% ten opzichte van vorig jaar. Onderzoekers hebben nog geen verklaring voor die daling."

Geen verklaring voor die daling? Nou, wat dacht je van de volgende:
1. Er zijn blijkbaar steeds meer mensen schijtziek van het vuurwerk zoals het nu gaat. En doen daar niet meer aan mee. Dat is al een duidelijke verklaring lijkt mij.
2. Steeds meer vuurwerkvrije zones.
3. Steeds meer professioneel georganiseerd vuurwerk.

Gaat de goede kant op. Dan wordt die groep steeds kleiner. Vuurwerkletsel moet ook niet stoppen natuurlijk. Stel je voor . . .

Maar het zou wel mooi zijn als iedereen rond Oud & Nieuw gewoon veilig dit feest zou kunnen vieren.
Helaas kan dat nog altijd niet. Goed voornemen voor 2016 Nederland?

Gesloten