LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vuurwerk: apart fenomeen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Iedereen kan het al weer een aantal dagen horen: het einde van het jaar zit er aan te komen.

Vuurwerk, wat een apart fenomeen.
Een traditie die vooral bij de leeftijdsgroep 18-25 speelt. Net de groep die de grootste overlast veroorzaakt. :(

Maar hoe kan het dat op de parkeerplaats waar mijn auto staat, dat daar ongelimiteerd vuurwerk kan worden afgeschoten. Als ik daar met een honkbalknuppel ga lopen zwaaien, is er binnen 20 minuten politie gearriveerd.
Nu rij ik daar weg bekogeld door vuurpijlen en rotjes. En dat mag allemaal. :?

Kan iemand mij dat uitleggen, alsof ik een kind van 3 ben. Want ik begrijp het niet.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door tenormin »

Tja, aan een kind van 3 iets gaan uitleggen over vuurwerk: kan ik niet. Politie heeft geen prioriteit in de laatste dagen van het jaar, behalve de "big beng knal". Maar ja, ook tegen de tijd dat zo'n melding binnen is, is de big beng ook weer gestopt. Maar met uw honkbalknuppel loopt u dus met een "moordwapen", dan kunnen ze er wel snel bij zijn. Zou ik u overigens afraden. Zag overigens vanavond in het nieuws dat iemand, duidelijk ouder dan de door u genoemde leeftijd, voor "maar" €900,00 aan vuurwerk had besteld. Hopelijk woont u daar niet naast en blijft het bij de door u genoemde vuurpijlen en rotjes. Sterkte (voor velen onder ons trouwens): jaja, ik weet het: niet voor iedereen. Gelukkig 2016!!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door moederslink »

Harm.calc schreef: *Nu rij ik daar weg bekogeld door vuurpijlen en rotjes. En dat mag allemaal. :?

*Kan iemand mij dat uitleggen, alsof ik een kind van 3 ben. Want ik begrijp het niet.
Het valt niet uit te leggen , of je nu 60 bent , 35 of 3 , het enige dat ik jou ,als aan een 3 jarige, kan vertellen is dat het verboden is , dat het dus gewoon niet mag , maar dat de politie niet komt/ reageert op meldingen, omdat ze andere ,belangrijkere ,dingen te doen hebben, bv boeven vangen , dat snapt een kind van 3 vast wel :(
(jongeren die dit doen zijn geen " boeven " , blijkbaar :shock:)

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door Brahms »

Misschien even bellen dat een 3 jarige zwaar vuurwerk staat af te steken, misschien komen ze dan wel :shock:
Ach, over 3 dagen is het allemaal weer voorbij, niet te druk over maken.
Denk aan uw gezondheid, ook in 2016.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door newmikey »

Harm.calc schreef:Kan iemand mij dat uitleggen, alsof ik een kind van 3 ben. Want ik begrijp het niet.
Vóór de toegestane tijd met vuurwerk rommelen is een overtreding, bedreiging met mishandeling en zwaar lichamelijk letsel dmv een honkbalknuppel een misdrijf. Capice?

igen
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 aug 2015 00:38

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door igen »

Volgens mij mag je gewoon zwaaien met een honkbalknuppel. Dat er dan individuen tegenaan lopen, da's niet slim en niet verboden.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door crazyme »

De pakkans is nul. Het valt niet te bewijzen wie precies welk rotje heeft afgestoken. Dus is handhaven zinloos. Aangezien het respect voor de politie niet meer bestaat slaat deze de poppenkast maar over.

Misschien starten met een verbod op knalvuurwerk. Siervuurwerk heeft geen waarde overdag.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

@Brahms
Ik denk dat de woorden "ach" en "niet druk over maken" niet gepast zijn op de eerste hulp komende jaarwisseling. Ik daag je uit :o

@igen
:lol: :wink:

@crazyme
Zeer wijze woorden. Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten. Ik denk ook dat we in de toekomst toe gaan naar georganiseerd vuurwerk. Dat het voor de particulier verboden wordt. Dat is voor de groep goedwillende dan wel weer erg jammer.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Harm.calc schreef:Iedereen kan het al weer een aantal dagen horen: het einde van het jaar zit er aan te komen.

Vuurwerk, wat een apart fenomeen.
Een traditie die vooral bij de leeftijdsgroep 18-25 speelt. Net de groep die de grootste overlast veroorzaakt. :(

Maar hoe kan het dat op de parkeerplaats waar mijn auto staat, dat daar ongelimiteerd vuurwerk kan worden afgeschoten. Als ik daar met een honkbalknuppel ga lopen zwaaien, is er binnen 20 minuten politie gearriveerd.
Nu rij ik daar weg bekogeld door vuurpijlen en rotjes. En dat mag allemaal. :?

Kan iemand mij dat uitleggen, alsof ik een kind van 3 ben. Want ik begrijp het niet.
Je bent gewoon een mopperkont, en na 3 dagen is het weer over.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

@ Leo The Emperor
Waardevolle toevoeging :lol: :lol: :lol:

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door Brahms »

Harm.calc schreef:@Brahms
Ik denk dat de woorden "ach" en "niet druk over maken" niet gepast zijn op de eerste hulp komende jaarwisseling.
Even voor de netheid, je moet mijn woorden niet met iets compleet anders in verband gaan brengen.
Jij zag wat vuurpijlen voorbij vliegen, vroeg of dat allemaal zomaar kon, en daarop werd gereageerd.
Einde discussie wat mij betreft.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

@Brahms
Gezien je laatste verstandige opmerking ga ik daarin mee.
Veilig uiteinde gewenst :lol:

stofzuigertje

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik 20 minuten moet wachten op Politie, dan ben ik al weer terug met winkelen!

Alleen binnen 2 minuten en toen de verkoop nog verboden was dus 27 augustus of eerder mag je terug knallen!

Ik ramde met vuisten er op los, gooide vuurwerk in het water en liefst de persoon er achteraan.
En welke puber met illegaal vuurwerk gaat nu 112 bellen en zichzelf strafbaar laten oppakken?

De Politie heeft het druk en komt soms niet in 20 minuten maar 20 dagen later...!
En de Politie die het wel ziet, woont daar en zit overspannen thuis dus heeft alles gezien.

Ja, ik bezorg voor hem ook gelijk zijn boodschappen en hij ziet alles maar noteerde niets....
Ik weet dat eigen rechter spelen niet mag maar als je enkele in het water pleurde is het hier wel opvallend rustig want ook hun mobieltje sneuvelde dus word het doorgegeven...

Natte kleren, weg vuurwerk en mobiel... dat doen ze nooit meer in mijn buurt!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

stofzuigertje schreef:
Ik ramde met vuisten er op los, gooide vuurwerk in het water en liefst de persoon er achteraan.
Bizar dat mensen zo graag verkondigen geweld te willen gebruiken, maar jij bent kennelijk zo'n asociaal die zelf nooit jong is geweest. Je steek zeker ook ballen lek die toevallig in je tuin komen?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door crazyme »

GJvdZ schreef:
stofzuigertje schreef:
Ik ramde met vuisten er op los, gooide vuurwerk in het water en liefst de persoon er achteraan.
Bizar dat mensen zo graag verkondigen geweld te willen gebruiken, maar jij bent kennelijk zo'n asociaal die zelf nooit jong is geweest. Je steek zeker ook ballen lek die toevallig in je tuin komen?
Het hangt waarschijnlijk af van de omgeving waarin je woont. Op sommige plekken wordt een goed gesprek als zwakte gezien en moet je direct als een haan je territorium verdedigen.

Helaas.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door vroem »

snuffel1 schreef:Vuurwerk is geen apart fenomeen het werd in de achttiende eeuw al gebruikt om de jaarwisseling te vieren, je kunt dus wel stellen dat we er mee zijn opgegroeid. Eeuwenlang was het voor eigenlijk iedereen het hoogtepunt van het jaar en men had zoiets van laat maar gaan want het hoort erbij en staken we nog vrolijk een vuurpijl af. Anno nu schoppen we tegen bijna alle tradities aan en laten geen mogelijkheid onbenut om die tradities in een kwaad daglicht te zetten. Wat ik in veel reacties mis is de tolerantie die we ooit met elkaar deelden. Nu willen we die ettertjes het liefst in elkaar timmeren terwijl we als kind of vader geen haar beter waren want wat is er nu spannender dan iets doen dat eigenlijk niet mag zo was het met vuurwerk toen en zal als de traditie door azijn *** niet wordt verboden altijd zo blijven.
http://www.reisvormen.nl/china/geschied ... urwerk.htm gaat iets verder terug..
de traditie kan trouwens prima in stand gehouden worden, als je er met gezond verstand mee omgaat. at laatste, daar zit het echte probleem...

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

ach ... maar 12 mensen met oogschade
daar moeten we ons maar ... niet te druk over maken

Geen reden het eindejaarvuurwerk beter te organiseren, lijkt mij

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

snuffel1 schreef:Vuurwerk is geen apart fenomeen het werd in de achttiende eeuw al gebruikt om de jaarwisseling te vieren, je kunt dus wel stellen dat we er mee zijn opgegroeid. Eeuwenlang was het voor eigenlijk iedereen het hoogtepunt van het jaar en men had zoiets van laat maar gaan want het hoort erbij en staken we nog vrolijk een vuurpijl af. Anno nu schoppen we tegen bijna alle tradities aan en laten geen mogelijkheid onbenut om die tradities in een kwaad daglicht te zetten. Wat ik in veel reacties mis is de tolerantie die we ooit met elkaar deelden. Nu willen we die ettertjes het liefst in elkaar timmeren terwijl we als kind of vader geen haar beter waren want wat is er nu spannender dan iets doen dat eigenlijk niet mag zo was het met vuurwerk toen en zal als de traditie door azijn *** niet wordt verboden altijd zo blijven.
Tolerantie en iemand uitmaken voor azijn*** gaan slecht samen.

Het massaal afsteken op een Nederlandse schaal dateert overigens uit de jaren 50. De traditie is nog jong en de vraag is of je het überhaupt wel een traditie kunt noemen gezien de korte termijn.

Even wat feiten uit het nieuws: sinds 2008 houden oogartsen letsel door vuurwerk bij. Sinds dat jaar hebben ze 1761 patiënten gezien. Waarvan 2140 beschadigde ogen hadden. Daarvan zijn 748 ogen blijvend beschadigd. En 63 ogen moesten worden verwijderd.
De helft van deze mensen stak zelf geen vuurwerk af.

Gevaarlijke tradities moeten zo snel mogelijk afgeschaft worden.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door Brahms »

Mensen welke vuurwerk afsteken nemen een risico.
Mensen welke rond de jaarwisseling naar buiten gaan en geen vuurwerk afsteken nemen een risico.

Wil je geen risico lopen op oogletsel, wees slim en blijf binnen !

Nu ga ik niet zeggen dat al het (oog) en ander vuurwerkletsel altijd eigen schuld is, maar wees je gewoon bewust van de grote gevaren welke je loopt als je je woning verlaat als er voor miljoenen euros de gevaarlijk spul door ondeskundigen de lucht in wordt geschoten.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Vuurwerk: apart fenomeen

Ongelezen bericht door puma73 »

Klaas Jan schreef:
snuffel1 schreef:Vuurwerk is geen apart fenomeen het werd in de achttiende eeuw al gebruikt om de jaarwisseling te vieren, je kunt dus wel stellen dat we er mee zijn opgegroeid. Eeuwenlang was het voor eigenlijk iedereen het hoogtepunt van het jaar en men had zoiets van laat maar gaan want het hoort erbij en staken we nog vrolijk een vuurpijl af. Anno nu schoppen we tegen bijna alle tradities aan en laten geen mogelijkheid onbenut om die tradities in een kwaad daglicht te zetten. Wat ik in veel reacties mis is de tolerantie die we ooit met elkaar deelden. Nu willen we die ettertjes het liefst in elkaar timmeren terwijl we als kind of vader geen haar beter waren want wat is er nu spannender dan iets doen dat eigenlijk niet mag zo was het met vuurwerk toen en zal als de traditie door azijn *** niet wordt verboden altijd zo blijven.
Tolerantie en iemand uitmaken voor azijn*** gaan slecht samen.

Het massaal afsteken op een Nederlandse schaal dateert overigens uit de jaren 50. De traditie is nog jong en de vraag is of je het überhaupt wel een traditie kunt noemen gezien de korte termijn.

Even wat feiten uit het nieuws: sinds 2008 houden oogartsen letsel door vuurwerk bij. Sinds dat jaar hebben ze 1761 patiënten gezien. Waarvan 2140 beschadigde ogen hadden. Daarvan zijn 748 ogen blijvend beschadigd. En 63 ogen moesten worden verwijderd.
De helft van deze mensen stak zelf geen vuurwerk af.

Gevaarlijke tradities moeten zo snel mogelijk afgeschaft worden.
Gezien de huidige maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van (zwaar illegaal) vuurwerk heeft dit geen enkele binding meer met de vroegere traditie. De toegang tot zwaar illegaal vuurwerk is door de verdwijnende grenzen en internet steeds makkelijker geworden

Dus het teruggrijpen en een oude traditie in ere herstellen van georganiseerde vuurwerkshows lijkt mij een goed begin van een andere traditie.

Gesloten