LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat zegt erkenning van een kind nu eigenlijk?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Marjama
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2012 19:24
Locatie: Enschede

Wat zegt erkenning van een kind nu eigenlijk?

Ongelezen bericht door Marjama »

Deze week vertelde mij iemand dat erkenning niets zegt over de rechten van de vader.

Case:
Ik heb mijn ex niet mijn toestemming gegeven om ''onze'' zoon te erkennen, hiermee dacht ik tot voor kort dat hij geen enkel recht had. Zij vertelde mij dat dit alles behalve klopte.

Wat ik dacht en nog steeds denk ik dat de man pas het vaderschap toegewezen krijgt als hij hiervoor een aanvraag bij de rechter heeft ingediend. (zonder huwelijk)

Wie weet hier meer van?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Wat zegt erkenning van een kind nu eigenlijk?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Volgens mij heeft de biologische vader gewoon altijd rechten ook al heeft hij het kind niet erkent. Moet natuurlijk wel vast staan dat hij de vader is.

Er zijn situaties waarin de vader niet weet dat hij een kind heeft omdat de moeder dat bewust heeft verzwegen. Zou natuurlijk niet kloppen dat hij dan geen rechten heeft als ie erachter komt dat ie een kind(eren) heeft.

Marjama
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2012 19:24
Locatie: Enschede

Re: Wat zegt erkenning van een kind nu eigenlijk?

Ongelezen bericht door Marjama »

En wat bedoel je met ''vaststaan dat hij de vader is''?

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Wat zegt erkenning van een kind nu eigenlijk?

Ongelezen bericht door Brainless »

sephora30 schreef:Volgens mij heeft de biologische vader gewoon altijd rechten ook al heeft hij het kind niet erkent. Moet natuurlijk wel vast staan dat hij de vader is.

Er zijn situaties waarin de vader niet weet dat hij een kind heeft omdat de moeder dat bewust heeft verzwegen. Zou natuurlijk niet kloppen dat hij dan geen rechten heeft als ie erachter komt dat ie een kind(eren) heeft.
Nee helaas voor de vader en soms gelukkig voor de moeder is dit niet zo.
Een (biologische) vader die zijn kind niet heeft erkend, heeft in principe dus geen recht op omgang. Hij kan de rechtbank wel vragen om een omgangsregeling, maar die stelt dan strengere eisen.
http://www.ouders.nl/mjur2007-06.htm

http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/251 ... schap.html

Marjama
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2012 19:24
Locatie: Enschede

Re: Wat zegt erkenning van een kind nu eigenlijk?

Ongelezen bericht door Marjama »

Hartelijk dank. De tweede link bevat een helder en duidelijk artikel!

boxer
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 okt 2008 12:31

Re: Wat zegt erkenning van een kind nu eigenlijk?

Ongelezen bericht door boxer »

het enige recht wat de vader heeft met erkenning is betalen voor het kind.
(alimentatie).
al de andere beslissingen komt voor rekening van de moeder.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Wat zegt erkenning van een kind nu eigenlijk?

Ongelezen bericht door tenormin »

Zoals brainless al aangeeft (en doorverwijst) moet de vader het kind wel officieël erkennen en heeft dan "gewoon" rechten en plichten. Mijn moeder was, wat men in de jaren 30 noemde: een gevallen vrouw, dus een ongehuwde moeder. Mijn vader heeft mijn zus toen "geecht" en was ze ook echt zijn dochter. Het woord echten" zie ik heden ten dage niet meer voorbij komen, dus dat zal erkennen geworden zijn, ook als het niet je eigen kind is. (Lijkt mij dan). Tenzij ik het verkeerd begrepen heb? Dit geschreven hebbend, om in de term jaren 30 te blijven: wat hebben we dan lekker veel "gevallen vrouwen" tegenwoordig.

Gesloten