LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wel/niet tekenen verwerkersovereenkomst tandarts.

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wel/niet tekenen verwerkersovereenkomst tandarts.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Neem een andere tandarts!

Als hij deze eisen stelde en veel klanten verliest stopt hij hier wel mee.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Wel/niet tekenen verwerkersovereenkomst tandarts.

Ongelezen bericht door criticus2 »

dat weigeren te behandelen , waar sprake is van een al bestaande behandelovereenkomst , gaat idd veel te ver.
Als dat alleen om het niet willen tekenen gaat.
Het gaat trouwens om een toestemmingsformulier, niet om een verwerkersovereenkomst.
Die moet ie sluiten met de softwareleverancier, tandheelkundig lab ed.
Als de tandarts het zo noemt is ie echt niet goed op de hoogte van wat de AVG inhoudt , en wat er van hem op dat punt verwacht wordt. Maar dat vermoeden lag er al gezien zijn handelen.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Wel/niet tekenen verwerkersovereenkomst tandarts.

Ongelezen bericht door Radar »

Een hoop off-topicberichten verwijderd. Graag on topic verder gaan.

Radar ^KL

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wel/niet tekenen verwerkersovereenkomst tandarts.

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
08 apr 2019 13:22
Ik ben OHRA-klant (nog) zonder aanvullende tandartsverzekering. Hoe krom kunnen sommige tandartsen denken.
Wel of geen aanvullende tandartsverzekering maakt niets uit, de tandarts stuurt altijd eerst de rekening naar de zorgverlener, immers weet niet welke soort verzekeringen de patiënt heeft. Bij Fa-Med staat dit ook altijd specifiek op de rekening aangegeven.
Dat eerste blijkt niet te kloppen. Het is voor de behandelaar prima in te zien wat voor verzekering mensen al dan niet hebben. Die informatie wordt gewoon met hen gedeeld.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Wel/niet tekenen verwerkersovereenkomst tandarts.

Ongelezen bericht door criticus2 »

Het is ook heel eenvoudig om , ook bij declareren via intermediair, aan te geven of je als tandarts de declaratie (eerst) langs de verzekering wilt laten gaan, of regelrecht naar patient. Dat kan een tandarts (mijne wel in ieder geval) gewoon aangeven in zijn software.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Wel/niet tekenen verwerkersovereenkomst tandarts.

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:
08 apr 2019 12:33
De tandarts hoeft geen verwerkingsovereenkomst te sluiten met zijn klanten.
De tandarts moet u mijn inziens gewoon behandelen als u niet tekent.
Dus de tandarts mag zomaar al zijn patientgegevens aan een derde partij geven (zoals de factuurverwerker)? Lijkt me toch niet.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Wel/niet tekenen verwerkersovereenkomst tandarts.

Ongelezen bericht door BL2 »

Dat eerste blijkt niet te kloppen. Het is voor de behandelaar prima in te zien wat voor verzekering mensen al dan niet hebben.
Tsja, mijn tandarts zal dan wel naar de bekende weg vragen en Fa-Med zal dan wel niet weten dat ik geen tandartsverzekering heb..
Hoop dat mijn verzekering toch wat kan met deze data, 2 gaatjes gevuld met 2 vlaksvulling en contollebeurtje.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wel/niet tekenen verwerkersovereenkomst tandarts.

Ongelezen bericht door Erthanax »

renewouters schreef:
09 apr 2019 19:23
alfatrion schreef:
08 apr 2019 12:33
De tandarts hoeft geen verwerkingsovereenkomst te sluiten met zijn klanten.
De tandarts moet u mijn inziens gewoon behandelen als u niet tekent.
Dus de tandarts mag zomaar al zijn patientgegevens aan een derde partij geven (zoals de factuurverwerker)? Lijkt me toch niet.
De tandarts moet een verwerkingsovereenkomst sluiten met zijn factuurverwerker, lijkt me. Die verwerkt immers de gegevens die de tandarts aanlevert.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Wel/niet tekenen verwerkersovereenkomst tandarts.

Ongelezen bericht door criticus2 »

renewouters schreef:
09 apr 2019 19:23
alfatrion schreef:
08 apr 2019 12:33
De tandarts hoeft geen verwerkingsovereenkomst te sluiten met zijn klanten.
De tandarts moet u mijn inziens gewoon behandelen als u niet tekent.
Dus de tandarts mag zomaar al zijn patientgegevens aan een derde partij geven (zoals de factuurverwerker)? Lijkt me toch niet.
nee , dat mag niet zomaar. Maar bij een al lopende behandelrelatie waarbij al gedurende enige tijd via bv Famed gedeclareerd is, hoeft er nu vanwege de AVG niet ineens opnieuw toestemming gegeven te worden, want die is al gegeven blijkt uit het dossier.
Die toestemmingsverklaring is alleen nodig bij nieuwe patient inschrijvingen.
Voorheen volstond informatie geven over wijze van declareren.
Voor delen van info met andere zorgverleners in het kader van het behandelplan is geen toestemmingsverklaring vereist in het kader van de AVG, dit was al en is nog steeds geregeld in de WGBO.
Het blijkt wel (leert zoektochtje op internet) dat meerdere tandartspraktijken erg aan het doorschieten zijn hierin en dus blijkbaar de info van hun beroepsgroepen niet lezen. (met dank aan mijn tandarts voor deze info trouwens..). voor de rest verwijs ik naar eerdere commentaar door mij.

Gesloten