LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welk recht heeft de beveiliger?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Ridder777

Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Goede avond beste mensen van het forum,

Ik heb vanmiddag iets meegemaakt, wat ik graag met jullie wil delen.

Ik heb in een winkel boodschappen gedaan en in mijn jaszak gedaan.
Mijn zak van de jas was erg gevuld, en ik ging een andere winkel naar binnen.
Ik rekende daar ook netjes af en liep naar buiten.
Buiten werd ik aangesproken door de beveiliger van de winkel en vroeg of hij in mijn jaszak mocht kijken.
Ik werkte gewoon mee en vertelde dit verkopen jullie niet, en hier is de bon.
Ik kon gewoon mij weg vervolgen.

Mijn vraag...
Heeft de beveiliger dit recht ?

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ja , u heeft toestemming gegeven . Dus mag het . Probleem en vraag opgelost.

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door riddert »

Vragen staat vrij, dus het lijkt me wel. Tenminste, ik ga ervan uit dat je in Nederland bent, en niet in Vietnam.

Ridder777

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Het was gewoon in Rotterdam.
Maar mag ik zoiets weigeren in het vervolg?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door renewouters »

Ridder777 schreef:Het was gewoon in Rotterdam.
Maar mag ik zoiets weigeren in het vervolg?
Uiteraard mag je weigeren. En uiteraard mag de winkelier dan de politie inschakelen als ze een vermoeden hebben dat er iets is gestolen. Het enige effect is dan dat je de winkelier en de samenleving onnodig op kosten jaagt en dat het je zelf een hoop tijd kost.

Ridder777

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Duidelijk, ook op het moment dat ik al buiten ben?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door Revoked »

Ridder777 schreef:Duidelijk, ook op het moment dat ik al buiten ben?
Ga je nu net zolang hypotheses bedenken totdat je te horen krijgt wat je wil horen?
In het land van je vriendin zijn ze niet zo van de vredelievende regeltjes.
De beveiliger heeft het netjes gevraagd, waarop jij netjes bevestigd hebt geantwoord. Dan mag het, je hebt immers zèlf toestemming gegeven. Buiten de winkel heeft alleen de Hermandad het recht om zonder je toestemming toch in je zakken te kijken. En bij verdenking mag de beveiliger je net zolang staande houden tot de blauwe lichtjes zijn gearriveerd.
Dus.
Hoe is het met je Tele2 internet-abonnement?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door Brahms »

Een beveiliger is geen opsporingsambtenaar, mag dus niet meer dan elke willikeurige burger.
Als hij/zijn dus in je jas wil kijken en je staat het toe, dan gebeurt het. Sta je het niet toe, dan zal de politie er aan de pas moeten komen. Hij mag je niet mee terugnemen de winkel in of tegenhouden.

(Nee, svp nog meer gedoe over Tele2) :D
... En bij verdenking mag de beveiliger je net zolang staande houden tot de blauwe lichtjes zijn gearriveerd...
Nee, dat mag een beveiliger niet. Dat is vrijheidsberoving met grote juridische gevolgen voor de beveiliger.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Brahms schreef:Nee, dat mag een beveiliger niet. Dat is vrijheidsberoving met grote juridische gevolgen voor de beveiliger.
Je mag gewoon iemand staande houden hoor. Dit kan alleen bij een vermoeden. Als je zeker weet dat er iets gestolen is mag een burgerarrest gedaan worden. Bij een burgerarrest moet je blijven, bij een staande houden mag je weggaan. Maar ja, dan krijg je wel alle verdenkingen tegen je.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door Revoked »

Jawel, dat mag een beveiliger wèl. Dat mag jij overigens ook. Is gewoon een "burgerarrest". Blijkt het om niets te zijn geweest , dàn mag er aangifte gedaan worden wegens "vrijheidsberoving".

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door Brahms »

Iemand staande houden mag altijd, doorlopen heeft geen enkel juridisch gevolg.

Een beveiliger welke zich in functie schuldig maakt aan vrijheidberoving heeft een groot probleem.
Van iemand in zo'n functie en opgeleid als beveiliger mag verwacht worden dat hij/zij zich aan de regelgeving houd.
Een aanklacht tegen een beveiliger wordt door een rechter gehonoreeerd met intrekking van zijn "V" .
Laatst gewijzigd door Brahms op 22 jan 2018 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Ridder777

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Ik weet voldoende, en zal gewoon blijven meewerken.
Ook als het buiten de winkel is.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door Revoked »

Ridder777 schreef:Ik weet voldoende, en zal gewoon blijven meewerken.
Ook als het buiten de winkel is.
Nederland is zo'n vrij land: zelfs dàt mag je helemaal zelf weten.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Ridder777 schreef:Ik weet voldoende, en zal gewoon blijven meewerken.
Ook als het buiten de winkel is.
Als je niets te verbergen hebt erg verstandig. Los dat je zelf ook al aangeeft welke basis de beveiliger had om je deze vraag te stellen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Brahms schreef:Iemand staande houden mag altijd, doorlopen heeft geen enkel juridisch gevolg.

Een beveiliger welke zich in functie schuldig maakt aan vrijheidberoving heeft een groot probleem.
Van iemand in zo'n functie en opgeleid als beveiliger mag verwacht worden dat hij/zij zich aan de regelgeving houd.
Een aanklacht tegen een beveiliger wordt door een rechter gehonoreeerd met intrekking van zijn "V" .
Onjuist. Zie hier:
Mag ik als burger een verdachte aanhouden?
Op grond van artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering is bij ontdekking van een strafbaar feit iedereen bevoegd om een verdachte aan te houden. Wel zijn er veel eisen en voorwaarden aan dit zogeheten burgerarrest verbonden.

De aangehoudene moet meteen aan de politie worden overgedragen.
De aanhouder mag om te voorkomen dat de verdachte de benen neemt, dwang uitoefenen. Bijvoorbeeld door hem of haar tegen de grond te houden. Het gebruikte geweld mag niet verder gaan dan nodig om te bereiken dat de verdachte er niet vandoor gaat.
Er is een duidelijke grens waar de geweldstoepassing moet ophouden. Heeft de verdachte zich overgegeven of is hij of zij weerloos? Dan is het doel bereikt en is er geen geweld meer nodig. Dat geldt voor een aanhouding door de politie, maar ook voor een aanhouding door burgers.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
Brahms schreef:Iemand staande houden mag altijd, doorlopen heeft geen enkel juridisch gevolg.

Een beveiliger welke zich in functie schuldig maakt aan vrijheidberoving heeft een groot probleem.
Van iemand in zo'n functie en opgeleid als beveiliger mag verwacht worden dat hij/zij zich aan de regelgeving houd.
Een aanklacht tegen een beveiliger wordt door een rechter gehonoreeerd met intrekking van zijn "V" .
Onjuist. Zie hier:
Mag ik als burger een verdachte aanhouden?
Op grond van artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering is bij ontdekking van een strafbaar feit iedereen bevoegd om een verdachte aan te houden. Wel zijn er veel eisen en voorwaarden aan dit zogeheten burgerarrest verbonden.

De aangehoudene moet meteen aan de politie worden overgedragen.
De aanhouder mag om te voorkomen dat de verdachte de benen neemt, dwang uitoefenen. Bijvoorbeeld door hem of haar tegen de grond te houden. Het gebruikte geweld mag niet verder gaan dan nodig om te bereiken dat de verdachte er niet vandoor gaat.
Er is een duidelijke grens waar de geweldstoepassing moet ophouden. Heeft de verdachte zich overgegeven of is hij of zij weerloos? Dan is het doel bereikt en is er geen geweld meer nodig. Dat geldt voor een aanhouding door de politie, maar ook voor een aanhouding door burgers.
Er zit een verschil in staande houden een aanhouden. Staande houden is niks meer of minder dan iemand vragen om even te blijven staan. Dit mag je gewoon weigeren. Bij een aanhouding ben je verplicht te blijven staan.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door Brahms »

Ik had het over staandehouding, niet over aanhouden.

In Nederland is er een onderscheid tussen staande houden en aanhouden. Alleen opsporingsambtenaren zoals politieagenten, Marechaussee en boa's hebben de bevoegdheid om een verdachte van een strafbaar feit staande te houden en te vragen naar zijn identiteit, NAW-gegevens etc. Particuliere beveiligers mogen dat niet want zij zijn geen opsporingsambtenaren Een beveiliger mag niets meer en niets minder dan een normale burger. Ze mogen iemand aanhouden wanneer diegene op heterdaad betrapt wordt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door bprosman »

Bovendien is er in geval van TS een verdenking van een strafbaar feit en geen constatering van

Moiseule58

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Even de situatie omgekeerd. Is er iemand die weet hoe het zit als je een winkel binnenkomt en het alarm gaat af? Dan ben je dus nog niet in de gelegenheid geweest om eventueel iets te stelen. Mag men dan eisen dat je jouw tas, of zoals bij TS jouw jaszakken, leeg maakt?

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nee, maar ze zijn ook niet verplicht je toe te laten. Dus dan niet.

Gesloten