Welke rechten heb ik bij systeemfout?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
ks020166
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2019 14:03

Welke rechten heb ik bij systeemfout?

Ongelezen bericht door ks020166 » 29 mar 2019 14:20

Ik vandaag een brief ontvangen van Ennatuurlijk. Door een systeemfout vanuit hun zijde heb ik vanaf maart 2018 geen facturen meer ontvangen. Ik heb tussentijds gewoon de meterstanden doorgegeven en mailreacties daarop gehad. Nu krijg ik een tussentijdse afrekening over de periode 21 augustus 2017 t/m 26 maart 2019 ad Eur 1.979,51. Excuses worden er niet genoemd, maar ik word gesommeerd om te betalen, evt. middels een betalingsregeling.
Ik heb gebeld met Ennatuurlijk en mijn grote verontwaardiging uitgesproken over de brief. Geen excuses en geen enkele genoegdoening of geste. De dame in kwestie (als het goed is wordt het telefoongesprek opgenomen) begrijpt mij enigzins, biedt na mijn reclamatie haar excuus maar sommeert we wel het volledige bedrag te betalen. Goed ik heb idd warmte afgenomen van hun, maar is dit de werkwijze? Ik vind het ronduit schofterig. Haar leidinggevende zal me terugbellen, maar waarschijnlijk met hetzelfde antwoord. Mijn vraag is: welke rechten heb ik eigenlijk?
Graag verneem ik of iemand dit al eerder heeft meegemaakt en een advies. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben bij wie een systeemfout is gemaakt. Mijn personalia is bekend.

Jantje7
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Welke rechten heb ik bij systeemfout?

Ongelezen bericht door Jantje7 » 29 mar 2019 16:24

U heeft het recht om de hoofdsom geheel te voldoen. Ook u heeft verplichtingen, enn bij uitblijven van een jaarafrekening mag u gewoon informeren naar de reden hiervan.

Moneyman
Berichten: 12018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Welke rechten heb ik bij systeemfout?

Ongelezen bericht door Moneyman » 29 mar 2019 17:00

ks020166 schreef:
29 mar 2019 14:20
Ik vandaag een brief ontvangen van Ennatuurlijk. Door een systeemfout vanuit hun zijde heb ik vanaf maart 2018 geen facturen meer ontvangen. Ik heb tussentijds gewoon de meterstanden doorgegeven en mailreacties daarop gehad. Nu krijg ik een tussentijdse afrekening over de periode 21 augustus 2017 t/m 26 maart 2019 ad Eur 1.979,51. Excuses worden er niet genoemd, maar ik word gesommeerd om te betalen, evt. middels een betalingsregeling.
Ik heb gebeld met Ennatuurlijk en mijn grote verontwaardiging uitgesproken over de brief. Geen excuses en geen enkele genoegdoening of geste. De dame in kwestie (als het goed is wordt het telefoongesprek opgenomen) begrijpt mij enigzins, biedt na mijn reclamatie haar excuus maar sommeert we wel het volledige bedrag te betalen. Goed ik heb idd warmte afgenomen van hun, maar is dit de werkwijze? Ik vind het ronduit schofterig. Haar leidinggevende zal me terugbellen, maar waarschijnlijk met hetzelfde antwoord. Mijn vraag is: welke rechten heb ik eigenlijk?
Graag verneem ik of iemand dit al eerder heeft meegemaakt en een advies. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben bij wie een systeemfout is gemaakt. Mijn personalia is bekend.
Natuurlijk moet je je verbruik gewoon betalen. Waarom zou dat niet hoeven?

NeoDutchio
Berichten: 5019
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Welke rechten heb ik bij systeemfout?

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 29 mar 2019 17:14

Dus een jaar lang krijgt u geen facturen en dat vindt u niet vreemd? Of dacht u geluk te hebben en probeert u zo onder de betalingen uit te komen? Als uw werkgever per ongeluk uw salaris niet overmaakt, zegt u dan ook niets?
Met excuses schiet u niets op, u zal daadoor echt niet minder hoeven te betalen.

reggie2
Berichten: 589
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Welke rechten heb ik bij systeemfout?

Ongelezen bericht door reggie2 » 29 mar 2019 17:47

NeoDutchio schreef:
29 mar 2019 17:14
Dus een jaar lang krijgt u geen facturen en dat vindt u niet vreemd? Of dacht u geluk te hebben en probeert u zo onder de betalingen uit te komen?

Wat een rot antwoord, je gaat meteen van het slechtste in de mens uit.

Dat TS niet eerder aan de bel heeft getrokken is dom, maar dat hij moet betalen zal hij ook wel weten.
Maar zo'n bedrag is toch vrij hoog dus zal hij wel in termijnen mogen betalen.

BL2
Berichten: 2458
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Welke rechten heb ik bij systeemfout?

Ongelezen bericht door BL2 » 29 mar 2019 17:53

Waarom moeten ze excuses maken ? De rekening welke al eerder betaald had moeten worden, moet je nu (pas) betalen. Kon je mooi nog even sparen. Advies, betaal tijdig om een incassotraject met hoge kosten te voorkomen.

Lady1234
Berichten: 7728
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke rechten heb ik bij systeemfout?

Ongelezen bericht door Lady1234 » 29 mar 2019 17:54

Nou bij iemand die begint over “ronduit schofterig” omdat hij door een systeemfout een jaar lang geen nota’s heeft gekregen en daar blijkbaar zelf ook niet over aan de bel heeft getrokken, kan men zeker van het slechte in de mens uitgaan.

Je zou het hooguit “schofterig” mogen noemen als hij nu per omgaande het totale bedrag zou moeten betalen.

moederslink
Berichten: 4771
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Welke rechten heb ik bij systeemfout?

Ongelezen bericht door moederslink » 29 mar 2019 18:00

ks020166 schreef:
29 mar 2019 14:20
Ik vandaag een brief ontvangen van Ennatuurlijk. Door een systeemfout vanuit hun zijde heb ik vanaf maart 2018 geen facturen meer ontvangen. Ik heb tussentijds gewoon de meterstanden doorgegeven en mailreacties daarop gehad. Nu krijg ik een tussentijdse afrekening over de periode 21 augustus 2017 t/m 26 maart 2019 ad Eur 1.979,51. .......
Vreemd!
Vanaf maart 2018 geen facturen meer.
Afrekening van 21 aug 2017 tot heden ongeveer...

Heeft u dan vanaf 21 augustus 2017 - maart 2018 ook geen nota.s ontvangen?
En ook niets betaald sinds 21 augustus 2017 ? :shock:
Dat zijn maar liefst 19 maanden en dan ook niets betaald ?

Dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt en ik begrijp dit ook niet .
Ik snap dat u dit nu een fors bedrag in 1x vindt , maar regel dan maar een betaalafspraak, dat is mijn advies.

Welke ' genoegdoening of geste ' had u dan eigenlijk bedacht?
" Sorry dat u geen nota.s heeft ontvangen? "
Er is toch een termijnbedrag door u te betalen en dat komt toch iedere maand terug?
U had dit kunnen agenderen in uw bankomgeving.

Misschien zit het anders in elkaar of heb ik het niet goed begrepen.... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door moederslink op 29 mar 2019 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Revoked
Berichten: 743
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Welke rechten heb ik bij systeemfout?

Ongelezen bericht door Revoked » 29 mar 2019 18:12

Ze moeten TS volledig schadeloos stellen. En twee Karel Thieme waterfilters installeren. En een vakantie-aan-het-water geven.
Daarna faillissement aanvragen.

Kom op TS....een beetje nadenken mag.

k2p
Berichten: 715
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Welke rechten heb ik bij systeemfout?

Ongelezen bericht door k2p » 29 mar 2019 18:15

Ik snap de reacties naar TS niet. Het is het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de facturering, niet TS.
En TS mag best ongelukkig zijn met de plotselinge vordering op meer dan een jaar aan kosten.

Als ik TS was, zou ik vragen of ik het bedrag in termijnen mag betalen.

PS. TS, je hebt overigens geen recht om minder te betalen. De vorderingen zijn (nog) niet verjaard.

NeoDutchio
Berichten: 5019
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Welke rechten heb ik bij systeemfout?

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 29 mar 2019 18:22

reggie2 schreef:
29 mar 2019 17:47
Maar zo'n bedrag is toch vrij hoog dus zal hij wel in termijnen mogen betalen.
Dat staat ook in de OP.

snuffel1
Berichten: 3159
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: Welke rechten heb ik bij systeemfout?

Ongelezen bericht door snuffel1 » 29 mar 2019 18:29

Ts valt zelf ook wel iets te verwijten want als Ts regelmatig de bankrekening had gecheckt en zag dat Ennatuurlijk geen bedragen meer incasseerde zelf aan de bel had kunnen trekken. De gedachte 'er wordt niets afgeschreven of ik ontvang geen facturen' maakt niet dat ze niet bestaan want vroeg of laat bestaan ze als donderslag bij heldere hemel toch en worden alsnog geïnd. Daarbij is de mogelijkheid tot een betaling in termijnen aangeboden en dat is voldoende. Hypothetisch, als Ts direct had geconstateerd dat er geen betalingen afgeschreven werden contact met Ennatuurlijk had gezocht was de systeemfout al veel eerder opgelost en dan was een bedankje wel op zijn plaats geweest.

Bob Schurkjens
Berichten: 6289
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Welke rechten heb ik bij systeemfout?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 29 mar 2019 19:07

Deze luie monopolist zal wel een nette betalingsregeling moeten aanbieden. Als bedrijf heb je ook een plicht naar de consument toe om je facturatie op orde hebben. Dit geldt nog eens extra voor een eerste levensbehoefte als energie. Daarnaast bedient dit bedrijf ook kwetsbare groepen en daar dienen ze zich van bewust te zijn. Door deze werkwijze brengt Ennatuurlijk kwetsbare klanten onnodig in problemen. Overstappen naar een andere leverancier die de facturatie wél netjes op orde heeft is niet mogelijk.

wilhelmima1
Berichten: 678
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Welke rechten heb ik bij systeemfout?

Ongelezen bericht door wilhelmima1 » 29 mar 2019 19:14

Da's een mooie, wel energie afnemen en als de leverancier alsnog met de rekening komt is het miepen. Als je altijd gewoon zelf het voorschot had betaald had je nu niet met in het gunstigste geval een regeling bovenop je voorschot gezeten. Kleine moeite om de leverancier even te melden dat er niet geïnd/ geen rekening ontvangen is. Leverancier hoeft geen regeling aan te bieden, dit is nl een gunst. Succes.

Lady1234
Berichten: 7728
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke rechten heb ik bij systeemfout?

Ongelezen bericht door Lady1234 » 29 mar 2019 19:15

Misschien dat die ‘kwetsbare groepen’ zelf veel eerder aan de bel getrokken zouden hebben?

Bob Schurkjens
Berichten: 6289
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Welke rechten heb ik bij systeemfout?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 29 mar 2019 19:16

Welk punt wilt u hier mee maken?

NeoDutchio
Berichten: 5019
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Welke rechten heb ik bij systeemfout?

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 29 mar 2019 19:22

Bob Schurkjens schreef:
29 mar 2019 19:07
Deze luie monopolist zal wel een nette betalingsregeling moeten aanbieden.
Dat geeft TS ook aan dat dat mogelijk is. Echter heeft TS elke maand een bedrag over gehouden op de rekening, kan daar de kosten dus ook van betaald worden.

Lady1234
Berichten: 7728
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke rechten heb ik bij systeemfout?

Ongelezen bericht door Lady1234 » 29 mar 2019 19:26

Bob Schurkjens schreef:
29 mar 2019 19:16
Welk punt wilt u hier mee maken?
De Ts lijkt mij niet te behoren tot een “kwestbare groep”. Dus daar hoeft u niet mee te schermen tov die enegieleverancier.

Het is schermen met anderen die ergens last van zouden hebben, net zoals altijd de “oudjes” naar voren geschoven worden waar extra rekening mee gehouden zou moeten worden, maar die best voor zichzelf kunnen opkomen.

Bob Schurkjens
Berichten: 6289
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Welke rechten heb ik bij systeemfout?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 29 mar 2019 19:54

U baseert uw mening op een aanname. Het gaat ook niet alleen om topicstarter maar om alle klanten van Ennatuurlijk. Energieleveranciers hebben een wettelijke zorgplicht jegens hun klanten. Die is hier overduidelijk geschonden. Uiteindelijk bepaalt de ruimte van de betalingsregeling of Ennatuurlijk dit op een redelijke manier oplost voor topicstarter. Wat redelijk is weet ik niet. Topicstarter kan dit eventueel voorleggen aan de Geschillencommissie Energie & Water www.sgc.nl

Lady1234
Berichten: 7728
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke rechten heb ik bij systeemfout?

Ongelezen bericht door Lady1234 » 29 mar 2019 20:05

Iemand die hier schrijf dat hij gebeld heeft en zijn grote verontwaardiging heeft uitgesproken, daarna verklaart dat hij het ronduit schofterig vindt, is mijns inziens niet echt kwetsbaar.

Plaats reactie